Veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flipper1965

Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:52

Hoi Een vriendin van me kocht pas een veulen van 4 maanden jong. Kruising van een paint met een quarter horse. Prachtig veulentje.
Hengstje pas 2 dagen van de merrie weg.
Nu dient deze de weide te delen met 2 oudere ruinen. De oudste van de 2 ruinen heeft onmiddellijk dat veulen geaccepteerd en neemt het in bescherming. De jongere ruin, maar de leider, vliegt constant achter het veulen aan en bijt en stampt hem als hij kan.
Hoe kunnen we dit het beste oplossen.
Zetten we de paarden in 2 weiden die aan elkaar grenzen gebeurd er niks en snuffelen ze zelfs aan elkaar. Maar zetten we de weide open, dan gaan de oortjes van die ruin plat en begint het circus weer.

Graag jullie raad ???

Mjay

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:57

als je ze echt bij elkaar wil hebben dan zullen ze dat gewoon uit moeten vechten de ruin is daar de baas en nu komt er een nieuw paard in zijn weiland wonen en die moet ie dan toch even laten weten dat hij de baas is je kan natuurlijk ze langer in 2 landjes laten staan zodat ze misschien langer aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen...maar voor de rest kan je dit gedrag toch meestal niet echt tegen gaan......

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:04

Tja...ik zou ze eerst toch uit elkaar laten, het veulen is nog erg jong en pas 2 dagen gespeend, dit lijkt me geen goede zaak voor z'n gezondheid en zelfvertrouwen. Ik zou het risico niet nemen, je veulen gaat de eerste weken even vóór. Later maar even weer opnieuw bekijken..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:19

zeg je dat de jongste ruin de leider is??
ik zou haast zeggen van niet eerlijk gezegt(kan je niet zeker zeggen natuurlijk)
maar goed, ik zou ze eerst toch een beetje uit elkaars buurt houden! wel dat ze contact kunnen maken natuurlijk

PalmLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:11

Ik heb ook verzorg pony's en die doen dat ook de hele tijd er zijn twee pony's normaal en twee mishandeld en die mishandelde worden de heletijd geplaagt in de benen bijten dat soort dingen de pony's lopen weg als die verveelden pony er aan komt

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:10

Verstandig om ze toch even apart te houden. Je wil toch niet dat je veulen iets overkomt.
Op stal naast elkaar zetten in eeen box of het land even in tweeén delen is ook een optie. Na verlop van tijd wennen ze vast wel aan elkaar.