paard wil de stal niet uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

paard wil de stal niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:23

ons paard heeft momenteel iets nieuws.
als we de stal binnenkomen en hem uit zijn box willen halen,
dan doe ik zijn boxdeur open met halster in mijn hand, dan
draait hij zich naar de andere hoek (draait zich niet om) en
zodra je op hem af wilt lopen om het halster om te doen,
doet hij zijn oren in zijn nek, loop je dan toch op hem af dan
gaat hij dreigen (springen).

momenteel doe ik het zo, als ik zie dat hij zijn oren naar
achteren doet, loop ik zonder wat te zeggen (negeer ik hem volledig)
de box uit, leg het halster weg, en ga de stallen uit.
ga even binnen wat drinken ofzo, en ga dan na een kwartiertje
terug, dan wil meneer wel gewoon zijn halster om zonder problemen.

dit werkt wel, maar weet niet of dit de juiste manier is, en dat
ik hem nu misschien gewoon zijn zin geef door weg te gaan.

Hetzelfde gedrag hebben we ook wel in de wei gezien, op hem aflopen
in de wei, halstertouw bevestigen, en meneer deed zijn oren in de nek,
en begon te dreigen, uiteindelijk loopt hij dan wel mee.
dit laatste gaat de laatste tijd overigens wel goed.

misschien iemand tips.

liljebo

Re: paard wil de stal niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:38

Het is al goed dat je zijn signalen niet negeert. Hij heeft er duidelijk moeite mee dat je zijn stal binnenloopt of zijn wei. Er zijn veel meer paarden die daar gevoelig voor zijn, omdat ze het toch als hun eigen veilige plek zien en mensen vaak ongevraagd binnendenderen, het paard pakken en aan het werk zetten.

Ik zou met hem halen eens proberen om bij de opening van de stal te blijven staan, maar niet naar binnen gaan. Wend je lichaam van hem afen kijk hem niet aan(op die manier haal je iedere druk weg) en wacht rustig tot hij naar je toe komt (kan in het begin wel ff duren.) Doe hem daarna pas het halster om, beloon hem en laat hem nog heel ff lekker staan en kroel een beetje, zodat hij zich kan voorbereiden.

Als je hem uit de stal haalt, kun je ook regelmatig eens iets leuks gaan doen. BV hem gewoon ff ergens lekker laten grazen en dan weer terugbrengen. Zorg ook dat het werk leuk voor hem blijft. Wissel rijden af met buitenritjes, grondwerk, wandelingetjes ed.
Op die manier blijft het spannend voor hem wat jullie vandaag weer gaan doen.

Succes'

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:44

bedankt voor je reactie.
hij gaat niet alleen zijn stal uit om te werken hoor,
hij gaat zowieso elke dag eruit om naar de wei te gaan,
of de zandbak. of om te rijden/longeren/wandelen/poetsen.
dus het is niet zo dat hij elke keer moet werken als hij
zijn stal uit moet.
overigens; als hij eenmaal zijn halster om heeft wil hij
wel gewoon eruit en is hij erg braaf.
alleen dat ene momentje Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:51

mariel1 schreef:

misschien iemand tips.

Heel heel heel erg foute reactie!! Op deze manier beloon je je paard voor zijn gedrag, je geeft hem het signaal; als jij dreigt ga ik weg en dat is precies wat hij wil, niet doen dus!
Op het moment dat hij gaat dreigen moet je juist laten merken dat je niet onder de indruk bent en dat hij naar jou heeft te luisteren. Dus in een streep doolopen zonder ook maar te aarzelen of zelfs te kijken naar het dreigende gedrag, als hij dreigt ga je nooit of te nimmer voor hem aan de kant.
Dus ookal kijk je alleen even of er nog hooi in zijn box ligt, gaat hij dreigen dan loop je naar hem toe, je hoeft hem er niet perse uit te halen als hij maar weet dat het dreigen niet helpt om jou op afstand te houden.

Verder ben ik het eens met voorgaande reactie, zorg dat je leuke dingen doet als je hem uit zijn box haalt. Grazen aan het touw, poetsen, wandelen, een plak brood halen bij je moeder (of wat ook) en hij zal het vanzelf weer leuk gaan vinden om uit zijn box te komen.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:58

ja dat klinkt wel heel aannemelijk, maar hoe
loop ik gewoon in 1 rechte lijn naar hem toe als
hij met zijn voorpoten springend voor me staat.
lijkt me niet zonder risico.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:00

Benen ontwijken of desnoods even wachten tot hij iets gekalmeerd is maar in elk geval niet weglopen.
Misschien kun je hem voor zijn, dus staldeur los en meteen naar zijn hoofd lopen voor hij zich naar je toe kan draaien?
Hij dreigt met zijn voorbenen?

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:05

ja hij dreigt met zijn voorbenen, eerst doet hij zijn oren naar achteren,
loop je dan naar hem toe dan draait hij zich naar je toe en gaat een soort
van springen met zijn voorbenen, komt dus echt op je af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:07

En slaat hij ook gericht?
Misschien sneller reageren, hem voor zijn en een koekje meenemen zodat hij merkt dat je leuk bent.

Doet hij het ook als je zonder halster de stal in komt?

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:18

of hij gericht slaat? zover is het tot nu toe nog niet gekomen,
maar hij komt echt op je af.
als ik zonder zijn halster de stal in kom doet hij het ook weleens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:33

anneliesdj schreef:
mariel1 schreef:

misschien iemand tips.

Heel heel heel erg foute reactie!! Op deze manier beloon je je paard voor zijn gedrag, je geeft hem het signaal; als jij dreigt ga ik weg en dat is precies wat hij wil, niet doen dus!
Op het moment dat hij gaat dreigen moet je juist laten merken dat je niet onder de indruk bent en dat hij naar jou heeft te luisteren. Dus in een streep doolopen zonder ook maar te aarzelen of zelfs te kijken naar het dreigende gedrag, als hij dreigt ga je nooit of te nimmer voor hem aan de kant.
Dus ookal kijk je alleen even of er nog hooi in zijn box ligt, gaat hij dreigen dan loop je naar hem toe, je hoeft hem er niet perse uit te halen als hij maar weet dat het dreigen niet helpt om jou op afstand te houden.

Verder ben ik het eens met voorgaande reactie, zorg dat je leuke dingen doet als je hem uit zijn box haalt. Grazen aan het touw, poetsen, wandelen, een plak brood halen bij je moeder (of wat ook) en hij zal het vanzelf weer leuk gaan vinden om uit zijn box te komen.

persoonlijk niet mee eens. Op die manier negeer je totaal de signalen die hij afgeeft en ga je, met een beetje pech, van kwaad naar erger, Een soortgelijke topic is hier pas ook geopend, waarbij het paard van de ts trapte als ze de stal in kwam.

Zie de stal van het paard als zijn slaapkamer en probeer je voor te stellen hoe het is als iemand je slaapkamer binnendendert, je bij je lurven grijpt en meeneemt. Ik denk dat velen onder ons ook pinnig zouden worden.
Ik heb met de aanpak zoals ik heb beschreven hele goede ervaringen (heb soortgelijke situaties meegemaakt) Paarden waarderen het feit dat je ook met hun gevoelens rekening houden en als het paard naar jou toekomt, worden de verhoudingen bevestigd. Het paard komt naar jou als leider toe ipv andersom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:36

Wat jij zegt kan wel tot op zekere hoogte maar het is toch slim om het paard te laten merken dat je niet gediend bent van fysiek geweld, tenslotte ben jij de baas.
Als je het negeert is de kans juist groot dat het erger wordt omdat hij merkt dat hij daardoor zijn zin krijgt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:20

Natuurlijk hoef je niet gediend te zijn van natuurlijk geweld, maar het paard hoeft er ook niet gediend van te zijn als zijn persoonljike ruimte niet in acht wordt genomen, signalen worden genegeerd en geen rekening wordt gehouden met zijn gevoelens/frustraties. Dat maakt nl op den duur vaak paarden erg zuur.
Mijn ervaring met bovenstaand advies is dat het enorm verbetert. Een verslechtering heb ik nog nooit meegemaakt.

Gezien je met deze aanpak niets te verliezen hebt en geen gevaar loopt, lijkt het me iets wat de ts een keer zou kunnen proberen (mits dat je de eerste keer dus echt veel tijd neemt, want het kan zeker een eerste keer lang duren en erg erop let dat je lichaam/blik niet op het paard gericht is) en eens kijkt welk resultaat het oplevert. Aan de hand daarvan kan ze kiezen om ermee door te gaan of een andere aanpak te kiezen.
Blijft een feit dat een experiment hiermee aanmerkelijk minder risico oplevert, dan te experimenteren met het negeren van de signalen van het paard...dus waarom niet?

ps... mocht je het een keer willen uitproberen, ts, zorg dan dat je dus geen haast hebt of zo en niet verwacht dat het snel gebeurt. Een paard voelt feilloos aan wat je denkt en hoe harder je wil dat hij komt, hoe langer het duurt. Ga gewoon bij de ingang van de stal staan, met je lichaam van hem afgewend (dus bv opzij) en je blik niet op hem gericht. Doe alsof je niet eens merkt dat hij in de stal staat, ook niet als hij zich aanstelt (welk paard?) Zorg dat je lichaam ontspannen is, leun evt op 1 been en tegen het muurtje of zo en kijk gezellig naar andere paarden in de stallen of naar dingen die in de gang gebeuren of speel met het halster of doe voor mijn part een spelletje met je gsm. Hoofdzaak is dat je het paard simpelweg negeert en dat je daardoor zijn nieuwsgierigheid wekt. Op een bepaald moment zal hij zeker naar je toekomen en kun je hem een krabbel geven, halster omdoen en dan zou ik nog even wat kroelen/belonen. Pas daarna de stal uit. Het zou extra leuk zijn als je juist die dag iets leuks met hem doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:42

liljebo schreef:
Gezien je met deze aanpak niets te verliezen hebt en geen gevaar loopt, lijkt het me iets wat de ts een keer zou kunnen proberen (mits dat je de eerste keer dus echt veel tijd neemt, want het kan zeker een eerste keer lang duren en erg erop let dat je lichaam/blik niet op het paard gericht is) en eens kijkt welk resultaat het oplevert. Aan de hand daarvan kan ze kiezen om ermee door te gaan of een andere aanpak te kiezen.
Blijft een feit dat een experiment hiermee aanmerkelijk minder risico oplevert, dan te experimenteren met het negeren van de signalen van het paard...dus waarom niet?

Op dat moment levert het minder risico op maar wat als het paard het juist als aanmoediging ziet om zijn slechte gedrag voort te zetten? Dan zal het slaan op den duur gericht worden en kost het steeds meer moeite het af te leren, dus is het zeer de vraag of het ook voordelen heeft op de lange termijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:18

Ik heb, zoals ik al een paar keer heb genoemd, vaak op deze manier gewerkt en zien werken en nog nooit een dergelijk nadelig effect gezien. Wel bij het negeren van signalen. Dat kan tot ongelukken leiden,

Maar ik denk dat jij en ik er toch een heel andere visie op hebben en daar doe je niets aan.
Het is aan de ts om een keuze te maken wat ze ermee wilt doen/welke methode ze wilt kiezen

Ik wens haar hoe dan ook succes ermee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:21

Het zou best kunnen dat jouw aanpak een goed resultaat kan opleveren maar dat is zeer afhankelijk van de reden waarom het paard het doet.

En ja, ts beslist, wij zullen nooit weten wat ze precies doet/gedaan heeft.
Ben benieuwd wat ze gaat doen en hoe snel het resultaat heeft.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:02

nou de ts Lachen gaat eerst et advies van jiljebo proberen, dat lijkt
me toch de veiligste manier. ik zal jullie op de hoogte houden
van hoe het gaat.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:06

Is het niet een idee om je paard gwoon met halster om op stal te laten staan?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:06

Ik zou gewoon in de deuropening gaan staan met zo'n houding van *ahum ik ben beter als jou hoor!!* Gewoon duidelijk laten merken wie de baas is, in het rijden ook, misschien laat je je paard dan te vrij en denkt ie van: haha! Nu kan ik haar overal de baas in zijn! en wat christeltjuh zegt kan ook Knipoog

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:23

met halster om in de stal laten staan heb ik wel aan gedacht,
maar ben bang dat hij zich bezeerd op de een of andere manier.
dus dat doe ik liever niet.
en we laten hem in alles duidelijk merken dat hij niet degene
is die de baas is, ook met rijden.
verder gaat het ook goed, en is hij braaf in de omgang.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:34

Ik ga hier helemaal mee met Liljebo! Het paard is er gewoon niet mee gediend dat je zomaar zijn ruimte inkomt. Hoe ben je zelf? Als er iemand in de bus bij wijze van spreke bijna op je schoot komt zitten, daar ben je ook niet mee gediend. Paarden hebben net als mensen een persoonlijke ruimte. Recht naar het paard toelopen het halster aandoen is totaal je paard negeren en puur roofdiergedrag. Als je gewoon je omdraait en wacht tot het paard naar jou toe komt, ben je in eerst instantie héél veilig bezig, bovendien is het dan het idee van het paard zelf om naar jou als leider toe te komen. Een goede leider laat een vriendelijk paard toe in zijn ruimte, geen zuur paard. Ik vind dus helemaal niet dat je het paard gelijk geeft als je je omdraait en wacht tot het paard naar jou toe komt. Dat is een pure roofdierredenatie... paarden denken niet zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:42

de manier van Liljebo wordt ook zo geadviseerd door Parelli bij dit soort reacties van paarden en niet het doorlopen in een rechte lijn en toch het paard pakken, prima optie voor de TS dus!

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:08

Ik ken een pony die, wanneer je haar stal binnenkomt, ook haar oren in de nek legt en dreigend op je af komt (tanden laten zien). Ik ga haar stal, in ze dreigt, ik til m'n hand op (niet heel snel of heel hoog, maar gewoon een stop-gebaar maken zeg maar), ze stopt met dreigen en dan wacht ik totdat ze naar me toe komt, maar eigenlijk komt ze meteen al naar me toe maar ik ga in ieder geval niet op haar af springen om haar te 'vangen' ofzo :p Soms vragen mensen ook of ik haar wil vangen, maar je hoeft haar helemaal niet te vangen als je maar rustig aan doet en niet heel snel haar stal in loopt en meteen een halster omdoet o.i.d. Daarbij is ze ook blind aan 1 oog en met het andere oog kan ze ook niet 100% scherp zien dus ik heb echt wel begrip voor haar en geduld met haar, ook met het rijden.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 18:07

ben aan de slag gegaan met het advies van liljebo,

vanochtend kan ik niet echt meetellen, want
toen stond hij al bij de deur te wachten,
maar zonet toen ik hem de stal uit wilde halen,
heb ik de boxdeur opengezet en ben ik blijven wachten
met mijn rug naar hem toegekeerd. hij kwam steeds dichterbij,
en het duurde 10 minuten toen hij met zijn kop bij me kwam
staan, toen heb ik hem even geknuffeld, toen liep hij weer weg Boos!
maar nog geen 2 minuten later was hij terug heb me omgedraaid
geknuffeld en zijn halster om gedaan!!
dit blijf ik voorlopig dus volhouden, scheelt een hoop stress Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:54

gewoon volhouden! Hij heeft het recht om bij je weg te lopen, en hij zal mss wel even uittesten wat jij gaat doen... Gewoon zo blijven volhouden en jezelf interessant proberen te maken Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:45

super dat het werkte. Idd blijven volhouden. Hou er rekening mee dat het soms veel geduld zal vergen en dat het de ene dag wellicht goed gaat en de andere dag weer afschuwelijk veel geduld nodig hebt. Parelli zegt altijd dat het niet langer duurt dan 2 dagen..... Mijn instrukteur was iets optimistischer... die zei altijd dat het wel voor middernacht zou lukken.
Paarden hebben een ander tijdsbesef als wij. Daarom moeten wij leren om geduldig te zijn. Als hij het halster omheeft nog even lekker wat mijmeren, knuffelen alvorens je met hem wegloopt, om het geheel extra positief te maken.