HELP! Is mijn paard bang, dominant of vals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

HELP! Is mijn paard bang, dominant of vals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 07:18

Hallo allemaal,

Ik heb echt even jullie hulp nodig.

Mijn paard Zensation is 4 jaar stokmaat 1.61 en een merrie ( geen pismerrie gilt nooit )
En is onwijs lief voor mensen.

Maar:

Als mijn paard op het land staat kan ze heel lief zijn met andere paarden, spelen en kriebelen met ze.
En uit het niets heeft ze 1 keer het paard die met haar op het land stond getrapt.
Het paard stond gewoon te eten. En mijn paard geeft opeens een trap en ze had haar oren gewoon naar voren.

In de vrachtwagen op wedstrijd bijt ze de paarden die naast haar staan in hun hals.
Ze bijt niet gemeen maar meer pesterig. Ze pakt gewoon een velletje.

Maar Dinsdag zat de verzorgster van Zensation op haar in de groepsles.
Er komt een paard aangegaloppeerd en die galloppeerd tegen Zensation aan.
Daardoor trapte zensation dat paard omdat ze schrok denk ik.
Ze is 1.61 en kleiner dan de andere paarden die in de les liepen.

Nu zat ik gisteren op Zensation in de les en galoppeerd er een paard bijna tegen zensation aan.
Ze trapte dat paard gelijk van zich af.

Is mijn paard bang, dominant of vals?
Wat kan ik tegen dit gedrag doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr Jessica
Laatst bijgewerkt door jepsica op 18-09-08 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Re: HELP! Is mijn paard bang, dominant of vals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:29

Wij hebben een merrie op stal staan (gebruikt voor de fok) die ook zo maar ineens uit het niets omzich heen gaat lopen meppen. Maar wel ook heel boos en heel gericht!
Bij haar denken we allemaal dat ze niet helemaal spoort zeg maar.

Wat betreft jou paard denk ik van het rijden dat het angst is. Er is natuurlijk al een keer tegen haar aangelopen.
Wat betreft het bijten op de vrachtwagen zal het wel wat met verveling te maken hebben.
En op het land? Tja wie weet was het wel nijdigheid omdat er daar voor toch iets gebeurt was. Of gewoon even puberaal gedrag!

Ik geloof niet dat je alles als zijnde angst of dominantie kan betitelen!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:35

Hey Jeps,
Ik denk ook idd puberaal gedrag, maar met rijden ook weer wat angst want Kingston heeft dit ook een beetje, de laatste keer dat ik met hem in een groepsles reed wilde hij ook naar andere paarden trappen die te dicht bij hem kwamen,
In het land trapt hij ook vaak naar de friezen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:39

TAO-->OPG

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:09

IN de les is het gewoon het verdedigen van eigen ruimte. Er zijn veel paarden niet van gediend dat een ander paard zomaar hun ruimte indenderd en dat maken ze duidelijk, op hun eigen paardse manier.

Velletje knijpen in de vrachtwagen is gewoon een paards dominantiespelletje, wat je ook heel veel in de wei ziet.

Volkomen normaal gedrag dus. Je paard is absoluut niet abnormaal bang, dominant of gemeen. Het wil alleen respekt van zijn eigen ruimte en het speelt dominantiespelletjes omdat een paard nu eenmaal altijd wil weten waar het ergens staat in de rangorde en bovendien erg graag speelt. En gezien een paard geen handjes heeft.....

Wat je eraan moet doen? Aan de dominantiespelletjes helemaal niets. Volkomen normaal gedrag dus en gewoon de paarden onderling hun gang laten gaan.
Wat het uithalen betreft als er een paard tegen haar op dreigt te botsen? In de eerste instantie dienen andere mensen er rekening mee te houden dat je paard niet graag heeft dat een ander paard op die wijze haar persoonlijke ruimte binnenstormen. Wil je nog meer in haar achting stijgen, dan zorg jij, als baas en leider, dat het niet gebeurt door haar ruimte te verdedigen. Bv met touwtje of zweepje ed. ff om je heen zwiepen als een ander paard te dicht bij je paard komt. Op die manier bescherm je je minikudde van twee (jij en je paard) en stel je je als leider op. Wat je in elk geval niet moet doen, is haar straffen. Ze verdedigd alleen haar eigen ruimte omdat ze zich anders niet veilig voelt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:23

Ik ga met lijebo mee. Ja Je paard speelt gewoon dominantiespelletjes. Het lijkt misschien voor jou zo dat je paard ''opeens'' een ander paard slaat, maar paarden geven elkaar genoeg subtiele waarschuwingen met hun lichaamstaal, het slaan is de laatste optie.

Mijns inziens bestaan er geen valse paarden, alleen bange, dominante of onbegrepen paarden. Lachen

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:38

Ik denk dat het dominantie is. Ze kan dan wel kleiner zijn maar wil niet zeggen dat ze niet de baas is. Je heb misschien geen idee wat er tussen die paarden eerder is gebeurt in het land. Misschien kwam ze te dicht bij haar in de buurt heb ze wel een paar keer gedreigd maar daar reageerde ze niet op dus dan maar een bijt. Zo zijn paarden onderling. En dat ze een trap achteruit geeft terwijl een paard tegen haar aanloopt is ook heel logisch. Normaal lopen paarden zelden tegen elkaar aan dat vermijden ze meestal wel. Dus jou paardje voelde zich bedreigd en ging dus trappen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:10

Afgod Amen Liljebo!
Ik wilde net hetzelfde zeggen, maar jij hebt het al zo mooi neergeschreven Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:11

Liljebo scheelt mij een hoop typewerk Haha! Haha! Haha!