Met jong paard op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Met jong paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:04

Wat zijn jullie ervaringen met het op wedstrijd gaan (de 1ste paar keren) met jonge paarden; doen ze gek of zijn ze juist heel braaf?

Manieki

Re: Met jong paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:05

Dat ligt helemaal aan je paard. Natuurlijk is het spannend de eerste keer op vreemd terrein, maar het ene paard is het andere niet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:07

Idd verschilt heel erg per paard,
De ene ziet overal spoken, en de ander loopt rond alsof hij het al 10 jaar doet.

mijn ervaring is als je gewoon lekker gaat rijden, zodat ie met zijn koppie bij jou blijft, ze vaak geen tijd hebben om te klieren.
niet te afwachtend gaan rijden (maargoed dat geld niet alleen voor jonge paarden maar ook bij de 'oudere' Knipoog)
geen hoge verwachtingen hebben, en gewoon lekker rijden om ervaring op te doen Lachen
de rest komt op den duur vanzelf wel Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:31

Ligt echt helemaal aan het paard. Mijn eerste paard was heel erg braaf. Maar die was dan ook heel cool van karakter.
Tweede paard gaf op het losrij-terrein een complete rodeo-show. En had vervolgens heel erg veel plaats bij het losrijden Bloos Daarna was hij wel heel braaf voor de rest.
De volbloed flipte compleet uit, maar dat was wel een heel stressig paardje. In de proef was ze braaf.
En laatste jonkie die mee ging op wedstrijd ging meteen mee naar een SGW. Heeft zich echt voorbeeldig gedragen en super gelopen.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:33

Het verschilt heel erg per paard.
Ik ben altijd wel van menig dat het goed is om met een jong paard er veel mee weg te gaan.
Een keer rijden bij een andere stal / manege, bosritten, een keer losrijden op een concours etc.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:38

Met mijn merrie ben ik begonnen op een groot kringconcours met het idee dat toch alle banen groen zijn. Zij is echter ook goed verkeersmak en niet snel bang voor grote dingen. Eerder voor een klein streepje licht. Een binnenbak is voor haar dus moeilijker.
Met mijn hengst ben ik juist binnen begonnen. Eerst iedere week mee naar les zodat hij goed gewend was aan andere paarden. Daarna op een rustige binnenwedstrijd gestart waar je ook binnen kon inrijden.
Verwacht niets van een proef, wees blij als je lekker kan rondsturen. Winstpunten zijn nu niet belangrijk, vertrouwen wel. En aan jou dus in te schatten hoe je paard zal zijn.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:54

Mijn 4 jarige had dit jaar niet veel last van het op vreemd terrein gaan rijden, indoor was er nl. niets aan de hand. Maar oei, oei .. die eerste outdoorwedstrijd was wel heeeeeeel spannend Tong uitsteken In de rondte vliegen en schreeuwen, kreeg hem met het proefje er ook niet bij .. toen zag ie tegen het einde van de proef een viertal Friezen keurig achterelkaar lopen ... ehhmm, dat kon echt niet, raar gevaarte Bloos
Keer erna was er niets aan de hand Clown

Het is al een hele poos geleden, maar ik kan me bij m'n pony niet meer herinneren dat die anders dan anders deed. Ze was wel wat drukker, maar dat kwam omdat ze toen een veulen had Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:56

ik merk dat het ene paard direct vrij rustig is,en sommige blijven heethoofden en schrikkepieten.

ps Hoe ben je aan je naam paradox gekomen,want een paard van me noemt zo,mischien dat je ze ooit gekend hebt.

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:06

Ik was op het ergste voorbereid omdat ze thuis erg bokkig kan zijn,dus had gelongeerd enzo,maar ze deed helemaal niets,was zelfs niet vooruit te branden!

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:09

En mag ik dan ook gelijk de vraag erbij stellen;
Hoe oud was je paard toen je voor het eerst op westrijd ging? Hoe lang daarvoor trainde je al?

*sorry voor offtopic reactie, maar ben hier eigenlijk ook wel heel benieuwd naar! Heb namelijk een merrie die net 4 is en nu 3 maanden onder het zadel, alles gaat perfect... vandaar mijn reactie.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:00

Pony en paard beide voor het eerst mee op officiële wedstrijden in het voorjaar dat ze 4 werden, gereden werden ze beide sinds zomer jaar dat ze 3 werden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:57

Ik heb Ramoon B-klaar gekocht toen ze nog net 3 was. Daarna een keer een onderlinge gestart en in het begin van het groene seizoen in het jaar dat ze 4 werd officieel gestart.
Juntos is vrij laat aangereden omdat hij nog hengst was en ik dacht dat ik dat zelf niet aan kon. Gelukkig is hij heel braaf. Op zijn 4e ingereden. In de winter naar les en in november een onderlinge gestart (appaloosawedstrijd en dus een eind op de trailer en in een vreemde hal). Eerst buiten gelongeerd en opgestapt. Hij was toen erg druk. Maar zodra ik tussen de andere paarden kwam ontspande hij. In januari in het jaar dat hij 5 werd ben ik officieel gestart.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:59

Meestal Haha! met de nadruk op MEESTAL zijn ze de eerste paar keren erg braaf omdat ze wat overdonderd zijn....... maargoed je hebt natuurlijk geen garantie Haha! het is altijd afwachten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:02

En de volgende dag liggen ze uitgeput op stal uit te slapen. Geestelijk is het erg vermoeiend. Ga zelf maar eens bij een nieuwe baas beginnen. Van alle indrukken wordt je dan ook doodmoe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:41

dat zeker Haha! Haha! ze zijn goed uitgeblust na een eerste dag wedstrijd Haha! achut....... ik vind het altijd wat sneu.......

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:47

Mijn ervaring is ook dat als ze de eerste keer van huis zijn, ze vaak overdonderd zijn. Die van mij in ieder geval wel. Ze was de braafheid zelve en dat is ze thuis (zeker in de buitenbak) niet eens altijd. Ik ben nog niet zo heel vaak weg geweest en heb nog geen officiele wedstrijden gereden en ben dus ook erg benieuwd hoe dat straks verder gaat.

Wil ik eigenlijk ook nog een vraag stellen: Hoe bereiden jullie je paarden voor op mogelijke "enge" dingen. Gewoon veel mee weg gaan??

Ik ben namelijk met die van mij dit weekend (thuis) onderuit gegaan, omdat ze schrok van het gekraak van speakers die er ineens stonden vanwege een open dag.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:49

De eerste keer was mijn merrie doodbraaf. Tweede keer kwam de draak weer tevoorschijn.
Van het weekend ging het al een stuk beter, ben benieuwd naar zondag Lachen

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 07:01

Bedankt voor jullie reacties! Hopen maar dat ie zich gaat gedragen! Haha!
@ Savath; Ik vond de naam Paradox wel leuk; past ook wel bij me maar hem 'm niet van een paard ofzo.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:23

Mijn paard was super braaf, niet te bang zijn dat ze gek gaan doen. Vaak blijven ze wel kalm onder de situatie

Lisasurprise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:58

Paradox schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met het op wedstrijd gaan (de 1ste paar keren) met jonge paarden; doen ze gek of zijn ze juist heel braaf?

dat ligt eraan of je een relaxt paard hebt of een heet hoofd mijn paard is best relaxt en de eerste paar keren dat ik een wedstrijd met haar liep was ik zenuwachtiger dan haar

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:57

Ik starte met een zesjarige merrie die ik ook eerst een half jaar heb getraind voordat we de B gingen starten. Thuis was ze wat wispelturig maar altijd te vertrouwen, op wedstrijd sloeg ze helemaal om en was ze het eerste half uur wat in de war. Na een aantal keren ging dit al veel beter, oefening baart kunst. Knipoog

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:18

Met Heidy was mijn eerste wedstrijd voor on alle 2 de eerste in een hele andere omgeving. Het was echt een pittig ding ( is ze nog steeds;P) en we verwachtten wel dat ze wel wat ging rennen en heel erg ging schreeuwen, en dat ze een beetje vervelend was. Ik stapte op haar, en eerst in de losrijring. en toen naar de wedstrijdbak, en toen was ze alleen. Ze hinnikte aan het begin van de proef, en voorderest was ze stil. Ze was echt zo superbraaf! echt heel anders en liever dan thuis (thuis is ze ook heel lief, maar het was soms best wel een bitch met rijdenXD). en we zijn direct in de prijzen gevallenXD 2de met dressuur en 1ste met springen. En we hadden haar het liefst hengstig op een wedstrijd, omdat ze dan net iets meer pit had. Met Wilco heb ik meegedaan aan de Haflingerdag, voor hem de eerste keer in een andere omgeving. Eerst ging iemand anders erop, omdat hij helemaal hyper-de-pieper wasXD. Daarna had ik dressuur met hem, ging heel goed vond ik! Alleen de jury zat achter stobalen, zodat hij ze niet goed kon zien, en de eerste keer dat hij langs hen liep, schrok ie van ze en ging wat opzij, en echt zo kijken van: huh?! Maar toen vond ie het niet meer eng. en toen gingen we springen, en daar ben ik nog wel het verbaasd en het blijst om! we hadden martingaal omgedaan, gewoon voor net wat meer controle. En we rijden de ring in. We beginnen, en ik was best wel een schijterd met springen eerst, en Wilco had een keer eerder een parcour gedaan, wat opzich redelijk ging, maar die hij niet in een keer deed, omdat ik dat niet wou, omdat hij veel te druk was en ik bang was dat hij er dwars door heen ging. en toen we begonnen, was alles leeg, ik was alleen nog maar gefocusd op het parcour. Echt een heel raar gevoel was dat. en bij een hindernis ging hij naar recht en ging er bijna voorbij, en in een reflex wat ik eerst niet door had, gaf ik hem een tik met de zweep, en hij ging er ook nog over. en na de laatste hindernis, was ik zo blij, dat ik helemaal vergeten was, dat ik nog naar de finish moest. ik zat echt te juichen en te belonen. we hadden 1 balk eraf, maar ik vind het een mooie prestatie

LiesVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:10

Het ligt totaal aan je paard. Sommige jonge paarden vinden alles eng, maar het ene paard kijkt alleen even, en het andere paard springt weg. Je kunt nooit van tevoren zeggen hoe je paard za reageren, hij kan thuis dan wel braaf zijn met allerlei enge dingen om zich heen, op vreemd terrein kan dit altijd verschillen.
xx