Deken na het wassen weer waterdicht maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Deken na het wassen weer waterdicht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 12:46

Al mijn dekens zijn gewassen bij een stomerij en zijn dus weer klaar voor gebruik.

Maar zijn deze dan nog wel (goed) waterdicht? Zo niet, hoe en met wat maken jullie je dekens weer waterdicht?

Tinkerlady

Re: Deken na het wassen weer waterdicht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:49

Hangt af van de stomerij. Bij mij waren heel goede dekens opeens lek. En ik merk nu (na overstap van stomerij) ook wel dat er altijd sprake is van minder waterdicht zijn.
Ik behandel de dekens zelf met een impregneer spray (harmisol) als ze dus super gereinigd zijn vóórdat ik ze weer op de paarden leg. Dat helpt wel.

Groet Tinkerlady.

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:53

Sommige dekens hebben aan de binnenkant van de buitenlaag een soort kunststof laagje zitten, net als bij een regenjas. Dat maakt dus niks uit als ze gewassen zijn, die blijven gewoon waterdicht.
Andere hebben dat niet die zijn alleen behandeld met een soort impregneerspray in de fabriek en die gaat er (gedeeltelijk) uit met wassen, dus dan zul je de dekens zelf moeten insprayen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:33

Voor de waterdichtheid is wassen eigenlijk taboe he ik gemerkt bij de meeste dekens.
Maar toch vind ik wassen wel belangrijk.
Om zelf te impregneren zou ik i.p.v. harmisol, de spray van bucas pakken of een spray voor gore-tex jassen.
Die voor de gore-tex krijg je bij outdoorzaken.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:00

was hier ook benieuwd naar moet de mijne eigenlijk wegbrengen
staat ook op een site dat hun ze weer waterdicht maken.
kost 5 euro extra dus volgens mij zijn de meeste dan niet meer waterdicht..

is dat ook zo als je ze zelf zou wassen?

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:38

Ik heb met zelf wassen nooit problemen gehad, maar je moet dan geen biologisch wasmiddel gebruiken (bijv. Biotex) want de enzymen tasten de waterdichte laag aan. Verder laat ik hem altijd nog een keertje extra naspoelen zodat alle zeep er zeker weten uit is. Maar niet te vaak wassen.
Je kunt ook een goedje in je wasmachine doen van Nik-wax speciaal voor waterdichte jassen.

Laatst een keer gebruik gemaakt van een speciale paardendekenwasserette maar dat doe ik niet meer. De dekens waren wel nog waterdicht maar stonken ook nog en waren matig schoon. Boos!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:42

De wasserij waar ik mijn winterdeken (Weatherbeeta) naartoe breng wast ze op een temperatuur waarop de waterdichte laag intact blijft (naar eigen zeggen). Ze worden overigens brandschoon daar. Ik geloof de eigenares wel, maar voor de zekerheid spuit ik mijn deken ook nog even goed (2x) in met Harmisol. Is tot nu toe elke winter prima gegaan.

kavala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:49

Het is altijd een beetje een twijfel, ik zou als ik jou was er met een waterdichte spraai over heen gaan..
die koop je bijv. bij een tenten winkel ofzo

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:11

Ik was mijn waterdichte dekens zelf, maar zonder wasmiddel! Gewoon op 30graden. Deken eruit, en als ze niet schoongenoeg zijn, gooi ik ze er gewoon nog een keer in. Knipoog
Daarna, als ze droog zijn goed inspuiten met iets van Harmisol.
Werkt prima! Lachen
(ik heb dekens van max200grams, die passen NETaan in mijn wasmachientje) Haha!