Hier zit een luchtje aan...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Macusa

Hier zit een luchtje aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:36

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar wat is er eigenlijk bekend over het effect van geuren op paarden?

opala

Re: Hier zit een luchtje aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:27

Ik denk dat het hier niet goed staat. Zover ik begrepen heb, kunnen paarden veel beter ruiken dan wij. Mijn paard heb ik een keer zien flemen en dat was ten tijde dat er in haar buurt vuurwerk werd afgestoken. Niet dat dat van alles verklaart, maar toen merkte ik dat en hoe ze reageerde op kruitdamp Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:56

MD-->OPG

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:58

Er zal best meer over bekend zijn, moet je anders is bij Google intypen daar zal je vast wel informatie erover vinden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:00

paarden ruiken beter dan honden

is alleen zo jammer van de bagage als ze een bels over
de lopende band van bv schiphol laten zoeken Clown

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:57

nickyu schreef:

ROFL ik zie het al voor me

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:02

katla schreef:
nickyu schreef:

ROFL ik zie het al voor me

Hahahahah ik ook lol!

@ Opala, hoe weet je dat het door die vuurwerk/kruitdamp kwam? ik zie paarden wel vaker flemen.
Mn shet stond oud&Nieuw 2008 gewoon op het land toen er overal rondom en voerderij ernaast vuurwerk afstak, heb hem en andere shetje geen een keer zien flemen, en op andere momenten deedt hij het wel soms :p

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:00

Paarden kunnen naar het schijnt inderdaad behoorlijk ruiken, en ze flemen om de geur nog beter te kunnen opnemen.
Ik heb zelfs ooit eens gehoord dat sommige paarden heel anders op je reageren als je parfum ophebt.
Edit: en dat ze kwa geursmaak niet dezelfde smaak als ons hebben dus dat je je beter niet moet bedenken je paard vol te parfumeren met je favoriete parfummerk Haha! .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:01

Ik ken iemand en die had een natuurgenezer bij haar paard gehaald en die vertelde dat haar paard behoefte had aan vanille geur.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:02

het paard wat ik rijd fleemt bij het ruiken van die sportkoekjes met hele sterke pepermuntgeur en ze moet ze echt niet Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:58

Bo_tje schreef:
@ Opala, hoe weet je dat het door die vuurwerk/kruitdamp kwam?

Die wolk kruitdamp kwam onmiskenbaar onze kant op, vandaar de link Clown

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:00

Toevallig ga ik voor school een onderzoek doen met smaken en paarden (gaat btw meer om het verslag maar goed) en ik heb zó mijn vermoedens dat paarden meer op de geur af gaan dan op de smaak echt..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:00

Het orgaan van Jacobson speelt een enorm belangrijke rol,

hier stukje Wikipedia
Het orgaan van Jacobson
Toch fleemt een paard niet omdat hij iets grappig vindt. Veel paarden flemen als ze iets (vreemds) ruiken. Hoe dat werkt en waarom ze op deze manier ruiken, heeft te maken met het orgaan van Jacobson. In het gehemelte van een paard zit een soort kanaaltje dat leidt naar het orgaan van Jacobson, dat zich onderin de neusholte bevindt. Met dit orgaan kan een paard geurtjes analyseren. Als een paard zijn bovenlip zo optrekt ademt hij de geur als het ware in, zodat het langs het orgaan van Jacobson komt.

Natuurlijk kan een paard door "gewoon" te ruiken ook geurtjes ruiken analyseren- dus vanwaar dan het orgaan van Jacobson? Als een paard een bijzondere of onbekende lucht waarneemt, kan het gewone reukorgaan hem vaak niet zoveel over die geur vertellen- maar door te flemen komt de geur langs het orgaan van Jacobson en kan hij zo het geurtje wat preciezer bestuderen. Een paard kan dus door te flemen een geurtje ook misschien wel herkennen, terwijl hij dat door "gewoon" te ruiken in eerste instantie niet kon!

Een andere situatie waarin paarden vaak zullen flemen, is als een hengst wil ruiken of een merrie hengstig is. Het reukorgaan kan de feromonen (een geurstof die hengstige merries aanmaken en afscheiden) zelf niet waarnemen, maar met behulp van het orgaan van Jacobson kan dit wel. Ook kunnen hengsten aan de urine van een merrie ruiken of deze hengstig is, omdat er in de periode waarin een merrie hengstig is veel oestrogeen in haar urine zit. Om oestrogeen te kunnen ruiken heeft een hengst opnieuw de hulp van het orgaan van Jacobson nodig- en zal hij dus flemen.

Kriebel

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:06

mijn paard ruikt dode dieren van grote afstand. in het bos kan het gebeuren dat hij ineens stilstaat en paniekerig snuift. meestal ligt er dan ergens een dood vogeltje of ander bosdiertje. langs boerderijen waar een dood dier ( ergens netjes onder) ligt om te worden opgehaald, is hij ook angstig en kost het wat moeite om hem er langs te rijden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:15

Wat ruikt beter, een paard of een hert? Weet iemand dat?..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:20

Ik denk dat een hert beter ruikt, of misschien allebei even goed.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:23

Een hert is een wild dier, waardoor ik denk dat het beter kan ruiken, misschien dat het gedomesticeerde paard qua reuk achteruit is gegaan?..

Zijn wel interessante kwesties vind ik...

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:35

Ik kende een paard dat, wanneer ik mijn hond op schoot gehouden had, daarna niet meer zijn snuit van mijn broek af kon houden. Echt de hele tijd, terwijl ik hem poetste, zadelde, en meenam naar de bak, de geur ''hond'' was blijkbaar héél interessant! Bloos

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:32

Ik ke er een die helemaal gek was op de geur van groene thee... Elke keer zijn neus in die mok, en maar flemen. Vervolgens mijn thee vol met hooi en andere dingen, maar goed.
Mijn eigen paardje is ook wel eens bang zonder bepaalde oorzaak, en dat blijkt achteraf vaak een geur te zijn die ik niet kan ruiken (kadaverkappen bijvoorbeeld. Leeg en schoon, zonder dood beest eronder.)
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 29-09-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:46

detour schreef:
Een andere situatie waarin paarden vaak zullen flemen, is als een hengst wil ruiken of een merrie hengstig is. Het reukorgaan kan de feromonen (een geurstof die hengstige merries aanmaken en afscheiden) zelf niet waarnemen, maar met behulp van het orgaan van Jacobson kan dit wel. Ook kunnen hengsten aan de urine van een merrie ruiken of deze hengstig is, omdat er in de periode waarin een merrie hengstig is veel oestrogeen in haar urine zit. Om oestrogeen te kunnen ruiken heeft een hengst opnieuw de hulp van het orgaan van Jacobson nodig- en zal hij dus flemen.

Kriebel[/i]

Gisteren kon ik dit in praktijk zien Haha! , alleen was het in dit geval geen hengst, maar een ruin.