Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

KiWiKo schreef:paard is aansprakelijk...... paard hoort niet te skuppen.......... voor mijn gevoel niet hoor, maar voor de BV Nederland wel.... het is krom, maar zo is het

rina schreef:Volgens mij heeft Ikke gelijk. Met als aanvullig dat Art. 5 (het kapstok artikel) niet alleen is voor passeren. Of wel de tekst uit art 5 zegt:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Het te dicht volgen en/of te dicht langs een andere weggebruiker!! (dus niet alleen bestuurders maar ook voetgangers vallen hieronder) voorbijgaan kan in zon geval dus idd art 5 zijn. Kleven valt zo uit mijn hoofd ook onder dit artikel. vandaar de hoge straffen, art 5 is geen overtreding maar een misdrijf.
Brainless schreef:Als ze er te dicht achter rijden is het hun fout (ze moeten voldoende aftand houden).
Dit geld niet als je paard achteruit loopt en dan pas trapt.
Ik reed een keer in de berm en een auto wilde eerst inhalen, maar er kwam een tegenligger aan. Daarom dook hij achter mij, met als gevolg dat de mijne uithaalde. Helaas koste dat de koplamp en zat er een diepe kras op de bumper.
Ik heb het netjes door gegeven aan mijn verzekering, maar zij hebben niets hoeven uit betalen, omdat hij er dus te dicht achter reed. Ze hebben zelfs gebeld of mijn paard geen schade had op gelopen, want dat had dan ook geclaimd kunnen worden.
ikke schreef:KiWiKo schreef:paard is aansprakelijk...... paard hoort niet te skuppen.......... voor mijn gevoel niet hoor, maar voor de BV Nederland wel.... het is krom, maar zo is het
Correctie: er bestaat een zgn "kapstokartikel" waarin staat dat je zodanig ruim moet passeren, dat naar redelijkheid de veiligheid niet in gevaar komt.
Je moet namelijk zoveel afstand houden dat je altijd kunt stoppen binnen de afstand waarover de weg VRIJ EN OVERZICHTELIJK is! Als je zo kort achter een paard rijdt dat ie je raakt, zodra ie slaat, dan reed je er te kort op, punt uit!
.