Zwakke knie! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Zwakke knie! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:56

Hoi,

ik ben sinds jaren voor het eerst weer gaan paardrijden.
Ik merkte al bij ´spinning´ (fietsen in de sportschool op muziek) dat ik last had van een beetje een zwakke rechterknie.
Na het fietsen soms een beetje een warme knie en deed wat pijn. Bij spinning was het echter alleen een beetje irritatie.
Nu ik weer ben gaan paardrijden is dat schijnbaar een veel zwaardere
belasting en heb ik er heel veel last van. Vooral laatst tijdens springen was het onhoudbaar en moest ik regelmatig even gaan stappen om mijn knie even uit te strekken Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe heb je dat opgelost? Warming-up of iets van rekverband ofzo eromheen?Ik heb hier echt geen ervaring mee maar wil wel graag dat het vermindert!

WendyBZ

Re: Zwakke knie! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:45

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:45

Hoi!

Dat zou een goede optie zijn als ik een eigen paard had, maar ik ben weer gaan rijden gewoon bij een manege.
En om nou met eigen beugels te komen aanzetten vind ik weer zo opvallerig overkomen haha,
wellicht dat ik dat doe als ik daar wat langer rijd. Maar bedankt voor de tip!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:50

hmm misschien eens naar een fysio gaan en vragen wat je zou kunnen doen om je spieren rondom je knie wat sterker te krijgen...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:55

Mijn knie ie 10 weken in het gips geweest door een bovenbeenbreuk. Is nu ook niet erg flexibel ens terk.
Oefeningen die ik heb is op een hoge stoel zitten en dan je been zo ver mogelijk strekken en vervolgens zove mogelijk buigen dit 3x 10x
Op bed/bank gaan zitten. Onderbeen optillen ook 3x 10x
Een rol onder je knie en dan je onderbeen goed strekken. ook 3x 10x. ik heb in een week tijd al verbetering gevoeld.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt en anders inderdaad met de fysio overleggen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:58

Irisamaire schreef:
Hoi!

Dat zou een goede optie zijn als ik een eigen paard had, maar ik ben weer gaan rijden gewoon bij een manege.
En om nou met eigen beugels te komen aanzetten vind ik weer zo opvallerig overkomen haha,
wellicht dat ik dat doe als ik daar wat langer rijd. Maar bedankt voor de tip!

ik heb er anders nog wat voor je, EZ rides, gebruik ze zelf niet meer.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:10

Ik zou een afspraak maken met je fysiotherapeut. Normaal moeten sporten zoals fietsen en paardrijden niet zo belastend zijn voor je knie (een sport als tennis bijvoorbeeld wel heel erg). Ieder geval is uniek (helemaal in het geval van knieproblemen!) en een fysiotherapeut heeft verstand van zaken en kan eventueel ook oefeningen geven om het te verbeteren. Meestal krijg je de eerste 8 behandelingen vergoed, maar dat is afhankelijk van je verzekering.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:18

Ik ben het met Soof89 eens, naar de fysio, die heeft verstand van zaken. Ik zat met hetzelfde probleem jaren geleden, via fysio de bovenbeenspieren leren verstevigen, later op de sportschool. Uiteindelijk had ik bijna mannenbenen maar kon wel weer paardrijden zonder al te veel last.

Bij mij was dit ook door een ongeluk (met pony). Volgens doktoren zou ik nooit meer kunnen dansen en paardrijden, toch gelukt. Alleen verwacht niet dat dit binnen no-time opgelost is, hier zul je lang op moeten trainen en niet alleen om te kunnen paardrijden. Knie is best wel een belangrijk gewricht waar je zuinig op moet zijn!

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:22

Goede tips! Ik zal volgende week een afspraak maken met de fysio. (heb trouwens geen idee hoe dat werkt, moet dat via de huisarts?)
Maar in tussentijd wil ik wel blijven rijden. Is er niets iets verstevigends te vinden voor mijn knie?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:27

Met een zwakke knie zal je moeten leren leven. Je moet je knie zo min mogelijk belasten. Zo kun je je beugelriemen zo lang mogelijk verstellen, zodat je knie weinig steun vindt. Steunverband of andere dingen gaan alleen maar irriteren.

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:30

Ik heb zelf ook een zwakke knie. Het is belangrijk om je spieren boven de knie goed te trainen, zodat zij de krachten die op de knie komen kunnen opvangen. Voor de fysio heb je geen doorverwijzing meer nodig, dus je kunt gewoon een afspraak maken. Ook lijkt het me verstandig om naast de fysio ook aan je zit te gaan werken, wanneer je een goede zit hebt 'zit' je op je paard ipv in de stijgbeugels te steunen (met springen ligt het natuurlijk wat anders), hierdoor is de belasting voor je knie ook veel lager.
Succes ermee!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:13

Irisamaire schreef:
Goede tips! Ik zal volgende week een afspraak maken met de fysio. (heb trouwens geen idee hoe dat werkt, moet dat via de huisarts?)
Maar in tussentijd wil ik wel blijven rijden. Is er niets iets verstevigends te vinden voor mijn knie?

Nee, dat hoeft niet (meer) via de huisarts. Misschien kun je kijken naar een drukverbandje of zo'n elastieken ding voor om je knie, die kun je meestal wel bij de drogisterij halen. Succes!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:27

Ik heb er ook last van, en loop er ook voor bij een fysiotherapeut. Hij zei dat ik prima mocht paardrijden, maar dat ik wel een verstevigende band om m'n knie moest doen, voor de zekerheid. En zodra het pijn gaat doen meteen stoppen. Maar het kon wel prima, en gaat tot nu toe goed Ja

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:26

Je mag zo een afspraak met de fysio maken. vraag bij je verzekering wel even na hoe je bent verzekerd. Soms zijn alleen de eerste 9 behandelingen vergoed en de rest zelf betalen.