aankoopkeuring altijd doen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jrussel

aankoopkeuring altijd doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:45

Ik ben begonnen met de zoektocht naar mijn droomknol.

nu is mijn vraag aan jullie zouden jullie altijd een aankoopkeuring doen en waarom wel of niet.

en zijn er dingen waar een paard niet echt last van kan hebben maar waar ze wel voor worden
afgekeurd.

alavste bedankt

aslo

Re: aankoopkeuring altijd doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:13

ff de zoekterm gebruiken? Zul je veel tips etc vinden.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:15

Omdat een paard kopen een grote investering is, doe ik het wel. Zo weet je zeker of het paard gezond is ja of nee. En geen verborgen gebreken heeft. (Ook altijd een contract maken bij koop paard Knipoog )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:16

Idd hierover zijn nu echt wel te veel topics te vinden.

Zoek ook maar eens op miskopen ... er staan genoeg zielige verhalen van mensen die met een paard zitten dat niet goed is, en hebben geen poot om op te staan omdat ze niet gekeurd hebben.

Dus mijn advies : Keuren, met foto's Knipoog

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:20

paard altijd laten keuren!! en idd worden er paarden afgekeurd op dingen waar ze geen last van hebben. maar wat dacht je als ze ouder worden of als je ze intensief gaat gebruiken?? het kan 2 jr goed gaan of 10 jr, maar het kan ook mis gaan na een jaar. en idd, hoeveel mensen er zijn die een paard niet gekeurd hebben gekocht en later zoveel ellende hebben gehad... echt laat aub je paard keuren voordat je em koopt!

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:22

sorry ik had gezocht op aankoopkeuring en ik kreeg niet echt veel vandaar dat ik dacht ik open er zelf eentje.
maar in ieder geval hier alvast bedankt voor de tips.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:31

tja ik zou normaal zeggen: altijd keuren
maargoed ik denk ook aan het feit: tja wat voor een paard en welke kosten?

ik heb zelf dan een pony van mijn vriend kado gekregen (weliswaar zelf uitgezocht) maar die heb ik echt niet laten keuren
de keuring zou nog duurder zijn dan de pony zelf.....

maar een rijpaard? ja die wel! die zou ik laten keuren

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:38

Ja, wel altijd klinisch laten keuren. (behalve bij een shet van een paar tientjes die als grasmaaier dient)

Bij een particulier: het is jouw onderzoeksplicht als koper. Mocht hij wat blijken te hebben, wat je op het moment van aankoop al had kunnen ontdekken, dan heb je nl. 0 garantie.
(Als hij ondanks de keuring later toch een verborgen gebrek blijkt te hebben, moet jij als koper aantonen dat hij dat voor de koop ook al had.)

Bij aankoop van een handelaar;
Onderzoeksplicht idem dito.
Je hebt echter wel garantie; de bewijslast bij verborgen gebreken ligt andersom: de handelaar moet bewijzen dat het paard op het moment van aankoop gezond was. Vaak heeft de handelaar dus alle belang bij een aankoopkeuring. de wat bedenkelijke handelaar zal een wat 'nonchalante' DA uitzoeken die niet te kritisch is. Extra reden om alert te zijn bij een paard waar nog een vers keuringsrapport bijzit. je moet gewoon dat bedragje investeren en de keuring zelf over laten doen door een (kritische) DA van jouw keuze.
Er zijn nl. bemerkingen denkbaar waarbij een paard niet afgekeurd wordt, maar wat toch wel fijn is om van de DA even te horen, voordat je het paard definitief koopt.

Rontgenologisch; hangt van de waarde van het paard af, of je verzekering dat eist en ook een beetje van de leeftijd. Bij een paard boven de 8 is OCD niet erg waarschijnlijk meer.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:42

chance schreef:
Omdat een paard kopen een grote investering is, doe ik het wel. Zo weet je zeker of het paard gezond is ja of nee. En geen verborgen gebreken heeft. (Ook altijd een contract maken bij koop paard Knipoog )

het kenmerk van een verborgen gebrek is, dat je het niet kan zien bij de aankoop. Clown

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:45

Wij hebben het niet gedaan bij Benz omdat hij er al gelijk heel enthouiast aan kwam lopen en hij zag er ook verder goed uit.
Dus toen hebben wij gekozen om geen extra kosten te maken en af te gaan op ons gevoel dat hij er goed uitzag en zich vrolijk gedraagde.
En we hebben hem nu een korte twee weken en er is ons nog niks raars opgevallen maar ik denk dat het ook een beetje een kwestie van geluk is of je het goede paard treft.
En ik vroeg mezelf ook af hoe die man/vrouw nu echt kan zien of er iets mis is of niet dan zul je hem op elke mogelijke ziekte moeten testen dus weet niet hoeveel bloedprikjes en z`n botten kun je ook niet helemaal doorlichten toch ?
Maar dit is natuurlijk wel mijn mening en het blijft je eigen keus of je tijwels hebt bij de gezondheid van het paard en of je die uitgave wel wilt doen.

Veel plezier met het aankopen en groetjes,
Martin.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:46

Vaak bijv: weven zie je slijtage aan de benen bij rontgolisch onderzoek. Bij kribbebijten/luchtzuigen zie je aan de tanden. Dat soort gebreken kun je bijv wel zien met onderzoek. En idd de rest moet je maar zien. Ik zou persoonlijk een paar keer bij een paard kijken. Hoe is hij op stal, is die chaggie, of andere dingen.
Hoe is tie met voeren, weidegang etc....
De meeste gebreken zie je wel met onderzoek, en zelf oeen paar keer gan observeren als er de mogelijk daartoe is.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:53

Ja dat hebben wij dus ook gedaan, gewoon een paar keer wezen kijken en zo goed mogeljk inschatten hoe het paard is.
En natuurlijk ook elke keer even op hem gereden om zijn gedrag te beoordelen hoewel ik moet zeggen dat ie de laatste tijd nog ietsjes energieker lijkt dan toen bij de stal waar die wegkomt en waar ik dus heb gereden de eerste paar keren Haha!