Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:35

Ik ben sinds kort begonnen met volop buitenrijden en dat bevalt super. Mijn (western)paardje is erg relaxed en ze doet niets uit op honden, katten, koeien en schapen als we daar langsrijden.

Maar ik vraag me af hoe paarden reageren op verschillende soorten wild, zoals herten, konijnen en zwijnen?
Hoe ga je er mee om als je die plotseling tegenkomt in het bos?
Want ik merk wel dat dieren je veel meer benaderen als je op je paard zit dan wanneer je zelf bijv te voet bent. Gisteren kwamen we een wilde kat tegen die bijna onder mijn paard door liep!
Komt wild ook zo dichtbij?

dynamiek

Re: Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:44

Met herten en konijnen heeft dynamiek geen problemen, maar 3 a 4 weken geleden had ik een zwijn voor het eerst op 3 meter afstand , dit vonden de paarden niet leuk ze schrokken heel erg en ik ook moet ik zeggen, mijn hart ging tekeer! Gelukkig bleven de paarden braaf staan. Maar de Zwijn liep weg, maar na 6 stappen bedacht deze zich en kwam op ons aflopen en ik dacht nu gaat het gebeuren, maar nee hoor voor ons langs ging hij de kant die hij wilde.

Was wel een geweldige ervaring moet ik zeggen hoor!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:48

Ieieiei, lijkt me echt eng, want die beesten zijn best groot! Je moet ze ook niet tegen komen als ze jongen hebben denk ik! Knipoog
Op een zwijn zit ik niet echt te wachten, maar ik denk ook niet dat ik die in de buurt van stal tegenkom (toch?).

Is dynamiek bang voor herten of ben je die nog niet tegengekomen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:50

meeste dieren zal niet echt een probleem zijn denk, bij een zwijn zou ik ook halt houden, dan ben je minst bedreigend dus grootste kans dat er niets gebeurd. moet er wel aan denken dat ik vroeger zo'n wild zwijn (inc slagtanden) gewoon uit de hand gevoerd heb

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:55

Zwijnen zitten hier niet.
Maar reeen en fazanten kom ik bijna dagelijks tegen. Ik heb mn paard geleerd erachteraan te galoperen, dat is nu een soort spelletje voor hem geworden. Nu gaat ie tegenwoordig zelfs in galop met zn neus over de grond achter brutale honden aan. Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:59

Ik zie tijdens buitenrijden regelmatig hertjes, hazen, konijntjes, een enkele vos en heel wat gevogelte.
De paarden vinden de hertjes erg leuk en apart dus daar kijken we dan altijd even naar totdat de hertjes het eng gaan vinden en er vandoor gaan.
Ook wel eens oog in oog gestaan met een buizerd (vogel). Hij zat op een tak en ik reed er vlak langs. Ik zweer je dat het nog geen halve meter was. Zo ontzettend gaaf! Gelukkig was paard doodkalm en vond ze het niet bijzonder dat er een grote vogel vlak over haar hoofd heenvloog (hij kreeg waarschijnlijk door dat ie bekeken werd).
Meestal zet ik het paard wel even stil om te kijken (ze zijn ondertussen gewend aan stilstaan en gaan over in slaapstand, moet dus ook niet vergeten ze wakker te schudden als het stilstaan langer duurt), ik vind het zelf zo ontzettend mooi om wilde dieren van dichtbij in het echt te kunnen zien...
Met 'zwijnen' heb ik wat minder ervaring, de enige die we tegenkomen zijn diegenen die in een auto zitten en nog nooit van het woord 'normaal' hebben gehoord. Daar gaan we ook altijd even rustig naar kijken, aangezien ik me over dergelijk 'wild' ook nog steeds kan verbazen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:02

Pluizebolpum schreef:
Met 'zwijnen' heb ik wat minder ervaring, de enige die we tegenkomen zijn diegenen die in een auto zitten en nog nooit van het woord 'normaal' hebben gehoord. Daar gaan we ook altijd even rustig naar kijken, aangezien ik me over dergelijk 'wild' ook nog steeds kan verbazen...

Ha, ha ... ja dergelijk wild moet je absoluut zien te vermijden! Knipoog

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:50

ben gelukkig nog nooit een zwijn tegen gekomen, volgens mij moet je oppassen met ze.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:29

Hier zit véél wild! Wij zitten midden in natuur- & vogelrustgebied. Ik kom regelmatig herten, konijnen, hazen, fazanten enz tegen. Een wild zwijn ben ik nog niet tegen gekomen. Maar het zou me niet verwonderen moesten die er toch zitten. Waar je wilde zwijnen wel makkelijk tegenkomt is in de ardennen. Heb er zo eens eentje zien passeren op enkele meters afstand voor mij. Idd in de bronstijd wil je die liever niet tegenkomen! Dan kunnen ze al eens agressief zijn.

Ik heb de indruk dat paarden helemaal niet zo bang zijn van andere prooidieren. als er een hert op ons pad staat blijft casandra vaak staan om het dier te aanschouwen. Ze vind het denk 'k ook leuk om te zien. Soms verschiet ze wel eens als er een hert ineens voor ons door schiet. Maar dat is meer omdat ze het niet verwachtte.

Vroeger deden we al eens een dauwwandeling (dan spreek 'k toch over een jaar of 5 terug). We vertrokken dan om 5 à 6u 's morgens wanneer het nog donker was. Bij schemering zijn veel reeën actief. Moet je alleen niet doen als het jachtseizoen bezig is, want er liggen vaak véél stropers op de loer dan en het kan dan al eens gebeuren dat ze je paard aanzien voor een hert... Meestal deden we dat in de zomer, echt met het doel om wild te zien. Als je dan héél stilletjes door het bos wandelt kom je héél véél wild tegen. Is echt genieten! Zou het graag eens doen met m'n eigen paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:33

Mijn eerste, liefste merrie waar ik destijds mee over de Veluwe reed, werd een een keer gevolgd door een hinde, een edelhert, op zo'n 50 meter afstand over ongeveer een lengte van een kilometer.

Het was helemaal geweldig!!!!!!!!!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:36

Aan die van ons kan je vaak wel merken dat er wat zit maar ze gaan nooit hyperen. Een tijd geleden merkte ik aan mijn paard dat er wat "vreemds" in de buurt was. Ik keek om mee heen en zie een groep van 7 edelherten staan. We hebben er even stil bij staan kijken. Wilde zwijnen kom ik hier (Veluwe) ook veel tegen, de paarden reageren er wel op maar zijn er niet bang voor. Ik denk dat ik er zelf meer angst voor heb dan mijn paarden.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:45

Mijn paardje vindt dat allemaal prima. Konijnen en herten daar kijkt ze even naar en dan is het goed. Alleen vogels willen nog wel eens eng zijn als ze uit de struiken opvliegen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:29

Zwijnen hebben we hier niet. Konijnen en hazen vindt mijn paard niet erg. Reeen in de verte en in de bosjes kijkt hij even naar en loopt dan door, maar in het voorjaar schieten ze vaak het ruiterpad over vlak voor mijn paard en dat vindt hij meestal niet erg leuk. Ik heb in die tijd altijd een kattenbelletje aan een hangertje aan mijn zadel hangen waardoor ze me eerder aan horen komen en niet als een gek voor mijn neus het pad over vliegen Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:33

Natascha schreef:
Zwijnen hebben we hier niet. Konijnen en hazen vindt mijn paard niet erg. Reeen in de verte en in de bosjes kijkt hij even naar en loopt dan door, maar in het voorjaar schieten ze vaak het ruiterpad over vlak voor mijn paard en dat vindt hij meestal niet erg leuk. Ik heb in die tijd altijd een kattenbelletje aan een hangertje aan mijn zadel hangen waardoor ze me eerder aan horen komen en niet als een gek voor mijn neus het pad over vliegen Haha!

He, dat is slim! Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:39

Zwijnen zijn griezels. Haha! Ik doe zeker geen belletje aan het zadel. Machtig mooi juist om tussen de reeën te rijden. Als je je mond houdt herkennen ze je niet als mens en ze zijn niet bang voor paarden. De geur van het paard overstemd die van de ruiter.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:08

simodi schreef:
Ieieiei, lijkt me echt eng, want die beesten zijn best groot! Je moet ze ook niet tegen komen als ze jongen hebben denk ik! Knipoog
Op een zwijn zit ik niet echt te wachten, maar ik denk ook niet dat ik die in de buurt van stal tegenkom (toch?).

Is dynamiek bang voor herten of ben je die nog niet tegengekomen?

Ik denk niet dat je zwijnen in Nijkerk tegen komt op de zandpaden, ik heb daar heel vaak buiten gereden en ben ze nog nooit tegen gekomen.

Herten die kom ik elke rit wel tegen in het bos, maar nee de paarden zijn daar niet bang voor eerder andersom! Wild spotten is zo leuk

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:11

Mijn paard is niet bang voor konijnen. Maar voor herten en zwijnen wel.
Wij hebben hier een soort van tja dierengebiedje. Daar lopen herten en zwijnen nou hij vond het me eng, hij wou alleen maar keihard achteruit. Heb het nog geprobeert maar helaas. Binnekort weer even langs en opnieuw proberen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:15

Wij hebben Kootwijk als gebied om buiten te rijden. Hier kom je echt van alles tegen. Mijn paard laat altijd wel merken dat er ergens wat zit. Eigenlijk vindt hij niets eng wat wild betreft wat ik tot nu toe ben tegen gekomen. (herten/reeën, zwijnen, konijnen/hazen, eekhoorns, roofvogels enzovoorts.)

ps het mooie ervan vind ik dat je op het paard veel dichterbij het wild kan komen dan anders!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:38

Ook ik rij dagelijks in het gebied van Kootwijk

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:50

Hier stikt het van de zwijnen en herten. De varkens gaan gewoon door met waar ze bezig mee zijn, de herten kijken een tijdje naar je. Verder gebeurt er niets. Ik ken hier in de buurt ook geen paarden die echt bang zijn voor het wild, misschien ook omdat ze het gewend zijn? Wat de paarden wel erg spannend vinden, is een zwerm biggen in lage struikjes, die maken gekke geluidjes en zijn niet zichtbaar Clown
Vosjes, konijnen en hazen reageren ze helemaal niet op, is voor hun net als een duif die opvliegt. Achter onze wei ligt het bos al, daar nestelen een paar grote roofvogels, die kunnen heel hard krijsen. Hoewel mijn paard daar dagelijks van meegeniet, vindt hij het wel gek om dat diep in het bos te horen, laatst vond hij dat wel spannend.
Veel enger dan wilde dieren zijn diepe modderplassen, stapels omgezaagde bomen en mountainbikers Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:55

meggiemeg schreef:
ps het mooie ervan vind ik dat je op het paard veel dichterbij het wild kan komen dan anders!

Dat vind ik ook zo apart!

Daarom vind ik aan de ene kant alleen met je paard naar buiten zo leuk, want dan zit je niet te kletsen en hoor en zie je veel meer!

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:30

Ik kwam met mijn verzorgpaarden twee reeen tegen, en ze schrokken omdat ze zo ineens uit de struiken kwamen, maar na een beetje aanmoediging liepen ze er wel gewoon voorzichtig langs Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:49

Hier in het bos komt het wild best dichtbij.
Mijn paard is er niet bang voor, zolang ze ze kan zien. Zon beetje geritsel in de struiken is wel eng, maar dat kan ik me goed voorstellen!
Ik had laatst een heleboel zwijnen voor me die gingen rennen... paard dacht: oh leuk rennen! Ze wilde gewoon meerennen... daar heb ik toch maar een stokje voor gestoken Haha!

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:04

Oohhh Nicole maakt het geen kont uit wat ze tegen komt qua wild.
Ik heb nog nooit te paard herten en zwijnen gezien, maar het lijkt me geweldig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:25

Er zit wel wat verschil tussen hoe het ene paard er op reageert of het andere. Ik vermoed dat dat voor een aardig deel ook terug te voeren is hoe ze de wereld hebben leren kennen. Als bosklossen geleerd is met een paard dat er volstrekt rustig mee omgaat, is de kans groot dat dit gedrag volledig overgenomen wordt. Daarnaast is het ene paard het andere niet. Mijn merrie is niet blij met varkens en wordt onrustig, de Quarter stond te gapen bij een hele kudde op korte afstand. Reeën, konijnen, vossen maakt ze niet veel uit, even een blik van "wat ben jij er voor eentje" als je ze de eerste keer tegenkomt, maar verder eigenlijk niet.
Als een ree zo ongeveer op schoot springt, dan schrikken de meeste paarden wel, maar als ze de ree al gezien hebben zullen ze een stuk minder reageren.
Met mijn merrie een keer lol gehad, mijn rijgenootje en ik hadden een ree in de berm al gezien, stond in de schaduw van een bosje, de paarden hadden beiden hun aandacht elders en we stonden uiteindelijk stil ter hoogte van dat ree (maximaal 3 meter afstand), wij dachten maar weer eens aan te stappen en toen pas hadden de paarden door dat daar een ree stond....... Even een dribbeltje gemaakt voor we weer verder konden Haha! Haha!