probleem dekens (dringend!)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_C

probleem dekens (dringend!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:48

Hallo;

even mijn 'probleem' kort uitleggen:
ik heb nu bijna 3 jaar een eigen pony en zou graag dit jaar dekens opleggen in de winter want ze maakt in de winter enorm veel winterhaar. door dat vele winterhaar is ze enorm snel bezweet en dan moet ik ze ofwel voor 1 nacht een deken opdoen om het zweet allemaal te laten opdrogen maar dan zweet ze de volgende dag of ik zette ze opnieuw op de wei zonder maar dan was ze verkouden.

nu mijn vraag: als ik dit jaar een deken opleg is het dan noodzakelijk dat ze 's nachts op stal gaat of niet? er is aan de wei de mogelijkheid om ze op stal te zetten maar ze is dat niet gewoon.
en als ik ze 's nachts buiten laat staan, moet ik ze dan een dikker deken aandoen?

en als je aan heel deze uitleg uitkan: proficiat! Bloos

groetjes
Jana

Judje

Re: probleem dekens (dringend!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:50

HAR --> SV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:51

Tuurlijk kan je een paard met deken op buitenlaten.
Hoe dik die dan moet zijn hangt helemaal van het paard af Knipoog

Jana_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:52

maar moet het deken dat 's nachts opligt dikker zijn dan dat van overdag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:53

Nee hoor paard kan zichzelf prima warm houden Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:54

ik heb altijd een ongevoerde regendeken op, 24/7. Pony zit ook altijd enorm dik in de vacht en dat is ook de keuze waarom ik zelfs voor de nacht geen dikkere deken opdoe. Hij heeft het warm genoeg Lachen

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:54

Toen ik mijn merrie had liep ze ook het hele jaar door buiten zomer en winter.Ze had wel een schuilstal maar stond enkel binnen om te eten ik zette deed haar een goede regendeken van rambo op ik had er twee een gevoerde en en ongevoerde hing van het weer af welke ze op had.

Ik begon dan deze tijd met de ongevoerde en ging het richting december de de dikkere. Ging altijd goed wel deed ik dagelijks controle op schuurtjes en goed waterdicht zijn/blijven.
Ik deed niet wisselen van deken 's ochtends en 's avonds.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:57

Waarom moet je paard een deken op als ie bezweet is? Als ie gewoon zijn eigen wintervacht heeft dient deze al als deken. Op paardnatuurlijk staat een hele duidelijke uitleg: *klik* Edit: en dan bij 'heeft mijn paard het koud'

Ik zou alleen aan een deken beginnen als ie zo dik in z'n vacht zit dat ie niet meer normaal kan werken of als je er per ce voor wedstrijden ofzo netjes uit moet zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:02

mijn pony heeft wel een deken tegen het vuil om Nagelbijten / Gniffelen
maar goed, ik ben stik allergisch voor het stof als ik hem moet borstelen. Dus liever minder opgedroogd modder etc, zodat ik minder hoef te poetsen en dus beter kan ademen Nagelbijten / Gniffelen

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:04

Mijn ervaring is dat het winterhaar aanmaken meer te maken heeft met de daglengte Knipoog
Onze paarden gaan 's nachts dus op stal en lampen aan tot ik naar bed ga. De wedstrijdpaarden hebben nu al 's nachts een dunne deken op.
Paarden zonder deken blijven ook mooi glad zo maar dan moet je nog wat langer zorg besteden aan het droogstappen.
Pony's staan toch nog weer wat dichter bij de natuur en maken van zichzelf meer haar aan en het liefst met een lekker speklaagje 'voor barre tijden' Ach gut
Uiteraard kan je pony gewoon 24/dag naar buiten met deken maar het haar gaat dan gewoon plat liggen maar is niet veel dunner/korter.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:32

Zolang je een goede waterdichte deken hebt, kan hij gewoon dag en nacht opblijven. Let wel erop dat als je in de winter een 0 grams deken erop hebt, dat je pony het alleen maar kouder krijgt. Door de deken gaan de haren plat liggen, dus kan de pony ze niet meer omhoog zetten als hij het koud heeft. Dus dan heb je een dikkere deken nodig. Voor een ongeschoren pony is dan 200/300 grams genoeg. Maar dat verschilt per paard natuurlijk.

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:41

Tja, dat hangt er inderdaad van af hoe dik de pony in het vel zit.
Mijn pony heeft altijd een winterdeken om 150 gram. maar ze heeft best een dikke vacht, ze krijgt het in ieder geval niet meer koud Lachen
Hangt er dus helemaal van af!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:02

Welshcobfan schreef:
ik heb altijd een ongevoerde regendeken op, 24/7. Pony zit ook altijd enorm dik in de vacht en dat is ook de keuze waarom ik zelfs voor de nacht geen dikkere deken opdoe. Hij heeft het warm genoeg Lachen

Dat is dus niet helemaal verstandig.
Door de deken kan de pony zijn vacht niet overeind zetten en dus geen warmte creeren. Doordat de deken ook geen warmte geeft aangezien deze geen voering heeft kan je pony hierdoor juist koud worden.