Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:02

Hoi allemaal.

Wij hebben jullie hulp nodig...

Wij hebben momenteel een paard op halfjaar proef van handelsstal. Een 12 jarige KWPN'er schimmel merrie met iets volbloed er door heen. Ze heeft Welt Hit als vader en tot afgelopen maart M2 gelopen.
Mijn vriend en ik zijn nog redelijke 'beginners' en het is ons eerste paard. Ik rij langer dan mijn vriend maar heb nooit enorm goed les gehad op de manege.

Deze merrie was bij handelsstal voor ons het meest geschikte paard volgens hun omdat ze wat ouder was en veel ervaring had waar wij van konden leren. Ze had wel een tijd stil gestaan omdat de vorige stal overgegaan was op springpaarden... (blessure??) Ook was ze nogal mager, maar dat zou wel bijkomen met hooi of kuil.

Nou ja, na 2 bezoeken waren we toch om. Ze was vriendelijk op stal, en lekker licht aan de hulpen.
En we waren die slome manege paarden nu juist zo zat....
Nou, de eerste week ging het allemaal best ok. Ze werd wel wat gepest door andere merries op het land maar ze kwam goed aan van het kuil en gras. Ook kreeg ze nog muesli bij en de dagelijkse brok. Ze is goedgekeurd door de DA maar bleek een flinke schimmelaanval te hebben.. Daar is ze nu voor behandeld met injecties en Imaverol (gelijk al kosten dus..)
Wel werd ze met de week steeds nerveuzer en schrikkeriger en bracht ons een paar keer in gevaarlijke situaties. Zowel in als buiten de bak. Zo schrikt van van ieder zuchtje wind en flapperend eendje, een berg stenen op straat, een tuinslang, een hek wat iets open staat enz. Ze heeft me al een keer over straat gesleurd uit angst, is een keer losgebroken, is er vandoor geschoten in de bak en ging in rengalop aan de longeerlijn toen ze weer eens schrok. Ze wordt steeds nerveuzer.. Met poetsen staat ze ook amper stil. Ze is ook erg drammerig als ze de stal in wil of het duurt te lang (schrapen, draaien trekken, stal in willen lopen steeds) maar ja, das misschien ook een beetje merrie eigen. Nu zijn wij geen ervaren ruiters, dus ze neemt ons ook in de maling met rijden. Ze loopt niet aan de teugel (kunnen wij ook nog niet heel goed maar zelfs met hulp vd instructrice gaat ze klieren met het bit tussen haar kiezen) en schiet alle kanten op. Waardoor ze alle tijd heeft en kijkerig kan zijn om van alles eng te gaan vinden.
Vandaag reed de instructrice op haar die zelf op Z niveau rijdt, en dan is ze erg gefocust. En gaat het stukken beter. Dan loopt ze heel nageeflijk (alhoewel ze haar ook wel wat aan het uitproberen was) Maar er zit een hoop in dit paard. Ze heeft dan de tijd niet om zich druk te maken om dingen. En is dus relaxter. Wel is ze is ook behoorlijk scheef achter ontdekten wij.

Ik doe zo veel mogelijk grondwerk met haar, en probeer Parelli te oefenen.
Maar ze blijft toch buiten soms een brok stress. En met een stokmaat van 1.70 is dat niet lollig..

Om een lang verhaal kort te maken;

Ik ben bang, dat wij te onervaren zijn om haar te bieden wat ze nodig heeft. Ik heb privé les, maar dan nog gaat het zeker een jaar duren voordat ik een beetje op aardig 'niveau' met haar kan rijden.. Ik kan veel van haar leren, maar is zíj wel gelukkig zo?! Wij zochten vnl een paard om recreatief mee te rijden. Geen top dressuur. Maar omdat ze zo kalm overkwam bij JvdH en zo fijn reed en al iets ouder was, leek het ons toen een goed idee.. Maar ik twijfel nu enorm. Mijn vriend durft ook niet echt meer veel met haar te doen. Een buitenrit zie ik ook niet meer zo zitten als ze zo schrikkerig is.

Denken jullie dat het tijd nodig heeft, teveel energie van het bijvoer heeft, het merrie eigen is, of denken jullie dat het geen goede match is? We hebben haar nu 6 weken, en ik wil liever niet tot de 5 a 6 maanden gaan wachten, want dan doet het helemaal verdriet denk ik.. Maar ik wil ook niet te snel opgeven.. We mogen haar evt. binnen een halfjaar inruilen voor een ander paard van een gelijkwaardige prijs, dat is de overeenkomst bij gebreken of niet passend karakter. Hoe het verder met extra of reeds gemaakte kosten zit weet ik nog niet.

Graag hoor ik jullie idee of mening. Wees niet te hard met oordelen, we proberen nu juist het beste te doen voor haar en ons, en daarom zoek ik ook hulp bij profs, en jullie.

Thnx alvast!

Marijse
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-10-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

Anoniem

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:07

Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:09

Allereerst zou ik ze dus wel van het krachtvoer afhalen en zo weinig mogelijk geven. Ruwvoer gewoon lekker onbeperkt.
Geef het paard ook de tijd en ruimte om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en de nieuwe dagindeling.

Zelf ben je waarschijnlijk nog wat onzeker en voelt het paard dit ook aan. Maar met de juiste begeleiding en het geduld kun je best groeien naar een ideale combinatie.

Natuurlijk kunnen mensen vanaf hun beeldscherm niet zeggen of dit het juiste paard is voor jullie. Maar ik lees een beetje in je woorden dat je er toch ook wel de uitdaging van inziet. Zoja, en je wil hierin doorzetten, benader de hele situatie dan met een berg zelfvertrouwen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:12

Ik zou eerst maar eens beginnen met het paard van de muesli en (?!) brok af te halen, voor een recreatiepaard is kuil/hooi genoeg. Verder één maatje waar ze mee op kan schieten apart in een weiland.

Het paard klinkt eigenlijk prima, ik ben bang dat je met een ander paard dezelfde problemen tegen gaat komen aangezien je nog niet zo ervaren bent. Daar kun je aan werken, maar dat kan net zo goed met dit paard als met een ander paard.

Ik zou van voren af aan beginnen, neem een goede grondwerkinstructeur die je kan vertellen wat je veilig met haar kunt doen om je zelfvertrouwen weer wat op te poetsen. Als je het paard op de grond onder controle hebt (dus rustig stil laten staan, aan de hand langs verkeer etc.) zul je zien dat je er steeds meer mee durft en uiteindelijk de rust die je op de grond hebt ook op haar rug zult vinden.

ls je het ziet als "ik moet op dit paard leuk kunnen rijden" dan ga je teleurstellingen stapelen. Zie je dit als "we gaan ons samen ontwikkelen" dan is het een weg die jullie allebei veel plezier kan gaan geven. Een paard zal je pas volgen wanneer je uitstraalt dat je het volgen waard bent, dat geld ook voor het braafste exemplaar. Succes ermee.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:16

Heey,

Volgens mij ben jij van stal :P (ben angela van Kimo) ;)

Balen dat het allemaal niet zo lekker gaat.. Ik denk dat ze de 1e week zo braaf was, omdat alles nieuw was. Ze was misschien nog al onder de indruk van alles?
Nu voelt ze zich misschien meer thuis, en gedraagd zich zoals ze misschien echt is?

En zoals je aangeeft, waarschijnlijk maakt ze er gewoon misbruik van dat jullie nog wat onervaren en onzeker zijn.

Het voer (misschien te veel voer tegenover te weinig beweging?) en de overgang naar de winter (dan zijn bijna alle paarden wat frisser) zal vast een deel van de oorzaak zijn + de onzekerheid/onervarenheid van jullie er bij.. En dat is erg zonde, want jullie zijn een leuk stel!

Wat je er aan kan doen, ligt helemaal aan jullie.
Als jullie er echt voor willen gaan, zouden jullie hulp kunnen zoeken, iemand die ervaren is en zich een paar dagen in de week bezig houd met haar, en daarbij ook jullie helpt. Maar dat kost uiteraard wel een aantal maanden misschien voor je resultaat ziet.

En anders misschien toch op zoek naar een ander paardje?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:17

ff heel kort door de bocht: dit paard lijkt me TE ervaren voor jullie als relatief onervaren ruiters. Steek hier niet teveel tijd en energie in. Je merkt zelf al - lees ik tussen de regels door - dat jullie allebei onzeker worden van dit paard. Ik vind het eeuwig zonde als jullie je plezier in het hebben/rijden van een paard zouden verliezen door een paard dat simpelweg niet bij je past. Gun dit paard aan een baasje die ermee overweg kan, ook het paard zelf wordt in deze situatie niet relaxter, dat heb je al gemerkt. En belangrijker nog: gun jullie zelf een paard waar JULLIE iets mee kunnen.

Er staan op dit moment gruwelijk veel paarden te koop, en dus ook genoeg waarvan je meteen plezier kunt hebben! Opvoedprojecten zou ik aan iemand anders overlaten.

Ik heb zelf precies hetzelfde meegemaakt, ook eentje gekocht die een maatje (of 3) te moeilijk voor me was terwijl het bij bezichtigen en proefrijden best klikte. Na 3 maanden veel te veel energie ingestopt te hebben geen stap vooruit gekomen en toch maar "ingeruild". Nu zijn er 4 blij: mijn vorige paardje en z'n nieuwe eigenaar, en mijn nieuwe paardje en ik.

Ik wens jullie veel succes en wijsheid!!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:32

Sonja schreef:
Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Hoi Sonja,

Ja daar had ik het ook met de instructrice over. Maar hoe meer zij op hoger niveau gereden wordt nu, hoe fitter en sterker ze wordt naar ons toe als wij er op zitten. Ze wil dan nog meer werken natuurlijk. Ik ben bang dat we haar dan helemaal niet meer de baas kunnen.. Das een beetje de angst. Er zit dan zoveel niveau verschil in de ruiters op haar rug..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:35

Ik denk dat het paard gewoon niet bij jullie past, goed dat jullie dit inzien, er zijn zoveel mensen die met een bord voor hun kop blijven doorgaan met een paard dat niet geschikt is voor hun doel, als ik hoor wat jullie zoeken kan je beter een wat ouder "manegepaard"type hebben, lekker braaf en als jij fijn met hem/haar naar buiten gaat zal hij/zij vanzelf lekker doorstappen :) .

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:37

Mij lijkt het niet zo'n goede match. Dat wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar je hebt er zeker veel begeleiding bij nodig en het is de vraag of je dat over hebt voor de merrie en of je dat uberhaupt wil met je eerste paard. Ik heb hiervoor ook een paard gehad dat in eerste instantie heel braaf was, maar bij mij uiteindelijk een enorme zenuwpees werd en overal van schrok, waardoor ik er een paar keer keihard afgekletterd ben en op een gegeven moment zelfs bang werd om te rijden. Ze kon zelfs nieteens meer vast staan met poetsen, dan flipte ze helemaal. Ik had ook intensief les, vooral in grondwerk omdat rijden nieteens meer een optie was, en uiteindelijk heb ik haar verkocht omdat zelfs aan de hand de wisselwerking zo slecht was en er totaal geen verbetering in zat. Ze is verkocht naar een meisje van 13, en die kan er alles mee. Heel genant voor mij als 25jarige, maar dat meisje is nog jong en zonder angst en dat paard reageert dus enorm goed op haar. Ik was toen niet zo ervaren, wel qua rijden maar niet met het hebben van een eigen paard, werd angstig/nerveus als het paard dat werd, zij werd weer nerveus van mij en zo kwamen we in een vicieuze cirkel terecht. Ik vond het zo moeilijk maar ben nu zo blij dat ze verkocht is, met dat jonge meisje gaat het super, krijg nog regelmatig mailtjes en foto's van wat die 2 samen allemaal doen. Ik heb inmiddels een Fjord gekocht, zij is ook niet altijd makkelijk maar in ieder geval een stuk stabieler qua karakter, ze heeft minder leiding nodig en raakt ook niet in de stress als ik ergens zenuwachtig over ben. Voor mij is dit paard ideaal, en ik ben enorm blij met de beslissing zoals ik die destijds heb gemaakt. Luister naar je gevoel, ik heb veel te lang rondgelopen met een schuldgevoel, vond dat ik mijn vorige paard meer tijd moest gunnen, dat het aan mij lag dat het tussen ons niet klikte, maar uiteindelijk was het dus een slechte match en is zij met een andere baas en ik met een ander paard 100x gelukkiger!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:39

Marijse schreef:
Hoi Sonja,

Ja daar had ik het ook met de instructrice over. Maar hoe meer zij op hoger niveau gereden wordt nu, hoe fitter en sterker ze wordt naar ons toe als wij er op zitten. Ze wil dan nog meer werken natuurlijk. Ik ben bang dat we haar dan helemaal niet meer de baas kunnen.. Das een beetje de angst. Er zit dan zoveel niveau verschil in de ruiters op haar rug..

begeleiding en training is niet alleen meer conditie/hoger niveau rijden he? Opvoeding is ook training, dan moet je alleen zoeken naar een ander soort training. Ik ken genoeg (nh/western/clicker/gedrags) trainers die werken aan een beter handelbaar paard, niet aan een betere conditie of hogere punten voor een proef.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:40

waar staat het paard ergens?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:46

_Kimo_ schreef:
Heey,

Volgens mij ben jij van stal :P (ben angela van Kimo) ;)

Balen dat het allemaal niet zo lekker gaat.. Ik denk dat ze de 1e week zo braaf was, omdat alles nieuw was. Ze was misschien nog al onder de indruk van alles?
Nu voelt ze zich misschien meer thuis, en gedraagd zich zoals ze misschien echt is?

En zoals je aangeeft, waarschijnlijk maakt ze er gewoon misbruik van dat jullie nog wat onervaren en onzeker zijn.

Het voer (misschien te veel voer tegenover te weinig beweging?) en de overgang naar de winter (dan zijn bijna alle paarden wat frisser) zal vast een deel van de oorzaak zijn + de onzekerheid/onervarenheid van jullie er bij.. En dat is erg zonde, want jullie zijn een leuk stel!

Wat je er aan kan doen, ligt helemaal aan jullie.
Als jullie er echt voor willen gaan, zouden jullie hulp kunnen zoeken, iemand die ervaren is en zich een paar dagen in de week bezig houd met haar, en daarbij ook jullie helpt. Maar dat kost uiteraard wel een aantal maanden misschien voor je resultaat ziet.

En anders misschien toch op zoek naar een ander paardje?

Hai Angela, ja wij zijn het haha!

Vandaag heeft je naamgenoot er op gereden, en toen ging het een stuk beter maar liep ze ook te klieren.
Ben vd week met Bernice de Tempeldijk over getrokken toen ze een bergje stenen zag.. Gister raakte ze op het terrein in paniek met grondwerken en peerde ze hem richting het weiland.. Ze had wel de weg op kunnen rennen! Nou ja en in de bak... Das al helemaal geen succes zonder les. In schemer en donker met baklicht rij ik al niet eens meer. Wel rijden we zo veel mogelijk met licht en ander longeren we haar, voor haar energie eventueel.
Maar het helpt niet zo. Terwijl ze verder zo lief is! En dat maakt het moeilijk.
Maar ik denk dat het geen beginners paard is... Maar twijfel blijf je houden natuurlijk.

Wat zag jouw ukkie er vandaag mega leuk uit met zijn dekentje! Maar das even off topic haha.

Doei!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:47

sallandval schreef:
waar staat het paard ergens?

Reeuwijk, vlakbij Gouda

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:48

sallandval schreef:
Marijse schreef:
Hoi Sonja,

begeleiding en training is niet alleen meer conditie/hoger niveau rijden he? Opvoeding is ook training, dan moet je alleen zoeken naar een ander soort training. Ik ken genoeg (nh/western/clicker/gedrags) trainers die werken aan een beter handelbaar paard, niet aan een betere conditie of hogere punten voor een proef.

Dat snap ik, dat is ook zo.. Maar er werd gesproken over een bijrijder. Dus ik dacht ivm beter rijden en haar energie.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:51

Loe_Loe schreef:
ff heel kort door de bocht: dit paard lijkt me TE ervaren voor jullie als relatief onervaren ruiters. Steek hier niet teveel tijd en energie in. Je merkt zelf al - lees ik tussen de regels door - dat jullie allebei onzeker worden van dit paard. Ik vind het eeuwig zonde als jullie je plezier in het hebben/rijden van een paard zouden verliezen door een paard dat simpelweg niet bij je past. Gun dit paard aan een baasje die ermee overweg kan, ook het paard zelf wordt in deze situatie niet relaxter, dat heb je al gemerkt. En belangrijker nog: gun jullie zelf een paard waar JULLIE iets mee kunnen.

Er staan op dit moment gruwelijk veel paarden te koop, en dus ook genoeg waarvan je meteen plezier kunt hebben! Opvoedprojecten zou ik aan iemand anders overlaten.

Ik heb zelf precies hetzelfde meegemaakt, ook eentje gekocht die een maatje (of 3) te moeilijk voor me was terwijl het bij bezichtigen en proefrijden best klikte. Na 3 maanden veel te veel energie ingestopt te hebben geen stap vooruit gekomen en toch maar "ingeruild". Nu zijn er 4 blij: mijn vorige paardje en z'n nieuwe eigenaar, en mijn nieuwe paardje en ik.

Ik wens jullie veel succes en wijsheid!!

Dank je wel Loe Loe

Waar liep jij tegen aan met je 1e keuze?
Ik deel je mening wel op veel punten. Ik ben ook nog niet geschikt om een paard echt op te voeden, daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Daarom verwacht ik ook geen topprestaties. Maar ik wil juist wel een kalm en betrouwbaar paard, omdat het onze 1e is..

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:52

Haha dank je wel!
Echt super balen dat het zo gaat.. Had het ook echt niet verwacht! Ze lijkt zo lief!
Zou iig stoppen met de musli en het houden op een handje biks? Verder bijvoeren met wat extra kuil en energie arm voer. Dat scheelt misschien wel iets?

En zou sowieso of hulp zoeken en er keihard aan gaan werken zodat ze ziet dat jullie de baas zijn, en anders idd op zoek gaan naar een ander paardje.. Moet wel leuk blijven voor jullie alle 3! Er moet sowieso snel iets gebeuren, wat de dingen die gebeuren zijn best gevaarlijk.. En de kans is groot dat het een keer goed fout gaat, en daar moet je toch niet aan denken!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:57

lili266 schreef:
Mij lijkt het niet zo'n goede match. Dat wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar je hebt er zeker veel begeleiding bij nodig en het is de vraag of je dat over hebt voor de merrie en of je dat uberhaupt wil met je eerste paard. Ik heb hiervoor ook een paard gehad dat in eerste instantie heel braaf was, maar bij mij uiteindelijk een enorme zenuwpees werd en overal van schrok, waardoor ik er een paar keer keihard afgekletterd ben en op een gegeven moment zelfs bang werd om te rijden. Ze kon zelfs nieteens meer vast staan met poetsen, dan flipte ze helemaal. Ik had ook intensief les, vooral in grondwerk omdat rijden nieteens meer een optie was, en uiteindelijk heb ik haar verkocht omdat zelfs aan de hand de wisselwerking zo slecht was en er totaal geen verbetering in zat. Ze is verkocht naar een meisje van 13, en die kan er alles mee. Heel genant voor mij als 25jarige, maar dat meisje is nog jong en zonder angst en dat paard reageert dus enorm goed op haar. Ik was toen niet zo ervaren, wel qua rijden maar niet met het hebben van een eigen paard, werd angstig/nerveus als het paard dat werd, zij werd weer nerveus van mij en zo kwamen we in een vicieuze cirkel terecht. Ik vond het zo moeilijk maar ben nu zo blij dat ze verkocht is, met dat jonge meisje gaat het super, krijg nog regelmatig mailtjes en foto's van wat die 2 samen allemaal doen. Ik heb inmiddels een Fjord gekocht, zij is ook niet altijd makkelijk maar in ieder geval een stuk stabieler qua karakter, ze heeft minder leiding nodig en raakt ook niet in de stress als ik ergens zenuwachtig over ben. Voor mij is dit paard ideaal, en ik ben enorm blij met de beslissing zoals ik die destijds heb gemaakt. Luister naar je gevoel, ik heb veel te lang rondgelopen met een schuldgevoel, vond dat ik mijn vorige paard meer tijd moest gunnen, dat het aan mij lag dat het tussen ons niet klikte, maar uiteindelijk was het dus een slechte match en is zij met een andere baas en ik met een ander paard 100x gelukkiger!

Dank je wel voor het delen van jouw ervaring Lili. Ik voel me v.n.l. schuldig inderdaad. Zelfs nu al terwijl ik nog niets besloten heb, maar puur omdat ik er over denk en praat. Ik zou het voor haar wel rot vinden als ze weer lang bij de handelsstal zou moeten staan. Maar goed, daar mag ik mijn keuze niet op baseren.
Ik vind het voor haar nu ook zielig dat ze steeds zo onrustig is, haar ei misschien niet kwijt kan en wellicht niets van ons snapt. Ik zal nadenken over je reactie. Thnx!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:05

Ben je wel duidelijk tegen haar? Geef je haar wel duidelijke grenzen?
Wat al gezegd is; een paard kan heel braaf zijn maar bij de verkeerde aanpak kan dat snel veranderen.
Daarbij kan ze ook door alle drukte op stal bij handelsstal ook wat overdondert zijn en nu ze vertrouwd raakt bij jullie komt haar echte karakter naar boven.

Maar ik denk dat ze niet bij jullie past. Je zegt nu al dat je op sommige momenten bang van haar bent en bepaalde dingen niet meer durft, vaak wordt dat alleen maar erger.
Zij voelt ook dat je minder zelfverzekerd bent en wordt daardoor zelf ook onzekerder of brutaler en zo raak je in een vicieuze cirkel.
En als je vriend er nu al niet meer bij durft, hoe eerlijk is dat voor hem, jou en de merrie?

Ik zou haar zo snel mogelijk terug brengen, hoe langer je haar hebt hoe meer je hecht en hoe meer geld je erin steekt.
En bij het uitzoeken van een nieuw paard moet je je ook afvragen of je weer voor een hoger opgeleid paard moet gaan. Vaak is dat met een beginner niet zo'n goede combi en als jullie geen wedstrijdambitie's hebben is het ook helemaal niet nodig.

En trouwens; heb je iemand met ervaring meegenomen toen je ging kijken bij Handelsstal
Ook een paard zonder wedstrijdervaring kan dressuurmatig correct gereden zijn en jullie veel leren, braafheid gaat in dit geval wel voor.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-10-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:19

het is leuk een paard op niveau te hebben maar ik denk dat je beter een paard kunt kopen die redelijk bij je niveau past zodat je samen verder kunt leren.
een paard wat hoger in het bloed staat en echt een werkpaard is, is gewoon veel verder met alles en daar zullen alleen maar meer ongelukken van komen als je het paard zal houden.
ik denk dat je er goed aan doet het paard terug te brengen en een paard te kiezen was zeer braaf is en een erg lief en rustig karakter heeft.
op internet staan genoeg paarden die een liefdevol tehuis zoeken die denk ik beter bij jullie passen.

succes ts.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:27

Als ik het zo lees bekruipt me het gevoel dat je een heleboel 'moet' met het paard. Of je dit nu zelf vind, dat andere het vinden of dat je het idee hebt dat andere mensen dat vinden; laat het los.

Een paard (welke dat ook is) zal je niet in de maling nemen. Een paard is altijd oprecht. Het is zaak dat jij dat naar het paard ook bent. Wees jezelf en probeer je niet anders voor te doen. Ga op zoek naar je sterke punten en gebruik die. Weet wat je wilt, wat je kan en wat je (nog) niet kan. Doe je niet anders voor. Het paard weet echt wel wat echt is aan je en wanneer je een masker voor houd.

Bepaal je grenzen en houd jezelf en je paard daar aan. Te beginnen bij; Hoe leg ik contact met het paard? Wat doe ik? Wat doe ik niet? Wat verwacht ik van mezelf? Wat verwacht ik van het paard?/Wat wil ik dat het paard doet? Wat wil ik niet?
Probeer ook te achterhalen wat het paard van jou verwacht. Meestal geven ze dat duidelijk aan als je met ze bezig bent. (En 'bezig zijn' is ook al naar de box lopen om je paard gedag te zeggen!) Kijk hoever je hier in mee kunt gaan. Is je paard bijvoorbeeld wat teruggetrokken in een hoekje: ga dan eens gewoon rustig bij de deuropening staan of zitten en wacht af. Het paard komt heus wel een keer naar je toe. Als je het in deze staat (als het weg gedraaid staat) zou overvallen, gewoon op het paard afloopt, een halster om het hoofd wurmt en mee de stal uit sleurt (alles overdreven!) dan is het niet geneigd naar je te luisteren en mee te werken. Grote kans zelfs dat het je op den duur de box uit wil sturen door te dreigen met bijten en slaan (en dit op den duur ook gaat doen).Maar als je het paard zelf laat komen voorkom je deze frustratie. Je hebt een oplettend paard dat contact met je maakt. Het kan natuurlijk ook helemaal anders zijn. Het zou zomaar kunnen dat jouw paard de box bijna afbreekt of maar rondjes blijft lopen als je er aan komt. Daar ga je natuurlijk heel anders mee om. Je zult het dan wat af moeten remmen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Als het zowat de deur door stormt als je die open doet dan stuur je het terug de stal in (precies wat tegenover de eerste situatie staat) en wacht je af tot het paard rustig blijft staan en vriendelijk contact zoekt.
Het paard in de eerste situatie kun je daarna waarschijnlijk prima kriebelen en in alle rust mee de stal uit nemen om het te gaan borstelen. Bij het paard in de tweede situatie kun je het waarschijnlijk ook rustig kriebelen zolang het in de box is. Je weet echter dat het graag wil bewegen. Direct vast zetten en gaan borstelen is dan vragen om problemen. Je stelt dan het geduld van je paard (en jezelf) wel erg op de proef. In dat geval is het wellicht verstandig om het voor het borstelen even te laten rennen zodat het de energie (en frustratie) kwijt kan.

Hoe jij je weet aan te passen aan het paard bepaald hoe je paard zich zal gedragen. In basis heb je voor zover ik het kan lezen een braaf paard. Het is aan jullie het paard zo te houden door het een stabiele situatie te geven waarin het weet waar het aan toe is en waarin jullie samen kunnen werken aan een goed contact.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:30

Dat schuldgevoel is vreselijk, maar zie het als iets 'goeds' dat je dat gevoel nu al hebt, dat zegt in ieder geval dat je je bekommert om het welzijn van het paard en dat je voor haar het beste wil, ook al heb je geen klik met haar. Je bent echt geen slecht baasje als vind dat je paard niet bij je past, integendeel! Het is juist bewonderenswaardig dat je je afvraagt waar het probleem ligt, in plaats van het paard meteen de schuld te geven. Had ze het slecht bij die handelsstal? Denk dat dat best mee valt, toch? Als ze goed kan lopen en een leuke afstamming heeft, dan zal ze ongetwijfeld een leuk plekje vinden. Probeer jouw droompaard voor ogen te houden, uiterlijk en afstamming zijn, vind ik dan, niet belangrijk, maar wel hoe jouw paard is met rijden en in de omgang. Daar moet een eerste paard voor een beginner, denk ik, aan voldoen, eerdere prestaties en afstamming is voor jou helemaal niet belangrijk. Wat wél belangrijk is, is dat jij en je vriend een paard hebben waarmee jullie alles kunnen doen wat jij je er erbij had voorgesteld, daar is het immers een hobby voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:33

sallandval schreef:
Marijse schreef:
Hoi Sonja,

Precies wat ik bedoel :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:48

je krijgt hier al een hele boel goede adviezen, ik wil er een nieuwe ingooien, los van of jullie het paard willen gaan houden of toch voor wat anders gaan - kijk eens naar het supplement magnesium-citraat, nerveuze paarden kunnen daar echt baat bij hebben, het blijkt dat veel paarden een tekort hieraan hebben en zijn prikkelbaarder,nerveuzer en hebben last van strakke spieren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:53

Ze was in een minder goede conditie toen jullie haar kregen en dan wekken veel paarden een 'makke' indruk. Ik heb het idee dat ze bij aankoop gewoon niet fit was en nu wel. En dan is het waarschijnlijk een leuk paard voor de ervaren ruiter die er echt iets mee wil

Als onervaren ruiters met eerste paard, zou ik die keuze echter absoluut niet aanraden. Zoek een ervaren paard wat alles wel gezien en gehoord heeft, maar verder bomproof en tolerant is. Er zijn genoeg paarden te koop, maar let op... een braaf en gezond paard is evengoed niet altijd gemakkelijk te vinden.

Zoek een braverd die geen hoogstandjes geeft met dressuur en springen, maar gewoon een kei is op gebied van betrouwbaarheid, zowel in de omgang als tijdens het rijden. Liever iets te langzaam, dan schrikkerig en moeilijk. (en kijk dat je niet de verkeerde visie hebt van nageeflijk komen. Dat is een gevolg van een correcte rijtechniek van achteren naar voren en komt vanzelf als je goed rijdt en dat is iets wat jullie nog aan het leren zijn)
Een leermeester. Dat is wat jullie nodig hebben. Een tolerant paard wat zich niet gemakkelijk van de wijs laat brengen.
En idd... dat is in de regel een wat ouder paard.
Sta open om van zo'n paard te leren, zonder meteen van alles te willen. Besef dat jullie eerst moeten leren een eigen paard te rijden en hanteren en dat verdere wensen richting prestaties later nog kunnen komen.
Van zo'n paard, heb je zeker in zo'n begin periode, het meeste plezier.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:05

Ik denk ook dat dit paard te ervaren voor jullie is.
Uit eigen ervaring weet ik dat als je bang bent voor een paard, dit toch meestal erger wordt..
Gezien het feit dat jullie dit paard op proef hebben, zou ik toch kijken voor een ander paard
waar je als niet gevorderde ruiter niet onzeker van wordt maar die je zelfvertrouwen geeft
en waar je wat van leert. Hoeft niet perse via handelsstal maar kan ook prima via een ander betrouwbaar
adres. Ik zou verder willen adviseren om iemand met kennis van zaken mee te nemen
die jullie en het paard goed op elkaar af kunnen stemmen..bijvoorbeeld jullie instructrice?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-10-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt