Vervelend of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasammie

Vervelend of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:09

Hallo,

Ik heb een fries en die is de laatste paar maanden heel anders dan normaal.
Hij gaat er steeds vandoor om de domste dingen(bijvoorbeeld als ik mijn jas aanraak) terwijl hij dat eerder helemaal niet deed.
Ook kijkt hij overal naar, wat hij in het begin ook niet deed.
Omdat hij nu net 4 is denk ik dat hij in de puberteit komt.. Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn.

Ik heb het super lief geprobeert en ben ook al boos geweest & ik heb het lopen negeren!~Niets helpt.!!

Wie weet raad???

Gr Natascha

Natasammie

Re: Vervelend of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:12

O ja. vergeten..

Eerst deed hij het alleen in de bak.. Toen dacht ik dat hij de bak saai vond.. Maar sinds kort doet hij het dus ook buiten.
Met en zonder andere paardenn!! Terwijl hij wel verkeersmak is Huilen

Is dit vervelend of is er een andere rede!??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:18

Ik denk dat er twee dingen aan de hand (kunnen) zijn:
- je paard begint te puberen
- je paard is onzeker / bang

Gelukkig is er een oplossing voor beide opties: grondwerk. Door middel van grondwerk laat je je paard zien dat jij de leider bent. Als hij dat duidelijk doorheeft zal hij zich rustiger worden en meer op je vertrouwen. Resultaat daarvan is dat door zelf kalm te blijven, je paard ook kalmer blijft, waardoor hij minder snel/ veel zal schrikken. Door grondwerk laat je dus zien wie de leider is; je paard zal wanneer dit hem duidelijk is ook niet het leiderschap van je proberen over te nemen en dus minder ''onzinnig'' gedrag vertonen en beter op je letten. Dit is dus ook veiliger voor jou. Lachen

Grondwerk kan op vele verschillende manieren. Ik hou zelf van Parelli omdat dit heel duidelijk zegt wat je wanneer wel of juist niet moet doen en waarom. Grondwerk neemt wel veel tijd in beslag, en het duurt meestal ook wel een tijdje voordat je echte verandering merkt. Maar ik vind grondwerken heel leuk om te doen en een leuke bezigheid met mijn paard. Lachen

Natasammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:40

Dank je wel!

Ik zal wat meer gaan proberen.. Ik hoop dat het veranderd..

Nog meer goede ideeén??

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:48

Ben het helemaal eens met dorientjuh, sterker nog, als je grondwerk met je paard doet leer je ook assertief te reageren op ongewenst gedrag zonder je daar boos om te maken. Je paard leert jou zien als zijn leider en gaat daardoor jou ook veel meer vertrouwen.

Ik heb met mijn jonge paard enorm véél baat gehad bij Parelli Natural horsemanship. Ze zeggen wel dat twee groentjes niet samen gaan, maar ik denk da'k me redelijk goed uit de slag getrokken heb... Ik heb mijn paard ook met behulp van de principes en technieken van parelli zadelmak en ruitermak gemaakt. Dat is allemaal op een rustige en veilige manier verlopen. Ik kan het je alleen maar aanraden. Het is wel zo dat er veel tijd inkruipt, zoals dorientjuh hier zegt, maar je krijgt er echt een ongelooflijk fijn paard & een fijne band met je paard voor terug.

Van achter de computer is het alleen héél moeilijk om jou specifieke tips te geven, omdat wij het paard niet kennen en jou niet kennen. Parelli werkt vanuit horsenalities. Dat wil zeggen dat ze eigenlijk werken vanuit de persoonlijkheid van het paard en hoe je technieken daarop kan aanpassen. Ze delen paarden in in 4 kwadranten: Left brain Introvert, Left Brain Extrovert, Right Brain introvert en right brain extrovert. Echter past een paard nooit helemaal binnen 1 kwadrant. Maar dmv die horsenalities kan je je paard leren lezen in de situatie die zich op dat moment voordoet en daar juist op inspelen... Daarom vind ik dit zo'n goed systeem, zeker voor jonge paarden.

Mijn paard is intussen 5,5 jaar oud, en het vertrouwen in mij is echt héél groot. Ik ben met haar endurance gestart en mijn flipkonijn is nu een paard dat overal doorheen loopt... Het heeft tijd gekost en nog steeds loopt niet alles perfect, maar ik kan op een veilige en plezante manier met haar omgaan.

Natasammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:25

Hallo,

Maar dan moet ik eerst het grondwerk enso doen? IK doe al heel veel grondwerk(met al onze paarden,,, De rest van mijn paarden kan ik zo zonder zadel & hoofdstel wegrijden , vrijheidsdressuur alles!) Maar Dan lijkt het jullie ook beter om er eerst niet meer op te rijden?

X Natascha

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:39

yeps ik zou proberen voorlopig het rijden even te laten en te werken aan het vertrouwen. Probeer eens uit te vissen welke horsenality jou paard heeft... En probeer op die manier te anticiperen op zijn gedrag. Is het echt dominantie of is het paard eerder onzeker of angstig?
Je zou kunnen werken met schrik- & obstakeltraining om hem moederiger te maken. Als hij overal doorgaat kan je proberen je meer naar achteren te plaatsen zodat hij zelf eerst alles moet trotseren. Uiteindelijk kan je dan werken dmv dubbele lijnen enz. Probeer ook uit te zoeken hoe je hem het beste op zijn gemak kan stellen.

Natasammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:43

okee ik ga het proberen!