Angst tijdens een buitenrit van de ruiter zelf.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Angst tijdens een buitenrit van de ruiter zelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 08:43

Gister weer een buitenrit gemaakt met mijn lieverd.
Maar goed, zoals sommige bokkers weten, ben ik een vette angsthaas op de weg met het paard, doordat ik in het verleden een vervelend ongeluk heb gehad (paard is overleden tijdens buitenrit). Daarna ong.10jaar niet op een buitenrit geweest en met mijn lieverd, kreeg ik het vertrouwen aardig terug tot gister.

Ik ging samen met een vriendin buitenritje maken, zoals we wel vaker doen. Niets aan de hand zul je denken....Ik was ontspannen en het paard ook.
Tot mijn paard ineens vanuit het niets zich omdraait en er knetter hard vandoor gaat. Ik hield me de eerste keer rustig en kreeg haar uiteindelijk terug...Maar weer bij hetzelfde stuk aangekomen, weer omdraaien en knetter hard ervandoor. Dit tot 5x toe. Iedere keer draaide ik haar dan weer om en de eerste 2x in stap weer terug gereden, daarna in middendraf, zodat ik kon gaan schakelen onder tijd. Maar ze bleef het doen. Een boer heeft me vervolgens het eerste stuk weer verder geholpen. Pakte het paard vast en fietste een stukkie mee.
Toen we het dijkje opgingen ging het goed en was er niet meer aan de hand.
Tot we op de terug weg weer over het dijkje gingen....Daar nam ze mij de benen en die van mijn vriendin net zo....we kregen ze met geen mogelijkheid meer terug en de weg kwam al aardig dichtbij. Ik heb haar uiteindelijk het mais in kunnen rijden en tot stoppen gedwongen...En die van mijn vriendin net zo.
Ik zat te bibberen op mijn paard...we zijn vervolgens stapvoets terug gereden. Maar ik heb er zo naar gevoel bij, dat het de volgende keer misschien wel mis gaat. Dat ik op het moment zoiets heb dat ik niet meer de weg op ga. Voel me op het moment een nul.... Ik wil niet dat me weer zoiets overkomt als eerder. Daar ben ik zo bang voor. Ik heb nog steeds die angst en dat heeft me tijdens deze buitenrit er niet gemakkelijker op gemaakt.
Wat zouden jullie mij voor advies geven??
Als het verkeerd staat verplaats het maar.

rockwitch

Re: Angst tijdens een buitenrit van de ruiter zelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:33

Misschien kan je als je weer wilt iemand meenemen die op de fiets meegaat, of meeloopt met een touwtje om je paard zijn nek, zodat als je merkt van hij wil, dat die ander hem kan pakken en even mee kan lopen.
Ik begrijp wel heel erg hoe je je voelt, ik heb die angst zelfs in de bak, dus ik ben nog niet eens zo ver dat ik de weg op ga.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:42

Ja maar went mijn paard er dan niet aan, dat er telkens iemand mee moet?? Daar ben ik juist zo bang voor.
Wat vervelend dat jij het ook in de bak hebt. Dat heb ik gelukkig niet, wel de eerste paar x gehad hoor...
Ik ga het in ieder geval proberen...ook voor mezelf

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:49

zou inderdaad iemand paar x meenemen Knipoog (gewoon veilig idee voor jou)
mischien is het een optie om bijv. op een manege een paard te huren(rustig betrouwbaar paar die dat continu doet)
dan zie je ook leuke dingen van buiten rijden dan is het een keer anders dan al die nare dingen
suc 6

(hoe kwam dat ongeluk dat het paard overleed sorry als je er niet over praten wil is het ook goed)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:42

Mijn vorige paard schrok weg tijdens de buitenrit en is tussen een trekker en een vrachtwagen ingesprongen, met als gevolg dat ik onder de vrachtwagen ben beland en er gelukkig wel levend ben vanaf gekomen en het paard is destijds daar ingeslapen.

Ik weet dat buitenrijden erg leuk is en dit paard wat ik nu heb geeft me volledig mijn vertrouwen, maar zoals gister gegaan is heb ik de kriebels van eerder weer helemaal terug

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:54

tja ik heb soms ook nog t gevoel van angst en ik weet dat je er dan juist niet aan moet denken maar die angst is er gewoon en dan spoken er allerlij beelden door je hoofd. ik hoop dat je een oplossing vind ik volg dit even mischien heb ik er ook iest aan heel veel sterkte!

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:22

piewie schreef:
Mijn vorige paard schrok weg tijdens de buitenrit en is tussen een trekker en een vrachtwagen ingesprongen, met als gevolg dat ik onder de vrachtwagen ben beland en er gelukkig wel levend ben vanaf gekomen en het paard is destijds daar ingeslapen.

Ik weet dat buitenrijden erg leuk is en dit paard wat ik nu heb geeft me volledig mijn vertrouwen, maar zoals gister gegaan is heb ik de kriebels van eerder weer helemaal terug

oh dat is super erg jah is logish dat je daar aan terug denkt
ik weet niet op wat voor een stal jij staat of manege maar anders zou je ook met een grote groep
kunnen gaan dan is jou paard ook vast wel liever en dat hij bij de rest wil blijven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:47

Als je het probleem iedere keer op dezelfde plek tegenkomt, probeer je paard dan in stap op de plek af te laten gaan. Hou zelf halt voordat hij in de rem gaat, en zet hem in zijn achteruit. Vervolgens loop je weer vooruit en houdt weer halt voordat hij dat uit zichzelf doet. En weer in zijn achteruit. Iedere keer probeer je daarna weer wat later halt te houden, tast je voorzichtig naar het enge plekje toe. Ben je er op een gegeven moment langs, draai je om en ga je er van de andere kant langs. Niet accepteren dat hij er in volle vaart langs gaat, niet doorrijden omdat je blij bent dat je er langs bent. En trek er genoeg tijd voor uit, niet halverwege stoppen omdat het regent, of je moe bent, of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt.

O, en deze methode werkt ook alleen maar als je de achteruit op je paard goed hebt bevestigd. Ben je daar niet aan toe, moet je dat eerst recht gaan zetten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:51

Cassidy schreef:
Als je het probleem iedere keer op dezelfde plek tegenkomt, probeer je paard dan in stap op de plek af te laten gaan. Hou zelf halt voordat hij in de rem gaat, en zet hem in zijn achteruit. Vervolgens loop je weer vooruit en houdt weer halt voordat hij dat uit zichzelf doet. En weer in zijn achteruit. Iedere keer probeer je daarna weer wat later halt te houden, tast je voorzichtig naar het enge plekje toe. Ben je er op een gegeven moment langs, draai je om en ga je er van de andere kant langs. Niet accepteren dat hij er in volle vaart langs gaat, niet doorrijden omdat je blij bent dat je er langs bent. En trek er genoeg tijd voor uit, niet halverwege stoppen omdat het regent, of je moe bent, of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt.

O, en deze methode werkt ook alleen maar als je de achteruit op je paard goed hebt bevestigd. Ben je daar niet aan toe, moet je dat eerst recht gaan zetten.

Ik zou dat pas gaan doen als je een paar keer met iemand die naast je loopt daarlangs bent gegaan en dat goed is gegaan.
En dan terwijl diegene die met je meeloopt wacht en kijkt hoe dat gaat. Laten weten dat het niet gevaarlijk en spannend hoeft te zijn zodat jij en je paard vertrouwen krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:54

Bovenstaande is een methode om het alleen op te lossen. Op het moment dat je iemand bij je hebt, heb je grote kans dat hij dit gedrag niet vertoond omdat het paard zich achter de schouder van degene kan verschuilen, helemaal als degene tussen het enge ding/situatie, en het paard in gaat staan of in gaat lopen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:00

Cassidy schreef:
Bovenstaande is een methode om het alleen op te lossen. Op het moment dat je iemand bij je hebt, heb je grote kans dat hij dit gedrag niet vertoond omdat het paard zich achter de schouder van degene kan verschuilen, helemaal als degene tussen het enge ding/situatie, en het paard in gaat staan of in gaat lopen.

Dat klopt, maar er was ook een ander paard bij en toch vluchtte hij meteen weg.
Zou een ervaren rustig paard meenemen en die voorop laten lopen zodat hij met meer vertrouwen erachter aan loopt en er ook zonder weg te rennen langs kan lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:11

Sowieso zou ik eerst even teruggaan en grondwerk gaan doen, en wat dingen recht gaan zetten voordat ik weer de weg op zou gaan. Weleens wat gehoord van de one-rein stop?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:02

Bedankt voor de tips, ik heb er zekers wat aan.
Even kort beide paarden zijn ervaren om de weg op te gaan. Die van mij is 10 en heeft altijd voor de kar gelopen. Onder het zadel kent ze dus weinig. Daarmee ben ik aan het werk in de bak. 1 a 2x per week rijden we een buitenrit en er is nooit iets geweest. Dit is echt van de afgelopen keer. Ik wil eerst weer gewoon in de bak aan het werk en ik neem de eerst volgende x iemand mee op de fiets en op het paard. ook probeer ik dan de tips uit.

cassidy wat is dat one-rein stop?? ben ik wel nieuwsgierig na.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:19

OPG --> BRT

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:40

als ik jouw was zou ik een keertje zelf wandelend met je paardje aan een halstertouw gaan lopen langs datzelfde plekje.. ik heb het ook vaker gedaan en het werkt perfect bij mij! veel succes nog ermee..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 07:31

Ik heb gister er langs gewandeld en niets aan de hand hoor.
Dus dat is het niet. Ligt denk ik ook wel aan mezelf, want nu als ik dat stuk op ga, voelt ie het van te voren van mij al aan denk ik.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:34

Waarom neem je geen resque van bach?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 07:34

marleen_usar schreef:
Waarom neem je geen resque van bach?

wat is dat? Nooit van gehoord

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:39

Dat zijn druplels gemaakt van bloemen,maar je hebt ook een spray ze maken je rustig.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:26

lees bij rescue wel duidelijk de bijsluiter over de hoeveelheid geven. Ik zou geen rescue geven, paard kan idd rustiger worden maar het verhelpt de probleem absoluut niet!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 14:27

C_arola schreef:
lees bij rescue wel duidelijk de bijsluiter over de hoeveelheid geven. Ik zou geen rescue geven, paard kan idd rustiger worden maar het verhelpt de probleem absoluut niet!

OOOOhhhh oke, ik dacht dat het voor mijzelf was hihihi. Maar inderdaad net wat hierboven staat, dat verhelpt niet het probleem....dus dat ga ik dus niet doen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:22

Het kan nuttig zijn om zowel ruiter als paard in dit geval wat Rescue te geven Cool
Piewie, heb je enig idee waarom je paard een probleem had bij dat ene punt? Om zo'n probleem op te lossen zul je namelijk eerst moeten weten wat nou precies het probleem is. Want het omdraaien en wegrennen, hoe griezelig dat ook is, is niet het feitelijke probleem, maar de reden WAAROM ze dat doet en niet naar jou luistert is dat wel.

Het is voor jou extra moeilijk om hier goed mee om te gaan omdat je al een keer hebt meegemaakt hoe vreselijk verkeerd het kan gaan als een paard bij een buitenrit niet naar je luistert. Maar dat maakt het nog veel meer van belang om te weten wat je kunt doen om het te voorkomen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:58

het kan idd nuttig zijn voor beiden, maar de probleem word er niet mee opgelost, dus draagt het niet veel bij. Je word rustiger van rescue, ontspannender, maar als er weinig vertrouwen is bij een buitenrit, lost rescue het niet op

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 07:41

Ik ben gister weer op dezelfde rit geweest. Vriendin ging mee en ze heeft op hetzelfde punt 2x geprobeerd om te draaien en dat was het. Daarna liep ze er gewoon langs of er niets aan de hand was.
wat het precies is op het punt weet ik niet, maar ik vermoed zelf de koe hihi