Henstig?? Mijn pony reageert het op mij af!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Henstig?? Mijn pony reageert het op mij af!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:22

Volgens mij is mijn pony hengstig.
Ik werk op de natuurlijke manier met haar en met grondwerk doet ze haar oren in de nek en wil mij bijten of trappen.
Dit heeft ze volgens mij sinds dinsdag 2 september. Gisteren was het heel duidelijk, in de wei de hele tijd staart om hoog en hinniken!! Ik weet niet hoelang dit duurt maar moet ik nu rijden en grondwerk met haar doen of kan ik beter afwachten totdat ze niet meer hengstig is??

Jam

Re: Henstig?? Mijn pony reageert het op mij af!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:26

nou ze zijn wel vaker hengstig dus om dan steeds niks te doen Knipoog
gaat ze ook bokken en steigeren onder rijde of allees bij t grondwerk vervelend

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:27

als je zeker weet als t komt omdat ze hengstig is
zal ik gewoon gaan rijden hoor..
als wij ongestelt zijn kunnen wij toch ook moeielijk
de hele dag op bed blijven liggen... Dromen Clown

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:28

meestal als ze hengstig zijn,dan zijn de meeste merries aanhankelijker,en niet agressief!
je kan aan een merrie zien of ze hengstig is als ze kleine plasjes doet,en is vaak ook geler dan urine,en ook wat dikker,
het ruikt ook anders,
en meestal duurt het ongeveer een weekje.
misschien is er iets anders met je paardje aan de hand,als ze deze omschrijving niet heeft.
zou het even een paar dagen afwachten,
en hopelijk word ze weer lief tegen je.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:36

laurahi schreef:
Ik werk op de natuurlijke manier met haar en met grondwerk doet ze haar oren in de nek en wil mij bijten of trappen.
Dit heeft ze volgens mij sinds dinsdag 2 september. Gisteren was het heel duidelijk, in de wei de hele tijd staart om hoog en hinniken!! Ik weet niet hoelang dit duurt maar moet ik nu rijden en grondwerk met haar doen of kan ik beter afwachten totdat ze niet meer hengstig is??

met al respect maar zolang je advertenties blijft plaatsen:

[EA-CO] Rusthuis (weidegang, schuilstal en verzorging) Oene

verwacht ik toch iets meer kennis van zaken van je Bloos

maar zal je even mijn mening geven:
zodra je paard zijn of haar oren in de nek legt en dreigt je te bijten of te trappen, toont ze totaal geen respect voor je!
Uiteraard is het verstandig om gewoon verder met haar te blijven werken, ondanks het feit dat ze hengstig is. Maar denk zelf gezien je jonge leeftijd(waar niets mis mee is hoor Knipoog ) dat het raadzaam is om een ervaren iemand bij de hand te nemen, waarvan je een hoop kan leren. Knipoog.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:46

sherif schreef:
laurahi schreef:

met al respect maar zolang je advertenties blijft plaatsen:

[EA-CO] Rusthuis (weidegang, schuilstal en verzorging) Oene

verwacht ik toch iets meer kennis van zaken van je Bloos

maar zal je even mijn mening geven:
zodra je paard zijn of haar oren in de nek legt en dreigt je te bijten of te trappen, toont ze totaal geen respect voor je!
Uiteraard is het verstandig om gewoon verder met haar te blijven werken, ondanks het feit dat ze hengstig is. Maar denk zelf gezien je jonge leeftijd(waar niets mis mee is hoor Knipoog ) dat het raadzaam is om een ervaren iemand bij de hand te nemen, waarvan je een hoop kan leren. Knipoog.

Ik ben deze vakantie nog een week lang bij een ervaren iemand geweest. Toen was ze hartstikke lief ook zonder dat die vrouw erbij was. Ik zit ook aan de optie te denken dat het misschien ook komt omdat ze niet bij andere paarden in de wei staat. Maar gisteren was heel duidelijk te zien dat ze hengstig is. Dat plassen kan ik niet zien, ruiken omdat ze 24/7 buiten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:31

Bijten en trappen heeft volgens mij niets te merken met hengstigheid. Ik heb ooit een echte pismerrie gehad. Zij vond het heerlijk om lekker gepoetst te worden en was tijdens het rijden niet aan het been, met wat piepwerk. Nooit heeft ze getrapt of gebeten. Wat ze overigens ook niet had moeten doen. Hoe hengstig, nerveus, angstig enz. bijten en trappen mag niet, en moet direct gestraft worden.

Ook denk ik dat je te jong bent om dit soort advertenties op bokt te zetten.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 07:29

Coby schreef:
Bijten en trappen heeft volgens mij niets te merken met hengstigheid. Ik heb ooit een echte pismerrie gehad. Zij vond het heerlijk om lekker gepoetst te worden en was tijdens het rijden niet aan het been, met wat piepwerk. Nooit heeft ze getrapt of gebeten. Wat ze overigens ook niet had moeten doen. Hoe hengstig, nerveus, angstig enz. bijten en trappen mag niet, en moet direct gestraft worden.

Ook denk ik dat je te jong bent om dit soort advertenties op bokt te zetten.

Nou, ik en mijn moeder hebben goed gekeken maar ze is echt hengstig...
Ze vond het wel fijn dat ik bij haar was maar zodra ik grondwerk wou doen werd ze chagarijnig en dreigde ze mij te trappen en bijten. Ik denk dat ze mij niet echt wil raken maar toch. Zou het ook kunnen komen omdat ze geen andere paarden in haar wei heeft om zich op af te richten??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:04

Gezien dit probleem zich uitgerekend met grondwerk voordoet, trek ik toch de conclusie dat het een dominantieprobleem is. Ik denk echt dat ze jou niet als leider ervaart en om dat te kunnen bereiken kun je het beste een volwassen iemand met veel kennis van zaken en ervaring vragen om jou te helpen. Misschien zijn er bokkers in de buurt die dat willen doen. Er zijn er verschillende die erg goed zijn met NH, wat toch ook jouw richting is. Zo iemand kan dan kijken hoe je met haar werkt en aanwijzingen geven. Daar kun je alleen maar heel erg veel van leren.
Het is helemaal geen uitzondering dat die omslag gewoon op een bepaald moment komt (van lief naar dominant) Hengstigheid kan het op gang hebben gezet, maar is niet het werkelijke probleem. Ik heb veel met merries gewerkt en ik weet best dat er merries bij zijn die lastig zijn tijdens hengstigheid, maar in de regel uiten ze dat anders, bv zoveel interesse in andere paarden dat ze geen aandacht hebben voor de eigenaar, super aanhankelijk, ongedurig, gevoelig met aanraking etc.

Dat buiten beschouwing gelaten is het natuurlijk nooit goed dat een paard alleen staat, dus dat je een paardje erbij zoekt is prima. Maar vraag ook iemand om je te helpen met grondwerk en zorg dan wel dat het iemand is die echt weet wat ze doet.

Daar kun je alleen heel veel van leren en met paarden valt er nu eenmaal verschrikkelijk veel te leren.
Ik ben bang dat er ongelukken van komen als je zelf te lang hiermee blijft aanmodderen.

Succes-

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:15

Iedereen geeft hier wel het antwoord dat je pony geen respect voor je heeft heeft, hier sluit ik me ook bij aan.

IK heb er ook zo'n merrie lopen die weet dat ze het niet bij me moet proberen om zo tegen over mij te gaan staan.
Maar aangzien me vriend er toch een beetje bang voor is toont ze dit gedrag tegen hem, ze komt dan op hem afrennen en echt gericht trappen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:58

liljebo schreef:
Gezien dit probleem zich uitgerekend met grondwerk voordoet, trek ik toch de conclusie dat het een dominantieprobleem is. Ik denk echt dat ze jou niet als leider ervaart en om dat te kunnen bereiken kun je het beste een volwassen iemand met veel kennis van zaken en ervaring vragen om jou te helpen. Misschien zijn er bokkers in de buurt die dat willen doen. Er zijn er verschillende die erg goed zijn met NH, wat toch ook jouw richting is. Zo iemand kan dan kijken hoe je met haar werkt en aanwijzingen geven. Daar kun je alleen maar heel erg veel van leren.
Het is helemaal geen uitzondering dat die omslag gewoon op een bepaald moment komt (van lief naar dominant) Hengstigheid kan het op gang hebben gezet, maar is niet het werkelijke probleem. Ik heb veel met merries gewerkt en ik weet best dat er merries bij zijn die lastig zijn tijdens hengstigheid, maar in de regel uiten ze dat anders, bv zoveel interesse in andere paarden dat ze geen aandacht hebben voor de eigenaar, super aanhankelijk, ongedurig, gevoelig met aanraking etc.

Dat buiten beschouwing gelaten is het natuurlijk nooit goed dat een paard alleen staat, dus dat je een paardje erbij zoekt is prima. Maar vraag ook iemand om je te helpen met grondwerk en zorg dan wel dat het iemand is die echt weet wat ze doet.

Daar kun je alleen heel veel van leren en met paarden valt er nu eenmaal verschrikkelijk veel te leren.
Ik ben bang dat er ongelukken van komen als je zelf te lang hiermee blijft aanmodderen.

Succes-

In de vakantie ben ik een week bij een vrouw geweest die me heeft geholpen. Toen was ze een hele lieve pony en waren er helemaal geen problemen tussen ons. Toen stond ze dus bij andere paarden in de wei. (volgende week komt er een pony bij).
En ik zou hartstikke graag les krijgen van iemand maar dat kan ik niet betalen. En ik heb maar 1 iemand in mijn buurt gevonden maar die heeft geen zin om mij te helpen. En hoe kan ik het respect van mijn pony krijgen??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:37

Het is natuurlijk fijn dat die mevrouw hielp, maar je zou dus eigenlijk juist nu hulp moeten krijgen. Respekt krijg je niet zomaar. Laat je daarover niets wijs maken. Je moet het verdienen door goed leiderschap en dat betekent dat je weet wanneer je wat moet doen, hoe je je paard kunt lezen en op welke manier je daarop moet reageren. Ff laten zien wie de baas is, funktioneert op de lange duur niet. Je hebt er veel kennis voor nodig en die krijg je alleen door veel training. Rot dat er niemand in de buurt is. Misschien kun je eens een oproepje zetten en dat melden bij een NH topic of zo. Of bij eenmaal andermaal... er zijn behoorlijk wat mensen inmiddels aardig bedreven in NH. Lijkt me toch dat het mogelijk moet zijn iemand te vinden die op zijn minst een keer goed kijkt als je bezig bent en met je bespreekt wat het probleem is en wat je kunt doen. En wellicht kun je later dan hulp krijgen van iemand.
Ik ben bang dat het anders van kwaad naar erger gaat en dat is jammer, want je wil om er iets mee te doen en om het goed te doen is er. Alleen heb je nu eenmaal soms hulp nodig.
Probeer het eens met een oproepje hier op bokt....

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 20:54

Ik heb al een oproepje een tijdje geleden geplaats. Niemand heeft hier nog op gereageerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:19

Dat is erg jammer. Deed je moeder niet ook iets met paarden? Mischien kan zij financieel een beetje bijdragen met lessen

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:08

liljebo schreef:
Dat is erg jammer. Deed je moeder niet ook iets met paarden? Mischien kan zij financieel een beetje bijdragen met lessen

Mijn moeder heeft vroeger ook veel met paarden gedaan. Maar ik moet alles voor mijn pony zelf betalen. Zij heeft alleen een beetje mee betaalt aan die vrouw waar ik deze zomervakantie heen ben geweest.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:19

alles zelf betalen terwijl je 13 bent???? Hoe ziet je moeder dat?
Als ouder blijf je verantwoordelijk voor je kinderen, en als zij jou een pony geeft, zal ze mede- verantwoordelijk worden voor een goede opvoeding van paard en kind. Les hoort daar zeker bij!

Ook ik sluit me aan bij het respect probleem, begin eens met gratis, ga naar de biep en haal een paar boeken van parelli, emiel voest e.d.
Verder twijfel ik ( gezien je leeftijd) dat je een paardenpension kan starten en dan dus de verantwoordelijkheid zou krijgen over andermans paarden! Dat mag volgens de wet ook nog helemaal niet, je bent nog een kind.

Je hebt zelf nog zoveel te leren, zeker als je ouders niet meedoen in het verhaal.

Een dominante merrie hoeft geen enkel probleem te zijn, maar dan moet je wel wat ervaring hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:27

idd wel jammer dat je moeder je niet hierin helpt door je naar de les te laten gaan met je pony. Ik weet uit andere topics dat je op de manier van hemfling werkt. Nu is hempfling zonder meer een goede paardenman en wat hij doet ziet heel mooi uit in de boeken en op film, maar hij geeft geen duidelijke handvaten. Hij omschrijft nergens duidelijk hoe je een paard moet lezen, hoe je moet reageren op problemen, enz enz. Hij geeft een totaalbeeld wat er goed uitziet omdat zijn lichaamstaal en uitstraling gewoon goed werkt. Maar voor de gewone stervelingen onder ons, is het vooral van belang dat we dat eerst moeten leren... die lichaamstaal, die uitstraling, het interpreteren van gedrag en daarop inspelen en dat leer je niet uit een boek of van een video. Daar heb je les bij nodig en iemand die je heel precies uitlegt hoe alles in elkaar zit en hoe je in welke situatie moet reageren.

In jouw geval herinner ik me nog dat je moeder wel voorstander was van voest. Voest heeft ook zeker zeer goede dingen en hij kan alles uitleggen. Misschien kun je je moeder eens vragen of je eens bij voest in de leer mag, of bij een voestleerling. Misschien wil ze daarin wel bijdragen. Of anders misschien samen met je moeder een paar daagse cursus bij Voest doen? Is toch een heel gezellig moeder/dochter ding......

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:33

ik les ook bij voest en is idd heel slim om te gaan doen ,maar als financieen al het probleem is om iemand in de buurt te vinden ,dan is voest zeker af te raden want je betaald 50 euro per les per uur, en hij is zo 2 uur bezig...daarbij mag je voor een weekend wel honderden euros gaan neerleggen,

en dr is echt niemand die jou wilt helpen uit de buurt?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 16:25

Niet dat ik weet. Ik heb éen iemand die me zou kunnen helpen grevraagt maar die had er geen zin in.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:55

Is dit een nieuw probleem of had ze er vorige maand / hengstigheid ook al last van? Als het iets nieuws is kan het ook zijn dat ze ergens pijn heeft.

Hoe lang heb je je pony al? Respect is niet iets wat je na een week al krijgt.

Volgens 1 van je advertenties hebben jullie een rusthuis met 2 paarden, kan ze niet in dezelfde wei lopen? Dan heeft ze in ieder geval al gezelschap.

Ik zou haar zeker niet met rust laten als het door de hengstigheid komt. Als ze dit eenmaal door heeft (hengstig = niet werken) dan is ze straks ineens 3 weken per maand "hengstig".

Ik snap trouwens niet dat jij als 13 jarige alles zelf moet betalen. Je zit nog hele dagen op school (neem ik aan) en hebt dus geen tijd om zo veel te werken dat je een paard kan onderhouden.

Toen jij in de vakantie bij die vrouw was deed je pony wel normaal. Het kan zijn dat deze vrouw wel een duidelijke leider was en dat jij dat nog moet leren en je pony dus gewoon een spelletje aan het spelen is met je.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:00

pfff wist niet dat voest zo duur was. Maar laurai... zou je niet toch eens met je moeder kunnen overleggen, zodat je bij iemand les neemt waar zij zich ook in kan vinden. Ze zal toch wel weten hoe belangrijk dat is in de omgang met paarden, zeker op jouw leeftijd. Misschien kun je afspreken dat zij je lessen betaalt en dat jij dan klusjes voor haar doet of zo.

xxamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:03

mmh laat haar naar de dieren arts toe gaan mischien zit haar iiets dwars ofzo

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:07

Hoi,
Er komt volgende week pas een pony. Deze mag dan natuurlijk bij haar in de wei. Ik heb haar nu 2 maanden. Bij die vrouw ging het allemaal heel goed haar lukte het heel goed en met mij ook!!
Maar nu ben ik al een halve maand thuis en vanaf dinsdag heeft ze dit gedrag.
Ik moet het allemaal zelf betalen, alleen voer betaalt zij. Ze zegt dat ik alles zelf moet betalen omdat zij dat vroeger ook moest....

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:08

xxamy schreef:
mmh laat haar naar de dieren arts toe gaan mischien zit haar iiets dwars ofzo

Ik wacht denk ik nog even af, want hoe het er nu uit ziet is ze henstig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:28

Je zou idd ff kunnen kijken. En anders misschien eens met die mevrouw kunnen overleggen waar je bent geweest. Misschien kan zij je wel goede raad geven. Zij kent tenslotte jou en de pony.