Ene keer wel bang, andere keer niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Ene keer wel bang, andere keer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 11:42

Ik kan mijn paard soms echt niet volgen. Zo had ik een tijdje geleden een wedstrijd en iemand vanop stal boodt me aan om mee te gaan met de van ( zij had er ook wedstrijd met haar paard en dan konden we samen gaan). Ik vond het wel een goed idee, maar ik had ook wat bang omdat mijn paard niet echt graag op de van gaat. Wonder boven wonder liep hij zo de van op ( toen we het gingen proberen) zelfs in de donker. Dag van de wedstrijd igor ging braaf de van op, aangekomen op de manege moesten de paarden aan de van gebonden worden om ze op te zadelen ( ik dacht weeral oei, dat gaat niet goed zoals hij bang heeft van die van) hij bleef braaf staan en er was niks aan de hand. na de wedstrijd paarden op de van en naar huis. Nu de volgende dag stond die van naast de stallen en toen ik er met mijn paard langs moest had hij er bang van ( ten eerst die van stond er al bijna altijd en ten tweede de vorige dag stond hij er zelfs aan vastgebonden en er was niks aan de hand).
Nu gisteren is hij op mijn voet gaan staan ( en ben ik op de grond gevallen) nadat hij zomaar ineens bang had van een andere van ( waar hij al een stuk of 5 keer heeft op gestaan). Ik had ervoor even met een man staan praten niks aan de hand, ik stap wat verder en ineens springt Igor opzij op mijn voet ( maar dat is gewoon pech geweest).
Iemand misschien een idee waarom mijn paard zo de ene keer wel en de andere keer geen bang heeft? Dit is niet enkel bij vannen ook soms gewoon wat hout wat verkeerd ligt ofz.

VMarleen

Re: Ene keer wel bang, andere keer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:12

Wat voor jou hetzelfde is hoeft voor jouw paard niet hetzelfde te zijn, andere schaduws etc. Dus je moet op een andere manier gaan kijken.
Daarnaast voelt jou paardje jouw angst. Ipv dat je bang bent dat ze schrikt moet jij het paard het gevoel geven dat er niks aan de hand is en dat jij hem beschermt. Vind je het in het begin moeilijk om dat uit te stralen dan zeg je het gewoon. Dingen zoals ik bescherm je en als die grote muur je toch aanvalt dan sla ik het wel op de neus. Straal uit dat jij de leider bent en ga er vanuit dat alles goed gaat,
succes

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:13

ziet hij wel goed? kan een reden zijn namelijk... hoeft maar minimaal te zijn hoor, kan al een wereld van verschil uit maken!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:53

Misschien dat hij op de terugweg wel bang is geworden van de van (dat is een vrachtwagen neem ik aan?) omdat hij bijvoorbeeld is gevallen? Ik noem maar iets. Verder moet je zorgen dat jouw paard nooit jouw persoonlijke ruimte ingaat als jij hem daar geen toestemming voor hebt gegeven. Dit los je op door middel van grondwerk. Als een paard iets eng vindt, laat ik hem het onderzoeken door hem eraan te laten snuffelen enzo. Als dat nog te eng is, gewoon heel vaak oefenen, rustig blijven en eindeloos geduld hebben. Lachen

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:34

Kan inderdaad komen omdat hij slecht kan zien (veraf) komt het dan dichter bij dan schrik hij opeens.. Dit zou je kunnen laten onderzoeken. Verder altijd je paard op zn gemak blijven stellen wil veel helpen:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:02

paarden denken niet logisch zoals mensen, ze denken in plaatjes en als het plaatje er vandaag ineens anders uitziet dan gisteren dan hebben ze angst. Knipoog
Neem een lang touw en ga zelf naast de van staan en laat hem gewoon zelf onderzoeken dat het best meevalt en dat ie niet doodgaat als hij m aanraakt Knipoog

veel grondwerk met hem doen met enge objecten en dan zul je zien dat zijn vertrouwen grioeit en zijn angst vanzelf wat minder wordt en hij moediger wordt en zelf dingen gaat onderzoeken.
Wees inventief met plastic zeilen, tonnen, stroken papier, balonnen paraplu´s etc en maak er een feestje van! erg leuk om te doen en zeker goed voor je paard.

Zelf heel ontspannen blijven, niet teveel tegen hem praten en als je dat toch niet kan laten dan met lage stem, en vooral niet teveel pushen, hem zelf dingen uit laten zoeken en niet dwingen om naar het object toe te gaan, ga er dan met een omweg heen en maak er geen issue van.
succes!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:40

vmarleen: daar heb je we gelijk in. Had ik zelf nog niet bij stilgestaan. Misschien dat hij doordat hij nogal nerveus is al wat meer op zijn hoede is?
smarty: geen idee of hij slechter ziet, hoe kan je dat dan na gaan. Alhoewel ik juist de indruk heb dat hij alles gezien heeft
dorientjuh: denk niet dat hij bang heeft van die van/trailer door de terugweg. Want vorige zondag hebben we hem verhuisd en hij liep zo mak als een lammetje de trailer in.
cissy: dat zullen we eens proberen. Denk dat dat ook goed is voor te gaan wandelen ( dat hij dan ook rustiger wordt)