Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sonja schreef:Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?
Marijse schreef:Hoi Sonja,
Ja daar had ik het ook met de instructrice over. Maar hoe meer zij op hoger niveau gereden wordt nu, hoe fitter en sterker ze wordt naar ons toe als wij er op zitten. Ze wil dan nog meer werken natuurlijk. Ik ben bang dat we haar dan helemaal niet meer de baas kunnen.. Das een beetje de angst. Er zit dan zoveel niveau verschil in de ruiters op haar rug..
_Kimo_ schreef:Heey,
Volgens mij ben jij van stal(ben angela van Kimo)
Balen dat het allemaal niet zo lekker gaat.. Ik denk dat ze de 1e week zo braaf was, omdat alles nieuw was. Ze was misschien nog al onder de indruk van alles?
Nu voelt ze zich misschien meer thuis, en gedraagd zich zoals ze misschien echt is?
En zoals je aangeeft, waarschijnlijk maakt ze er gewoon misbruik van dat jullie nog wat onervaren en onzeker zijn.
Het voer (misschien te veel voer tegenover te weinig beweging?) en de overgang naar de winter (dan zijn bijna alle paarden wat frisser) zal vast een deel van de oorzaak zijn + de onzekerheid/onervarenheid van jullie er bij.. En dat is erg zonde, want jullie zijn een leuk stel!
Wat je er aan kan doen, ligt helemaal aan jullie.
Als jullie er echt voor willen gaan, zouden jullie hulp kunnen zoeken, iemand die ervaren is en zich een paar dagen in de week bezig houd met haar, en daarbij ook jullie helpt. Maar dat kost uiteraard wel een aantal maanden misschien voor je resultaat ziet.
En anders misschien toch op zoek naar een ander paardje?
sallandval schreef:Marijse schreef:Hoi Sonja,
Ja daar had ik het ook met de instructrice over. Maar hoe meer zij op hoger niveau gereden wordt nu, hoe fitter en sterker ze wordt naar ons toe als wij er op zitten. Ze wil dan nog meer werken natuurlijk. Ik ben bang dat we haar dan helemaal niet meer de baas kunnen.. Das een beetje de angst. Er zit dan zoveel niveau verschil in de ruiters op haar rug..
begeleiding en training is niet alleen meer conditie/hoger niveau rijden he? Opvoeding is ook training, dan moet je alleen zoeken naar een ander soort training. Ik ken genoeg (nh/western/clicker/gedrags) trainers die werken aan een beter handelbaar paard, niet aan een betere conditie of hogere punten voor een proef.
Loe_Loe schreef:ff heel kort door de bocht: dit paard lijkt me TE ervaren voor jullie als relatief onervaren ruiters. Steek hier niet teveel tijd en energie in. Je merkt zelf al - lees ik tussen de regels door - dat jullie allebei onzeker worden van dit paard. Ik vind het eeuwig zonde als jullie je plezier in het hebben/rijden van een paard zouden verliezen door een paard dat simpelweg niet bij je past. Gun dit paard aan een baasje die ermee overweg kan, ook het paard zelf wordt in deze situatie niet relaxter, dat heb je al gemerkt. En belangrijker nog: gun jullie zelf een paard waar JULLIE iets mee kunnen.
Er staan op dit moment gruwelijk veel paarden te koop, en dus ook genoeg waarvan je meteen plezier kunt hebben! Opvoedprojecten zou ik aan iemand anders overlaten.
Ik heb zelf precies hetzelfde meegemaakt, ook eentje gekocht die een maatje (of 3) te moeilijk voor me was terwijl het bij bezichtigen en proefrijden best klikte. Na 3 maanden veel te veel energie ingestopt te hebben geen stap vooruit gekomen en toch maar "ingeruild". Nu zijn er 4 blij: mijn vorige paardje en z'n nieuwe eigenaar, en mijn nieuwe paardje en ik.
Ik wens jullie veel succes en wijsheid!!
lili266 schreef:Mij lijkt het niet zo'n goede match. Dat wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar je hebt er zeker veel begeleiding bij nodig en het is de vraag of je dat over hebt voor de merrie en of je dat uberhaupt wil met je eerste paard. Ik heb hiervoor ook een paard gehad dat in eerste instantie heel braaf was, maar bij mij uiteindelijk een enorme zenuwpees werd en overal van schrok, waardoor ik er een paar keer keihard afgekletterd ben en op een gegeven moment zelfs bang werd om te rijden. Ze kon zelfs nieteens meer vast staan met poetsen, dan flipte ze helemaal. Ik had ook intensief les, vooral in grondwerk omdat rijden nieteens meer een optie was, en uiteindelijk heb ik haar verkocht omdat zelfs aan de hand de wisselwerking zo slecht was en er totaal geen verbetering in zat. Ze is verkocht naar een meisje van 13, en die kan er alles mee. Heel genant voor mij als 25jarige, maar dat meisje is nog jong en zonder angst en dat paard reageert dus enorm goed op haar. Ik was toen niet zo ervaren, wel qua rijden maar niet met het hebben van een eigen paard, werd angstig/nerveus als het paard dat werd, zij werd weer nerveus van mij en zo kwamen we in een vicieuze cirkel terecht. Ik vond het zo moeilijk maar ben nu zo blij dat ze verkocht is, met dat jonge meisje gaat het super, krijg nog regelmatig mailtjes en foto's van wat die 2 samen allemaal doen. Ik heb inmiddels een Fjord gekocht, zij is ook niet altijd makkelijk maar in ieder geval een stuk stabieler qua karakter, ze heeft minder leiding nodig en raakt ook niet in de stress als ik ergens zenuwachtig over ben. Voor mij is dit paard ideaal, en ik ben enorm blij met de beslissing zoals ik die destijds heb gemaakt. Luister naar je gevoel, ik heb veel te lang rondgelopen met een schuldgevoel, vond dat ik mijn vorige paard meer tijd moest gunnen, dat het aan mij lag dat het tussen ons niet klikte, maar uiteindelijk was het dus een slechte match en is zij met een andere baas en ik met een ander paard 100x gelukkiger!
sallandval schreef:Marijse schreef:Hoi Sonja,
begeleiding en training is niet alleen meer conditie/hoger niveau rijden he? Opvoeding is ook training, dan moet je alleen zoeken naar een ander soort training. Ik ken genoeg (nh/western/clicker/gedrags) trainers die werken aan een beter handelbaar paard, niet aan een betere conditie of hogere punten voor een proef.