paar loopt over mij heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

paar loopt over mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 09:45

Sinds bijna een jaar ben ik in het bezit van een NRPS merrie.
In het begin veel problemen mee gehad, qua gedrag (zoals ze nu op de manege doet). Nu gaat het al vele malen beter.
Onder het zadel is er niets aan de hand, en zolang ze in haar ''vertrouwde'' omgeving is of bij andere paarden ook niet.
Maar als ik naar de manege ga en er is niemand in de buurt dan is ze zo vervelend, het is net of ze mij niet meer ziet staan en begint erg onrustig te draaien en continu te hinneken.
Ze heeft dan echt geen oog meer voor mij.
Komt er een ander paard aan dan is er niets aan de hand.
Ze gaat graag de trailer op en heb ik eenmaal het zadel erop, en ben ik erop geklommen dan hinnekt ze alleen nog (als ze alleen is), verder is ze dan wel weer goed op mij gefocusd.

Zelf denk ik dat ze erg last heeft van verlatingsangst, maar waarom doet ze dan niet zo op de trailer?
Wie heeft hier ervaring mee, of misschien zelfs wel tips.

Cassidy

Re: paar loopt over mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:52

Grondwerk doen, dat zet de verhoudingen vanaf de grond recht, ze moet je leren vertrouwen als er geen andere paarden zijn. En met grondwerk bedoel ik ook echt grondwerk, en niet alleen longeren en met je mee laten lopen. Kun jij vanaf de grond het paard voorwaarts, zijwaarts, achterwaarts laten gaan? Kun je de achterhand wegdraaien zodat ze je met twee ogen aankijkt?

Zie bijv.: http://www.youtube.com/watch?v=U5zXSwtra9c

En waar je uiteindelijk heen kunt ziet je in het filmpje in mijn onderschrift.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:19

Jij moet in de ogen van je paard de leider worden waarom ze vertrouwt. Tips zie je hierboven al. Verder is er op Bokt een heleboel over grondwerk te vinden, voornamelijk onder het subforum Natural Horsemanship.

Verder is het heel belangrijk om je eigen ruimte te verdedigen. Zwaaien met je armen of iets anders wat indruk maakt, zodat ze niet op je nek springt. Wel zo veilig.
Paard krijgt vanzelf respect voor jou en jouw personal space zodra jij het leiderschap hebt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:40

Het gekke is juist dat als er onverwachte situaties zijn, of andere enge dingen dat ze dan wel op me vertrouwd en er langs gaat en wel rustig blijft.
Het is alleen als ik haar vastzet op de manege om te poetsen dat ze dan zo onrustig is.
Gelukkig is het al stukken verbeterd.
Nu het laatste beetje nog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:45

Dus alleen als je haar vast zet?
Dat kun je verklaren omdat paarden van nature erg claustrofobisch zijn en hun vermogen om te vluchten wordt afgenomen als ze vastgebonden worden.
Misschien proberen om haar los te poetsen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 14:55

ik zal dat eens gaan proberen. Vrijdag is de herkansing.
Thuis kan ik haar wel vastzetten, dan blijft ze wel rustig.
Wellicht dat het toch echt het is dat ze in een ''vreemde'' omgeving is zonder soortgenoten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:08

Mijn paard is ook behoorlijk claustrofobisch en ik kan je vertellen dat hij een ENORME wiebelkont was Clown . Ik doe heel veel aan grondwerk en heb hem rustig geleerd zich op mij te richten, waardoor je paard zo'n vertrouwen in je krijgt dat hij je overal achterna loopt en in de gaten houdt. Hij heeft in het verleden een heftig trauma opgelopen met vast staan (en dan ook nog eens in de trailer). Gelukkig is dat inmiddels helemaal opgelost, maar ik zet hem nooit vast eigenlijk. Hij kan het wel inmiddels, maar ik zie er het nut niet meer van in.
Hij staat gewoon stil bij me en zo niet, heb ik hem zo weer terug (zijwaarts, achterwaarts, e.d., door het grondwerk). Lijkt me ook heel goed voor jou en je paard om te doen. En het is zo leuk om te zien hoe je samen leert communiceren..........

Even een vraagje: Hoe oud is je paard eigenlijk?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 21:44

mijn paard is net 9 geworden. en heeft ook een niet zo'n leuk verleden.
Op 3 jarige leeftijd in zo'n slechte conditie dat ze het veulen heeft verworpen, hier heeft ze geen afscheid van kunnen nemen.
Toen naar andere mensen gegaan, daar heeft ze nog een aantal veulens gehad. Alle andere paarden waar ze mee samen stond waren haar dochters, dus 1 grote familie.
Toen ze naar mij toe kwam is ze dus uit haar vertrouwde omgeving weggehaald, net bij het veulen weg en andere eigenaar. Dus weer een trauma.
Bij de vorige eigenaar was ze in het begin ook ze erg.
In het land/ bak enz loopt ze dus wel continu achter me aan, en dan voer ik haar nooit wat.
Maar ik zal eens wat boeken gaan lezen over grondwerk

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:38

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:34

Ik zou ook gaan werken aan het grondwerk en als het kan dan zet je paard maar niet meer vast op de manege, laat haar maar aan een lange longeerlijn staan. Dan haal je die longeerlijn gewoon door de ring of paal waar je haar normaal aan vast zou zetten. Als er dan iets zou zijn waar ze van schrikt en ze weg wil lopen heb je nog genoeg kans om haar weer te pakken. Mijn eigen paard kan ik niet vast zetten omdat hij als hij dan schrikt alles kapot trekt en dat is heel erg schadelijk voor de spieren achter zijn oren. Hem zet ik ook alleen maar aan een longeerlijn op de poetsplaats en dat gaat prima. hij trekt helemaal niet meer en hij blijft rustig staan.
Het is het proberen waard. Succes ermee.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:37

ok oef, had al bijna de titel letterlijk genomen... die van mij heeft dat 1 keer gedaan met 6 maand revalidatie waarvan nu nog 2 maand en half in de gips als gevolg...