2 ruinen, allebei 11j, bijtprobleem onderling!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DandyFrits

2 ruinen, allebei 11j, bijtprobleem onderling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 21:04

Hello,
Ik heb 2 ruinen (Frits en Dandy) van allebei 11 jaar bij mekaar staan 24/7 buiten en kunnen zelf naar binnen wanneer ze willen.
Ze kennen mekaar want ze hebben hiervoor een tijd naast mekaar in een wei gestaan en we gingen ook steeds samen rijden.
Ze kroelen met mekaar en zijn nooit ver van elkaar te vinden en wanneer er 1 alleen gelaten wordt, is de andere aan het hinniken.

Toch bijt Frits Dandy, en geen klein beetje. Dandy heeft over hele lichaam bijtplekken (haar eraf, huid eraf, soms wonden tot bloedens toe). Dandy is nog steeds heel vrolijk en absoluut niet onder de indruk van Frits (hij is een beetje een lomperd). Maar wat ik zo vreemd vind is dat Frits niet eerst dreigt, het is meteen HAP.

Ik heb al anti-bijt pasta gehaald, maar dat is zo een smerig goedje.

Heeft iemand nog ideeen/tips? Ik haal ze liever niet uit mekaar omdat dat heel onpraktisch, ze toch aan mekaar gehecht lijken en het niet de hele dag door vechten is. Frits doet af en toe HAP en dan piept Dandy even. Maar intussen ziet Dandy er niet uit!
Help...

blondje053

Re: 2 ruinen, allebei 11j, bijtprobleem onderling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 03:07

Heya,
ik kan je helaas geen tips geven maar ik ken je probleem Knipoog
Wij hebben Giovanni en Bozo afgelopen jaar gekocht.
Ze stonden samen op een farm in Tangowahine.
Gio is een Throughbred en Bozo a Thorough/Standersbred mix.
Allebei 11 jaar en dikke vrienden.Wij konden ze kopen omdat de vorige eigenaar ze niet uit elkaar wou halen.
Ze staan 24/7 op de wei en hebben veel andere paarden omzich heen. Toch hebben we ook dat probleem dat Gio soms gewoon hapt.We hebben er al een deken door weg kunnen gooien want die was gewoon verscheurd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:39

Dat ruige spelen en bijten is echt ruinen gedrag en kun je niet afleren. Als je andere paard er niet van onder de indruk is en er onder lijdt houdt het op. Wij hebben een ruinen en een merrie kudde. Wat een verschil. De ruinen zijn altijd druk en hebben altijd schaven en bijtwondjes de merries nooit.
Het blijven drukke jochies Haha!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:44

Toen onze haf bij ons kwam, had ie zo'n mooi velletje. Nu staat hij in een grote groep met andere pony's en hij ziet er niet uit. Hij speelt en heeft plezier, tja dat kost hem af en toe een stukje vel. Hij reageert niet snel genoeg denk ik. Nu heeft hij zijn regendeken op, hoop dat zijn vel dan wat meer in takt blijft. Zelf heeft hij er geen last van.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:07

Tja, het is inderdaad gewoon ruinengedrag. Het ene groepje doet het wat meer dan het andere. Vind je het zelf een probleem of maken die schaafplekken je niet zoveel uit? Zo te lezen heeft het paard er geen last van en is hij volkomen happy met de situatie. Ik heb zelf ook zo'n wildebras, die liefst de hele dag bezig is met de andere ruinen (als hij niet eet of slaapt dan... Haha! ) Maar ik vind het zelf niet erg, liever een blij paard met wat krassen!
Ik weet niet of die regendeken veel gaat helpen, hier zijn het 's winters voornamelijk de dekens die het moeten ontgelden ipv de ruinen die eronder staan... Het enige dat helpt is ze uit elkaar halen, maar dat wil je niet, dus ik zou ze lekker laten spelen!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:07

Ja gewoon ruinen gedrag, die twee bij osn doen het ook heel erg, soms zie je ze tegen elkaar opsteigerend dat je denkt als dat maar goed gaat. gewoon laten spelen, als de ene echt gaat jagen op de andere is het andere praat maar dat is geloof ik niet echt het geval.