Pony flipt tijdens toilleteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony flipt tijdens toilleteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 19:56

Hallo,

Toen ik een tijdje geleden met mijn pony naar de keuring ging, wou ik haar van te voren even wat bij scheren (oren, voetjes en de half afgeschuurde manen op de schoft). Ik begon bij haar voetjes wat gewoon goed ging. Toen ik probeerde bij haar schoft de haartjes weg te scheren (heb haar eerst een beetje laten wennen door em vlak bij haar schouder te houden), ging ze helemaal door het lint, ze begon te trillen met haar huid, ze bewoog heel vlug heen en weer en sprong af en toe met 4 benen tegelijk de lucht in. Toen ik daarna probeerde haar oren te doen, omdat ze het meestal niet zo erg vond als ik aan haar oren zat ging het precies het zelfde. Ik ben er toen maar mee gestopt en heb de volgende dag met veel moeite toch nog wat bij weten te knippen.

Nou wou ik vandaag weer even de vieze plukjes die uit haar oren hingen weg halen en toen ging ze weer zo door het lint. Waar het gedrag zo ineens vandaan komt weet ik niet. Ze was voorheen altijd best wel braaf als ik haar oren uitknipte of manentrok ofzo..

Iemand een idee hoe dit ineens kan, en misschien de oplossing?

Groetjes Hilde

verania

Re: Pony flipt tijdens toilleteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:58

ik weet niet of die ene keer dat je ging scheren de 1e keer was?
dan zal ze nu het knippen hetzelfde zien als dat scheren.

oplossing praam!!

gr

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:00

Ja die keer scheren was de eerste keer. Het kan inderdaad zijn dat ze het nu als 1 iets ziet en dat ze het dus nu allebei eng vind.
Een praam heb ik al geprobeerd maar ze geeft zich dan niet over en doet er alles aan om dat ding af te krijgen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:04

oke zit dat ding wel strak genoeg en wacht je wel lang genoeg voor je begint met scheren of knippen,
Het heeft altijd wat inwerktijd nodig.
een sterk persoon erbij halen die de praam vasthoud.

en anders sederen maar ja al moet ik zeggen dat een praam altijd prima werkt.

gr

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:09

Hoe strak je em ook doet, ze krijgt em op de 1 of andere manier altijd af als je maar lang genoeg wacht, en ik wil em niet zo strak aan draaien dat ze gaat bloeden.
Het liefst los ik het op zonder verdovings middelen..

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:11

nee zou ik ook niet doen hoor verdovende middelen.

maar goed als ze hem loskrijgt lijkt mij het dat hij niet strak genoeg zit denk ik hoor

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:14

Sommige paarden zijn gewoon heel slim Knipoog Heb het op stages ook vaak genoeg mee gemaakt, dus het kan wel.. Hij zit echt strak genoeg. En al zou die blijven zitten, ze geeft zich niet over, zelfs na een half uur vecht ze er nog tegen..

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:18

ja idd die paarden heb je ook dat ze zich ertegen vechten en ook al zou hij wel goed zitten dat ze er juist drukker van worden.

maar ja andere oplossing
ik denk met een hoop geduld steeds ietsje dichterbij der oren bezig zijn.

en anders hmmm sederen

of de haren laten zitten Haha!
Laatst bijgewerkt door verania op 06-09-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:19

mijn pony flipt ook, sokken kan ik gewoon bij knippen, snorharen ook.. oren laat ik gewoon zitten of ik neem echt een uur de tijd en zeg de hele tijd braaf en stel haar gerust, dan krijg je er nog best wat haar uit, ik houd niet zo van een praam en al dat soort dingen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:23

is het niet miljoen keer makkelijker en paardvriendelijker om haar te desensibiliseren? Dat kost meer tijd, maar de oplossing is definitief.

Ik neem aan dat ze geschrokken is van het scheerapparaat, dus daar ligt het probleem wat je eerst moet oplossen. Neem haar aan een lange lijn zodat ze haar voeten kan bewegen en ga ver af staan van iemand die je gaat helpen. Laat die iemand het scheerapparaat aanzetten en uitzetten. Zorg dat je eerst zover afstaat dat het haar niet uitmaakt. Doe grondwerkoef met haar en ga zo langzaam dichterbij. Merk je dat ze ongerust wordt, blijf dan op dezelfde plaats oefeningen doen, totdat ze ontspant. Dan weer een stapje dichterbij. Flipt ze, dan ben je te snel te dichtbij gegaan en zet je wat stapjes terug. Je hoeft niet de eerste dag al bij het scheerapparaat te komen. Neem hiervoor bijvoorbeeld 7 dagen de tijd voor en zorg iedere nieuwe dag dat je op ruime afstand begint.
Op het moment dat je dicht genoeg bij het scheerapparaat kunt komen, kun je het zelf in de hand pakken en je van haar afbewegen zodat ze achter je aan loopt en dus achter het scheerapparaat aanloopt (minder bedreigend) Op het moment dat ze ontspant, ff stoppen en belonen. Uiteindelijk kun je gewoon stil blijven staan, het aanzetten en haar belonen als ze ontspant. Voer deze oefening verder op door het apparaat dichter bij te houden, weer belonen en ff stoppen bij ontspanning totdat je haar gewoon ermee kunt aanraken. Ook dan weer ff stoppen en belonen bij ontspanning. Iedere keer dat ze in het bijzijn van het apparaat ontspant, volgt dus onmiddellijk de beloning dat ze ff met rust wordt gelaten en zo leert ze dus te ontspannen. Conditionering dus. Werkt altijd als je zelf zeer ontspannen en rustig te werk gaat, niets forceerd, haar de tijd geeft en rekening houdt met haar emoties.

Ik verwacht dat het knippen daarna ook niet meer echt een probleem is.

Om daar zeker van te zijn, oefen veel met haar overal aanraken met dezelfde benadering, terugtrek methode. Krabbel, ga naar delicate plekken, bij spanning ff terug naar veilige plek, weer terug naar de moeilijke plek ed... totdat je haar overal kunt aanraken.

Dit is gewoon het desensibiliseren van het paard en voorkomt nog grotere problemen als je het toileteren met dwang gaat doen. Het paard zal daardoor alleen een steeds grotere hekel aan het toileteren krijgen.

Lees ook maar eens info over desensibiliseren op internet. Het kost dus tijd, maar een goede aanpak levert later weer heel veel tijd op.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:29

heel goed plan wat liljebo zegt.

idd wat ik al zei heel veel geduld en steeds een stapje dichterbij.
totdat je met rust de oren berijkt hebt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 22:13

Dankje voor de tips Liljebo! Het scheerapparaat is alleen niet van mij dus ik moet wel met de eigenaar overleggen of ik die wel zo vaak mag gebruiken..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:47

feliciaa schreef:
Dankje voor de tips Liljebo! Het scheerapparaat is alleen niet van mij dus ik moet wel met de eigenaar overleggen of ik die wel zo vaak mag gebruiken..

Desnoods een ander/gewoon scheerapparaat?
Komt vaak eenzelfde soort geluid uit.. Dus wat dat betreft moet het dan niet zoveel uitmaken..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 22:50

Ja dat kan inderdaad ook Tong uitsteken Had ik niet aan gedacht..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:23

succes ermee... en denk erop... zelf super rustig en geduldig blijven. Dat hoort bij leiderschap en dat geeft haar vertrouwen.