Winter komt eraan, voernijd af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Winter komt eraan, voernijd af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 03:28

Mijn paard heeft in de zomer nergens last van echter in de winter heeft ze last van voernijd.Niet naar mensen maar naar haar buurpaarden. Ze staat in een uitloopstal en de buren hebben er dus enkel schrikdraad tussen. Ze kan kiezen of binnen te staan of buiten. Als ze aan het eten is stromt ze tussendoor de stal uit om de buren even te happen. Vorig jaar heb ik haar staldeur dichtgedaan als ze stond te eten, dat hielp wat. Ik vraag me af nu het binnenseioen eraan komt of er nog meer aan valt te doen om het af te leren? Heeft afstraffen zin?

ellepel

Re: Winter komt eraan, voernijd af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 04:49

nee afstraffen heeft geen zin,vind ik niet eerlijk ook.
mijn pony had vreselijke voernijd.
toen ik hem kocht stond hij in een hok met nog 5 pony's en moest hij knokken voor zijn eten.
dat was zijn reden om niet te willen delen met andere paarden.

gewoon genoeg voeren, de hele dag hooi zodat je dier geen trek heeft in eten.
dat is het enige wat je kunt doen volgens mij.
ja of de boel dichtmaken zodat ze geen buren ziet tijdens het eten.

maar zat hooi voeren is denk ik nog het beste, heeft bij die van mij in ieder geval wel geholpen,want die vind het nu vaak prima als anderen uit zijn hooibak staan mee te eten Haha!

Aukelizzy

Re: Winter komt eraan, voernijd af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:47

Straffen helpt echt niet, maakt het alleen maar erger.
Ik denk dat je gewoon weer de staldeur dicht moet doen zodat ze rustig kan eten en de rest niet ziet.
Het hooi zo neerleggen dat ze niet het idee heeft dat ze dat moet beschermen, dus ook in een rustig hoekje.
Mijn ruin heeft er ook last van naar andere paarden toe.
Als ze straks weer op het weiland bijgevoerd worden leg ik heel veel hoopjes kuilgras neer( ver uit elkaar) zodat hij al inziet dat hij ze niet allemaal kan claimen. Anders mogen de andere paarden niet eens in de buurt komen.
Het blijft lastig gedrag dat slecht af te leren is.