Rijbewijs BE - automatisch verzekerd voor met trailer te rij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoukring

Rijbewijs BE - automatisch verzekerd voor met trailer te rij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:33

als je een rijbewijs hebt waarmee je met een trailer mag rijden, ben je dan automatisch verzekerd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-08 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

aslo

Re: automatisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:48

Het aansprakelijkheidsrisico van uw aanhanger, of dat nu een paardentrailer of een caravan is, valt onder de dekking van uw autoverzekering. Zodra de aanhanger aan uw wagen gekoppeld is, maakt deze deel uit van uw auto. Het casco risico kunt u verzekeren met een caravan of aanhangerverzekering.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:43

even kort gezegd: ja dus, althans alleen WA, schade aan de trailer dus niet.... en schade aan het paard ook niet. Die zul je beide apart moeten verzekeren (of de schade moet door een 3e worden toeberokkend dan is het weer anders)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:37

Als je auto all risk verzekerd is moet je je aanhanger apart verzekeren.
In andere gevallen is je aanhanger automatisch Wa bijverzekerd.
Zoek dit dus goed uit voordat je met je kar de weg opgaat.
Het zou zonde zijn als je iets krijgt en je bent niet (goed) verzekerd

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:57

Je WA geldt automatisch ook voor de aanhanger, dus als je schade maakt aan iemand anders vergoedt je verzekering dat aan diegene. De schade aan de trailer is voor jouzelf, tenzij je die apart allrisk verzekerd hebt (de allrisk van je auto gaat dus niet op voor je trailer). Mag je officieel niet met de combi rijden (bijvoorbeeld geen E wanneer je m wel nodig hebt, te lichte auto- te zware trailer) dan heb je volgens mij wel kans dat je verzekering het geld weer bij jou komt terughalen wat ze aan de tegenpartij hebben betaald. (ik ben pas sinds maandag schadecorrespondent in opleiding, dus wed er niet op, maar dit is wel heel waarschijnlijk) Dat kan je dus flink geld kosten.
Zorg dus dat je weet wat je combi weegt, wat je trekken mag, én zorg dat je trailer fatsoenlijk onderhouden is, zodat je niet achteraf gepakt kan worden als de koppeling losschiet, je trailer aan de wandel gaat, en zo schade maakt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:03

Concorde schreef:
Je WA geldt automatisch ook voor de aanhanger, dus als je schade maakt aan iemand anders vergoedt je verzekering dat aan diegene. De schade aan de trailer is voor jouzelf, tenzij je die apart allrisk verzekerd hebt (de allrisk van je auto gaat dus niet op voor je trailer). Mag je officieel niet met de combi rijden (bijvoorbeeld geen E wanneer je m wel nodig hebt, te lichte auto- te zware trailer) dan heb je volgens mij wel kans dat je verzekering het geld weer bij jou komt terughalen wat ze aan de tegenpartij hebben betaald. (ik ben pas sinds maandag schadecorrespondent in opleiding, dus wed er niet op, maar dit is wel heel waarschijnlijk) Dat kan je dus flink geld kosten.
Zorg dus dat je weet wat je combi weegt, wat je trekken mag, én zorg dat je trailer fatsoenlijk onderhouden is, zodat je niet achteraf gepakt kan worden als de koppeling losschiet, je trailer aan de wandel gaat, en zo schade maakt.

Het eerste geldt niet als je auto All-risk verzekerd is, dan MOET je je trailer apart WA bij verzekeren

Ik heb dit vanmiddag nog nagevraagd bij de verzekering, en zij hebben het apart voor mij uitgezocht en later teruggebeld.
Mijn trailer is all-risk verzekerd en mocht ik deze uitlenen aan iemand die een te lichte auto ervoor heeft, dan wordt de schade aan mijn trailer wel vergoed, maar gaat dat wel van mijn no-claim af. De schade aan hun eigen auto zal dan niet worden vergoed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:23

Citaat:
Het eerste geldt niet als je auto All-risk verzekerd is, dan MOET je je trailer apart WA bij verzekeren
klopt dit wel? dus hoe duurder je jezelf verzekerd des te minder kun je er achter hangen?
je aanhanger is toch altijd WA verzekerd achter je auto (mits groene kaart aanwezig en dus geregistreerde trekhaak) zelfs bij all-risk....! moet niet gekker worden zeg...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:36

cissy schreef:
Citaat:
klopt dit wel? dus hoe duurder je jezelf verzekerd des te minder kun je er achter hangen?
je aanhanger is toch altijd WA verzekerd achter je auto (mits groene kaart aanwezig en dus geregistreerde trekhaak) zelfs bij all-risk....! moet niet gekker worden zeg...

http://www.interpolis.nl/particulier/ve ... fault.aspx

Moet je even een stukje naar beneden scrollen en dan bij aanhangwagen/caravan/vouwwagen

cissy

Re: Rijbewijs BE - automatisch verzekerd voor met trailer te rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:01

je hebt helemaal gelijk, het staat er echt, maar je auto WA verzekeren is verplicht dus ik snap de redenering niet helemaal, allrisk komt bovenop je WA, je kunt m niet alleen maar allrisk verzekeren zonder WA dus what´s the point?

edit, even verder gekeken dan mn neus lang is...
http://www.interpolis.nl/particulier/ve ... spx?item02

dus jij hebt wel gelijk dat het er staat maar ik ook inhoudelijk Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:05

Tja, misschien een mail sturen met uitleg?
Ik vind wel dat het gezegd moet worden, het is krom, maar mochten mensen het niet weten, en je krijgt iets dan ben je niet verzekerd.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen dit weten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:05

ik heb ge-edit, al gelezen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:08

ik zie het net je edit, maar ja, toen had ik het bericht al geplaatst.
Heb vanmiddag ook direct maar de polisvoorwaarden op papier aangevraagd, dat is altijd wel handig om in huis te hebben

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:10

ook jij kunt editten hoor Knipoog hahaha, zit speciaal n knopje voor

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:12

yes I know Knipoog
Had ik alleen even geen zin in.
Ik zal die post nog proberen te verwijderen, hoeven de mod's het niet overzichtelijk te gaan maken.

Dat wil dus al niet meer Ach gut

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:22

nee laat maar staan, misschien zet het weer mensen aan het denken....
en als de mods toch willen weghalen moeten ze bij jouw post van 20.03 beginnen en de mijne ook meenemen Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:33

De formulering van Interpolis is onhandig. Rolleyes

Er staat echter dat wanneer je WA dekking hebt een aangekoppelde aanhanger is meeverzekerd voor het WA risico.
Wanneer je geen WA dekking hebt maar alléén een Casco dekking dan is de aangekoppelde aanhanger níet meeverzekerd.

Op zich een merkwaardige opmerking, want het is uitzonderlijk wanneer een zuivere Cascopolis wordt gesloten. Er is eigenlijk geen maatschappij die dat doet.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:02

LDRD schreef:
Wanneer je geen WA dekking hebt maar alléén een Casco dekking dan is de aangekoppelde aanhanger níet meeverzekerd.

je hebt toch WA verzekering en WA- Casco? Alleen Casco kan toch helemaal niet?
* maakt ongeluk..zegt tegen de tegenpartij, ja sorry, krijg alleen mijn eigen schade vergoed, jij niet want ik ben niet WA verzekerd, alleen maar Casco Gestoord

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:43

Precies, WA is verplicht en daarnaast kun je extra verzekeren zoals casco. De aanhanger is dan op de WA meeverzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:10

Evelyne79 schreef:
LDRD schreef:

je hebt toch WA verzekering en WA- Casco? Alleen Casco kan toch helemaal niet?
* maakt ongeluk..zegt tegen de tegenpartij, ja sorry, krijg alleen mijn eigen schade vergoed, jij niet want ik ben niet WA verzekerd, alleen maar Casco Gestoord[/quote

Nee, dat kan in principe niet, ware het niet dat niet iedereen zijn auto netjes WA verzekert.
Daarom wordt enkel casco ook eigenlijk nooit gesloten. In theorie zou de WA bij een andere verzekeraar kunnen lopen.

Bovendien is er ook nog een groep nederlanders die toestemming hebben om hun auto niet te verzekeren (maar die mogen dan ook geen casco hebben).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:05

LDRD schreef:
Nee, dat kan in principe niet, ware het niet dat niet iedereen zijn auto netjes WA verzekert..

Die lopen dan wel het risico van min. 300,00 euro boete, omdat het wettelijk verplicht is en de belastingdienst e.e.a. flink controleert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:57

LDRD schreef:
De formulering van Interpolis is onhandig. Rolleyes

Er staat echter dat wanneer je WA dekking hebt een aangekoppelde aanhanger is meeverzekerd voor het WA risico.

Op zich een merkwaardige opmerking, want het is uitzonderlijk wanneer een zuivere Cascopolis wordt gesloten. Er is eigenlijk geen maatschappij die dat doet.

Glasheldere club toch, daar in Tilburg Lijst Haha!
Ik ben er ooit eens verzekerd geweest, hoop gezeik mee gehad en daarna alles bij hen weggehaald.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:38

T is de concurrent, maar toch niet de slechtste hoor Haha! .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:57

Omdat het hele bedrijf bij ons via interpolis is verzekerd, heb ik de trailer daar ook maar verzekerd, hoort ook bij de auto (daar is ie aan gekoppeld, aan die verzekering)
Toch vind ik dat ze dat verhaaltje wel iets duidelijker mogen uitleggen.

Verder 1,5% van de nieuwwaarde als premie vind ik niet heel gek