Kan nu de 150 gram gevoerde deken op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Kan nu de 150 gram gevoerde deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:10

Mijn haflinger loopt overdag buiten en staat s'nachts in een binnenstal waar meerdere paarden in de gang bij staan, eigen stal per paard.
Nu vind ik dat de temperatuur behoorlijk aan het dalen is maar kan ik nu al de 150 gram gevoerde regendeken opdoen?

Ik heb geen andere deken op liggen en wil dat ook niet gaan doen, geen geld voor verschillende dekens.
Dus liever geen advies over doe nu een ongevoerd regendek op. Bloos

Wat ik dus graag wil weten is kan hij nu al dag en nacht die 150 grams deken op?
Ik kan hem niet s'nachts omdoen en in de ochtend af, want er is op stal niemnd die dat voor mij kan doen en ik kan er zelf niet 2 x per dag heen helaas Knipoog

Mi_Amore

Re: Kan nu de 150 gram gevoerde deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:22

goh ik zou het niet doen, de temperaturen schommelen nog zo hard dat je nooit weet hoe warm het de dag na een koude na een koude nacht gaat worden. Als het overdag niet boven de 10graden komt leg ik standaar mijn dekens op.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:27

Ik zou ook nog geen deken opgeven hoor.
En zeker niet van 150gr

En ook al vind je het advies van mij niet leuk.
Ik zou toch een andere deken op de kop tikken die ongevoerd is.
Als het enkel is om hem/haar uit zijn wintervacht te houden zou ik daar mee beginnen.
Voor de kou hoef je niet bang te wezen hoor het is een koudbloed die kan daar wel tegen zonder deken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:32

Mijn paard staat overdag buiten en snachts binnen. Hij staat aan het "begin" (of juist het einde van de gang) en heeft als enige (samen met zijn overbuurman) een buitenluik.
Als ik smorgens kom (tussen 6 en half 8 meestal) vind ik het ontzettend warm invergelijking met buiten.
Zelfs de stal waar mijn paard staat is gewoon warm (ondanks dat zijn buitenluik gewoon open staat).
Overdag vind ik het over het algemeen nog te warm voor een deken, maar bij ons is het snachts in de stal dus ook gewoon te warm voor een dek.

ga gewoon is smorgens vroeg "voelen" hoe warm het is in de stal bij julllie. Wellicht is het (net als bij ons) snachts gewoon echt "warm" in de stal

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:39

150gr is wel heel erg warm nu met dit weer, zeker overdag.

ik zou lekker een ongevoerde regendeken opdoen en pas als het overdag onder de 10graden blijft voor een dikkere gaan maarja als jij geen geld wilt uitgeven aan je paard dan zou ik er nu geen opdoen en pas als het kouder is de dikkere deken

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 14:39

@ risky, ff een beetje een toontje lager praten AUB! Boos!
Het heeft niks met geen geld uit willen geven aan mijn paard te maken.
Ik heb zojuist 2 nieuwe winterdekens moeten kopen voor mijn paarden, helaas is mijn ongevoerde deken kapot gegaan.
Daar komt bij dat ik van de week onze hengst heb laten casteren en ik nog meer dieren en een baby heb die ook geld kosten, daarom kan ik dus niet alles uitgeven aan een paard.
Verder is het helaas niet zo dat iedereen een onuitputtelijke geldzak heeft, en helaas gebeuren er met dieren onverwachts dingen die ook geld kosten en dus voor gaan.
Dus voor de volgende keer een beetje opletten hoe je dingen zegt, want nogmaals het gaat er niet om of ik wel of geen geld eraan wil uitgeven.
Ik ben wel nog aan het rond kijken of ik een goedkoop dekje ongevoerd kan vinden voor de komende weekjes.

Ik denk dus dat ik dan nog maar even wacht tot het overdag niet boven de 10 graden uitkomt.
Het is idd bij ons op stal ook best wel wat warmer als buiten, terwijl ook mijn paard een raam heeft wat ik eigenlijk altijd open heb staan voor de frisse lucht.
He is ook zon wisselend weer maar ii was gaan twijfelen erover omdat ik al zo veel paarden overal ingedekt zie staan?
Dan is het ook nog zo dat hij van mij best wat vacht mag krijgen maar het is zo vervelend als ze zo ontzettend teddy worden en dan nat zijn van de regen als je wilt gaan rijden. Bloos

Bedankt alvast voor jullie hulp! Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:43

Ik heb al wel een deken op van 150 grams, waterdicht en ademend, gezien ie er ook mee op de wei loopt. Volgens mij gaat het 1 dezer dagen al vriezen, dus ik ben al heel hard aan het bedenken of 'ie dan 's nachts een dikkere opkrijgt. Temperatuur is dan wel erg snel gedaald, donderdag was het nog 25 graden. Mijne had het koud hoor! Met de 150 grams deken op voelde ie weer goed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:43

welke maat deken heb je nodig?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:46

Ik zoou dan nog even niks opdoen en zeker al niet bij een Haf want die redden zich wel qua vacht. ik heb zelf een kouwelijke KWPN-er, die staat overdag met ongevoerde regendeken in de wei en die houdt ze in stal op. Mijn paard staat in een soort van kapschuur dus daar is het niet zo warm als in een dichte stal. Ik voel altijd aan de oren en de neus, als die koud zijn moet er een dikkere deken op. Maar het ene paard is kouwelijker dan het andere.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:50

Ik heb de 100 grams ook weer op, het tocht een beetje in de stal en mijn paard begint alweer een vachtje te kweken en wou liever niet scheren dit jaar. Als ik het zo voorkom, oke .. Lachen
Overdag is het idd net te warm of juist niet maar hij houd hem vanaf nu wel op denk ik.
Of het moet echt weer 20 graden worden Vork

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:55

poeh 150 grams vooor een haff vind ik erg veel
s'nachts kan dat prima maar overdag niet veel te warm

die van mij staat in een buitenstal met uitloop
en heeft nu een een fleece gevoerde regendeken
op dat vind die wel fijn gezien hij al erg stram in zijn spieren is

vind het wel een beetje krap gezegd paarden kosten nu eenmaal
geld kun je er niet meer als 1 onderhouden waarom heb je er dan meer dan 1
op marktplaats worden genoeg dekens voor 20 euro aangeboden ongevoerde nou als je dat al te veel is
waarom dan meer als 1 paard hebben

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:56

ik denk dat het wel kan hoor mijn paard heeft een regendeken met fleece voering op sinds gisteren. daarvoor had ze een ongevoerde regendeken op omdat mijn paardje gisteravond koud aanvoelde aan haar oren en neus en onder haar deken was de temeratuur ook laag.
ik zou niet te lang afwachten tot het weer nog kouder wordt dan is je paard al een teddybeer en als je dan nog een deken oplegt krijgt ze het zeker warm.

mijn is vertelt als je paard/pony verhaart rond augustus/september (soms oktober)gaat hij zijn zomerjas uitdoen en gaat hem verruilen tegen een winterjas. Dat is voor mij een teken om te beginnnen met een regendeken als de temeratuur snachts onder de 10 graden komt gaat de fleecegevoerde regendeken op, als de temperatuur onder de ver onder de 5 graden gaat gaat er een 250grams op en bij harder vriezer dan -5 graden komt er nog eens een deken bij.
IK begin zodra mijn paard gaat verharen om te voorkomen dat ze wintervacht aangaat maken.

succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:01

onley schreef:
op marktplaats worden genoeg dekens voor 20 euro aangeboden ongevoerde nou als je dat al te veel is

Beetje kort door de bocht. Een deken meer of minder heeft niks met onderhouden te maken. paard kan prima zonder dekens.

Aangezien hij overdag "naakt" buiten loopt zou ik eerder adviseren om het raam dicht te doen, tenzij de frisse lucht écht nodig is. Verder goed de temperaturen snachts in de gaten houden. Afgelopen nacht vond ik het erg koud en begon ik ook te twijfelen om een dikkere of onderdeken op te leggen. Die van mij staan onder een ongevoerde regendeken...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:05

Even off-topic!
Nou ja, waar gaat het over, jij weet niet wat wij wel en niet kunnen.
Helaas word er weer zo gereageerd, wij kunnen makkelijk 2 paarden onderhouden.
Maar als in een periode van 3 maanden je hond 3 x onverwachts naar de dierenarts moet voor een ingreep en je paard gecastreerd word en dat gaat fout dan kun je zelf toch wel even uittellen wat dat even heeft gekost, en dan staat at buiten het feit of je je beesten wel of niet kunt onderhouden, ik snap ook niet waarom ik me eigenlijk aan het verdedigen ben tgen sommige hier!
Voor het gevaal je goed gelezen had ben ik echter opzoek naar een goedkoop regendekje, maar er moet er wel net eentje zijn die past en daar komt bij dat mensen ook maar net moeten reageren.
Als ik niet 2 paarden kon onderhouden had ik er geen 2!
En ik heb ook niet om dit soort reacties gevraagd en vind het heel jammer dat het vaak op bokt wel zo gaat!
En dan nu weer graag on-topic!

Mijn hafje heeft het nog niet koud al stonden zijn haren wel wat omhoog vandaag maar de wind is natuurlijk erg fris.
Ik ben momenteel ook wat reacties aan het afwachten van regendekens waarnaar ik heb geinformeerd en dan doe ik hem die voorlopig nog wel even op.

Mij is trouwens in de winkel gezegd dat een regendek met fleece te vergelijken is met een dek van 15o gram?
Dan moet ik dus opzoek naar eentje die niet gevoerd is met fleece anders is het alsnog te warm.

Bedankt alvast voor de goede reacties.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:06

onley schreef:

Volgens mij zijn de kosten die ze deze periode gemaakt heeft toch wel behoorlijk hoog. Dan komt ook wel echt alles op hetzelfde moment. En ik weet dat je daar als paardenbezitter op voorbereid moet zijn, maar je kan nou eenmaal geen geld toveren. En die dekens op marktplaats moeten dan ook maar net de goede maat hebben.
Als we zo redeneren zouden veel mensen niet eens een paard 'mogen' hebben! Terwijl ze het over het algemeen wel kunnen betalen.

En even on-topic ... ik zou het ook nog even laten. Die van mij staat nog 'naakt' buiten, maar krijgt binnenkort wel een regendeken op. Je kan hem inderdaad 's nachts erop leggen als het koud wordt, maar overdag zou ik het nog niet doen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:09

pre schreef:
Mij is trouwens in de winkel gezegd dat een regendek met fleece te vergelijken is met een dek van 15o gram?
Dan moet ik dus opzoek naar eentje die niet gevoerd is met fleece anders is het alsnog te warm.

Klopt, ik heb ook een regendeken die de binnenkant gevoerd is met fleece. Komt neer op 150-180 grams en die heeft ie nu dus op. Daar doet ie het prima onder, lekker warm, maar ook niet té.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:13

@marloes1987 , bedankt, wij hebben de laatste tijd echt alle pech van de wereld ineens gehad.
Mijn regendeken ging stuk(eigen schuld, liep lags de poorrt en toen bleef hij hangen, niet meer te maken), paard gecastreerd wat fout ging waardoor de rekening vele malen hoger uitviel, hond tot 3 maal toe geopereerd nadat hij was aangevallen door een andere hond, iemand met zijn auto tegen de onze aan gereden.
Ok nu krijg je de auto vergoe maar op dat moment moet het wel eerst gemaakt.
En ja wij zijn goed voor bereid op dit soort dingen en het gaat ook allemaal goed alleen zijn de extra dingen dan even wat krapper en helaas gebeurt het allemaal ineens, maar dat zie je vaak he, haha Knipoog

Ok dus als ik voor een regendeken zoek moet hij niet fleece van binnen zijn anders kan ik net zo goed die andere al opleggen.
Wel denk ik dat het per paard verschillend is, ik denk idd ook dat voor veel warmbloeden de gevoerde dekens wel al gaan maar misschien voor een haf te warm zijn op dit moment.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:17

Annash schreef:
pre schreef:

Klopt, ik heb ook een regendeken die de binnenkant gevoerd is met fleece. Komt neer op 150-180 grams en die heeft ie nu dus op. Daar doet ie het prima onder, lekker warm, maar ook niet té.

1 van mijn paarden heeft die ook op -> das de kou-kleum, de rest staat onder een ongevoerde deken. Weet zeker dat de andere paarden daaronder zouden zweten..
Hangt echt van de stal en het paard af hoe en wat je op kunt doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:18

Ja en ik moet zeggen bij ons op stal is het zo koud niet, ze staan met totaal 6 paarden in de gang waarvan de meine aan het einde staat, maar nog 3 lege stallen verwijderd van de ingang, dus niet op de tocht.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:19

je haf heeft het nog niet koud maar al zijn haren stonden omhoog.

dat is een teken dat hij zeer snel zal gaan ruien en zijn wintervacht gaat aan maken dus ik zou er een dekentje op gaan doen.
een regendeken met fleece is inderdaad hetzelfde als een deken met 150 gram. Dus gewoon opleggen die die 150 gram en als die niet waterdicht is kun je er een regendeken overheen leggen.

als je toch een deken wilt kopen koop er dan een zonder fleecevoering anders kun je net zo goed die andere opleggen.

dieren houden kost geld en als alles op een hoop komt wordt het weleens te veel trek je niets aan van wat mensen zeggen je weet het zelf het beste en er zijn altijd mensen die daar begrip. Ik weet er alles van laat je niet op kosten jagen door andermans meningen probeer te doen wat jouw het beste lijkt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:23

@scandal, bedankt, lief van je!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:26

Ik heb vaak zat zo gezeten hoor dat ik geen geld meer had na dure operaties enzo. ik ken het gevoel!!!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:29

Ben blij dat er toch nog mensen zijn die niet meteetn een vervelend vooroordeel klaar hebben liggen!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:33

pre schreef:
Ben blij dat er toch nog mensen zijn die niet meteetn een vervelend vooroordeel klaar hebben liggen!

ja we hebben niet allemaal een geldboom, ik moet ook gewoon hard werken om te zorgen dat wij en onze beestebende het goed hebben.
En als er in zón korte tijd zoveel kosten gemaakt moeten worden zou ik het doen met de middelen die ik heb.

succes meid ik hoop dat je de komende maanden niet zoveel kosten hoeft te maken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:41

Hmm, ik denk dat ik nog geen deken op zou doen. Vooral omdat ie toch binnen staat en hij de winter (zo heel erg koud is het nu toch nog niet? we moeten er gewoon even aan wennen) ook nog voor de boeg heeft.