nieuwe dressuurproeven knhs:top of flop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

*puck*

nieuwe dressuurproeven knhs:top of flop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 11:47

vraag aan de juryleden op bokt:
waarom zie je zo vaak dat een ruiter die een paard op een correcte manier door de B en L proeven rijdt bij een M of Z jury laag geplaatst word, worden deze juryleden slecht bijgeschoold of kunnen ze niet meer zien wanneer een jong dier loopt zoals het hoort te lopen,deze dieren hoeven nog niet te spetteren ,juist de basis moet goed zijn .
ben heel nieuwsgierig wat jurys hier van vinden.

EllyC

Re: nieuwe dressuurproeven knhs:top of flop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:06

Ik begrijp je vraag niet in combinatie met je onderwerp.
Gaat het nu over nieuwe proeven of over jonge paarden. Het zou ook nog over "slechte" jury's kunnen gaan.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:44

de knhs wil graag een happy athlete en heeft nieuwe proeven gemaakt waarbij vooral in de b en l veranderingen zijn aangebracht ,veel b en l jurys gaan hier prima mee om,echter, zit er een jury die bijna altijd m of z jureert,dan valt het me op dat een b of l proef met een jong paard soms lager gewaardeert word dan een ruiter met een m of z paard die opnieuw in de b of l word uitgebracht,deze lopen vaak met veel oprichting,soms zelf verzameld en dat was volgens mij niet de bedoeling van de nieuwe proeven,dus ik vraag me af ,los van het feit of een jury goed of minder goed is,hoe deze jurys er zelf over denken,of ze misschien niet teveel het m of z paard bevoordelen omdat ze dat meestal jureren en dus dat jonge paard,wat volgens de nieuwe proeven een uitstekende proef laat zien hier het nakijken heeft.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:19

Stel Salinero loop een L proef en een vierjarig paard.
- Beiden foutloze proef, Salinero wint omdat ie gewoon verder is in de africhting en dus kan gaan voor die 8 en 9.
- Salinero maakt fouten en jong paard foutloos. Dan is het maar net hoeveel fouten salinero maakt en welke kwaliteiten jong paard heeft.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:31

Ik snap goed wat je bedoelt. Ik rij ook met een jong paard (net L1 gestart). Maar de ene keer kregen we super hoge punten, terwijl de proef niet geheel foutloos was en de andere keer kregen we lage punten terwijl het een nette foutloze proef was.
Alleen ik maak me er niet meer druk om. De ene jury wil in de B/L een braaf paard zien lopen ongeacht de leeftijd en een andere jury wil een spetterde proef zien waarbij het paard al meer moet laten zien ongeacht de leeftijd.

Zo kan het dus zijn dat een 10 jarig heethoofd in de B laatste word in de baan bij een jury die graag braaf en rustig ziet. Maar zo kan een 4 jarige die braaf zijn oeveningen laat zien ook laatste worden bij een jury die graag een knal proef ziet.

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met wat voor jury je hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:31

kate__ schreef:
de knhs wil graag een happy athlete en heeft nieuwe proeven gemaakt waarbij vooral in de b en l veranderingen zijn aangebracht ,veel b en l jurys gaan hier prima mee om,echter, zit er een jury die bijna altijd m of z jureert,dan valt het me op dat een b of l proef met een jong paard soms lager gewaardeert word dan een ruiter met een m of z paard die opnieuw in de b of l word uitgebracht,deze lopen vaak met veel oprichting,soms zelf verzameld en dat was volgens mij niet de bedoeling van de nieuwe proeven,dus ik vraag me af ,los van het feit of een jury goed of minder goed is,hoe deze jurys er zelf over denken,of ze misschien niet teveel het m of z paard bevoordelen omdat ze dat meestal jureren en dus dat jonge paard,wat volgens de nieuwe proeven een uitstekende proef laat zien hier het nakijken heeft.

Heb het nu 3 x gelezen en snap nog steeds je punt niet.. Clown Heb ook nog nooit een zin met zoveel komma's gezien, misschien dus eerst je verhaal nog eens duidelijker maken?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 07:48

Jij hebt het gevoel dat de jury dingen wil zien bij een B of L proef waarvan de KNHS in de proeven zegt dat die nog niet hoeven (verzameling, oprichting etc) en dat dat met name voorkomt wanneer een jury ook M en/of Z mag jureren.

Zo begrijp ik de vraag tenminste.

Overigens heb ik dat idee totaal niet!!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 07:53

Ik begrijp je vraag ook niet helemaal, Gestoord

Juryleden beoordelen naar aanleiding van het skala van de africhting, voldoe je, krijg je hoge punten ,voldoe je niet, zijn je punten wat lager

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 08:12

oke het zal wel aan mijn vraagstelling liggen.
stop maar met antwoorden,ik ben weer iets wijzer en aangezien dressuur een jurysport blijft zal ik me in de toekomst wel vaker blijven verbazen over de gegeven punten.
bedankt allemaal voor jullie reacties.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:18

Verklaar je antwoord even nader.......

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:35

Deze reactie. in een ander topic verklaart een hoop( voor mij dan)
Ze is "bang" dat de mensen die rollkur oefenen hoger eindigen bij juryleden in Nederland, dan in Duistsland....

Citaat:
25 jaar in duitsland gewerkt en gereden,hele leven in de paarden gezeten,nu dus een grijze ,oude dressuurmuts,die met lede ogen aanziet hoe het,de goeden nagelaten,er tegenwoordig aan toe gaat in paardenland. zeer veel jongens en meisjes nemen over wat de toppers doen en dat is bij veel dingen niet in het belang van de pony of het paard.slecht gereden in de proef,volg ze maar is naar het inrijterrein en kijk wat daar dan soms gebeurd.vroeger was paardrijden een edele sport met een edel dier waar je in harmonie mee samenwerkte. natuurlijk moet je duidelijk zijn en zijn het geen troeteldieren maar mijn laatste paard deed op z'n 18e met een lichte aanleuning bijna alle grand-prix oefeningen nog fluitend en dat is voor mij een bewijs dat de skala der ausbildung z'n werk doet ,alleen dat kost tijd en dat is er tegenwoordig vaak niet meer bij helaas!! zolang sommige trainingsmethoden toegestaan blijven zullen er heel wat dieren een ellendige wedstrijdperiode hebben waarna ze op jonge leeftijd de kroket in gaan want ze zijn versleten op cruciale plekken,dat gebeurt en is bewezen terwijl het niet nodig is.

en:
Citaat:
als je tegenwoordig op wedstrijdterreinen zowel bij de paarden als pony's rondloopt en je ogen goed de kost geeft dan denk ik dat de 75% in de krul getrokken dieren 1000 keer beter af zijn bij een recreatieve ruiter dan bij al die ruiters die de rolkur imiteren en dit gaat zelfs bij toppers mis [zie filmpjes van ulrike thiel uit 2004 op you tube,bvb laurens en anky]zie het struikelen en onregelmatig lopen van achteren en open monden,pure kwelling.elke zaterdag ga ik met iemand mee op wedstrijd die godzijdank haar paard rustig van achter naar voor rijd en het paard de ruimte geeft,met uitstekende wedstrijdresultaten tot gevolg,okee anky's paarden worden oud maar als je het filmpje van laurens ziet dan moet hij nu niet verbaasd reageren dat zijn paard geblesseerd is,ik hoop dat hij eerst bij zijn manier van rijden te rade gaat dus misschien levert het nog wat goeds op.dus fanatieke recreatieve dressuurruiters prima ,ook al zitten ze op grand-prix niveau,zolang het maar plezierig voor de paarden is.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:06

amondi, ik heb het hier niet over trainingsmanieren maar over jurybeoordelingen van de nieuwe B en L proeven die ik beter vindt voor jonge dieren overigens.
het valt me op wedstrijden net iets te vaak op dat een 4 jarig goed gereden paard met een uitstekend gereden proef het regelmatig aflegt tegen een zegmaar 8 jarig paard dat opnieuw in de B gestart word.
de 8 jarige loopt soms spetterend maar wel met tact- en andere foutjes en krijgt dan toch meer punten,terwijl vooral tact,regelmaat en een op eigen benen in aanleuning lopen zo belangrijk is.
boktlid jury gaf hier een duidelijk antwoord op en daarmee is het voor mij klaar.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:45

Omdat 8 jarige paard verder is opgeleid en meer 'geshowt' wordt. Of vaak gewoon beter gereden! Daarom wint het 8 jarige paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:52

Daar gaan we weer! De jury moet ( in mijn ogen tenminste) een proef beoordelen naar het gereden zijn op dat moment! Die weet dus niet hoe een paard thuis loopt, of dat het een geweldige proef is voor een zo'n moeilijk of jong paard.
Als je met een jong paard in de M komt, dan moet je je paard ook M klaar hebben.En of je nu een 20 of een 4 jarige rijd, dat mag geen verschil maken!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:51

De ene jury wil netjes en braaf, de andere jury wil spetterend, tis nu eenmaal een jurysport, verander je niets aan. Maar ik weet bijna wel zeker dat de jury's de persoon met de fijnst en netst gereden proef als 1e plaatsen.

Start je M dan start je M en is er voor de jury geen reden om naar leeftijd te kijken, je kiest er zelf voor om M te starten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:45

Kom bij ond in de kring rijden!
Hier zijn het toch echt de vier jarige die de L domineren.

Ik start zelf met regelmaat een drie of vierjarige, en heb nooit te klagen over de punten. Ook niet als er een Z jury zit. Sterker nog, zo ongeveer mijn hoogste punten haalde ik bij een jury die nationaal jureerd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:59

Ik kijk niet naar leeftijd (behalve als ze te jong zijn Knipoog maar hoe de proef gereden wordt. Het kan dus net zo goed een 4-jarige als een 15-jarige zijn die aan kop staat.
Overigens vind ik dat van veel jonge paardenruiters wel meteen hun handicap. Zij vinden dat een jurylid er maar rekening mee moet houden dat hun paard jong is. Je kunt van mij gerust een extra rondje in de bak krijgen, maar ook dat krijgt iedereen met een kijkerig paard. Verder moet je gewoon het gevraagde tonen en als jouw paard de eisen van die L-proef nog niet aan kan, dan is het dus erg jammer maar ben je er blijkbaar nog niet aan toe.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:22

Veel mensen verwachten dat omdat hun paard jong is dat ze het recht hebben dat hun paard minder mag lopen voor een wp. Nou dan raad ik je van harte aan om lekker thuis te gaan trainen tot je wel wp waardig rijdt Lachen