les geven aan een meisje van 10, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

les geven aan een meisje van 10, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:35

Hoi,
Ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort mijn buurmeisje van 10 les geven... zij heeft wel eens een keer op een pony gezeten maar nooit les. Ik heb zelf 14 jaar rijervaring (ben 18 jaar) en heb zelf een shetlander en haflinger (ik weet alleen nog niet welke van de 2 ik dan zal gebruiken aangezien mijn shet nogal ondeugend is) Ik ga waarschijnlijk ook les geven op de manege waar ik zelf ook rijd maar dat weet ik niet zeker (dat weet ik zaterdag pas). Maar mijn vraag is dus wat zou ik dan 't beste kunnen doen? tips oefeningen waarmee te beginnen? ik heb opzich wel een beetje een idee maar meer tips is zeer welkom!!

alvast bedankt!

groetjes maartje

Morrow_Less

Re: les geven aan een meisje van 10, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:36

afwenedn en cirkels
niets te ingewikkeld met been werk in ieder geval Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:38

maar misschien ook iets op spelenderwijs? door middel van een spelletje ofzo? (alleen ik zou dus niet weten wat?)

enne nog een vraag.. is het dan slim om dat wel of niet aan de longe te doen? of aan de hand of gewoon los?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:38

In ieder geval aan de longe beginnen Lachen En het lekker speels houden, dus veel verschillende dingen als zonder teugels/beugels, oefeningen op het paard doen. En ik zou het niet langer maken dan een half uur, is lang genoeg voor die kleintjes Haha!

Veel succes en plezier Tong uitsteken

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:41

Ik zou de eerste les longeren, en waar ik mee begonnen ben (idd ook op een haflinger) is longeren en dan spelletjes er op zoals achterstevoren rijden met je ogen dicht enz.
suc6 Haha!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:42

ik heb leren rijden zonder beugels, dat is een erg goede oefening voor een onafhankelijke zit.
gewoon aan de longe en dan de beugels van de zadel afhalen.
en wat ik vroeger wel eens moest doen is even de staart en de oren en je tenen enzo aanraken als je eropzit. Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:43

Persoonlijk ben ik er voorstander van om ze aan de longe te houden totdat ze kunnen lichtrijden zonder dat ze zich aan de teugels optrekken. Alleen de eerste les aan de longe lijkt me erg weinig Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:24

en een meisje van 10 kan ik opzich wel op een haflinger zetten? Mijn haflinger is óntzettend braaf en mijn shetlander.. nouja.. is typisch een shetlander.. en hij heeft gewoon zo z'n streken en ik vertrouw dat meisje meer op m'n haflinger dat op m'n shetlander zéker aan de longe Vork

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:25

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:36

hey

alleszins heel leuk idee. Wat ik aanraad is eerst gewenning. leer ze poetsen en met de pony 'spelen', doen ze vaak heel graag. Leren rijden, uiteraard aan de longe. eerst in stap, eens ze dat zo wat onder de knie heeft kan je oefening laten doen. Oren aanraken, draaien in zadel, staart aanraken etc. eens de stap goed is gevestigd dan kan je draf leren, moeilijkheid bij een kleine pony is het ritme vinden en dan dat lichtrijden daarbij. dus mss daarvoor beter ff je halfinger gebruiken.Altijd goed letten op houding (benen, schouders, hoofd, etc)
Eens de stap en draf goed gaan kan je al eens losgaan. hierbij begin je dan met figuren uit te leggen. vb een cirkel bestaat eigenlijk uit 4 punten, dus zet dan bvb 4 kegels. letters kan je animeren met een figuur of begrip te koppelen. vb K = koe.
Kortom, wees correct in wat je doet, maar zorg dat het leuk en duidelijk overkomt.

veel succes en voor meer vragen stuur maar PM

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:39

tjah ik heb helaas ook geen bak (tot mijn beschikking) dus die letters.. daar kan ik al niks mee. (alhoewel ik tezijnertijd wel van die in de grond prik bordjes wil kopen) maar ik moet het (helaas) alleen met de wei doen. Alleen ik ben bang dat dat na verloop van tijd misschien een probleem gaat worden als dat meisje dus níet meer aan de longe rijd en mijn haf (of shet) dan in het hoofd haalt om dáar z'n aandacht op te vestigen Vork

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:42

Maartje1990 schreef:
en een meisje van 10 kan ik opzich wel op een haflinger zetten? Mijn haflinger is óntzettend braaf en mijn shetlander.. nouja.. is typisch een shetlander.. en hij heeft gewoon zo z'n streken en ik vertrouw dat meisje meer op m'n haflinger dat op m'n shetlander zéker aan de longe Vork

Mijn lesklantje op de foto, ook 10 jaar Haha!
Afbeelding

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:45

Begin eerst maar met longeren. Op een grotere pony kan dat makkelijk als hij goed aan de longe kan. Leer ze eerst maar lichtrijden en de galop mits je pony dat natuurlijk rustig en braaf doet. Zodat ze goed blijft zitten en na een les of drie vier los kan rijden. Op een shetje is het best moeilijk door die kleine pasjes om te leren lichtrijden. Op een grotere pony leren ze het makkelijker. Tijdens het rijden aan de longe kan je ze ook oefeningen laten doen, al eerder genoemd in deze topic, bijvoorbeeld door de staart of de oren aan te raken, armen draaien etc. Zet ze eens anders om op het paard dus met gezicht naar de staart, of been over het zadel dus de dameszit. Vinden ze allemaal grappig en is goed voor de zit. Ook zo nu en dan eens zonder zadel rijden is ook erg goed, aan de longe dan hé.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:41

--> JI

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:29

Begin eerst inderdaad met longeerlessen.
Totdat ze zelfstandig kunnen draven en galloperen.

Misschien durven ze de laatste wel 1 handje van de teugels
los te laten? En dan prijs je dat de hemel in natuurlijk want
dat is super dapper. Knipoog

Na het rijden aan de longe de laatste 5 of 10 minuutjes los in stap een aantal figuren leren zodat ze trots aan het einde van de les los mogen.

Daarna ga je het losrijden gewoon uitbreiden.
Ik weet niet of je balkjes hebt? Maar mijn leskindje van 9 snapte
in het begin het princiepe grote volte niet.
Dus had ik 2 balkes bij X neergelegd en moest door het poortje
heen en toen snapte ze het figuur wel. Zelfde heb ik ook bij de gebroken lijn gedaan.

Spelende wijs dingen leren vinden ze erg leuk.
Ik geef priveles aan een meisje van 9 dus spelletjes
die alleen te doen zijn is nogal moeilijk maar met wat
verbeelding kom je er wel.

Toen het laatst heel warm was heb ik 2 stoelen in de bak gezet
en op allebei een emmer. Eentje vol met water en de andere was leeg.
Nu moest ze met een plastic bekertje in haar hand het water van de ene naar de andere emmer brengen. Onderweg met 1 hand een gebrokenlijn rijden en op het einde had ik een caveletti neergelegd en balkjes om overheen te draven met een bekertje water in haar handen.

Je kunt een bekertje water natuurlijk ook vervangen door een borstel ofzo. Lachen

Verder doe ik ook nogal vaak zitlessen desondanks dat ze een hele nette houding heeft.
Het is natuurlijk superstoer om zonder beugels en met je handen in je zij rond te draven en te galloperen en soms zet ik zelfs een hindernisje van 40cm neer om zonder handen aan de longe
overheen te springen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:17

Als jij hier op zoek moet naar tips om les te kunnen geven aan een kind; kun je je misschien afvragen of je wel ervaren genoeg bent om les te kunnen geven. Gezien het ook om de veiligheid van een 10-jarig kind gaat, zou ik dat dus nog maar eens overwegen..... Het is nu ook niet voor niets dat je niet verzekerd bent als je lesgeeft zonder diploma's....

Persoonlijk zou ik mijn kind (als ik er 1 zou hebben Knipoog ) naar een goed aangeschreven/gediplomeerde/gecertificeerde manege sturen, en die niet bij een of andere beunhaas laten rondhobbelen. Met als voornaamste reden de veiligheid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:43

ik ben ervaren genoeg om les te geven hoor, maar ik wil gewoon weten wat leuk is en wat het beste is om te doen. Daarbij geef ik ook al les op een manege óok aan kinderen ja! Maar ik wil gewoon wat handige tips waar ik wat aan heb Knipoog En geloof me het is écht wel veilig hoor zonder cap komt ze er niet op en ik zou bij wijze van spreken haar nog gewoon in haar uppie naar buiten kunnen laten gaan aangezien mijn haflinger zo braaf is dat ze toch niks zal doen Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:06

Maartje1990 schreef:
ik ben ervaren genoeg om les te geven hoor,

Ben je gediplomeerd? Ken je EHBO? Op welk niveau rij je?

Maartje1990 schreef:
Daarbij geef ik ook al les op een manege óok aan kinderen ja!

Dat zegt niet altijd alles; sommige maneges nemen het niet zo nauw met veiligheid en deskundigheid van de instructie.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:09

jasmijn78 schreef:
Als jij hier op zoek moet naar tips om les te kunnen geven aan een kind; kun je je misschien afvragen of je wel ervaren genoeg bent om les te kunnen geven. Gezien het ook om de veiligheid van een 10-jarig kind gaat, zou ik dat dus nog maar eens overwegen..... Het is nu ook niet voor niets dat je niet verzekerd bent als je lesgeeft zonder diploma's....

Persoonlijk zou ik mijn kind (als ik er 1 zou hebben Knipoog ) naar een goed aangeschreven/gediplomeerde/gecertificeerde manege sturen, en die niet bij een of andere beunhaas laten rondhobbelen. Met als voornaamste reden de veiligheid.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit precies is wat ik dacht toe ik je vraag zag...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:17

jasmijn78 schreef:
Maartje1990 schreef:
ik ben ervaren genoeg om les te geven hoor,

Ben je gediplomeerd? Ken je EHBO? Op welk niveau rij je?

Maartje1990 schreef:
Daarbij geef ik ook al les op een manege óok aan kinderen ja!

Dat zegt niet altijd alles; sommige maneges nemen het niet zo nauw met veiligheid en deskundigheid van de instructie.

Ik rijd niet echt op een niveau aangezien ik geen wedstrijden rij maar ik rijd ondertussen zo'n 14 jaar. En nee ik 'ken' geen EHBO nee.

Daar waar ik les geef weten ze heus wel hoe 'deskundig' ik ben en wat ik wel en niet kan qua lesgeven Knipoog

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:19

Kijk ff in mijn profiel, jongste van 9 rijdt voor de leuk op de haflinger omdat de shet te heet voor haar is en daar altijd haar koppie bij moet houden. Het is heel toevallig een foto van een "rondje om de wereld" in stap.

Ik gebruik zijn eigen zadel maar hang wel de beugelriemen incl stijgbeugeltjes van het shettenzadel erop. Beginners gaan nogal eens ver met de voeten in de beugel zitten. Bij de grote beugels kan haar voetje er helemaal doorheen, moet er niet aan denken dat als ze eraf zou vallen, dat ze dan blijft hangen ........

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:40

Maartje1990 schreef:
Ik rijd niet echt op een niveau aangezien ik geen wedstrijden rij maar ik rijd ondertussen zo'n 14 jaar.

Sorry, maar 14 jaar 'ervaring' terwijl je 18 bent zegt heel weinig tot niets.... Zeker als je daarnaast je niveau ook niet aantoonbaar is.

Maartje1990 schreef:
En nee ik 'ken' geen EHBO nee.

Lekker dan....

Maartje1990 schreef:
Daar waar ik les geef weten ze heus wel hoe 'deskundig' ik ben en wat ik wel en niet kan qua lesgeven

Blijkbaar zijn dat zelf dan ook beunhazen. Als de manege waar jij lesgeeft proffesioneel genoeg zou zijn om zich bezig te houden met veiligheid en deskundigheid, zouden ze jou niet in dienst nemen. Dan zouden ze namelijk weten dat zij volledig aansprakelijk zijn bij ongevallen in een les van een ongediplomeerde instructie, en dat de verzekering dat dan NIET gaat dekken. Ik zou mensen in ieder geval niet adviseren hun kind op les te doen bij zulke beunhazen. Dan maar een paar euro per les meer betalen voor meer veiligheid en deskundigheid. Het gaat tenslotte wel om je kind....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:50

jasmijn78 schreef:
Dan zouden ze namelijk weten dat zij volledig aansprakelijk zijn bij ongevallen in een les van een ongediplomeerde instructie, en dat de verzekering dat dan NIET gaat dekken.

Het zou inderdaad de eerste manege niet zijn die om deze reden failliet gaat .