Help... is gecastrereerd maar mag niet afspuiten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl23

Help... is gecastrereerd maar mag niet afspuiten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:30

Hallo,

Van faldo hebben we gister een ruin gemaakt maar nu komt er een probleem bij kijken ik moet elke dag koelen van de dierenarts maar krijgt het met geen mogelijkheid voor elkaar hij is opeens als de dood voor de slang die we al zonder opzetstuk hebben en echt een heel klein straaltje de praam krijg ik er gewoon niet omheen zodra die die ziet gooid die zijn hoofd omhoog en kan ik er al niks mee mee en misshcien is daar dan ooit iets mee gedaan maar dat weet ik niet gezien ik hem nog niet zo lang heb..

vandaag heb ik het zo gedaan dat ik de slang vasthield en hij kwam steeds dichterbij iedere keer als die dat deed krijg die wat lekkers(ook niet makkelijk want hij eet alleen musli wil ook geen paardensnoepjes).. toen heb ik zijn voorvoeten geraakt en ook weer wat lekkers toen ging ik steeds iets verder en dan gaat die gewoon heel hard trekken en kan je hem niet vasthouden hij rent de wei in en zodra die mij ziet komt die wel gelijk weer terug...

wat kan ik doen????

Anoniem

Re: Help... is gecastrereerd maar mag niet afspuiten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:32

mij is juist verteld dat je niet moet spoelen! dan spuit je het vuil er in, ik heb het bij de mijne dan ook niet gedaan, en dat is heel mooi genezen, afblijven zou ik zeggen.. houd het even in de gaten, maar ik zou nu niet gaan spoelen

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:33

gewoon vanaf blijven,lekker op het land gooien en verder niks. wel uiteraard in de gaten houden, maar niet elke keer eraan zitten, het is een wond die moet genezen...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:34

ik heb dat bij die van mij ook niet gedaan en het is ook super genezen moet wel zeggen dat ik het in het voorjaar he gedaan.. dat is de beste tijd voor castratie omdat er dan nog wat minder vliegen zijn minder kans op ontsteking en het land is minder nat

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:36

Ik moest ook goed spuiten om te koelen.
Heb het niet gedaan omdat het gewoon niet lukte maar het
bleef toen te lang erg dik/opgezwollen.
Hij heeft toen antibiotica gehad en toen nam de zwelling wel af en is verder netjes geheeld.

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:36

dees_daan schreef:
mij is juist verteld dat je niet moet spoelen! dan spuit je het vuil er in, ik heb het bij de mijne dan ook niet gedaan, en dat is heel mooi genezen, afblijven zou ik zeggen.. houd het even in de gaten, maar ik zou nu niet gaan spoelen

ja dat heb ik ook meerdere keren hier gelezen maar de dierenarts zij dat ik het toch 1 keer per dag 10 min. moest doen gister hem nog gebeld omdat ik zoiets had van het lukt niet en toen kreeg ik als antwoord niet gefrustreerd raken rustig proberen en lukt het vandaag dan morgen weer een dag... overgens vind ik het er heel nestje uitzien behalve dan dat alles nog onder de zooi zit van gister wat er door dit mini beetje water ook niet afgaat natuurlijk... maar goed zal straks anders nog eens bellen en gewoon zeggen dat het echt niet lukt.. dank je voor je antwoord!!!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:37

Ik hoefde alleen te koelen toen er bloedproppen bleven zitten, maar niet naar binnen spuiten alleen aan de buitenkant..
Als hij dat niet had gehad dan hoefde ik em niet te koelen..

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:37

Lindy1982 schreef:
ik heb dat bij die van mij ook niet gedaan en het is ook super genezen moet wel zeggen dat ik het in het voorjaar he gedaan.. dat is de beste tijd voor castratie omdat er dan nog wat minder vliegen zijn minder kans op ontsteking en het land is minder nat

het land is hier ook niet nat heel mooi droog juist en vliegen heeft ook nooit zoveel last van zijn er niet veel bij ons nu.. hij staat overgens ook gewoon 24/7 op het land..

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:37

Ik heb die van mij ook in het voorjaar laten castereren en niet niet gespoeld omdat hij als de dood was voor de slang.. maar mooi dat hij de hele zomer met een ontstoken casteratie wond heeft gezeten... Als ik weer een paard laat castereren zorg ik er eerst voor dat hij gewend is aan de slang...

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:39

Jelle6 schreef:
Ik heb die van mij ook in het voorjaar laten castereren en niet niet gespoeld omdat hij als de dood was voor de slang.. maar mooi dat hij de hele zomer met een ontstoken casteratie wond heeft gezeten... Als ik weer een paard laat castereren zorg ik er eerst voor dat hij gewend is aan de slang...

ja dat zou hij ook geweest zijn hij komt tenslotte van een meisje die werkte op een africhtsstal maar helaas waren het alleen beloftes denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:41

die van mij loopt ook in het land, zodra hij weer wat wakker werd, en kon lopen hebben we hem op het land gezet, en we zijn er verder niet aan gekomen, als je nu met die slang gaat spuiten dan heeft ie daar een vervelende ervaring mee, ik zou het even aankijken, in de gaten houden of het niet gaat zwellen, en anders je DA idd even bellen..

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:50

dees_daan schreef:
die van mij loopt ook in het land, zodra hij weer wat wakker werd, en kon lopen hebben we hem op het land gezet, en we zijn er verder niet aan gekomen, als je nu met die slang gaat spuiten dan heeft ie daar een vervelende ervaring mee, ik zou het even aankijken, in de gaten houden of het niet gaat zwellen, en anders je DA idd even bellen..

Zolang het niet al te dik wordt moet het goed gaan toch?? ik vind het echt helemaal niet overdreven dik en ziet er netjes uit hij voelt zich goed en eet normaal heeft geen koorst en ontlasting is ook prima en indd wil hem nu liever niet al te bang maken maar straks gewoon rustig aan leren doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:08

idd, goed dat je in de gaten houd of hij geen koorts heeft e.d en zolang het er mooi uitziet, zou ik het idd gewoon zo laten, mijn pony is ook als de dood voor de tuinslang, dus bij ons was het ook geen optie Nagelbijten / Gniffelen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:54

Ik heb een half jaar geleden mijn twee shetten laten castreren. Ik hoefde ook niet te koelen. Ik moest alleen een paar keer per dag met hun lopen, tenzij ze uit zichzelf al veel op de weide liepen. Verder moest ik het gewoon goed in de gaten houden, evt een beetje schoon houden rondom en regelmatig temperaturen. Ze hebben allebei verder geen problemen gehad. Eigenlijk liepen ze een uur na de operatie al weer vanalles uit te spoken en complicaties zijn er niet geweestl

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:57

Toen ik mijn paardje liet castreren moest ik hem elke dag 10 minuten later draven. Dan bleef de boel los daar en vielen klontjes en korstjes er vanzelf af. Het is een paar dagen dik geweest. Afspoelen hoefde niet en ging ook niet. Meneer vond water maar niks.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:01

Malibu is vorige week gecastreerd, en die moesten we ook 2 keer per dag 10 minuten koelen.

Eerste vond hij het niks ( al was hij afspoelen wel gewend) en lukte het maar niet.
En de 2 keer dat ik het deed, kon ik het helemaal in mijn eentje Lachen En hij verzette geen stap! Haha!Maar toen had hij denk ik ook minder pijn.

Nouja het is darnaa echt vreslijk gaan opzwellen, gelukig is het de afgelopen dagen weer normaal geworden. Lachen

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:18

Zal toch proberen om wel te spoelen, want ik heb bij die van mij geluk gehad dat de ontsteking naar buiten is gekomen. Als de ontsteking naar binnen was geslagen was hij is mss wel niet eens meer geweest....

En ondanks de ontsteking naar buiten is gekomen heeft het nog bijna 3 maand geduurt voordat het helemaal over was. En anders mss met een natte spons zodat het iig gekoeld blijft...

xxamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:01

eh je mag een ruin wel afspuiten hoor

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:05

xxamy schreef:
eh je mag een ruin wel afspuiten hoor

even beter lezen Knipoog
Het gaat om een paard die net gecastereerd is.

Dit is dus de reden waarom wij paarden vanaf het begin laten wennen aan de waterslang. Niet om de TS af te kraken hoor!

Ik moest mijn pony dagelijks aanspannen en minstens een half uur met hem de weg uit gaan. MIsschien kun je ervoor zorgen dat je 2x 10 minunten met hem stapt als vervangen voor het afspuiten.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat hij die koude waterslang niet prettig vind Vork

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:09

Als het echt heel warm aanvoelt zou ik er een coldpack tegen houden..(wel in een handdoek wikkelen).
Ik heb er bij mijn ruin helemaal niks aan gedaan, en het was binnen 10 dagen helemaal genezen..

succes ermee..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:06

Hier zijn afgelopen jaar ook 2 paarden gecastreerd maar ik mocht niet eens spoelen van de da. Gewoon op het land laten lopen en elke dag even controleren. Geen problemen gehad.

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:36

Bedankt voor alle reacties ik heb contact gehad met de da en die zei ook inderdaad als het echt niet ging iets meer lopen nou loopt hij in de wei ook van zichzelf al veel dus ik doe nu elke dag even 2 keer 15 min stappen vind het wel wat dik maar verder ziet het er netjes uit da komt zowiezo morgen voor nacontrole kijken dus afwachten..

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:27

Ibalia schreef:
Dit is dus de reden waarom wij paarden vanaf het begin laten wennen aan de waterslang. Niet om de TS af te kraken hoor!

Helpt helaas ook niet altijd hoor, mijn paardje was stapelgek op de tuinslang, nu nog steeds. Als ik waterbakkken vul, staat hij vooraan te dringen of hij alsjeblieft ook onder de slang mag, en ja, ook onder de buik, en liezen en benen. Maar na de castratie lukte het hier ook echt niet, precies als TS.
Ik heb het er gewoon bij gelaten, hij kreeg genoeg beweging en af en toe heb ik het met een natte doek een beetje schoongemaakt rondom. Bij mijn paard is het prima genezen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:31

Ik mocht ook niet afspuiten. Helaas is het bij die van mij verschrikkelijk gaan ontsteken,en toen moest ik juist wél koelen en afspoelen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:33

Als 'ie bang is voor de slang, zou ik het met een sponsje doen, maar volgens de rest moet j er helemaal niet aanzitten dus ik weet het niet, ik zou overgens gewoon naar de dierenarts luistern!