vraagje ivm winterdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

vraagje ivm winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:13

hallo

ik heb een paardje van 3 jaar oud die altijd op de weide heeft gestaan behalve de laatste 3 maanden. Ze is toen tijdelijk verhuisd naar een manege zodat we een piste beschikbaar hadden en vooral hulp bij het zadelmak maken.
Mijn paardje maakt iedere winter een dikke berenvacht aan tegen de koude. Nu merkte ik dat ze ook op stal al was begonnen met een dikkere vacht aan te maken maar dat ze die ook gewoon weer verliest omdat het nu eenmaal te warm zou zijn op stal anders. Eind deze maand keert ze terug naar haar weide en vriendjes en nu had ik hierover enkele vragen waarbij jullie me hopelijk kunnen helpen.

Ik wil haar deze winter niet scheren, maar aangezien ze nog erg jong is en na 10 minuutjes rijden al begint te zweten, weet ik ook dat het met haar normale berenvacht niet zal lukken. Daarom dacht ik er aan om haar een dekentje op te doen eens ze terug naar de weide gaat zodat ze wel winterhaar aanmaakt maar niet zo een dikke vacht als andere jaren. De vraag hierbij: Hoe dik moet het deken zijn zodat ze niet teveel winterhaar aanmaakt en moet dit in putje winter een ander deken worden of kan ze de hele winter met hetzelfde deken doen?

Daarnaast, met welke dekens hebben jullie goede ervaringen. Het moet wel een waterdicht deken zijn daar ze hele dagen buiten staat en liefst ook een beetje sloopvast zodat ik niet iedere week herstellingen meot uitvoeren.

alvast bedankt

Mizora

Re: vraagje ivm winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:22

Je kan ook een streep scheren. Dit topic hoort echter bij seizoensvragen. Daar is ook een topic waar je deze manier van scheren kan vinden. Hierdoor hebben ze het niet zo warm maar hoeven ze geen deken op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:24

Ik heb nu een sterke rambo deken gekocht Lachen Kost wat, maar dan heb je ook wat!
Sja, als je wilt dat de wintervacht kort blijft denk ik dat je nu wel kunt beginnen met iig een ongevoerde regendeken op te leggen. Dan kun je later daar wel een onderdeken onder doen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:41

Mizora schreef:
Je kan ook een streep scheren. Dit topic hoort echter bij seizoensvragen. Daar is ook een topic waar je deze manier van scheren kan vinden. Hierdoor hebben ze het niet zo warm maar hoeven ze geen deken op.

sorry, wist niet zeker waar hij juist hoorde Lachen

ik ken deze manier van scheren, maar mijn pony is nogal vlug angstig, voor te scheren zou ze dus al zeker moeten gekalmeerd worden anders kom je nog niet in de buurt met je scheermachien vrees ik. Daarnaast zou dat dan moeten gedaan worden met een klein apparaatje aangezien er geen stroomtoevoer is op de weide.

Ik betaal dan liever 1-malig meer voor een sterke deken, dan dat ik op 1 winter 3 keer naar de winkel mag lopen omdat haar deken er helemaal aan is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:45

een goede scheurvaste deken. mijn 3 jarige heeft er sinds donderdag 1 op. 200gr ongeveer. dan blijven ze mooi kort in de haren

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:24

HAR-->SV