liljebo schreef:Met de zweep de stal in gaan, vind ik persoonlijk dan ook absoluut not done en een hele grote kans geven op nog veel meer problemen. Wat doe jij als die persoon, die ongevraagd en zonder te kloppen je kamer is binnengebanjerd, je het bed uitsleurt en als je moppert je ook nog een keer een pak slaag geeft?
Ik denk dat in een dergelijk geval het paard nog kwader wordt (terrecht), bang wordt of zich compleet van je gaat afsluiten. Er zijn maar weinig paarden die dit zonder littekens doorstaan (ze zijn er wel, maar die hebben wel een hele dikke huid en of je op die manier met je paard wil omgaan...)
.
Daarom zei ik dan ook dat het eraan ligt waarom het paard het doet, uit dominantie accepteer ik dit niet.
Mijn hengstje dacht met 8 maanden dat hij mij best een trap kon verkopen als ik de stal binnenkwam, de 1 ste keer ben ik de stal uitgelopen heb me een dressuurzweepje gepakt en ben weer de stal in gelopen, meneer probeerde het nog eens en kreeg een tik van mij op de kont, toen ging hij maar in de hoek staan wachten wat ik kwam doen. Hij heeft het hierna nooit meer geprobeerd maar komt me altijd begroeten in de wei of in de stal.
Bij andere redenen zoals angst zal ik dit nooit doen, mijn merrie was voorheen ook zuur in de stal, vloog de tralies in naar iedereen die langs kwam, toen ze in de gaten had dat ze haar gewoon met rust lieten was het goed. Zodra ik de staldeur openmaak staat ze met het hoofd naar de deur toe te wachten zodat ik het halster kan omdoen. Stal inlopen is geen enkel probleem meer. Dit heb ik dus ook gewoon met geduld opgelost, maar denk niet dat mijn hengst enig trauma heeft opgelopen.