wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 17:38

nou heb ik toch eens een paar vraagjes.

het zit zo. ik rij regelmatig buiten net zoals vandaag.
rij ik netjes op de weg. hou het fietspad vrij zoals mij dat geleerd is zodat de situatie veilig is.
zit er een auto achter mij. ik moest net langs zo'n vluchtheuveltjes geval. dat is zo'n ding waardoor je in 2 keer de straat kan oversteken als fietser of voetganger en is dan verhoogt. dus ik rij daar netjes. zit er een auto zo dicht op mijn paard dat mijn paard wil gaan uithalen. ik weet dus zeker dat als ik mijn paard had stilgezet. die man de grootste moeite had gehad om zijn auto op tijd stil te hebben.

nu dus mijn vraag. stel mijn paard trapt achteruit. wie is er aansprakelijk.
aan de ene kant denk ik ja ik want mijn paard hoort niet te trappen(al wordt iedereen wel nerveus als er 1 op je kont aan het plakken is)

maar aan de andere kant hoort hij afstand te houden. bumperkleven mag ook niet. (aangezien jij met paard behoort tot bestuurders en ook die regels gelden)

dus goeie vraag wie er aansprakelijk zou zijn.

dit in hetzelfde geval als er iemand met auto erg dicht langs ons rijd. dit heb ik vandaag ook gehad. mijn stijgbeugel/voet werd al geraakt. dit omdat ik vaak mn benen al afsteek zodat ze daar al omheen rijden. maar stel mijn paard schrikt daarvan en geeft een trap terug of springt opzei. wie z'n schuld is het dan.
aan de ene kant denk ik dan weer ja van mij want ik moet mijn paard onder controle houden.
aan de andere kant hoort de automobilist afstand te bewaren.

wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

Hilde_q

Re: wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:46

even een stipje aangezien ik ook veel over de weg rijdt ! Ja

ik heb werkelijk geen idee maartje

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:48

stipje, ik rij ook geregeld in het durp en herken bovenstaande erg goed!

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:51

Volgens mij moeten ze minstens halve meter a 1 meter afstand van je te houden Knipoog

Tenminste, met er langs rijden zoiezo
en voorderest weet i khet eigenlijk niet

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 17:58

zal er wel even bij vermelden misschien goede tip voor iedereen. ik heb een lange goed zichtbare zweep bij. daarme zit ik constant te wiebelen zodat ze zien dat ze daar al omheen moeten rijden. op die manier heb je al een minimum afstand gecreeerd van 50 cm waar ze omheen moeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:00

paard is aansprakelijk...... paard hoort niet te skuppen.......... voor mijn gevoel niet hoor, maar voor de BV Nederland wel.... het is krom, maar zo is het

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:04

Je bent aansprakelijk voor schade die je huisdier toebrengt aan anderen, ongeacht de oorzaak (wordt meestal gedekt door je WA verzekering). Ik neem aan dat een paard ook onder deze bepaling valt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:06

ja wordt gedekt door mijn WA.het is ook mijn eigen paard waarmee ik over de weg rij.

maar ik denk dan. je valt onder de regels bij bestuurders.
zodra ik zou stoppe auto klapt achterop is hij fout. ten 1ste omdat hij achterop knalt en ten 2de in het auto geval zou hij aan het bumper kleven zijn.

maarja hoe het dan zit met trappen door te dicht achterop zitten

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:08

Misschien eens bij de politie navragen of zo. Ik heb ook geen idee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:08

met huisdieren zit dat anders omdat ze eigen energie hebben Lachen Lachen

als een auto er te dicht achter zit en het paard trapt er een deuk in, ligt toch de aansprakelijkheid bij de eigenaar van het paard Lachen

heel krom, maar zo is het Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:12

KiWiKo schreef:
paard is aansprakelijk...... paard hoort niet te skuppen.......... voor mijn gevoel niet hoor, maar voor de BV Nederland wel.... het is krom, maar zo is het

Correctie: er bestaat een zgn "kapstokartikel" waarin staat dat je zodanig ruim moet passeren, dat naar redelijkheid de veiligheid niet in gevaar komt.

Ik ben ooit zodanig kort gepasseert dat de automobilist forse schade aan zijn auto opliep. Ondanks dat de glasheldere club uit Tilburg dacht die schade bij mij te kunnen verhalen, hebben ze bakzeil gehaald toen mijn rechtsbijstandverzekering zich meldde als contactpersoon voor deze zaak.

Het zal ongetwijfeld andrs zijn als je paard zich omdraait en uithaald, maar als iemand zo kort erachter rijdt dat een slaand paard schade aanricht, dan moet die automobilist zich toch wat afvragen.
Je moet namelijk zoveel afstand houden dat je altijd kunt stoppen binnen de afstand waarover de weg VRIJ EN OVERZICHTELIJK is! Als je zo kort achter een paard rijdt dat ie je raakt, zodra ie slaat, dan reed je er te kort op, punt uit!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:24

@ikke kijk naar zon regel was ik op zoek

@kiwiko. dit telt alleen als de energie van het dier niet door een fout van een ander is ontstaan.
heb dit gehad met mijn trailer. paard heeft schade aangericht maar eigenaa van paard zou het moeten betalen(verzekering)
hier 1 maar tenzei het dier bijv niet goed was vastgezet. dan hadde verzekering van de persoon die het dier had vastgezet/ meegeomen kunnen betalen.
dit is ook erg ingewikkeld allemaal

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:52

maartje, je laatste post klopt als een bus! als je eht zeker wilt weten kun je het beste de verzekering bellen - dat blijkt wel Haha!

en idd: eigen energie is aansprakelijkheid eigenaar, en gezien de auto onvoldoende afstand houd op zijn medeweggebruiker is die sowieso al fout (een ruiter is officieel een BESTUURDER!!) en ja, een automobilist is ook een bestuurder, dus voor eht gemakt zou je je paard als voertuig moeten beschouwen denk ik..

en gezien bumperkleven zwaar bekeurd word, denk ik dat ze de minimale volgafstand in dit geval even zwaar meetelt óók al haalt het paard uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:29

BRT --> TAO.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:37

Volgens mij heeft Ikke gelijk. Met als aanvullig dat Art. 5 (het kapstok artikel) niet alleen is voor passeren. Of wel de tekst uit art 5 zegt:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Het te dicht volgen en/of te dicht langs een andere weggebruiker!! (dus niet alleen bestuurders maar ook voetgangers vallen hieronder) voorbijgaan kan in zon geval dus idd art 5 zijn. Kleven valt zo uit mijn hoofd ook onder dit artikel. vandaar de hoge straffen, art 5 is geen overtreding maar een misdrijf.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:51

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:06

rina schreef:
Volgens mij heeft Ikke gelijk. Met als aanvullig dat Art. 5 (het kapstok artikel) niet alleen is voor passeren. Of wel de tekst uit art 5 zegt:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Het te dicht volgen en/of te dicht langs een andere weggebruiker!! (dus niet alleen bestuurders maar ook voetgangers vallen hieronder) voorbijgaan kan in zon geval dus idd art 5 zijn. Kleven valt zo uit mijn hoofd ook onder dit artikel. vandaar de hoge straffen, art 5 is geen overtreding maar een misdrijf.

idd art. 5 komen ze vaak terecht als er iets gebeurt.
zelfs als een boer een stapel hout verbrand en de weg ernaast heeft wat last van rook, en daardoor een aanrijding. dat hout verbranden mag daar geen straf voor. maar dan kom je op art 5 dat je je zo moet gedragen dat er niemand gehinderd word.

makkelijk art heel veelzijdig

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:09

dit is goed om te weten! Ik ben in de toekomst ook van plan om vaak buiten te rijden Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:11

Heel interessant artikel! Ik rijd ook vaak over de weg en kom toch vaak gekken tegen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:20

Als ze er te dicht achter rijden is het hun fout (ze moeten voldoende aftand houden).
Dit geld niet als je paard achteruit loopt en dan pas trapt.

Ik reed een keer in de berm en een auto wilde eerst inhalen, maar er kwam een tegenligger aan. Daarom dook hij achter mij, met als gevolg dat de mijne uithaalde. Helaas koste dat de koplamp en zat er een diepe kras op de bumper.

Ik heb het netjes door gegeven aan mijn verzekering, maar zij hebben niets hoeven uit betalen, omdat hij er dus te dicht achter reed. Ze hebben zelfs gebeld of mijn paard geen schade had op gelopen, want dat had dan ook geclaimd kunnen worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:22

@brainless oke dat is voor mij ook belangrijk voor hetzelfde geval loopt mijn paard wat op door zo'n gek. is toch wel fijn dat de verzekering dat ook kan verhalen op die ander.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:24

Brainless schreef:
Als ze er te dicht achter rijden is het hun fout (ze moeten voldoende aftand houden).
Dit geld niet als je paard achteruit loopt en dan pas trapt.

Ik reed een keer in de berm en een auto wilde eerst inhalen, maar er kwam een tegenligger aan. Daarom dook hij achter mij, met als gevolg dat de mijne uithaalde. Helaas koste dat de koplamp en zat er een diepe kras op de bumper.

Ik heb het netjes door gegeven aan mijn verzekering, maar zij hebben niets hoeven uit betalen, omdat hij er dus te dicht achter reed. Ze hebben zelfs gebeld of mijn paard geen schade had op gelopen, want dat had dan ook geclaimd kunnen worden.

nou inderdaad voor het zelfde geld krijgt je paard weet ik het wat omdat zo`n idioot er zo vlak achter duikt ineens... Scheve mond

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:05

ikke schreef:
KiWiKo schreef:

Correctie: er bestaat een zgn "kapstokartikel" waarin staat dat je zodanig ruim moet passeren, dat naar redelijkheid de veiligheid niet in gevaar komt.

Je moet namelijk zoveel afstand houden dat je altijd kunt stoppen binnen de afstand waarover de weg VRIJ EN OVERZICHTELIJK is! Als je zo kort achter een paard rijdt dat ie je raakt, zodra ie slaat, dan reed je er te kort op, punt uit!

Klopt helemaal: een automobilist dient bv te weten dat fietsers ook kunnen slingeren door bv zijwind. Zo moeten zij ook weten dat dieren onverwachtse bewegingen kunnen maken. Hier moeten zij rekening mee houden door voldoende afstand te houden en ruim te passeren; doen zij dit niet, dan geldt artikel 5. Wat kiwiko beweert klopt dus helemaal niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:09

Ikke20, je stelt een juridisch een hele lastige vraag die niet zomaar te beantwoorden is .

Er spelen namelijk nogal wat zaken door elkaar. Ik ga het niet uitleggen, want dat wordt een juridische verhandeling die voor juristen al lastig te volgen is.

Laat het rusten, en ga er vanuit dat jouw AVP verzekeraar betaalt wanneer je aansprakelijk bent en niet betaalt wanneer je dat niet bent.