3-jarige merrie met agressief gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineS

3-jarige merrie met agressief gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 09:17

Ik zit een beetje in dubio of ik moet ingrijpen of het z'n beloop moet laten gaan...

Wat is er aan de hand: ik heb een kleine 2 weken geleden mijn 3-jarige merrie Arwen opgehaald.
Ze heeft voor die tijd in de opfok gezetten met andere leeftijdsgenootjes. (weidegang en groepsstal). Ik heb haar op haar nieuwe plek laten wennen aan mijn andere merrie Kyra van 16 (haar moeder). We hebben ze samen gezet in de paddock. Arwen ging gelijk in de aanval (trappen), Kyra ging hier echter niet op in en liep weg. De volgende dagen zocht Arwen toenadering, maar moeders geloofde het wel. Na een paar dagen was er meer rust. We hebben beide dames toen op de wei gezet. Daar staan ze nu al een weekje. Ik haal ze er regelmatig uit. Alleen de laatste paar dagen gaat de kleine regelmatig in de aanval. Ze trap behoorlijk in op haar moeder. Van de week liep een buur weidegenootje mee haar wei in, tijdens het terugbrengen. Arwen ging gelijk in de aanval. De desbetreffende ruin liep eerst weg, maar Arwen zocht hem weer op en begon opnieuw. De ruin trapte daarop een keer terug. We hebben ze toen ieder op de goede wei kunnen zetten. Ze is wel dapper;-) Arwen is slechts rond de 150 cm hoog, de ruin is een 9 jarige fries van ruim 175 cm.

Is dit gewoon jeudige overmoed? Wie heeft er ervaring met dergelijk gedrag? Ik zou het vreselijk vinden als ze in de toekomst niet met andere paarden los zou kunnen.

cissy

Re: 3-jarige merrie met agressief gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:03

Was ze in de opfok soms de leider van het groepje? lijkt me een opperkleuter die nooit op dr nummer is gezet door een meerdere....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:09

ze staat dus alleen met haar moeder begrijp ik nu?
heb je kans om haar in een iets grotere groep te zetten?
lijkt me dat ze erg onzeker is over haar plekje en daarom meteen in de aanval gaat.

de moeder doet niks tegen het gedrag van haar dochter dus heb je kans dat dochter dit blijft doen.
tenminste, begrijp ik het goed dat moeder niks doet?

zet je daarentegen de ruin er ook bij die dus wel terugmept en haar gedrag niet pikt dat ze sneller weet wat "haar plek" is en zich onderdaniger opstelt naar andere paarden toe.

hoe is ze tegenover jou?
probeerd ze veel haar zin door te drijven?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:09

Zo komt het ook over op mij !

Mijn 13jarige merrie vertoont ook zulk dergelijk gedrag.. Ze kon dus eerst bij niets instaan, en ik heb toen contact opgenomen met haar eerste eigenaren die haar 9 jaar hebben gehad.. Ze had dus 6 jaar in een kudde gestaan in een natuurgebied, en was hier dus ook de baas..

Waarschijnlijk is je merrie zoals Cissy ook al zei, nooit op haar nummer gezet, en denkt ze dat ze alle andere paarden aan kan...

Met mijn merrie heeft het erg veel geduld en tijd gekost voor er een ander paard bij in kon, maar het is uiteindelijk wel gelukt... Het zou idd jammer zijn als dit gedrag niet afgeleerd word, bij mijn merrie leidde het uiteindelijk ook tot agressief gedrag naar mensen toe, en dat is denk ik het laatste waar jij zin in hebt

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 10:59

Ja, ik had wel het idee dat ze leider van haar groepje in de opfok was. Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat ze zo overmoedig is, dat ze echt in elkaar gemept zal worden. Het is een heel klein, tenger beestje en 1 gerichte mep op haar benen zie ik niet echt zitten... Ze staat nu alleen haar moeder, omdat ik verwacht dat de ruinen (die in het andere land staan) haar echt mores leren. Ik weet wel dat dit waarschijnlijk de oplossing is, maar ik wil toch wel graag een heel paardje houden.
Ze is naar mij (nog wel) nog wel erg braaf. Wat ongeduldig, maar dat verwacht ik ook van een 3-jarige zonder opleiding;-)

Cheytjuh: wat heb jij gedaan om het gedrag te veranderen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:02

kan ze contact maken met die ruinen?
of anders een draadje spannen en haar wel naast ze zetten?
als je ziet dat het wel redelijk gaat dan er bij in?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:06

Zet er 1 ruin bij die haar wel de baas kan zijn en hoop dat ie niet op haar benen trapt.
Meestal is het ook gewoon bluffen bij paarden.
Die van mij heeft ook weleens een wondje gehad, zorg er dus voor dat de ijzers er niet op zitten. Dat is denk ik het enige wat je eraan kan doen

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 11:08

Ja, er zit alleen lint tussen. Het 'neusen' met de fries ging ook goed. We hadden totaal niet verwacht dat ze vol in de aanval zou gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:10

heb je de mogelijkheid om er een filmpje van te maken?
ik ben wel benieuwd wat ze nou eigenlijk precies doet namelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:12

dat dacht ik dus al, opfok is leuk maar als je er geen ouder paard bij zet en alleen maar jaargenootjes dan moet er eentje de baas zijn en die wordt dan de opperkleuter. Die leert zelf helaas niet hoe zich te gedragen want er loopt geen juf bij. Opfok heeft voordelen maar dit is dus 1 vd nadelen.
Misschien een brave maar dominante merrie er bij zetten? ze moet het tóch een keer leren en helaas zal dat niet zachtjes gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:16

Wij hebben ook een merrie gehad die eigenlijk vanaf veulen altijd de baas was en haar eigenaar hier ook mee overblufte. Toen we haar als tweejarige kochte trapte ze ook naar mensen, vloog door staldeuren heen, duwde je vast tegen en de muur en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij hebben haar toen gewoon midden in de groep gegooid met een oudere merrie die niet onder de indruk was van haar brutaliteit. Na een week hadden we een heel ander dier en nu lopen kleine kinderen er zo mee weg.

Het is juist voor zo'n jong dier heel erg belangrijk dat ze niet de baas is. In de natuur is de leiderschapsrol ook uitsluitend weggelegd voor de oudere "wijze" merries. Net als een klein kind heeft ze leiderschap nodig en daar vraagt ze op deze manier eigenlijk om. Ze is niet agressief maar heel erg onzeker en schreeuwt letterlijk om steun en leiderschap. Dat krijgt ze niet waardoor ze in de aanval blijft gaan net zolang totdat ze die duidelijkheid wel heeft.

Ik zou haar samen zetten met 1 dominante ruin die zich niet laat overbluffen door die opdonder en haar op dr plek zet. Ik weet zeker dat haar aanvallen dan per direct over zijn. Draadjes ertussen ben ik niet zo'n voorstander van, omdat je dan echt een risico loopt dat één van de twee er doorheen gaat of zijn been ertussen slaat. Pak de benen van merrie desnoods goed in, haal eventuele ijzers onder het andere paard uit en zet ze in een zo groot mogelijke wei. Zet de hoeken daarvan goed af zodat ze elkaar niet klem kunnen zetten. Paarden zijn van nature niet agressief en als je ze voldoende ruimte geeft kunnen ze op tijd van elkaar weglopen. Zodra de relatie van deze twee stabiel is kan je haar bij de rest zetten.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:21

cissy schreef:
dat dacht ik dus al, opfok is leuk maar als je er geen ouder paard bij zet en alleen maar jaargenootjes dan moet er eentje de baas zijn en die wordt dan de opperkleuter. Die leert zelf helaas niet hoe zich te gedragen want er loopt geen juf bij. Opfok heeft voordelen maar dit is dus 1 vd nadelen.
Misschien een brave maar dominante merrie er bij zetten? ze moet het tóch een keer leren en helaas zal dat niet zachtjes gaan.

Wij brengen de hengsten altijd naar een opfok waar de groepen gemixte leeftijden hebben. Elk jaar gaan de 2,5 jarigen eruit en komen er veulens bij. Zo krijgt iedereen de kans om een keer de baas te spelen maar worden ze de eerste 1,5 jaar flink achter de vodden gezeten door de oudere hengsten. Het is een groot natuurgebied waar in totaal zo'n 40 dieren lopen. Die verdelen zich dan weer op in kleinere groepjes met elk een andere rangorde. Dat wisselt heel vaak dus ze leren goed omgaan met leiderschap, zelf de baas zijn en je schikken in een groep.

Dat vind ik zelf wel een mooie optie. Maar allemaal van dezelfde leeftijd werkt inderdaad echt niet dan is één dier 2 jaar lang de baas.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:13

Ik ga maar eens overleggen met de eigenaar van de fries. Ik wil Arwen daar mee samen zetten. Is een best koel paard, verwacht dat hij niet volledig door het lint tegen haar te keer zal gaan. Al vind ik het wel wat eng. Arwen past wel 2x in de fries... Zijn voeten zijn 3x te groot als de hare...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:17

maar 1 troost dan, ze is wel vlugger dan hij....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:20

Lijkt mij ook een puber die altijd de baas is geweest
Het beste is met een ander dominant paard in de weide zetten.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je bang bent voor blessures
Daarom deze tip..
Pak bij de 1e kennismaking de benen goed in bv met 3 in 1 beschermers en springschoenen
en doe een dikke deken op.
Dat vangt voor een groot deel de etv. klappen op.
succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:58

dikke deken.... ? als ze dan achterna gezeten wordt een uur lang dan drijft ze weg onder die deken, krijg je weer oververhittingsproblemen....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:08

Zou het ook onzekerheid kunnen zijn ?

Ze is veel ruimte gewend, en wordt nu in een relatief kleine ruimte geplaatst bij een, voor haar, vreemd paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:07

cissy schreef:
dikke deken.... ? als ze dan achterna gezeten wordt een uur lang dan drijft ze weg onder die deken, krijg je weer oververhittingsproblemen....

Je kan het natuurlijk overdrijven qua dikte
Wie weet gaat ze helemaal geen uur rennen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:10

als de mogelijkheid er is haar bij een drachtige merrie zetten of bij een merrie die haar veulen nog aan de voet heeft............ ben je er zo vanaf

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:34

@ Pauline s:

bij mijn merrie hebben we de wei in 2en gedaan, en ik had er een dravermerrie bijgekocht (naja, praktisch gekregen) en ernaast gezet.. Goedhoog lint eerst als scheiding, en zo stonden ze 2 weken.. In het begin stond nora nog de hele tijd bij het draad te happen en te doen, maar de draver deed hier niets op uit, of strafte het af als ze te ver ging... Draad was ong 1,50m

toen een lager draadje, standaard van 1,20 meter, zodat ze ook echt contact konden hebben..En dit ging eigenlijk al wel redelijk goed..Dit ook zo'n 2 weken gehad, met de nodige ups en downs, en toen een keer samen geprobeerd..ging vrijwel direct helemaal super !

wel moet je er een paard bij in hebben, die zich niet op de kop laat zetten, aan een mietje heb je niet wat, dan blijft ze alsnog de baas en kan ze alsnog alles maken

Ik wens je heel veel suc6, het komt wel goed als je maar geduld hebt en het juiste paard voor je merrie