Rontgologisch goedgekeurd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samneman

Rontgologisch goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:54

Ik vroeg mij af wat een reël beeld is van een goedgekeurd paard..
Het zit zo; we laten woensdag een paard keuren, en wanneer deze goedgekeurd is, ben ik de gelukkige eigenaresse Lachen
Wat is een reël (grof gezegt;standaard) rapport van een paard.. (5jaar)
Allemaal 1tjes zijn natuurlijk gewenst, maar is dat wel realistisch of is dat een unicum?
Hoeveel 2tjes vind jij zelf toegestaan, netjes etc.. Rekening houdend met de plek waar het zich bevindt..
Als er een 3 tussen staat, is het paard dan gewoon afgekeurd? Of ligt dit ook weer aan de plek?
Ik wil met dit paard dan dressuur rijden, en ook gewoon wedstrijden, dus denk toch aan middelzware inspanning geleidelijk..
Als het goed gaat wil ik ook weleens met hem springen..

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn...veele vragen Knipoog
Alvast bedankt!!

Katja

Re: Rontgologisch goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:57

Allemaal 2'tjes vind ik geen enkel bezwaar dat is gewoon goed genoeg ook bij een jong paard.
Een 3 vind ik alleen een optie bij een paard wat al redelijk in de sport gelopen heeft en waarbij er foto's zijn van een aantal jaar daarvoor zodat je kunt zien of het beeld redelijk gelijk is gebleven.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:02

Dankje Katja..
Maar waarom geeft een DA dan een 2 ipv een 1 dan is er dus wel iets op te zien toch?? Geeft dit dan niet na een aantal jaar trainen problemen?
Ben hier echt een leek in, dus hoe meer info/meningen hoe beter..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:09

Bij een 1 is er vaak ook wel iets te zien alleen heel wenig. Je moet het zo zien dat je uitgaat van een perfect bot dat zou een 0 zijn. Bij 1 is er dus bijna niets afwijkends en bij een 2 iets mee. Bij de 3 ga je een gok wagen en bij een 4 weet je bijna zeker dat het paard kreupel is of dat op korte termijn gaat worden.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:14

Bestaat het cijfer 4 ook dan? Dacht alleen 1,2 en 3 en dat je een jong paard met een 3 echt al niet moet gaan kopen.. tenminste niet voor het geld wat je voor een sportpaard betaald..
Wil over een paar jaar niet voor verassingen komen te staan en al dat geld weggegooit te hebben...
Ik weet dat het niet altijd iets zegt hoor foto's, maar paard met bijna alleen maar 1tjes kan om de haverklap kreupel zijn, maar als er veel 2en en 3en zijn lijkt het me ook al een gok..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:50

4 bestaat ook maar daar moet je niet aan beginnen. In NL zijn we best streng met keuren want bijvoorbeeld naar Amerika is een paard met 3'tjes vaak veel beter te verkopen maar die doen weer panisch over ocd.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:37

Bedankt katja..
Iemand anders nog ervaringen/meningen over een reël rapport??

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:42

Ik zou niet alleen afgaan op de gradaties van het straalbeen(1,2, 3) Maar ook kijken of er Oc of OCD wordt geconstateerd. 1 of 2 maakt niet uit wel de mate waarin en of het zwevend is of eventueel kan inkapselen is ook wel belangrijk. Alleen de verzekering zal er moeilijk over een doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:13

Mijn merrie is op 9 jarige leeftijd op de foto's goedgekeurd met vooral 1tjes, en een paar 2tjes op de kogels, op de achterbenen geen bemerkingen dacht ik (geen spat of ocd etc). Maar klinisch gaf ze wel problemen. Mogelijk door iets steilere voet, maar hebben het niet tot op de bodem uit laten zoeken. Ze is in het verleden Z1 dressuur geweest (al op 6 jarige leeftijd) dus iets van slijtage was wel te verwachten.

Ik zou dus vooral uitgaan van een klinisch zeer goed rapport, en dan kijken of het röntgenologisch rapport geen drietjes bevat en het liefst ook geen bemerging waarvan je kan verwachten dat het op termijn erger wordt op problemen kan gaan geven. Ga dus niet akkoord met alleen cijfertjes op gewrichten, maar geef goed aan dat je intensief wilt gaan sporten en dat je een goed aankoopadvies wilt van de keruingsarts over de risico's van eventuele bemerkingen.
Als je zelf je rontgenologische rapport betaald, ook bij afzien van de koop wanneer jijzelf het risico te groot vind, dan krijg je minder gedonder met de verkopers dan wanneer zij het zouden moeten betalen, en dan met een vette rekening en het paard achter blijven...

Op die basis heb ik een jong paard laten staan omdat er teveel kleine dingen waren (2tjes) met op het hoefkatrol 2 2/3tjes.
Ze had o.a. nog een chip (weinig risico, en was evt. weg te halen) maar ook nog wat afvlakkingen etc. Vooral op basis van de 2/3tjes op het hoefkatrol heeft de dierenarts toen aangegeven dat het een verhoogd risico was omdat dat erger kan worden met de jaren, en dit was nog maar een 3jarig paard.
De rekening was zuur, maar heb in elk geval geen gedoe met de verkoper gehad dat ze op zich nog wel geschikt kon zijn. De dierenarts had haar met dit rapport eventueel ook nog geschikt kunnen bevinden voor de sport, en in eerste instantie adviseerde hij om te overleggen met de verzekering of het een probleem zou zijn. Maar goed, daar hebben we dus vanaf gezien.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 08:47

Oke dan ga ik toch van een redelijk goed rapport uit morgen omdat hij bijna niets heeft gedaan en nog jong is.
Joyce B: Bedankt! We hebben het idd zo afgesproken dat wanneer hij goed is de kosten sowieso voor ons zijn, al gaat de koop niet door..
Nu maar goed duimen voor morgen dat hij goed is Haha!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:35

succes vandaag!! Laat weten hoe het gegaan is!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:31

Citaat:
We hebben het idd zo afgesproken dat wanneer hij goed is de kosten sowieso voor ons zijn, al gaat de koop niet door..
wát heb je afgesproken? als hij goed is en de koop niet doorgaat....? je bedoelt zeker als hij is afgekeurd dat jullie dan ook de keuring betalen? dat zou ik persoonlijk nooit zo hebben afgesproken, normaal is dat bij afkeur kosten voor verkoper zijn (mits je dat goed afspreekt).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:32

Bij niet te hoge prijsklasse zitten mensen echt niet te wachten op kosten van een rontgenologische keuring... Als je het zelf wel belangrijk vind, dan kun je daar zelf voor kiezen, op eigen kosten. Of het paard laten staan. Maar net wat je wilt...

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:39

@ Cissy: Nee als het paard afgekeurd is zijn de kosten voor de verkoper natuurlijk, precies hoe ik het type! Als hij goedgekeurd zou worden zijn de kosten sowieso voor ons, precies om de reden die Joyce B zegt, van hun hoefde het niet.

Maar nu de uitslag: Hij is goedgekeurd!! Klinisch was hij super, geen pas gekreupelt en er zijn 18 foto's gemaakt en het waren allemaal 1tjes! Beter kan niet en ben super blij! We hebben het paard direct van de dierenarts naar ons huis gebracht, en nu mag hij een nachtje op stal blijven en dan morgen rustig met de andere paarden het land in!
Bedankt voor de duidelijke reacties!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:20

Gefeliciteerd!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:07

Gefeliciteerd!
Ik weet nog hoe ik in spanning wachtte om te horen hoe goed ze was... Clown Gelukkig ook allemaal 1'tjes bij die van mij Lachen
De dierenarts zei er trouwens bij dat er niet vaak paarden worden gekeurd met allemaal 1'tjes dus enkele 2'tjes erbij zou ook geen kwaad kunnen.
Maar zoveel te beter dat het zo is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:13

je hebt anders echt wat anders getypt....Lachen
maar goed, je hebt er een paard bij! gefeliciteerd!
geniet maar van hem

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:54

Gefeliciteerd die van mij had ook alleen maar 1-tjes! geniet ervan!