Paard pakt alles vast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olga88

Paard pakt alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:12

Ik heb een klein probleempje met m'n nieuwe verzorgbeessie wat een beetje irritant begint te worden. Ze pakt namelijk alles vast met d'r mond. Als ik dr vast hebt staan en er staat een bezem in de buurt probeert ze de bezem te pakken en al staat er geen voorwerp in de buurt 'bijt' ze gewoon in mij of is ze aan het klooien met d'r halstertouw (wat ze uiteindelijk dan ook los krijgt). Ik kan er een flinke tik geven maar na 30 seconden begint het weer opnieuw. Wat kan ik hier aan doen!?

liljebo

Re: Paard pakt alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 05:31

Dit is gewoon speels gedrag van een paardje wat erg actief is en dat uit door oa overal in te bijten. Je ziet dat veel bij slimme , intelligente paardjes (heb er ook zo een) Persoonlijk zou ik geen tik geven, want dat wordt dan ook weer een spel. Je eigen ruimte zou ik blokken (door je bv toevallig een paar keer uit te strekken als hij aan je wil proeven) zodat het niets persoonlijks en geen spel wordt. Over het bijten in andere voorwerpen zou ik mij nu nog niet al te druk maken (zorg ff dat kostbare zaken niet in de buurt staan) Het wordt vaak veel minder als je hun hoofdje gaat bezighouden met spannend grondwerk. Verder kun je het nog positief gebruiken, bv door hem te leren apporteren. Erg leuk.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 15:54

Wat bedoel je dan met uitstrekken precies? Apporteren is inderdaad wel een leuk idee. Ze bedoeld het ook helemaal niet gemeen ofzo, maar het is nu gewoon wel irritant aan het worden.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:22

Dat doet mijn paard dus ook.Halstertouwen,borstels, peesbeschermers enz. enz. Moet er ook altijd rekening mee houden.Het komt weleens voor dat ik een borstel mis en in zijn stal terugvind.Bij hem is het echt speels gedrag.Als hij bv. een touw pakt bij de wei en ik zie het en ik loop naar hem toe.Dan draait hij om en maakt er een spelletje van.Dus echt het "pak me dan als je kan".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 05:33

Het is idd echt speels gedrag. Met uitstrekken bedoel ik dat je je bv toevallig eens lekker helemaal wilt uitstrekken als hij velletje wilt bijten zodat hij toevallig met zijn neus tegen je arm komt. Strek je bv drie keer achter elkaar uit. Kijk hem niet aan, maar doe het echt net ' toevallig' als hij je wilt nijpen. Hij krijgt dan wel de arm tegen de neus, maar zoekt de fout eerder bij zichzelf, want je tikte hem niet. Je had alleen net zin om je uit te rekken en dat hij dan met zijn neus binnen je persoonlijke ruimte is, is zijn eigen probleem. Een beetje dat idee dus. Het hoeft niet uitstrekken te zijn hoor. Dat was slechts een voorbeeld. Je kunt ook vliegen wegjagen, beetje met het touw spelen en zwiepen, dat soort dingen. Gewoon ff creatief zijn.Waar het om gaat, is dat het paard de hand of touw tegen zijn neus ervaart als een consequentie ván zijn eigen doen. Gezien je hem niet aankijkt en het niet persoonlijk is, heeft het voor hem weinig zin om er een spelletje van te maken (en dat doen ze erg graag als je met tikken begint)
Ze noemen dit blokken en het werkt over het algemeen heel goed bij dit probleempje.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:31

De mijne gooit alles op de grond, vind ik eigenlijk wel grappig. Maar als je in jou bijt vraagt ze op een negatieve manier om aandacht. Negeren dus, heel lang negeren, ze moet je zien maar geen aandacht geven. Regelmatig doen en dan merkt dat ze het krijgt wanneer jij aandacht wil geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:33

ik heb ook zo`n happert Haha!

ik heb nu een touw gevlochten en deze hang ik waar ze vaststaat en daar bijt ze nu in Clown

allebei tevreden, ik omdat niet meer hoef te straffen en zij omdat ze wat te kluiven heeft Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:41

mirgino schreef:
ik heb ook zo`n happert Haha!

ik heb nu een touw gevlochten en deze hang ik waar ze vaststaat en daar bijt ze nu in Clown

allebei tevreden, ik omdat niet meer hoef te straffen en zij omdat ze wat te kluiven heeft Clown

Dat is ook een heel leuk idee.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:45

ik let hier ook even mee op .

ik heb een haf die het nodig vind echt alles in zijn mond te nemen .
tot vervelends toe .

straf hem er ook niet voor zolang ik het niet ben die vastgepakt word .

maar zou ook graag wat bruikbare tips hebben .
Bloos

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:56

Mijn paard doet dit ook wel.

Ik straf alleen als ze mij echt raakt met bijten.
verder probeer ik het te negeren of maak een afkeurend geluid. Ze weet dan dondersgoed dat ze fout is.

Op de voorkant van mijn stal staat dan ook "Niets aan vastmaken. Paard eet alles. ook paarden, touwen, dekens enz"
En dat is waar Clown

Ze is gewoon heel speels. Heb voor op stal ook een Snack-a-bal en ze heeft een voetbal in een netje hangen

Tegen paarden voor haar box heeft ze terretoriumdrang, maar ik sta helemaal achterin stal, dus heb bijna geen paarden voor mijn neus staan.

Mijn paard heeft helaas geleerd dat negatieve aandacht ook aandacht is.
Dit omdat haar vorige baas haar nog wel eens liet barsten en ze de deur eruit moest trappen voor er iemand haar een aai kwam geven (wat dan meestal meer een soort zwaai was van "wegwezen")
Dat krijg je er gewoon niet meer uit.
Het is minder geworden, door het te belonen als ze stil staat, maar helemaal weg gaat het niet bij mijn paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:02

Silence heeft dat ook.
Als ik hem aan het verzorgen ben staat ie continu op het halstertouw te knabbelen waarmee hij vast staat.
Als ik zijn hoofdje ga borstelen pakt hij de borstel ook vast. Ook zo als ik zijn neusje met een babydoekje wil doen.
Als ik niet oplet is het weg doekje Knipoog
En zo nog wel met allerlei meer dingen zoals de bezem bijvoorbeeld.

In de bak met grondwerk precies zo, dan is vooral het zweepje een gewillig object.

Maar uit alles blijkt dat dit gewoon speels gedrag is zoals meerdere omschrijven.
Straffen doe ik hem er dan ook nooit voor.
Ik ben er wel op in gaan spelen en heb hem het commando ´los´ geleerd.
Dit moet nog wel bevestigd worden, maar zit er al best goed in.
Ik geef het commando en zodra hij het voorwerp los laat krijgt hij een beloning.
Dit begint hij nu echt te snappen en is ook erg makkelijk.
Maar speels gedrag ga ik zeker niet afstraffen. Wel heb ik hem geleerd dat ie niet aan mij (bijv. mijn jas) moet gaan zitten en dat weet ie nu ook duidelijk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:05

Silence schreef:
In de bak met grondwerk precies zo, dan is vooral het zweepje een gewillig object.

Dat is bij die van mij dus ook. En als je niet oplet dan slaat ze er ook mee Clown

Overigens als mijn handschoenen uit mijn zak steken, ben ik ze ook zo kwijt.

En als ik het hoofdstel in doe, probeerd ze alle riempjes in haar mond te krijgen. En je moet heel vlug zijn met vastmaken.
(Ze houd tenminste wel haar mond open voor het bit op die manier Clown )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:11

Silence gaat er wel mee staan zwaaien dan inderdaad, maar hij heeft wel geleerd om dat op gepaste afstand van mij te doen Knipoog
Echter doet hij dit niet tijdens het werken, maar als ik laat merken dat we klaar zijn. Dan gaat hij echt over wat werken naar spelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:23

Die van mij doet het ook. Bezems, zweepjes, tassen.. Tijdje geleden had hij dat ijzeren klem-ding van de tandarts vast toen die met het andere paard bezig was Clown
Ik heb hem helemaal in het begin al afgeleerd om in mij/mijn jas te bijten door gewoon met mijn rug naar hem toe te staan, vanuit mn ooghoek hield ik hem in de gaten, en toen hij zich weer naar mij draaide om mn mouw te pakken heb ik een keertje flink met mijn elleboog 'per ongeluk' achteruit gestoten, *Plok* vol opzij tegen zijn snoet op, daarna heeft ie t nooit meer geprobeerd Haha!
De rest maakt me helemaal niks uit. Ik zorg dat ik geen dure spullen in de wei leg. Camera altijd opzij of in mijn tas..
Ik heb hem zo heel makkelijk kunnen leren om de emmer aan te geven na het eten Lachen En hij kan op commando het zweepje oppakken van de grond (makkelijk als je em es verloren hebt Haha! ) en zo kun je ook makkelijk andere dingen leren apporteren.