Oud paard scheren..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_haron

Oud paard scheren..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:51

Ik weet dat er al weet ik niet hoeveel topics zijn over het wel of niet scheren van je paard! Maar ik heb nergens iets kunnen vinden over een ouder paard. Mijn oudere ruin kwam vorige lente heel slecht uit zijn vacht, en loop er nu al weer als een beertje bij.. Ook zweet hij heel erg en krijg ik hem moeilijk droog! Hij staat nu nog van 7uur 's ochtends tot ong. 5uur 's middags buiten maar gaat in de winter wel dag en nacht naar binnen met wel ong. 4 uur weidegang per dag...

Wat kan ik het beste doen?
Alvast bedankt!

KiWiKo

Re: Oud paard scheren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:52

gewoon goede deken(s) om doen. Ik zou hem niet scheren, hij heeft zijn vacht duidelijk hard nodig

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:56

Ik zou hem wel scheren, ik deed het ook bij mijn pony toen ik haar nog wel reed. Dan wel een patroontje en niet helemaal kaal. Ze was toen rond 24-26. Toen ik ben gestopt met rijden heb ik haar niet meer geschoren.

Belangrijk is wel dat je écht consequent bent met dekens, en goed in de gaten houd dat hij het niet koud heeft!

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:10

Ja ik zat te denken om alleen een streep te scheren, zijn benen en hals en rug bedekt te laten! Ik heb een 350 grams staldeken en een onderdeken ook staat hij in een binnenstalling waar het eigenlijk nooit echt koud word.. met deze dekens kan hij het tog wel redden? En wanneer zou het dan het beste zijn om hem te scheren?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:13

ik lees even mee Lachen heb zelf een oudje van 29, hij is deze zomer voor het eerst in 3 jaar echt super uit zijn vacht gekomen, maar is nu al weer een teddybeer die na het rijden erg lang nat blijft. Hij heeft zo haast een abbonementje op het solarium en zweetdekens zijn niet aan te slepen. Als ik straks een deken op doe duurt het ook weer een tijd voordat hij de haren die hij dan 'teveel' heeft los gaat laten.

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:28

Nou echt precies mijn probleem..hij blijft gewoon zeik! En van het voorjaar duurt het zoalng voordat hij weer uit zijn wintervacht is.. Maar ik heb werkelijk geen idee wanneer het de beste periode is om te scheren?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:33

ik heb het er hier thuis al vaker over gehad, maar in het voorjaar doe ik het liever niet omdat je met dekens blijft slepen.. Ik zit op school en dan zou ik iedere dag mijn ouders op pad moeten sturen om dekens te wisselen en te doen. In de winter ben ik bang, wat ik ook al vaker gelezen heb, dat hij niet meer normaal in zijn vacht komt..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:36

Hup scheren die hap tenminste moet nog wel wat weten

Hoe oud is
wat doe je precies hoe lang train je
In de winter staat ie dan enkel op stal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:37

wij hebben een merrie van 28 op stal gehad met Cushing.
zij kreeg dus een heeeele dikke vacht waarbij ze ook nog es slecht verhaarde.
de vacht vervilte dan helemaal.

wij gingen dus wel scheren en dan een goede outdoordeken er op die je niet hoeft te verwisselen.
een goede outdoor deken ademen allemaal dus kunnen ze gerust hele dag omhouden.

bij oudere dieren kun je ze dacht ik gerust scheren als ze net in de wintervacht zitten en op het moment dat ze gaan verharen.
dus najaar en voorjaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:40

Het hoeft niet zo te zijn, maar veel oudere paarden die zo zwaar teddybeerachtig zijn hebben dat omdat ze cushing hebben/krijgen. Daardoor zweten, drinken en plassen ze (vaak) ook veel. Deze paarden help je juist wel door te scheren bijvoorbeeld de benen en een deel van de hals. Ons paard had dit ook en kwam in de zomer niet meer fatsoenlijk door zijn haren heen, dit werd elk jaar wat erger. Er is een topic over cushing. Het scheren van zo'n paard kan heel veel verlichting geven, wij hebben het ook lang tegen gehouden, maar de onze knapte er erg van op en was daarna veel fitter. Nu verhaart hij weer beter omdat hij medicijnen krijgt waardoor zijn hormonen weer beter op orde zijn.
Het dik in de haren zitten kan dus een kwestie van hormonen zijn en niet van het koud hebben en daardoor extra haar aanmaken!!!

Zag dat er net voor mij ook al iets over cushing is gezegd Knipoog

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:45

Ik zou ook zeggen scheren, met dit weer en in het voorjaar is zo'n dikke vacht veel te warm en kost erg veel energie. Met een deken kun je zelf de juiste temperatuur regelen. Schijnbaar kan je paard dat zelf niet meer.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:46

dan heb ik nog een vraagje: als mijn pony een deken op heeft word zijn nek toch heel teddybeer achtig, als ik dan scheer, krijgt hij het dan niet koud wat betreft zijn nek? Ik heb het niet zo op halsdekens.. Knipoog

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:47

Nou hij heeft altijd al een vroeg een dikke vacht gehad maar dit jaar is het al extreem!

- Hij is 27.
- Ik 'train' 3 keer in de week.. maar dat is egt niet zwaar! Maar
hij zweet dan wel al heftig..
- Hij staat 's winters binnen maar ik kan hem bijv wel een uurtje of 4 op het land zetten, net wat ik zelf wil.
- Ik heb een goed stal deken met ademende vulling.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:57

rohotje schreef:
dan heb ik nog een vraagje: als mijn pony een deken op heeft word zijn nek toch heel teddybeer achtig, als ik dan scheer, krijgt hij het dan niet koud wat betreft zijn nek? Ik heb het niet zo op halsdekens.. Knipoog

Je kan de onderkant van de hals scheren, dat geeft toch veel verlichting maar dan is ie niet helemaal bloot zeg maar, maar dan ademt het wel en zijn ze sneller weer op hun gewone temperatuur.

s_haron: als je paard zo heftig zweet, zou ik toch eens gewoon ter info het cushing topic lezen, misschien zijn er dingen die je herkent. Het kost wel heel veel energie als een paard het zo warm heeft en erg zweet. Dat merk je eigenlijk pas als ze weer op orde zijn hoeveel dat qua energie scheelt..

Hoe ziet je paard er verder uit? Zijn het krullende haren die evt een beetje goudachtig kleuren? Heeft ie een dikke buik en evt een harde manenkam. Heeft hij kuiltjes of bobbels boven zijn ogen?

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:03

Citaat:
Hoe ziet je paard er verder uit? Zijn het krullende haren die evt een beetje goudachtig kleuren? Heeft ie een dikke buik en evt een harde manenkam. Heeft hij kuiltjes of bobbels boven zijn ogen?

Ja van de zomer zag hij er hardstikke goed uit, toen hij uit zijn wintervacht was.. maar ik ben nu terug gekomen van anderhalve week vakantie en hij zag er super anders uit! Herkende hem bijna niet terug.. zijn haren zijn niet gekrult. Hij is vos maar er zitten wel verschillende tinten in vooral in zijn manen en staart.. Verder heeft hij inderdaad een dikke buik, hij plast veel en kuilen boven z'n ogen maar dat is tog niet vreemd als ze 27 zijn?

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:08

Ik lees nu net op wiki de symtomen van cushing en in velen kan ik hem tog wel vinden:

Symptomen die voor kunnen komen bij de ziekte van Cushing zijn:

Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
Veel drinken en plassen
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
Diarree
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Zweten zonder oorzaak
Schuren
Verminderd immuunsysteem
Verdikte klieren bij de kaak
Vruchtbaarheidsproblemen... (hij heeft een vreemde aanslag op zijn koker!)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:10

Kuilen boven de ogen is goed Knipoog, bobbels ipv kuilen boven de ogen is één van de signalen van cushing. Veel plassen en drinken kan duiden op één van de bijverschijnselen van cushing insulineresistentie (suikerziekte achtige verschijnselen). Veel drinken en plassen hoort daar dan een beetje bij. Een dikke buik en ingevallen billen en rug zijn bijvoorbeeld ook weer een mogelijk signaal van cushing. Ik probeer een beetje mee te denken en kijken naar je paard Knipoog Clown

Je bent me voor...

Huidproblemen (uitslag op zijn koker) en ontstekingen aan de koker kunnen gevolg/bijwerking zijn van cushing; een cushing paard heeft weinig weerstand en daardoor veel makkelijker last van tanden, mond/zweren, schimmel, huidproblemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:12

denk dat je dan de dierenarts even moet laten komen, via een bloedonderzoek kunnen zij aantonen of je dier wel of niet cushing heeft.
ook al hebben ze cushing,dan kunnen ze nog jaren mee hoor.
maar scheren is wel zo fijn voor ze en met een goede deken op is er helemaal niks aan de hand.
de merrie bij mij op stal zag er zo uit:

Afbeelding

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:15

Jaa.. ik ga tog maar even naar de dierenarts! Mijn ruin ziet er alleen niet zo uit als op de foto hierboven, zijn vacht zit er veel beter uit maar precies het zelfde buikje.. je ziet ook duidelijk een vetrand zitten en laatste tijd heeft hij ook veel problemen met zijn achterbenen.. hij kan moeilijk opstaan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:17

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:19

Het zwakker worden en wankel worden in de achterbenen is inderdaad jammergenoeg ook een van de bijverschijnselen van cushing.
Niet alle paarden die cushing hebben, tonen dat al in hun bloed, maar overleg met je DA is zeker aan te raden en zelf lezen op het internet om info te vergaren is ook best belangrijk. Niet alle DA's komen regelmatig cushing paarden tegen namelijk. Soms betekent dit dat een DA alleen allerlei bijwerkingen aan het bestrijden is (tandproblemen, huidproblemen, zere voeten etc) terwijl de echte oorzaak (cushing) niet behandeld wordt.

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:21

http://hyves.nl/index.php?l1=ut&l2=phot ... ecret=mdM1

Dit is hem in zijn zomervacht toen hij er nog goed uit zag, je ziet hier die vetrand wel goed zitten en van het schuren is zijn staart bijna weg aan de bovenkant!
Zal vanavond eens foto's maken van hoe hij nu in zijn vacht zit,ook is die buik ineens weer veel dikker geworden!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:24

De zomerfoto is niet echt verontrustend wat mij betreft. De foto van nu wacht ik dan even af.

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:28

Ja.. bedankt! Het heeft in iedergeval even m'n ogen geopend.. ga het zo eerst met m'n moeder overleggen om de dierenarts langs te laten komen..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:48

S_haron schreef:
Nou hij heeft altijd al een vroeg een dikke vacht gehad maar dit jaar is het al extreem!

- Hij is 27.
- Ik 'train' 3 keer in de week.. maar dat is egt niet zwaar! Maar
hij zweet dan wel al heftig..
- Hij staat 's winters binnen maar ik kan hem bijv wel een uurtje of 4 op het land zetten, net wat ik zelf wil.
- Ik heb een goed stal deken met ademende vulling.

Ik zou je adviseren om hem te scheren of half...vervolgens de rambo deken outdoor aanschaffen..geweldig