meer strekken in middendraf..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nestor_

meer strekken in middendraf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:46

Hallo,
Ik had laatst een B proef gereden en hierin werden enkele passen midden draf gevraagd.
Nu kreeg ik een 5 met als commentaar: moet veel meer strekken.
Maar er werd toch enkele passen middendraf gevraagd?
Dan hoeft hij toch niet te strekken?
Hij kwam echt lekker vlot onder me weg, dus ik (en omstanders) snapte er echt niets van.
Ook omdat de jury schrijft "meer strekken" ..
Ik kan jullie natuurlijk de draf niet meer laten zien, maar vinden jullie zo'n commentaar terecht?
(in de B?)

THANX!

Danielle_h

Re: meer strekken in middendraf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:48

Dat commentaar heb ik ook gekregen. Van de eerste proef snapte ik het toen wel, er was weinig impuls en versnelling. Bij de tweede proef had ik er extra op gelet en daar stond dan weer te lopering. Wat moeten we dan doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:49

of ze bedoelde dat het meer strekken leek, dan middendraf???

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:52

Waarschijnlijk bedoelde de jury met 'strekken' verruimen. Inderdaad bij een middendraf hoef je niet het strekken te laten zien van een uitgestrekte draf, maar je moet wel verruiming laten zien, en eigenlijk zonder echt harder te gaan. En met loperig bedoelde de jury waarschijnlijk dat hij versnelt (en dus ook harder gaat) ipv verruimt.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:56

paard moet inderdaad ruimer in zijn gangen worden, een volgende stap is dat hij zijn been moet gaan strekken om nog ruimer te worden. In beide gevallen is belangrijker dat het paard verruimt en niet versnelt. 'kwam vlot onder me weg', zal in dit geval het probleem zijn......

tip: probeer tijdens de training iets druk op je handen te houden en voer langzaam de beendruk op. Zodra je merkt dat hij versnelt vang je hem weer op en probeer je het opnieuw. Je voelt vanzelf wanneer hij ruimer wordt in de gangen.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:57

Jah dat kan inderdaad ook, vind het altijd een moeilijke kwestie. Maar we proberen het de volgende keer gewoon weer, er zijn nog honderde punten waar we aan moeten werken dus. Haha!
Succes Blacknastor!

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:04

Tip, laat liever teveel verruiming zien dan te weinig. Zolang je niet in 1 proef midden- en uitgestrekte draf moet laten zien, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen. Iets teveel scoort altijd beter dan iets te weinig.
En let er ook op dat je een duidelijke overgang terug rijdt, van midden- naar arbeidsdraf. Dit telt ook mee in je punt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:12

Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad, en een pony moet in de middendraf ook niet vlot onder je weg komen, dat is juist datgene wat niet de bedoeling is. Gooi hem tijdens de aanzet tot middendraf niet los maar houdt goed contact. Ben niet te gretig met het been geven de pony moet immers verruimen en niet zo zeer versnellen. Hoe kun je een pony leren te verruimen? Door been te geven en precies op het moment dat hij te snelle passen begint te maken; te ratelen ( wat dus enkel versnellen zonder verruimen is) sluit je je hand en maak je je zwaar en neemt hem terug. Oefen de middendraf ook niet op al te lange stukken, probeer eerder 2 keer te verruimen op 1 lange zijde, dan 1 lange zijde spurten in plaats van echt verruimen. Na een tijdje merk je dat de passen ruimer zullen worden. Hopelijk heb je wat aan deze tips.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 14:27

Bedankt voor de tips!
Mijn paard heeft van zichzelf al een heeeeele ruime draf, dus middendraf is heel lastig!
Ik probeer hem van te voren wat op te vangen zodat het verschil wat groter lijkt en dan weer goed op te vangen.
Ik zal zeker deze tips gebruiken!
Maar de jury heeft zich dus waarschijnlijk vergist in het commentaar of niet?
Want strekken is toch niet de bedoeling in middendraf??

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 14:29

Danielle_h schreef:
Jah dat kan inderdaad ook, vind het altijd een moeilijke kwestie. Maar we proberen het de volgende keer gewoon weer, er zijn nog honderde punten waar we aan moeten werken dus. Haha!
Succes Blacknastor!

Dank je! Ja dat maakt het dressuur ook zo mooi vind ik! Dat er altijd honderden punten zijn die verbeterd kunnen worden!
Ik zal het eens met mijn instructeur Jan Willem van Vooren overleggen wat hij van de middendraf vindt..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:45

1. maakt je nooit te druk over een opmerking van 1 jury. Pas als je het regelmatig op je protocol ziet, ga er dan eens serieus mee aan de slag. Overweeg een opmerking wel en let er bij de eerstvolgende training eens op.
2. de omschrijving strekken is niet zo handig. Verruimen was beter gewest. Vertrekken wil nog niet zeggen dat hier sprake is van verruiming hij kan tenslotte ook versnellen. Maar vooral in een B proef moet dit duidelijk omschreven worden als de tijd en schrijfster dit even toelaat.
3. als de jury er nog is, vraag dan om uitleg.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 14:48

Dank je jury!
Heb ik klein vraagje, wanneer kun je zoiets vragen dan?
Als ze net klaar zijn met een combinatie? (tussen 2 combinaties in?)
Of pas als de wedstrijd voorbij is??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:53

Je moet natuurlijk eerst je coupons hebben om echt naar de dingen op je coupon te kunnen vragen. Vaak valt er wel een combinatie uit of is er een pauze en dan kun je aan het secretariaat/ringmeester (en de jury) vragen of ze het goed vinden dat je tussendoor even wat aan de jury vraagt.
Na de laatste proef kan het altijd. Vaak laten jury's ook telefoonnummer achter. Dan kun je ze bellen. Zelf vind ik dit wat lastiger om dan nog de combinatie nog voor me te halen.

Ik probeer altijd commentaar direct na de proef te geven als de locatie en/of tijd dit toelaat.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:21

Ik denk dat de meeste jury´s er niet op zitten te wachten om thuis gebeld te worden, ik tenminste niet. Je kunt meteen na je proef naar de jury rijden en om commentaar vragen, maar je kunt ook wachten totdat iedereen in de betreffende baan heeft gereden en dan de jury opzoeken in de ontvangstruimte van de jury´s (kantine, tent, ... ).
Verder kun je de middendraf verbeteren door veel schijnovergangen te rijden tijdens je training (dus van draf naar bijna stap gaan en weer voorwaarts draven) Hierdoor krijg je je paard meer op het achterbeen en gaat het ook meer vanuit het achterbeen (bergopwaarts) verruimen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:29

jury schreef:
Je moet natuurlijk eerst je coupons hebben om echt naar de dingen op je coupon te kunnen vragen. Vaak valt er wel een combinatie uit of is er een pauze en dan kun je aan het secretariaat/ringmeester (en de jury) vragen of ze het goed vinden dat je tussendoor even wat aan de jury vraagt.
Na de laatste proef kan het altijd. Vaak laten jury's ook telefoonnummer achter. Dan kun je ze bellen. Zelf vind ik dit wat lastiger om dan nog de combinatie nog voor me te halen.

Ik probeer altijd commentaar direct na de proef te geven als de locatie en/of tijd dit toelaat.

Mies7 schreef:
Ik denk dat de meeste jury´s er niet op zitten te wachten om thuis gebeld te worden, ik tenminste niet. Je kunt meteen na je proef naar de jury rijden en om commentaar vragen, maar je kunt ook wachten totdat iedereen in de betreffende baan heeft gereden en dan de jury opzoeken in de ontvangstruimte van de jury´s (kantine, tent, ... ).

Ik zit er zeker niet op te wachten om thuis gebeld te worden na een dagje jureren.
Na de wedstrijd blijf ik altijd tot na de prijsuitreiking, vanaf dan kunnen mensen naar me toe komen met hun vragen.
Dan kan ik nog even op de coupon meekijken wat ze bedoelen en kan ik het vaak wel weer voor me halen.

Ook het na de proef naar me toekomen vind ik niet prettig, als ik wat te melden heb wat ik niet op de coupon wil zetten of wat toelichting nodig heeft roep ik ze wel bij me, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Daarbij vind ik het geen enkel probleem als mensen van een vorige klasse tussen de proeven door bij de jurywagen langskomen om wat te vragen over hun protocol, hun prijsuitreiking is dan al achter de rug en ik vind het onzin als hun zouden moeten wachten tot ik klaar ben met jureren.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:44

Ik vind het niet erg als ruiters meteen na de proef even langskomen, je kunt ze dan kort even advies geven of een complimentje.
Ik maak het niet vaak mee dat er iemand na de proef of na afloop van de rubriek bij mij komt om commentaar te vragen (of misschien durven ze niet Knipoog )

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:22

Oef ja daar is dus niet elke jury het over eens..
Kan ik beter maar niet doen dus.
Alleen dus Mies7 als ik weet dat jij jureert!
(Toevallig naar Groningen 5-10?? L1 jureren?? Knipoog )
Ik denk dat ik het maar goed in de gaten moet houden als alles klaar is en dan de jury benaderen.
Dat zal geen enkele jury een probleem vinden toch?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:28

Het is inderdaad lastig om nu vanaf een computerscherm te zeggen wat de jury in kwestie precies bedoelt heeft.
Maar met de omschrijving er bij, ga ik met de rest mee, dat je waarschijnlijk teveel versneld hebt en te weinig verruimd.
Mijn commentaar bij een dergelijk gereden middendraf is meestal: meer verruimen ipv versnellen, of een variant daarop: niet versnellen maar verruimen.
Dit om te proberen de deelnemer zo duidelijk mogelijk te maken wat ik bedoel.

Ik zit ook niet echt te wachten op gebeld worden na een wedstrijd. Bovendien heb ik een dag later echt moeite met het herinneren van een kandidaat, zeker als ik dan ook niet het protocol voor me zie, maar door de telefoon zou moeten horen wat ik voor commentaar gegeven heb.
Na afloop of tijdens de pauze kun je me echter altijd aanschieten om iets te vragen.
Jammergenoeg gebeurt dat echt maar heel erg weinig.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:52

Ben 5 oktober zelf op wedstrijd, in Vries. Maar hier in de omgeving vinden de meeste jury´s het volgens mij niet vervelend als je meteen na de proef even om commentaar komt vragen. Tijdens het indoorseizoen zul je moeten wachten totdat de jury klaar is met jureren, je kunt moeilijk het juryhokje binnenstormen na je proef Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:18

Ik zie het absoluut niet zitten om gebeld te worden. Als de tijd het na de proef toe laat wil ik best een reactie geven.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:38

Mies7 schreef:
Ben 5 oktober zelf op wedstrijd, in Vries. Maar hier in de omgeving vinden de meeste jury´s het volgens mij niet vervelend als je meteen na de proef even om commentaar komt vragen. Tijdens het indoorseizoen zul je moeten wachten totdat de jury klaar is met jureren, je kunt moeilijk het juryhokje binnenstormen na je proef Haha!

Haha ja ze zien me aankomen!
Ik zie dat je ook naar Horse event gaat zaterdag! Wat leuk!
Morgenavond blijven wij daar in de buurt slapen zodat we 2 dagen kunnen!