Koop over eenkomst, wie o wie wil me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Koop over eenkomst, wie o wie wil me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:33

Ik weet allereerst niet of het hier goed staat, zo niet excuus.
Maar hoe moet een koop overeenkomst er uit zien tussen de koper en de verkoper van een paard/ pony?
Wat staat er precies in? En is het nou waar dat dat het enige bewijs is, dat het paard verkocht is?

Loezoe

Re: Koop over eenkomst, wie o wie wil me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:06

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:31

[PP] > [TAO]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:48

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:58

Het koopcontract is inderdaad het enige eigendomsbewijs wat je krijgt. dat is dus heel belangrijk.

Daarnaast is het heel belangrijk om af te spreken wat je nou precies koopt, en van wie, en onder welke voorwaarden.
Leg dus vast wat je hebt afgesproken.
Bijv. Zegt de verkoper dat het paard geen ondeugden heeft? Leg het vast. ("verkoper verklaart dat het paard geen ondeugden heeft") Dan kan hij nooit achteraf zeggen dat hij gezegd heeft dat het paard bijv. een wever is.

Vooral als je van een handelaar koopt, is het belangrijk vast te leggen wat het gebruiksdoel is. Een handelaar moet jou nl. een paard verkopen waar je om gevraagd hebt, anders kan je hem terugbrengen.
Voorbeeld: als jij wedstrijden wilt gaan rijden, dan is de omschrijving "rijpaard" te summier. Een paard dat volledig flipt als hij een trailer ziet, voldoet daar immers ook wel aan. Dus kan je hem niet terugbrengen als het niet lukt met die trailer.
Zet er in dat het gebruiksdoel het rijden van wedstrijden is, dan kan jij aantonen dat je hebt gezegd waar het paard voor is en dan kan het paard terug.

Deze garantie geldt alleen bij handelaars. N.B. let er in het contract op, met wie je nou eigenlijk zaken doet. Is het een handelaar, dan moet dat duidelijk uit het contract blijken. Er zijn malafide handelaars, die onder de garantie proberen uit te komen door te beweren dat ze particulier zijn (of dat het eigenlijk het paard van hun vriendin was enz)

Tenslotte leg je het exacte moment van verkoop vast. Belangrijk, want als het paard gebracht wordt en hij breekt zijn been bij het laden, wie draagt dit dan? Daarom moet je dus in het contract zetten, wanneer het paard (+ risico!) exact van jou is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:43

Je ziet op de link van Cissy, mijn koopcontract, welke ik zelf heb opgesteld.
Helaas wordt het anders geplaatst dan in werkelijkheid, want dan staat alles wel netjes onder elkaar e.d.
Je kunt er in zetten en aanpassen wat je wil, maar overleg het wel met de verkopende partij want als zij niet willen tekenen, heb je alsnog een probleem.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:46

Koopovereenkomst

Ondergetekenden:

Mevrouw / Heer ………………., wonende te …………….., ……….., te ……………,
verder te noemen verkoper;

en

Mevrouw ……………….., wonende te …………….., ……….., te …………….,
verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van de pony: …………………..

Naam Vader : …………………..
Naam Moeders Vader : …………………..
Ras : …………………..
Geslacht : …………………..
Geboortedatum : ……………………
Kleur : …………………..
Aftekeningen : ……………………
Levensnummer : …………………..
Chipnummer : …………………..

2. Verkoper verkoopt en koper koopt deze pony. De koper betaalt aan de verkoper. De koopsom bedraagt € …………..,= (zegge: …………………).

3. De pony wordt geleverd met het bijbehorende halster en halstertouw (en b.v. dekens, zadel (merk en type), hoofdstel (merk en type) e.d.).

4. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op d.d. …………… op de locatie van: ……………, ……………, ……………. te …………...

5. Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend inentingsbewijs (indien aanwezig) en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

6. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

7. Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling:
…………………………………………..

8. Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

9. De koper geeft aan dat de pony aan de volgende kenmerken dient te voldoen: (b.v.):
100% betrouwbaar; 100% verkeersmak; 100% gezond; goed de trailer op en af gaat en een normaal gedrag laat zien tijdens het vervoer; geen stalgebreken heeft of andere vervelend gedrag vertoont; het geen felle pony betreft, maar rustig; kind vriendelijk is; geen verborgen gebreken heeft; vrij is van eczemen (zoals zomereczeem); altijd regelmatig is ontwormt en bekapt; er op een normale manier mee is omgegaan; dat er een paspoort bij zit en gechipt is en dat de pony altijd op tijd ingeënt is.

10. Verkoper verklaard kennis te hebben genomen van punt 9 en verklaart dat het geheel van toepassing is op de onder 1 beschreven dier.

11. Verkoper heeft voor het laatst in de eerste week van …………….. 2008 zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van …………………………..

12. Dierenarts ………………….., praktiserende te ……………………….. heeft op d.d. …………… het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht.
Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer: .

13. Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan enige aandoeningen, zie ook punt 9. Indien door een dierenarts enig gebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het gebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, dan heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte (aangetekende) brief van de koper nodig.

14. Wanneer de koper zijn/haar verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst met nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte (aangetekende) brief van verkoper nodig.

15. De koper zal het aankoop bedrag contant betalen op het moment dat de pony/paard daadwerkelijk geleverd is.

16. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst, in tweevoud ondertekend,

Verkoper: Koper:

Naam: ……………… Naam: ……………….

Datum: …………….. Datum: ………………

Plaats: …………….. Plaats: ………………

Handtekening: Handtekening:

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:54

Tja en dan vind ik de beschrijving onder punt 9 in de koopovereenkomst van Josie te subjectief. 100% verkeersmak is onmogelijk en bovendien relatief, want afhankelijk van wie er op dat moment bij het paard is. En normaal mee omgegaan? Wat is normaal.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:07

ow super bedankt hier kan ik wel wat mee, alleen het "probleem" is, is dat ik het paardje een jaar geleden gekocht heb, en dat ik het toen niet wist, dus niets op papier heb gezet, ik heb de vorige eigenaar gebeld, en uitgelegt hoe het zit, dus ik ga nu iets op papier zetten, met de datum van de verkoop. Is dat ook ok?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:10

Waarom?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:23

O ik begrijp het al; TS wil een eigendomsbewijs.

Nou dan kan het veel simpeler. Neem alleen de punten 1, 2 en 4 (uiteraard in voltooide tijd) van hierboven en je hebt hem al. (O ja, zorg dat je betalingsbewijs hebt; ofwel een afschrift, als je het overgemaakt hebt, of je zet in het contract bij punt 4 dat het contant betaald is bij de overdracht)

ooit heb ik een paard gekocht van een handelaar zonder contract (wist ik veel...) en ik had een simpel bonnetje uit zo'n afscheurboekje met naam + chipnr. paard en de vermelding 'betaald'. Maar ook dat is - net als een kassabon bij de winkel echt wel een aankoopbewijs dus eigendomsbewijs!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:41

Beantsje: ja ik wil gewoon een eigendomsbewijsje, aan de voorbeelden hierboven dacht ik wel iets te hebben, alleen is het beestje nog niet gekeurd, het was toen een veulen van 5 maandjes. (hier graag geen discussie over, want dat is mn doel van het topic niet)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:44

En is punt 1, 2 en 4 dan voldoende?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:31

ja hoor, ruim voldoende!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:09

Eigendomsbewijs is IMO een paspoort. En elk paard in NL moet sinds 2005 (oid) in het bezit zijn van een chip en paspoort.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:33

Een koopovereenkomst is absoluut geen eigendomsbewijs!!!! Dat is een zeer vaak voorkomende misvatting.

Eigendomsoverdracht komt in Nederland tot stand bij de levering van het verkochte. Als je dus een paard koopt wordt het van jou op het moment dat je het meeneemt om bij jou op stal te zetten.

Of het paspoort of het stamboekpapier van een paard een eigendomsbewijs is betwijfel ik ook. Als je al deze papieren in bezit is het natuurlijk wel eenvoudiger om aan te tonen dat je eigenaar bent.

Als hier vragen over zijn hoor ik dat graag. Vanwege mijn beroep weet ik hier veel vanaf namelijk.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:44

Hier rest mij de vraag: Bestaat er überhaupt een eigendomsbewijs betreft paarden?
Of zijn alle paarden formeel eigenaarloos Knipoog

Wat mij betreft mogen ze invoeren dat paspoort eigendomsbewijs is en een nieuwe eigenaar em binnen 2 weken op naam moet zetten..

Soort rdw opstarten op paardengebied (afgezien van de apk Tong uitsteken ) Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb net een veulen aangeschaft.
Is zeker wel bij mensen wie goed te vertrouwen zijn.
Is het verstandig om alsnog een koopovereenkomst op te stellen?
Het betreft een veulen van juli-08.. wordt 1 dezer weken gechipt en meteen op mijn naam gezet.
December kan ik em ophalen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:08

Er bestaat wel zeker een eigendomsbewijs! Namelijk het koopcontract. Dat is het enige waterdichte bewijs. Bij een zelfgefokt dier is het het koopcontract van de moeder.

Het paspoort zou beslist geen eigendomsbewijs moeten zijn. Wat als je je paard meegeeft aan een transporteur? Dan moet die ook het paspoort hebben. Wat als je bijv. je paard laat enten en je bent er zelf niet bij? Dan moet de stalhouder het paspoort hebben. Wat als je een paard van een investeerder uitbrengt in de sport? Dan moet je altijd een paspoort meenemen.

Om op je laatste opmerking in te gaan: ja, ik zou zeker alsnog een contractje regelen. Trouwens het is in jouw geval extra belangrijk, want als je het dier al betaald hebt, en het staat nog bij hun, en zij lopen morgen onder een bus, hoe bewijs je dan dat het jouw dier is?

Het gaat ook niet alleen om de verkopers nu, ook jij kunt over een x aantal jaar in een conflict komen bijv. bij een pensionstalling, of bijrijder, waarbij een vraag ontstaat over wie er eigenaar is.

Het 'op naam zetten' van een paspoort heeft geen juridische waarde als eigendomsbewijs!!! Is alleen maar leuk.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:16

beantsje: Ik zou het wel handig vinden een paspoort op naam.. met daarbij bijvoorbeeld net als bij een auto een speciaal deel die je erbij krijgt en thuis moet bewaren en bij verkoop van het paard mee moet geven die ze dan opsturen voor overschrijven.

Je ziet dat veel mensen geen koopcontract oid hebben en dus weinig mensen aan kunnen tonen eigenaar te zijn van hun eigen paard.

Ik vind eigenlijk aangezien er zoveel paarden in nl. zijn dat er wel iets dergelijks ingevoerd zou mogen worden.

Ik zal nog even een koopcontract regelen wat betreft mijn veulen Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:17

Zet in je koopcontract ook dat de verkoper volledig eigenaar is van het paard en er geen derden zijn die aanspraak kunnen maken op het paard.
Dit dekt je in tegen een verkoper die een gestolen of een paard waarop beslag is gelegd verkoopt. Het geeft dus aan dat de verkoper het alleen recht heeft om het dier te verkopen.