Het indoorseizoen staat weer voor de deur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Het indoorseizoen staat weer voor de deur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 11:46

Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar en eind Juli ben ik voor het eerst gestart.
Dat was in Zevenaar op een ontzettend groot terrein.
Mijn paard reageerde er goed op en keek niet op van nieuwe dingen zoals tenten, harde muziek, luidsprekers etc. Tevens een WP gereden dus dat was fantastisch.

27/9 is mijn tweede wedstrijd en daarna begint het indoorseizoen.
Als ik er alleen al aan denk, krijg ik al de kriebels!
Waarom? Omdat het in een binnenbak is..

Afgelopen winter ben ik eens bij mijn instructrice wezen lessen in hun binnenbak want onze buitenbak was slecht te rijden. Mijn paard vond alles 'eng' en ik heb het hele uur niet lekker gereden. Ze ontspande niet en bleef maar overal naar kijken. Wat ik ook met d'r deed..
Natuurlijk ligt dat niet geheel bij mijn paard, ik was ook zenuwachtig! Bloos

Daarom zie ik nu al op tegen het indoorseizoen. Scheve mond
Hebben jullie nog tips voor me om het makkelijker te maken?
Is het mogelijk om de eerste proef voor 'spek en bonen' te rijden?
Dat heet HC toch? Ben er nog niet helemaal in thuis namelijk..

Pytje

Re: Het indoorseizoen staat weer voor de deur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:19

Is er geen binnenbak bij jou in de buurt waar je een paar keer gewoon kunt rijden zonder dat het wedstrijd is. Op die manier heb je geen wedstrijdstress/-spanning erbij en kun je je gewoon concentreren op het ontspannen.

Virginie_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:27

Veel gaan lessen in een binnebak en proefjes rijden alsof het je echte wedstrijd is .. zo kan je er een beetje mee oefenen

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:29

Ik denk dat inderdaad de enige oplossing is om te gaan oefenen in een binnebak bij jou in de buurt. En als ik jou was, zou ik óók gaan rijden waneer het buiten giet! Dat hoor je namelijk ook goed in zo'n bak en daar kan een paard ook van op kijken..
succes ermee!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:45

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om naar een binnenbak te gaan.
Ik heb zelf namelijk geen vervoer. Scheve mond
Een goeie vriendin rijdt mij naar wedstrijden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:49

Kun je die goede vriendin niet een paar keer vragen om je door de week te brengen?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:59

Ik kan het eens voorstellen maar voorlopig zal toch lastig worden omdat ze een gebroken vinger heeft en al moeite heeft om met de gewone auto te rijden. Laat staan met de trailer er achter. Qua inparkeren enzo.

Ik kan ook eens kijken om groentjes te starten.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:06

Ik zou net als al gezegd werd meer in de binnenbak gaan rijden zodat je paard vertrouwenkrijgt in het rijden in de binnenbak.
en misschien wat proefjes oefenen zodat het net lijkt alsof het een echte werdstrijd is.
Wel eens van Indoor Meppel gehoord? Als het super gaat met binnen rijden en je even wil kijken ipv rijden kan je misschien even heen gaan echt super gezellig

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:18

je kan kringwedstrijden gaan starten. je koopt een kringkaart voor ik geloof 25/30 euro per jaar. je betaald op de wedstrijd geen startgeld. Ik start jonge paarden daar vaak vooral de kijkerige. Je kunt daar ook HC starten.
Daarnaast worden er ook oefendagen georganiseerd door sommige verenigingen. Dan kleden ze de bak aan zoals het tijdens de wedstrijd is en dan kun je oefenen.

Daarnaast je bent nu als bang dat hij het eng gaat vinden en wordt al zenuwachtig als je er aan denkt.
ik ga altijd met de instelling op concours: Paard mag best dingen eng vinden. Vaak zijn juryleden ook wel meewerkend. Ik beloon zo'n paard veel tijdens de proef ook met de stem. Ik vind het vertrouwen belangrijker dan de punten. Je moet met zo'n paard niet voor de punten nog op concours gaan maar denken. Alles wat hij goed doet is mooi meegenomen en hij is weer een ervaring rijker.

Ja ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Het duurde bij mij ook wel even maar het werkt echt.
En toch proberen of je regelmatig in een binnenbak kan rijden. Vaak kun je voor de wedstrijd ook wel eens rijden in de binnenbak van de organiserende vereniging (wel vaak tegen betaling)
Het paard moet nog wat meer van de wereld zien.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:25

Ik ben zó blij dat het indoorseizoen er weer aankomt! Heerlijk! Geen last van regen enzo Tong uitsteken En mijn pony loopt er juist veel fijner Ja

Als ik jou was zou ik nog eens bij je instructrise starten, en anders gewoon blijven oefenen! In de B kun je geen verliespunten rijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:24

ik ben ook dolblij met het indoor. heeeerlijk.. hekken om de bak heen.. en rustig inrijden. mijn jonge 3 jarige merrie ga ik ook starten indoor. die heb ik al voorbereid door haar mee te nemen naar vreemde binnenbakken ( erg braaf)
eerste concours is gewoon lekker op eigen bodem.. bij de eigen club, dus daar hoef ik mij geen zorgen te maken dat ze het eng gaat vinden.

ik zou ook nog eens wat bakken in de buurt opzoeken, en gewoon vaak ergens anders gaan rijden. leren ze heel veel van