paard bokt naar je

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharon11

paard bokt naar je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 19:04

hallo ik heb een verzorgpony die heel lief is maar daarbij staat nog een paard in de wei maar soms als je dat paard wil aaien of meenemen woord hij chagerijnig omdat hij niet wil stoppen met gras eten en begind te bokken en trappen wie heefd er tips om te vorkomen dat hij dat niet meer doet

Dior65

Re: paard bokt naar je

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:33

klint bekend , mijn paardje heeft ook zo van die buien en dan negeer ik hem even ,later staat hij dan te roepen bij het hek wacht ik nog even en dan kan ik hem (meestal) zo halen .
Wil niet zeggen dat het elke keer werkt . succes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:39

Ik denk dat het niet vaal helpt, vooral omdat die paard wil eten en er eten genoeg in de wei lijkt te staan.
Heb je het er met de eigenaresse over gehad van dat paard? Misschien heeft zij een tip. Zou niet snel zelf wat verzinnen, want misschien vindt de eigenaresse dat niet fijn of heeft ze zelf nog een tip voor je.

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:21

hij doet het maar soms soms komd hij gelijk naar je toe gedraafd en soms moet hem halen en begind hij dan te bokken en stijgeren

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:25

Gewoon geduldig blijven dat is wat ik je op dit moment kan aanraden ,zou er iets gebeurd kunnen zijn op de wei waar jij niet van af weet ?

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:05

Daarnet hetzelfde voorgehad met mijn paard. Rond het middaguur heb ik hem op een andere wei gelaten, waar meer gras op staat. Meer dan 3 uur later ging ik nog eens bij hem kijken. In het begin kon ik goed bij hem komen, maar opeens haalde hij naar me uit. Hij sprong dreigend naar me toe met zijn oren plat in zijn nek.

Ik wil echt niet dat hij me zo domineert. Ik heb eens geroepen, en ben een touw in de stal gaan halen. Eens terug bij hem heb ik dat touw rond zijn hals vastgemaakt, en heb ik hem op een kordate manier terug naar de kleinere wei gebracht. Hij is vlot meegekomen, maar duidelijk tegen zijn zin.

Hopelijk is de boodschap overgekomen. Wat denken jullie?
Doordat ik eventjes uit het zicht dat touw ben gaan halen vrees ik dat ik iets te laat was om het als straf te laten overkomen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:19

monia schreef:
Daarnet hetzelfde voorgehad met mijn paard. Rond het middaguur heb ik hem op een andere wei gelaten, waar meer gras op staat. Meer dan 3 uur later ging ik nog eens bij hem kijken. In het begin kon ik goed bij hem komen, maar opeens haalde hij naar me uit. Hij sprong dreigend naar me toe met zijn oren plat in zijn nek.

Ik wil echt niet dat hij me zo domineert. Ik heb eens geroepen, en ben een touw in de stal gaan halen. Eens terug bij hem heb ik dat touw rond zijn hals vastgemaakt, en heb ik hem op een kordate manier terug naar de kleinere wei gebracht. Hij is vlot meegekomen, maar duidelijk tegen zijn zin.

Hopelijk is de boodschap overgekomen. Wat denken jullie?
Doordat ik eventjes uit het zicht dat touw ben gaan halen vrees ik dat ik iets te laat was om het als straf te laten overkomen.

Moeilijk... als je hem op dat moment straft, zal hij zich misschien een volgende keer niet laten vangen omdat hij bang is dat ie op zijn flikker krijgt. Maar toch uithalen is not done.

Misschien is het beter om af en toe met hem los in de bak een beetje te grondwerken. Hij moet echt even duidelijk weten dat jij de baas bent. Heb je weinig ervaring met grondwerken, laat je dan even informeren. Let ook op tijdens poetsen, rijden, longeren dat hij echt doet wat jij wilt zo niet corrigeren. Laat hem niet aan je schuren/ wegduwen. Mocht je er echt niet uitkomen en lijkt het erger te worden dan zou ik eens Petra Vlasblom inschakelen.

@ Sharon: ik vind dit ik echt een probleem van de eigenaar en vind ook dat zij dit moet oplossen en niet jij. Zij kent haar paard beter en als hij paard echt een drama is bij het uit de wei halen dan hoort niemand anders dan zijzelf dit te doen. Daarbij eigen veiligheid gaat voor.
PS: Ik wil geen zeikerd zijn. Iedereen maakt af en toe een paar taal foutjes, maar jou tekst barst ervan. Misschien zou je voordat je post eerst je tekst eens een MS word te zetten en een grammer check. Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:00

Flink de wei doorjagen een paar keer. Als jij je paard niet kan pakken doordat een ander paard dat niet accepteert moet ie toch even zijn plaats leren kennen. Als je hem een paar keer flink hebt laten lopen weten ze meteen waar ze aan toe zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:06

Die manier gebruik ik ook. Die van mij wilde ook weleens bokken als ze niet gevangen wilde worden (bijvoorbeeld als ze de wormenspuit hebben ontdekt). Dan jaagde ik haar gelijk weg. Ze gaat daarna wel even rennen, maar het bokken doet ze niet meer. Ik loop dan gewoon rustig achter haar aan en dan heb ik ze zo.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:10

Bedankt voor je antwoord Kimbaie! Ik ga eventjes een eigen thread openen, want door een aantal dingen op een rijtje gezet te hebben denk ik dat ik het achterliggende probleem gevonden heb, namelijk zijn pensioen en mijn houding daar tegenover.