pony valt aan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijepagter

pony valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:37

er is een pony op de manege waar ik rijd en die valt in de wei en op stal iedereen aan! als je hem eenmaal hebt gaat het beter, maar je moet blijven uitkijken. ik doe er best veel mee en hij staat me in de stal nu wel toe terwijl hij als er iemand anders komt hij nog steeds aanvalt. ik denk dat dit komt omdat hij bang is. nu wil ik graag zijn vertrouwn winnen. hoe moet ik dit doen? en hoe moet ik hem uit de wei halen, want dan valt hij me ook aan.

boefliz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:41

Ik denk niet dat je het afkan leren.
Maar als je hem uit de wei moet halen, klein zweepje mee nemen, om mee te bedreige om te slaan( dan dat het hoeft meestal)
En snoepjes als hij het goed heeft gedaan!
Of met een beetje biks, op je hand, zodat hij weet dat het goed is, en geen kwaad kan.

anietnikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:12

ik heb ook een pony staan (van mijn oom)
die zou ik zadelmak maken, ik kan vaak wel bij haar komen
maar als ik haar even aai dan ineens doet ze haar oren in de nek en haalt uit
om te bijten of trappen, ik denk ook dat ze me niet vertrouwd en dat ze het eng/bedreigend vind als ik te lang aan haar kom of te dicht in de buurt kom, een zweep maakt het alleen maar erger, en van brokjes word ze erg boos als ze het niet direct krijgt, ik kwam er wel achter dat sommige muziek van mijn ipod haar een beetje geruststelt en dan komt ze eens nieuwsgierig bekijken wat dat geluid veroorzaakt..
staat de pony alleen in de wei?
anders kun je misschien eerst een brave pony aaien iets laten zien of eten zodat de 'boze' pony nieuwsgierig word en een komt kijken, reageert ze bang of boos op iets wat ze eng vind?
als ze op een eng voorwerp boos reageert weet je gelijk dat ze dus bang is als ze boos reageert en dus probeert 'stoer' te doen,

ik hoop dat je er wat aan hebt, de pony die hier staat is ook nog niet helemaal genezen van haar aanvallen, dus als het beter gaat met jou pony wil je laten weten hoe je dat deed?
succ6

robijntje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:17

ik heb zelf ook een verzorg pony gehad die je aanviel in de wei, wat ik deed om haar zegmaar niet door mij heen te laten rennen is mijn armen spreiden en mijzelf heel groot maken en vooral niet bang zijn, en aankomen in de wei met een appeltje op een worteltje , dat maakt gou alles goed ;) en je wint dan ook sneller het verrouwen. en vooral niet boos worden want misschien heeft dat paardje een nare ervaring in de wei.
veel sucses :j

Anoniem

Re: pony valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:31

Van achter het hek en de aandacht trekken. Zo steeds verder uitbreiden.

Maar goed, dit is wel een manegepony, dus of je er tijd voor hebt...

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:06

Je inderdaad groot maken. Ook een klein zweepje mee nemen, voor het geval dat het toch een beetje gevaarlijk wordt. Natuurlijk direct belonen als hij braaf is.

Veel succes, maar houd het wel veilig. Ga geen gevaarlijke dingen doen, als hij je echt aan wil vallen, hij is nog steeds 100 x sterker. Misschien eerst iemand erbij laten blijven, om te helpen in het geval dat?

eline902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 00:48

in draf ? haalt de pony echt uit of dreigt hij alleen maar ? Als hij dreigt zal hij wat respect voor je moeten krijgen , dit kun je doen doormiddel van je zweepje hem op afstand te houden en ervoor zorgen dat hij niet in jou ruimte komt dmv het zweepje .Als dit niet werkt en hij komt op je af lopen dreigen met de oren in de nek dan kun je respect afdwingen door gewoon op zijn neus terug te duwen elke keer als hij komt.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:36

hij staat nu alleen in de wei, omdat je andere pony's ook niet kon pakken. als je te dicht bij hem komt, dan komt hij in draf naar je toe met zijn oren plat in zijn nek. dan draait hij zich om en haalt hij uit. niet dreigen maar echt. als je met brokjes of iets anders te eten aan komt eet hij die van je hand en draait hij zich meteen om om iut te halen. de laatste keren heb ik brokjes bij het draad op de grond gelecht en als jij dat dan ging eten heb ik snel het halstertouw eraan geklikt. als je hem eenmaal hebt is er niks meer aan de hand.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:02

ik zou inderdaad brokjes bij het draad leggen zonder hem uit de wei te halen en dan gewoon bij hem blijven staan. zo elke keer een stapje uitbreiden de wei in maar dan alleen maar als hij je niet aanvalt, hij gaat jou dan associëren met eten en dat is positief dus zal hij je niet meer 1,2,3 aanvallen. en dan daarna gewoon afbouwen met brokjes niet gelijk in een keer stoppen maar rustig afbouwen.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:10

Mijn paard doet dit ook, bij mij nou gelukkig stukken minder omdat ze me vertrouwd omdat ik haar elke dag verzorg zonder haar pijn te doen.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:15

Als het paard bang is, kun je hem helpen om er van af te komen, door rustig tegen hem te praten, zelf rustig te zijn en in de begin van de stal te wachten tot hij naar je toe komt. Zorg dat je een brokje of een stukkie wortel bij de hand hebt. Als hij bij je is, geef je hem de wortel met de platte hand, zoals je denk ik al wel wist. Dan laat je hem voorzichtig aan je snuffelen en dan gaat hij vanzelf wel toegeven dat hij je lief vind. Vind hij je lief, dan kun je beginnen met het halster om doen en meenemen. Blijf wel belonen dat hij het goed doet! Als je hem dan in de wei zet, laat hem mee draaien naar de deur/ draad en maak dan pas de knip los, zo ben je het veiligst en kan hij je niet raken als hij gaat lopen gek doen. Als je hem binnen wilt halen, ga je in de wei staan met weer een beloning, je roept hem een keer, en gaat gewoon stil staan met je rug naar hem toe. Ook kun je naar hem toe lopen maar kijk niet naar hem! Doe wel even het draad/ de deur dicht anders ben je de pony kwijt:P. Dan kun je hem veilig meenemen. Suc6!

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:18

wanneer een paard argessief reageert is dit absoluut niet omdat hij er zin in heeft en afstraffen heeft egt geen zin!
wat je wel kan doen is langzaam zijn vertrouwen winnen(zoalng je hem maar geen snoepjes gaat geven dat verergert dit gedrag). ik heb ook 3 jaar lang een hengst verzorgt die was mishandeld. het heeft me 2 maanden geduurt totdat ik met een gerust hart hem kon poetsen. maar dat was de moeite waard het is misschien een idee om je een beetje in je eigen lichaams taal te verdiepen. dan zul je zien dat de meeste problemen van een paard door onszelf veroorzaakt worden. wees zeer zorgvuldig met gebaren en bewegeingen vooral met je ogen laat zien dat je het paard respecteert. ik hoop dat je zo verder komt vragen zijn altijd welkom!

veel succes!

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:38

bedankt voor de reacties! ik ga het vanmiddag weer proberen. gisteren kon ik hem pakken, maar toen ik wilde gaan lopen probeerde hij zich om te draaien en me te trappen, maar omdat ik hem nog vast had lukte dat niet, toen begon hij opeens te rennen en struikelde ik en rende hij zo over me heen, best pijnlijk, maar liep gelukkig goed af. dit probleem moet echt opgelost worden, want het word gewoon gevaarlijk...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:28

Zo te horen heeft jou pony totaal geen respect voor jou, dat is het eerste waaraan gewerkt moet worden.

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:50

nynke55 schreef:
Zo te horen heeft jou pony totaal geen respect voor jou, dat is het eerste waaraan gewerkt moet worden.

dat was ook mijn eerste gedachten....Hier wordt niet gebeten naar mij als ik een paard uit de weide haal, gebeurd dat wel kijk ik eerst wat de oorzaak is is dit pure vuillelapperij dan kan ze een zelfde soort actie terug verwachten. Ik weet het het is makkelijk praten misschien, maar dat is een stukje houding van je als je wat ouder wordt en meer ervaren. Dus ik weet niet hoe oud je bent TS maar zou ik nou geval een volwassene meenemen. (Hoe kan je overigens zien hoe oud een bokker is?)

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:53

weet je iets van haar verleden?
miss is ze vroeger mishandeld geweest.
je kan dat oplossen door een join up te proberen (vind je op youtube)
dan praat je met je lichaam met het paard!

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:52

ja, zijn verleden is heel slecht, hij is verstoten geweest door zijn moeder en is daarna groot gebracht met de fles. hij is toen heel erg eenkennig geworden aan de eigenaar van toen en de mensen van wie hij daarna was konden daar niet mee om gaan. die hebben hem mishandeld. dat van de join up heb ik ook al aangedacht maar ik ben teneerste bang dat hij me dan aan gaat vallen en ten tweede vind ik de join up ook niet echt een geweldige methode...

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:12

Hoe gaat het nu inmiddels?

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:46

hij staat nu op een ander weitje waar hij niet zo heel erg veel gras heeft en nu wilt hij dus wel van de wei af. nu komt hij hinnekend naar je toe en gaat zo met je mee, ik weet dus niet of het beter gaat of niet, maar ik ben er wel blij mee. ook staat hij nu snachts op stal en dan gaat het ook gewoon goed.