Eikels in de wei giftig; feit of fabel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Eikels in de wei giftig; feit of fabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:13

Hoi,

we hebben de paarden nog dag en nacht buiten lopen en de eikels vallenw eer van de boom. Ze vinden ze lekker, ze worden al wat bruin, maar sommigen zijn vers en groen.

de ene arts zegt dat je het af moet zetten, de ander zegt dat ze langzaam aan wennen en dat de taurine dan niet meteen schadelijk is; een boom op twee paarden is geen drama. Wat is jullie mening? Pling

Joto

Re: Eikels in de wei giftig; feit of fabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:16

Gelukkig eet een paard niet gelijk de boom kaal zullen we maar zeggen haha..

Nee klein beetje zullen ze niet dood van neervallen..Wij hebben langs de ehm..Langzijde van alle stukken eikelbomen staan, stuk of 25 gok ik..Als ik die allemaal moet gaan opruimen.. Nee laat ze lekker liggen..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:31

Ik heb altijd gehoord dat ze juist wel giftig zijn. Heb ff gegoogled en dit vond ik:

Citaat:
Zowel het blad als de eikels van de eik bevatten stoffen die giftig zijn. Varkens zijn het minst gevoelig voor dit gif en verdragen eikels goed. Paarden, schapen en runderen zijn zeer gevoelig.

Citaat:
Jonge eikenblaadjes en eikeltjes bevatten giftige stoffen, paarden zijn gek op eikels. Deze bevatten een hoog gehalte aan tanninezuur. Afhankelijk van de hoeveelheid van dit zuur dat het paard heeft binnengekregen kunnen de verschijnselen variëren van depressie en koliek tot blaren in de mond, overvloedig speeksel en harde mest of juist diarree. Haal het paard uit de wei en geef het paard slijminhullende middelen, zoals gekookt lijnzaad. Het resterende tanninezuur wordt dan uit het maagdarmkanaal verwijderd. Het herstel van deze vergiftiging kan twee tot vier weken duren. In ernstige gevallen kunnen nieren en lever worden aangetast en kan het paard binnen 24 uur sterven. In dit stadium is er geen therapie meer mogelijk. Verwijder daarom ook alle eikels uit de weide (vooral na een storm).

Het is dus afhankelijk van de hoeveelheid eikels die gegeten word en hoe oud deze zijn. Ik zou persoonlijk proberen om de hoeveelheid eikels die ze binnenkrijgen zo minimaal mogelijk te maken (als er geen andere mogelijkheid is om ze helemaal uit de buurt te houden van eikels, het is toch de gezondheid van je paard), door bijvoorbeeld een stukje wei waar de meeste eikels liggen af te zetten met een draadje.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:34

Precies, dat vind ik ook wel een idee, maar ze schuilen nog zo heerlijk onder die boom, is de enige beschutting..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:53

Eikels zijn inderdaad giftig. Maar de hoeveelheid die een paard kan eten voor hij ziek wordt verschilt. Ik zou als voorzorg toch de paarden in deze tijd bij de bomen vandaan houden.
Een paard bij de overbuurman is goed ziek geworden van het eten van eikels.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:08

Wat voor symptomen kwamen er tvoorschijn bij dat paard? Kreeg ht buikkrampen?

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:12

Eikels zijn alleen giftig in de herfst als ze groen zijn.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:14

wij hebben al jaren eikels in de wei, ze eten het op, vinden het lekker
nog nooit ziek oid geweest, okee een paar honderd per dag zou te gek worden Tong uitsteken

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:21

Ik heb er nog even wat over opgezocht: groen loof en groene eikels zijn giftig. Dit is aan het begin van de herfst, "als de blaadjes gaan vallen". De gifstof zijn tanninen, ook wel looistoffen genoemd. De giftigheid kan per jaar verschillen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:53

Tja, ik zou het zekere voor onzekere nemen en zoeel mogelijk verwijderen. Een pony van bekenden is er aan overleden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:54

Ik ga morgen harken en hoop geen symptomen te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:58

detour schreef:
Wat voor symptomen kwamen er tvoorschijn bij dat paard? Kreeg ht buikkrampen?

Inderdaad een paar keer flinke koliek. Toen hij de weide na overleg met de DA afgezet had, had hij geen last meer.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:58

Nou ik wil natuurlijk neit zeggen dat ze niet giftig zijn. maar vorig jaar heeft mijn neefje de eikels(die overigens langs het land staan) van de bomen aan zijn opny gegeven als beloning elke keer gewoon een week alng eikels gegeven en hij heeft er niks aan over gehouden voordat ik zei dat een teveel (het is altijd een teveel dat giftig is) giftig kan zijn. Maar voor de zekerheid zou ik je DA maar even raadplegen. Zoiets sluit natuurlijk niet uit dat ze niet giftig zijn. Mischien is dat witte ponietje wel gewoon een wondertje:) en die hier boven van aslo een minder gelukkig paard. Net als bij al het voedsel zijn er tal discussies over het gifitg of niet giftig zijn van planten. Zo heb ik laatst ook gelezen dat paardebloemen in geringe mate juist gezond is terwijl ik altijd dacht da ik ze moest mijden... lastig lastig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:59

Dat is het juist, de een was er veel relaxter over dan de ander..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:03

Wij hebben 15 merries in een wei lopen en vorig jaar stonden er 3 daarvan kwijlend en schuimbekkend, maar vooral suf en zwabberig in de wei. De symptomen waren al weer weg voordat de dierenarts er was, maar het was wel toeval dat juist deze 3 merries ook regelmatig eikels stonden te eten.

Daarna hebben we zoveel mogelijk eikels uit de wei geharkt en sindsdien hebben we deze symptomen niet meer gezien. Of het ook daadwerkelijk aan de eikels lag zijn we nog steeds niet achter, maar liever het zekere voor het onzekere Lachen

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:18

ik zou er mee uitkijken want ze zijn zeker giftig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:28

Niet alle eikels zijn per definitie giftig, toch?

In jonge eikels, die groene of gele, en eikebladeren, zit looizuur (=tannine), wat giftig is voor een aantal dieren (waaronder paarden).
Als de eikels echter al bruin geworden zijn zit deze stof er niet meer in, of in zulke kleine mate dat het niet schadelijk is voor paarden.

Durf het niet met volle zekerheid te zeggen.. maar toch wel voor een groot gedeelte Lachen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:38

eikels zijn alleen giftig in grote hoeveelheden. dus als je het meeste wegharkt kan het geen kwaad denk ik

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:49

Aangezien er naast ons land ook eiken staan heb ik het opgezocht vorig jaar. Waar ik alle informatie vandaan gehaald heb, weet ik niet meer zo, maar wel dat ik gevonden had dat ze alleen groen giftig zijn en bruin niet.

Als je je te veel zorgen maakt kan je naast afzetten er ook voor kiezen om gewoon vaak genoeg met de hark de eikels weg te halen.

Er zijn voor appelbomen ook van die netten verkrijgbaar, zodat je appels niet kapot vallen uit de boom, misschien kan je ook zo'n net gebruiken voor om je eikenboom zodat de eikels niet op de grond belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:52

voor zover ik weet zijn ze idd redelijk giftig, maar ik ken een fokker en die heeft meerdere eiken in zijn weiland en zijn pony's eten er elke herfst gretig van.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:00

Ik dacht ook dat ze inderdaad giftig zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:10

bruin kunnen ze helemaal geen kwaad anders had ik al jaren dooie paarden
ik heb 80 dikke eiken op mijn wei (van 30 are) staan
oké, wij noemen het bos Haha!
paarden lopen daar het hele jaar door zonder problemen
de bomen worden keurig opgekroond op ruim 2 meter hoogte en een gedeelte van de eikels wordt opgegeten
die van de canadeense eik vinden ze vies, alleen van de zomereik vinden ze lekker
maar ik heb er nog nooit eentje gehad die er teveel van at

de schapen lopen er trouwens ook en die ik nu heb(ouessantjes) eten ze niet eens
oja, de nandoe eet ze ook maar die poept ze net zo vrolijk weer uit Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:27

Ik heb hier ook een eikelboom staan. Sta er al jaren dus weet odnerhand precies hoe ze op de eikels reageren.

Hier en daar de bladeren eten kan geen kwaad. Af en toe een eikel ook niet. Maar als ik er geen draadje voor zet als straks echt veel gaat vallen dan heb ik ze ziek.

Dus ja hier worden ze er echt ziek van.