Ik zou zeggen: kijk eens op
http://www.paardnatuurlijk.nl. Daar vind je echt alle info die je nodig hebt over wanneer je paard het koud heeft, en hoe het komt dat je paard het niet koud heeft, of juist wel.
Nog altijd zijn er veel mensen die niet weten dat de vacht van een paard erop gebouwd is het paard te beschermen, en dat de ideale temperatuur voor een paard tussen de -5 en +15 graden ligt. Daaronder begint het fris te worden, erboven begint warm te worden. Paarden kunnen dus sowieso goed zonder wat dan ook buiten staan zonder het koud te hebben.
Als een paard het echt koud heeft, kun je dat meestal zien doordat het paard bibbert, en de buik koud is. (dan bedoel ik het vel, niet de bovenkant van de haren

)
Ook als het regent hoef je je weinig zorgen te maken. Ze kunnen ertegen, ze zijn erop gebouwd. Hun vacht is zo gebouwd dat die het water als het paard zelfs door en door nat is, van binnen naar buiten transporteert. Zo is er weer een laagje lucht onder, en de lucht zorgt voor de warmte. Vandaar dat je paard als het eens in een regenbuitje staat echt geen long ontsteking krijgt, zelfs niet eens verkouden wordt. Het werkt dus absoluut niet zoals bij mensen.
1 ding moet heel duidelijk zijn: Paarden krijgen geen wintervacht omdat het kouder wordt. Paarden krijgen 'preventief' een wintervacht: zodra de dagen korter beginnen te worden (minder lang licht), gaan de zomerharen uitvallen, en komt er een andere vacht voor in de plaats. Dit is om te voorkomen dat ze het koud krijgen. Een paard dat in de rui is, verliest dus niet zijn haren omdat hij het al koud heeft, maar juist om te voorkomen dat hij het koud krijgt. In feite is de wintervacht dus de deken voor het paard. Leg je je paard een deken op tijdens de rui, 'denkt' het paardenlichaam al genoeg haar te hebben. Het lichaam reageert dus op de deken door minder haar aan te maken. Leg je je paard dus de hele winter (en helemaaaaaal tijdens de rui) een deken op, dan zorg je ervoor dat de wintervacht niet goed doorkomt.
Er is zelfs een keer een onderzoek gedaan in Engeland waar 24/7 weidepaarden in de gaten werden gehouden. Een gedeelte van de paarden had een deken op, het andere gedeelte natuurlijk niet. Het bleek dat de paarden ZONDER deken veel minder snel en veel minder vaak ziek werden! Zonder deken is dus bewezen gezonder. (ik zal even de bron proberen te vinden)