hoe lang doen jullie erover voor je paard wedstrijdklaar is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie87

hoe lang doen jullie erover voor je paard wedstrijdklaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:29

Tja das mijn vraag...

hoe lang doen jullie erover om je paard op de dag van de wedstrijd helemaal klaar te hebben inclusief laden enzo...

ik ga namelijk zondag weer voor het eerst op wedstrijd en moet al om 9.07 uur s'ochtends starten, en wil een beetje een richtlijn hebben hoelaat ik op stal moet zijn.
Zaterdag doe ik "mijn" paard wassen, poetsen en vlechten enzo maar moet zondag nog knotjes maken e.d.
ook zorg ik dat ik Zaterdag de vrachtwagen geladen heb met de spullen, en dat er hooi hangt en stro ligt.

ow ja en nog ff een vraagje... rijden jullie nog op de dag voor de wedstrijd of juist niet en waarom dan niet....

alvast bedankt.

Stephanie87

Re: hoe lang doen jullie erover voor je paard wedstrijdklaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:39

zijn alle mensen die wedstrijden rijden al naar bed?? Haha!

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:55

Haha, nee hoor!!
Wij gaan meestal zo'n twee uur van tevoren op pad. Dit ligt er natuurlijk ook wel aan hoe ver het rijden is. Ook of we de locatie kennen, dat je niet tien minuten moet stappen voor je bij de ringen bent en heel ver moet lopen voor het secretariaat. Dus als we dat niet weten gaan we meestal nog wat eerder. Liever wat extra tijd voor nog een bakkie koffie dan dat je heel erg moet stressen. Heel veel succes zaterdag!!!!!!!1

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:59

Dankje, ik moet zondag pas rijden, maar het is maar een klein half uurtje rijden, ik ken het terrein dus hoef er echt maar een goed uur voor mijn proef aanwezig te zijn, maar het gaat er mij meer om hoelaat ik bij "mijn" paardje op stal moet zijn om haar klaar te maken voor we op pad gaan...

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:04

Uuuuhmmm...Das een lastige. Weet natuurlijk niet hoe snel je bent met knotten en zo. Zou zelf zorgen dat k er een uurtje van tevoren zou zijn. Net nog even lekker de tijd om wat te poetsen en te tutten en dan gaan. Succes!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:16

Dat wordt wel vroeg opstaan Haha!

Als je er dus om 8.07 bent..
half uurtje rijden > 7. 37
en dan nog een uurtje knotjes en alles maken
6.40 ofzo? Bloos!

En ik zelf rij altijd de dag voor de wedstrijd nog wel een half uurtje,
dan ze toch nog even gelopen hebben en lekker los zijn Knipoog

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:48

Het ligt er inderdaad aan hoe lang jij erover doet om knotten te maken en hoe smerig jouw paard zichzelf heeft gemaakt gedurende de nacht.

Als ik zo vroeg moet starten dan vlecht ik mijn paard de avond ervoor al in, was hem en zet alles klaar.
Op die manier hoef ik 's morgens alleen nog maar even een borsteltje eroverheen te halen en in te laden
en ben ik in 10. min klaar om aan te rijden.
Dit scheelt heel veel tijd want om 9.07 starten is al vroeg genoeg vind ik Knipoog

Ik rijd ze wel altijd de dag voor de wedstrijd en train dan gewoon zoals iedere andere dag. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:51

En natuurlijk niet alleen rekening houden met de tijd van het knotten enz, maar ook van het laden van je paard op de trailer.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:42

Ik rijd de dag voor de wedstrijd normaal altijd wel even, meestal net iets korter dan normaal en zeker geen zware les.

Als ik nog alles moet wassen heb ik voor vertrek een uur of 2 nodig. Dan was ik het hele paard en vlecht in. Als ik de dag van tevoren gewassen heb en ze staat op stal kan ik vaak toe met een uurtje de dag erna. Tja, het is vroeg op staan.... Ja

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:42

Ik doe de dag ervoor meestal wat oefeningen uit de proef oefenen die de week ervoor nog niet optimaal waren, dan wassen en op de dag zelf manen en staart uitborstelen maar met zo'n fries duurt dat wel lang haha.
Als ik om 09:00h moet starten ben ik rond 06:00h op stal; paard verzorgen, spullen in de vrachtwagen, laden, etc.
Heel veel suc6 met je 1e wedstrijd!!!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:28

bedankt voor de reacties, gelukkig staat "mijn" paard binnen 1 minuut op de trailer dus daar hoef ik niet zo lang voor uit te trekken...
knotten kan ik echt pas op de dag zelf omdat ze ze er anders toch uitschuurt (alleen als er knotjes inzitten doet ze dit :S) dus ik vlecht haar al wel maar heb dus nog wel ff nodig om te knotten.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:37

Ik heb altijd een standaard schema zodat ik geen stress heb of dingen vergeet en om de tijdsdruk van de voorbereiding te verspreiden (heb het naast het paard ook altijd druk). Zodoende kost het hooguit 2 uur om de troep te verzamelen en alles schoon te hebben. Als ik op zondag een dressuurwedstrijd heb (uitgaande van de ochtend) gaat dit als volgt:
Vrijdag:
- rijden en na afloop spullen schoonmaken en vast in trailer leggen
Zaterdag:
- longeren met dubbele lijnen
- Wassen en eventueel bijknippen/ scheren
Zondag (1 a 1,5 uur voor vertrek)
- vlechten
- poetsen
- Hoppa de trailer in

Succes! Knipoog

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:53

dankjewel Ing, dat is een mooi strak schema. ik denk toch dat ik mijn paardje toch nog maar even rij zaterdag dus dat wordt zaterdag nog rijden, spullen schoonmaken en in de vrachtwagen leggen...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:31

Ik zorg er vaak voor dat ik de dag voor de wedstrijden mijn spullen een beetje bij elkaar heb gepakt, de trailer schoon is en Youngster in een schone stal staat.
Dan zorg ik ervoor dat ik 2 uur voordat we vertrekken op stal ben. Dan is het altijd hetzelfde ritueel:
- Youngster's manen invlechten en zweetdeken op
- Staart uitpluizen, wassen, vlechten (gewone invlecht bovenin en in de rest van de staart 1 grote vlecht die ik er op wedstrijd uit haal)
- Poetsen en dan met deken de stal in
- Voer klaarzetten in de trailer
- Laarzen poetsen
- Auto inladen
- Youngster inladen
en vertrekken Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:33

ik trok er meestal zo'n 1,5 uur voor uit(excl reistijd).
paard wassen, tuig schoonmaken, inpakken etc deed ik allemaal de dag van tevoren,
hoefde ik op dag zelf alleen nog maar te poetsen, vlechten, laden en optijd erheen te rijden.
Als het mogelijk is de dag vantevoren vlechten, maar bij mijn paard was dat geen optie, die schuurde het er net zo hard weer uit Haha!

kon vaak mooi rustig aan doen, dus geen gestress Haha!
ligt er wel aan hoelang je over vlechten enz doet, maar dat moet je zelf een beetje uitvinden en uitproberen Ja

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:56

Fijn dit allemaal te lezen.. Ik moet zondag voor het eerst op wedstrijd en ik wilde vandaag rijden maar helaas is dat niet gelukt.
Morgen nog rijden alles klaarmaken voor zondag en dan kan ik zondag rustig aan doen.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:16

zo wilde ik het inderdaad ook gaan doen Mando... maar het ziet er toch naar uit dat ik zondag om 6.30 uur bij mijn paardje moet zijn...., hoe laat en waar start je?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:23

Als ik een wedstrijd doe ben ik er ook meestal 2 a 3 uur van te voren. Zodat ik gewoon niet hoef te streschen dat ik het niet red maar rustig aan kan doen. Meestal zorg ik dat mijn eigen spullen en van mijn pony (tuig) de dag ervoor al klaar zijn/liggen. Mijn pony was ik dan s`ochtends dan zweetdekentje om, vlechtjes-knotjes, staart uitpluizen. Even bij laten komen met wat gras eten aan de hand en dan kleed ik me deels om (vieze kloffie uit) en ga ik weg.
Mijn bijrijdster heeft zondag ook wedstrijd (tenminste als het nog door gaat) en dan gaat het ook ongeveer zo ookal zijn we met zijn 2en.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:30

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:32

Het licht helemaal aan het paard en mijzelf, hoe lang van te voren ik moet zijn, maar meestal doe ik 1 uur/ 1 en een half uur, over poetsen enso, en vaak krijg ik ook nog hulp (ik heb grooms!!XD) En ik rijd altijd nog wel voor de wedstrijddag, omdat Wilco anders wat te veel energie heeft, en best stijf is. En dan moet ik langer inrijden, maar dan raakt hij te veel energie kwijtXD

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:33

ik ben in een half uur weg op stal, ik vlecht, moeders pakt de auto in en we zijn weg.
gaat echt heel snel.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:48

Nou opzich gaan we in de buurt op wedstrijd, dus ongeveer 30 km afstand. Met het voorbereiden doe ik het werk de avond ervoor als ik vroeg moet en op de dag zelf als ik vanaf 12 uur zou moeten starten. Op een gegeven moment wordt je wel wegwijs in je tijdsplanning en hoef je onnodige dingen.. zoals nog eens extra die staart wassen weg te laten.. Knipoog

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:22

Haha ik ben echt een pietje precies, ik wil altijd alles keurig in orde hebben voor wedstrijd en het duurt dan ook meestal zo'n 3 uur voor alles klaar staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:27

Niet zo lang, meestal een dag van te voren wassen (echt goed dan), even onder het solarium, licht dekentje op als het nog warmer is, zodat ze iig niet vies word. Dan de wedstrijd dag zelf even de beentjes afspuiten, borstel erover heen, staart uitpluizen en snel knotten. Geen een paard hier gaat met moeite op de trailer dus die staan d'r ook binnen een minuut op. Spul in de auto laden word voor me gedaan.. Schijnheilig Zodoende doe ik er max. anderhalf uur over. Lachen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:15

Een dag eerder leggen we meestal de spullen vast klaar enzo en wassen/vlechten/nog even een doekje over de laarzen/tuig dan 's ochtends. Meestal doen we daar zo'n 2 uur over Knipoog