Dat alles vastpakken, daar kan je héél leuk op inspelen zonder hem te hoeven straffen... Een vriendin van mij heeft ook zo'n hengstje dat graag alles vast pakt. Ze heeft hem geleerd te apporteren. Na het eten neemt hij zijn etensbak op en geeft die aan haar, hij rent achter een bal en brengt die naar haar toe. Meestal ben ik van mening dat je jonge paarden niet teveel moet belasten met werken, maar hier dit spelletje tot iets positief ombuigen kan voor zo'n dier best wel leuk zijn! Als hij echter naar jou bijt moet je echt je ruimte duidelijk maken. Ik loop bij jonge paarden vaak rond met het touw aan m'n broek dat aan m'n carrotstick hangt. Wanneer ik dan tussen jonge paarden rondloop heb 'k dat touw in m'n handen en zwaai'k zo eens om me heen, zonder op de paarden te letten. Ik gebruik dat touw zoals paarden hun staart gebruiken. Lopen ze ertegen is dat hun probleem. Wat je ook kan doen is flapperen met je armen om je ruimte duidelijk te maken.
Voor dat optillen van dat been kan je een tik geven met een stick of zweepje, ook weer om je ruimte duidelijk te maken.... Zorg ervoor dat hij tegen jou stick oploopt en niet dat jij erop slaat.
Ik vrees dat constant straffen het ongewenste gedrag alleen maar erger gaat maken. Probeer hem goed te belonen voor positief gedrag en probeer negatief gedrag om te buigen tot iets positief. Gebruik je verbeelding