Ik heb altijd gehoord dat ze juist wel giftig zijn. Heb ff gegoogled en dit vond ik:
Citaat:
Zowel het blad als de eikels van de eik bevatten stoffen die giftig zijn. Varkens zijn het minst gevoelig voor dit gif en verdragen eikels goed. Paarden, schapen en runderen zijn zeer gevoelig.
Citaat:
Jonge eikenblaadjes en eikeltjes bevatten giftige stoffen, paarden zijn gek op eikels. Deze bevatten een hoog gehalte aan tanninezuur. Afhankelijk van de hoeveelheid van dit zuur dat het paard heeft binnengekregen kunnen de verschijnselen variëren van depressie en koliek tot blaren in de mond, overvloedig speeksel en harde mest of juist diarree. Haal het paard uit de wei en geef het paard slijminhullende middelen, zoals gekookt lijnzaad. Het resterende tanninezuur wordt dan uit het maagdarmkanaal verwijderd. Het herstel van deze vergiftiging kan twee tot vier weken duren. In ernstige gevallen kunnen nieren en lever worden aangetast en kan het paard binnen 24 uur sterven. In dit stadium is er geen therapie meer mogelijk. Verwijder daarom ook alle eikels uit de weide (vooral na een storm).
Het is dus afhankelijk van de hoeveelheid eikels die gegeten word en hoe oud deze zijn. Ik zou persoonlijk proberen om de hoeveelheid eikels die ze binnenkrijgen zo minimaal mogelijk te maken (als er geen andere mogelijkheid is om ze helemaal uit de buurt te houden van eikels, het is toch de gezondheid van je paard), door bijvoorbeeld een stukje wei waar de meeste eikels liggen af te zetten met een draadje.