Ben het helemaal eens met dorientjuh, sterker nog, als je grondwerk met je paard doet leer je ook assertief te reageren op ongewenst gedrag zonder je daar boos om te maken. Je paard leert jou zien als zijn leider en gaat daardoor jou ook veel meer vertrouwen.
Ik heb met mijn jonge paard enorm véél baat gehad bij Parelli Natural horsemanship. Ze zeggen wel dat twee groentjes niet samen gaan, maar ik denk da'k me redelijk goed uit de slag getrokken heb... Ik heb mijn paard ook met behulp van de principes en technieken van parelli zadelmak en ruitermak gemaakt. Dat is allemaal op een rustige en veilige manier verlopen. Ik kan het je alleen maar aanraden. Het is wel zo dat er veel tijd inkruipt, zoals dorientjuh hier zegt, maar je krijgt er echt een ongelooflijk fijn paard & een fijne band met je paard voor terug.
Van achter de computer is het alleen héél moeilijk om jou specifieke tips te geven, omdat wij het paard niet kennen en jou niet kennen. Parelli werkt vanuit horsenalities. Dat wil zeggen dat ze eigenlijk werken vanuit de persoonlijkheid van het paard en hoe je technieken daarop kan aanpassen. Ze delen paarden in in 4 kwadranten: Left brain Introvert, Left Brain Extrovert, Right Brain introvert en right brain extrovert. Echter past een paard nooit helemaal binnen 1 kwadrant. Maar dmv die horsenalities kan je je paard leren lezen in de situatie die zich op dat moment voordoet en daar juist op inspelen... Daarom vind ik dit zo'n goed systeem, zeker voor jonge paarden.
Mijn paard is intussen 5,5 jaar oud, en het vertrouwen in mij is echt héél groot. Ik ben met haar endurance gestart en mijn flipkonijn is nu een paard dat overal doorheen loopt... Het heeft tijd gekost en nog steeds loopt niet alles perfect, maar ik kan op een veilige en plezante manier met haar omgaan.