Laren rijlaarzen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Laren rijlaarzen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 10:24

Ik heb voor het eerst nieuwe leren rijlaarzen bestelt. Ik heb ze iets te hoog en te wijd bestelt... Maak dat veel uit? En waarmee kan ik de laarzen het beste schoon houden? Wat moet ik niet doen? Hoeloop ik ze het beste in. Hoelang kunnen rijlaarzen mee als je ze goed onderhoud? Alle tips zijn welkom!!
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-10-08 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald. svp niet meer hoofdletters gebruiken dan nodig.

Sheran

Re: RIJLAARZEN TIPS!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:29

Ik begrijp dat het leren zijn? Te hoog is niet zo heel erg, want die dingen zakken nog wel in. Hangt er ook vanaf hoeveel te hoog ze zijn. Te wijd lijkt me een groter probleem, maar ook met te wijde laarzen kun je wel rijden.

En het inlopen? Ik zou er gewoon VAAK mee gaan rijden. En de mijne gaan na 5 jaar nog steeds erg goed mee Ja
Laatst bijgewerkt door Sheran op 14-09-08 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:30

Iets te hoog is niet erg gezien de meeste laarzen altijd wel iets inzakken.
Iets te wijd vind ik niet zo fijn. Ik heb ze liever goed passend om de kuiten.

Een goed passende laars heb je zo ingelopen maar de een zal er meer last van hebben als een ander.

Ik maak de laarzen goed schoon met een vochtige doek en poets ze dan met KIWI schoenpoets.
Daarna lekker oppoetsen met een zachte doek en je hebt mooie glimmende laarzen.

Als je ze daarbij altijd wegzet met een paar laarzenspanners erin blijven ze vast lang goed.
De een doet met een paar 2 jaar en de ander minstens 7 jaar.
Dat is erg afhankelijk van de soort laars en hoe je ze gebruikt en onderhoud.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:30

Ik denk dat veel te hoog vervelender is dan de wijd. Als ze veel te hoog zijn 'prikken' ze in je knieholte, dat doet zeer! Na een tijdje zakken ze wel wat in, maar als ze veel te hoog zijn blijft het vervelend.Te wijd kan alleen lastig zijn als ze echt om je benen heen slobberen, dan is dat niet zo mooi.

Ik houd mijn laarzen schoon met een nat lapje. Als onderhoud doe ik er zadelzeepspray op. Mijn laarzen blijven dan echt heel lang mooi. Ik heb ze nu al minstens 4 jaar, maar krijg nog altijd de vraag of ik nieuwe laarzen heb.
Wat echt funest is voor je laarzen is blubber! Daar knappen ze echt niet van op.

Ik heb mijn laarzen ingelopen door eerst een paar dagen alleen 30 min aan te trekken en ermee een beetje te gaan rond lopen in huis. Daarna wat langer en uiteindelijk, als ze bijna geen zeer meer doen op het paard te stappen.

Veel plezier met je nieuwe laarzen!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:36

Iets te wijd vind ik wel weer fijn, als je het echt warm hebt, zwellen je kuiten op. Dus zitten ze dan wel goed Lachen.

mireya

Re: LEREN RIJLAARZEN TIPS!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:09

Ja dat KIWI schoenpoets stond ook al op de site van Cavallo. ( Ik heb namelijk Cavallo winner met 180 euro korting gekregen Tong uitsteken ) Maar waar kun je dat halen?? Gewoon Divoza ofzo??? En hoeveel kost dat spulletje dan?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:15

Cavallo beveelt inderdaad KIWI schoenpoets aan.
Zo'n blikje kun je kopen bij verschillende ruiterzaken maar ook bijvoorbeeld bij een schoenmaker.
Mij heeft dat blikje € 4.95 gekost. Knipoog

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:26

Te hoog lijkt me ook niet zo'n probleem, had in het begin toen ik die van mij had wel blaauwe plekken Boos!
Te wijd vindt ik zelf niet fijn, het wappert dan zo om je benen.

Ik poets ze met Petrie poets, heb ik gekregen, denk wel dat je leder poets gewoon bij de ruitersport winkel kunt halen. ik heb er trouwens een speciale cleaner bij in zitten, ideaal en ruikt ook nog lekker Lachen weet alleen niet wat het kost.
De eerste paar weken heb ik er wel bijhoorlijk last van gehad, maar nu zitten ze heerlijk

k_groeneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:09

Ik heb gewoon rijlaarzen op maat!
Dat vind ik fijn die te hoog en niet te wijd.

het inzakken gebeurd toch altijd!!

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:21

Als je rubberen maar ook leren laarzen echt vuil zijn van bijvoorbeeld huidvet kun je ze het beste met een beetje afwasmiddel schoonmaken. Daarna goed laten drogen en dan wax of kiwi erop.

Maud_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:33

Ik heb ook weer net nieuwe leren laarzen van Petrie.. Nerd
Ik heb ze op maat laten maken.. duurde wel een tijdje voordat ik ze had!
Ze zitten heerlijk.. Bloos
Al was dat eerst niet Boos! veel lopen.. trap lopen.. fietsen.. winkelen met je laarzen Knipoog
daarna zitten ze heerlijk! Kwijl

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:24

ik heb net me laarzen gepoetst met kiwi.. maar de binnenkant is nooit zo mooi als de buitenkant van de laarzen..

Kiwi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:21

mireya schreef:
Ik heb voor het eerst nieuwe leren rijlaarzen bestelt. Ik heb ze iets te hoog en te wijd bestelt... Maak dat veel uit? En waarmee kan ik de laarzen het beste schoon houden? Wat moet ik niet doen? Hoeloop ik ze het beste in. Hoelang kunnen rijlaarzen mee als je ze goed onderhoud? Alle tips zijn welkom!!

Wat je kunt doen is er veel trappen mee lopen. Ik kan je bijna verzekeren dat het pijn gaat doen in je knieholten, maar dat moet je er maar voor over hebben Haha! Ze zakken vanzelf in bij je enkel. Verder zou ik ze met speciale spullen behandelen voor leren rijlaarzen (verkrijgbaar bij iedere ruitersportzaak) Goed behandelen is belangrijk voor het behoud van je laarzen! Ik heb er altijd heel lang mee gedaan. Heb ze op dit moment niet moet ik zeggen maar ga ze zeker weer aanschaffen! Het rijd veel el veel lekkerder.

Oh ja, voor de wijdte misschien dikke lange sokken?

JacquelineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:23

Ik rij al een tijdje niet meer, maar mijn leren laarzen zijn nog steeds mn trots. Ze staan met laarzenspanners in de kast en 1 keer in de zoveel tijd maak ik ze schoon met zadelzeep en na het afdrogen smeer ik ze in met zadelvet. Zo heb ik het altijd gedaan en na 15 jaar zien ze er nog perfect uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 06:49

ik heb ook een paar leren laarzen,maar ik ben bang dat ze me toch niet goed zitten.
altijd als ik ermee rij heb ik kramp in mn kuiten,heb ik met chaps en jodhpurs niet.
ze zijn erg mooi,maar ik trek ze niet snel meer aan.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:26

pres schreef:
Cavallo beveelt inderdaad KIWI schoenpoets aan.
Zo'n blikje kun je kopen bij verschillende ruiterzaken maar ook bijvoorbeeld bij een schoenmaker.
Mij heeft dat blikje € 4.95 gekost. Knipoog

5 euro voor een blikje kiwi schoenpoets ? Wow!
jeutje!!
is dat dan hele speciale schoenpoets ofzo ? met wonder effect? of zit t in een familie verpakking zodat je er nog 5 jaar mee vooruit kan?

ik heb de gewone schoenpoets (zwart, bruin, en kleurloos) al gezien voor 90 cent! Nagelbijten / Gniffelen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:59

Dat blikje heb ik vorig jaar mei gekocht en heb ik nu nog steeds.
Ik denk dat ik er nog wel een half jaar mee vooruit kan terwijl ik mijn laarzen toch wekelijks poets met Kiwi.
Daarnaast betaal ik graag een paar euro meer als dat het beste is.
Je wilt toch je laarzen zo lang mogelijk kunnen gebruiken en netjes houden. Lachen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:02

over dat inlopen Haha!
ik heb iedere dag ze eventjes aangehad, mee gelopen (niet rijden) en na een weekje ben ik gaan rijden. ik heb nooit last gehad

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:05

pres schreef:
Dat blikje heb ik vorig jaar mei gekocht en heb ik nu nog steeds.
Ik denk dat ik er nog wel een half jaar mee vooruit kan terwijl ik mijn laarzen toch wekelijks poets met Kiwi.
Daarnaast betaal ik graag een paar euro meer als dat het beste is.
Je wilt toch je laarzen zo lang mogelijk kunnen gebruiken en netjes houden. Lachen

ik bedoelde eigenlijk ook dat ik een gewoon blikje van kiwi gezien had voor 90 cent.. ^^

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:12

Oh haha dan begreep ik je berichtje iets anders dan je bedoelde. Knipoog

Ik heb inderdaad wel zo'n groter formaat.
Volgens mij hebben ze hier geen kleine blikjes, wel kleine potjes geloof ik.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:17

ohja dan zal het daar wel aan liggen...die ik had gezien waren inderdaad zo'n klein blikje..
maar ik had ze niet gekocht, heb hier thuis nog zat schoenpoets dus maak eerst die wel even op Tong uitsteken
nu we t er over hebben..ze zijn wel aan een poetsbeurtje toe..^^