Wel of niet scheren? (dilemma)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Wel of niet scheren? (dilemma)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:55

Het blijft toch altijd weer de vraag..
Vorig jaar stond mijn haf ook al heel vroeg met een dikke vacht dus toen heb ik hem geschoren.
Het was een flink gedoe met alle dekens en hij werd er vrij fris van maar hij zat wel lekker in zijn vel.

Maar eigenlijk wou ik kijken of ik hem dit jaar zonder scheren kon houden.
Nu heeft hij op dit moment ook al weer een gigantishe vacht (van zo'n 2 cm dik).
Aangezien ik na mijn stalwisseling veel intensiever en trainingsgerichter ben gaan rijden merk ik dus dat hij nu al heel erg zweet en niet zo snel opdroogt (hij gaat met het uitstappen juist meer zweten).
Dus nu vraag ik me af, is het voor mijn haf beter om hem wel te scheren of zal ik het eerst een tijd zonder scheren aanzien?

Als ik hem toch ga scheren wanneer zou ik dat dan het beste kunnen doen?

Uppojono

Re: Wel of niet scheren? (dilemma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:33

Als je hem toch wilt gaan scheren zou ik dat als ik jou was gaan doen, nadat hij in zijn wintervacht is gekomen. Als je nu al gaat scheren, moet je dat waarschijnlijk eind oktober als nog een keer doen. Ik weet van mijn paard dat hij toch dik in zijn vacht komt, dus laat hem nu zonder deken staan, totdat hij echt zijn wintervachtje heeft, dan scheren en een dikke deken erop. Dan blijft hij veel langer mooi in zijn vachtje.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:35

Probeer het anders eerst door alleen zijn hals+tussen zijn voorbenen te scheren. Scheelt vaak al een stuk qua warmte tijden het rijden.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:45

Maar dat ziet er waarschijnlijk een beetje raar uit dan? Dus als je op wedstrijd moet lijkt me dat niet handig.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:14

He laten we vooral niet eens ons kop boven het maisveld uitlaten steken Rolleyes

Ik ben het helemaal met bubsj eens. Veel warmte kunnen ze al prima kwijt door een deel van de hals en borst te scheren. Zo kunnen ze prima zonder dek staan en behouden ze die fitheid zonder heel fris te worden. Voor concours is dit absoluut niet verboden dus daarvoor hoef je het echt niet te laten. Imo scheert het merendeel onnodig veel van zijn paard af voor de mooi of omdat iedereen het nou eenmaal doet. Of zelf verzonnen regels in het wedstrijdregelement.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:42

Heb van de week bij mijn fjord alleen een stuk van de hals en borst geschoren. Kwam er alleen achter dat er weinig tot geen haren zaten.

Rij ook wedstrijden en wat een ander ervan vind zal mij een zorg zijn. Scheer voor functionaliteit en niet voor het mooie.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 08:47

Vorig jaar had ik hem zo geschoren:
Afbeelding

heb besloten dat ik toch maar weer gewoon voor dekens ga en hem dan weer in dit patroon laat scheren Lachen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:52

Hey Ilse!

Ik zit met hetzelfde probleem. Vorige jaar heb ik Haflo op dezelfde manier geschoren als jij. Het was namelijk zo dat als ik op stal kwam hij helemaal drijfnat was.
Haflo zit nu ookal weer enorm in zijn vacht. Deze winter wil ik ook springwedstrijdjes enzo gaan doen, en hem ook intensief gaan trainen.
Dus ik denk toch dat ik hem weer ga scheren. Dit heb ik vorig jaar eind november gedaan. Toen hoefte het maar 1 keer.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:54

Waarom probeer je niet gewoon alleen dekens? Die van ons (ook een haf) wordt ook zo'n teddybeer. Haar hebben we nu niet geschoren maar wel een dekentje gegeven.

Helemaal scheren kan je altijd nog en een klein beetje wintervacht is niet erg toch? Zolang ze maar niet zo fluffy worden.

Als ze bezweet zijn gooi ik er een zweetdeken op, deze wordt dan later weer omgewisseld voor haar eigen dekentje.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 08:58

@ kitty84, Pierrot stond vorig jaar ook al telkens zijknat van het zweet als hij alleen al in zijn stal stond te niksen.
Hij heeft nu al weer een behoorlijke vacht dus voor dekens ben ik nu al "te laat" .
Aangezien hij laatst al helemaal doorweekt was van even rijden met die vacht en ik hem toen al bijna niet droog kreeg (hij zweet heel erg na en gaat onder een zweetdekentje alleen maar meer zweten) denk ik daarom dat het toch slimmer is om hem weer te scheren.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:08

Ik begrijp eigenlijk helemaal het probleem niet ?
Waarom twijfel je zo of je hem nu gaat scheren of niet ?
Het is toch veel lekkerder voor je paard als hij geschoren is als je met zo intensieve training bezig bent.. Ja

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:11

ik scheer op mijn verzorgpony een deken. Hij schijnt niet helemaal geschoren te kunnen worden omdat hij het dan koud heeft en gek wordt....Tong uitsteken maar met een mooi deken op zijn rug behouden en zijn hoofd ook niet geschoren kan hij alle warmte kwijt en blijft hij toch lekker warm

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:14

Myrano schreef:
Het is toch veel lekkerder voor je paard als hij geschoren is als je met zo intensieve training bezig bent.. Ja

Ik twijfelde eerst omdat ze bij ons in van 8.00 tot 17.00 in kuddeverband buiten staan.
Hij staat dan in een groep met nog ingeveer 15 paarden en dan zou de vrijheid zonder deken misschien lekkeder voor hem zijn.
Maar toen ik verder ging nadenken kwam ik tot de conclusie dat er meer in die groep met deken staan dus dat het eigenlijk niet zoveel kwaad kan Lachen

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:15

Ik zou je haf gewoon weer lekker scheren.
Het is fijner voor je paard als hij zijn warmte goed kwijt kan en het is makkelijker voor jou.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:18

Citaat:
Aangezien ik na mijn stalwisseling veel intensiever en trainingsgerichter ben gaan rijden merk ik dus dat hij nu al heel erg zweet en niet zo snel opdroogt (hij gaat met het uitstappen juist meer zweten).

Ze gaan van uitstappen echt niet zweten hoor Haha! Het enige wat je ziet is zweet dat afgevoerd wordt, bij het werk licht het zweet op de huid, zodat het de spieren afkoelt. Bij het uitstappen is dit niet meer nodig dus wordt het zweet afgevoerd via de haren, de vacht wordt dan droog aan de binnenkant maar aan de buitenkant wordt hij dan natter. Het lijkt dan of hij mer gaat zweten maar in werkelijkheid is hij gewoon aan het opdrogen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:23

calice schreef:
Myrano schreef:

Ik twijfelde eerst omdat ze bij ons in van 8.00 tot 17.00 in kuddeverband buiten staan.
Hij staat dan in een groep met nog ingeveer 15 paarden en dan zou de vrijheid zonder deken misschien lekkeder voor hem zijn.
Maar toen ik verder ging nadenken kwam ik tot de conclusie dat er meer in die groep met deken staan dus dat het eigenlijk niet zoveel kwaad kan Lachen

Ah oké, Knipoog
Zou hem dus lekker scheren Ja
Als het straks echt te slecht weer wordt gaan ze toch niet meer naar buiten toch ?
Die van mij worden ook geschoren alleen ga ik nog een weekje wachten ze staan niet echt lang in de haren.. En dan idd lekker de deken op en als't weer het toelaat gaan ze ook nog naar buiten.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:26

Met extreem slecht weer blijven de inderdaad binnen.
Verder gaan ze met kou,wat regen, ed. wel gewoon naar buiten maar met een lekkere dikke deken kan dat helemaal geen kwaad lijkt mij.
Ik wil heb dan graag rond eind oktober scheren, dan kan hij nu nog gewoon iets verder in zijn vacht komen.

celineeciohc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:51

Moest ik van jou zijn , ik zou hem laten scheren , zelf doe ik het ook bij mn paardjes ! Zeker als ze nu al zoveel zweten , en een tip : als ze veel zweten geraken ze veel zouten kwijt , dus het handigste is elektrolyten te geven , mijn 5-jarig paardjeh krijgt da ook ...

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:37

Sja.. als je m toch gaat scheren zou ik hem helemaal doen (inclusief hoofd)
maar persoonlijk scheer ik ponys niet