Ik krijg mijn haflinger niet van het land !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adaja

Ik krijg mijn haflinger niet van het land !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 12:36

ik heb een haflinger van 6 jaar .
al vanaf ik haar heb ( 3jr ) heeft ze zo algeduren de tik dat ik haar met geen mogelijkheid van het land krijg .
ze komt naar mij toe en rent uiteindelijk ook weer weg en gaat dan op afstand staan kijken .ik heb ook al geprobeerd haar met snoepjes te lokken , maar dan pakt ze het snoepje en rent ze weer weg .
ze staat met nog een haflinger waar ze best wel gehecht aan is , dus als we die van het land halen kwam ze normaal wel , maar dat lukt nu ook niet meer ! het lijkt echt een probleem te worden , wie weet wat ik kan doen ?

fjordnina

Re: Ik krijg mijn haflinger niet van het land !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:41

Grondwerken. Is de weide erg groot? Zo ja, dan even een stukje afzetten. Eerst die andere haf eruit en dan jouw haf met beleid, een kort zweepje (als verlenging van je arm) en lichaamstaal rond sturen.
Na een tijdje zal ze haar hoofd omlaag brengen en met haar tong over haar lippen strijken. Op dat moment breek je de training af en roep je haar bij je om haar met een brokje te belonen. Als het goed is kun je dan ook het halster omdoen. Vliegt ze dan toch nog opnieuw weg, dan nog eens dezelfde training herhalen en het later opnieuw proberen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:44

dat is de join-up die je daar beschrijft he? van monty roberts?
ik heb het ook gedaan bij mijn haflinger. het werkt echt!
vergeet niet om oogcontact te houden bij het wegdrijven, en jezelf weg te draaien bij het stoppen.
als je ze gaat halen in de wei, aarzel niet, wees zelfverzekerd. stap stevig op je paard af!
inderdaad een stukje afzetten, is verstandig.
veel succes!

edit: Join-up niet elke dag, dat is niet goed voor het paard. het is de trainingsmethode van Monty Roberts (paardenfluisteraar), die hij gebruikte om jonge paarden op te leren, op een natuurlijke manier.
mijn instructrice heeft mij verteld dat de join up het karakter van het paard kan beïnvloeden, en dat willen we natuurlijk niet. als ie dus door heeft dat hij mag komen, beloon dan goed, en join-up niet langer dan nodig Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-08 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Adaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 12:50

vergeet niet om oogcontact te houden bij het wegdrijven, en jezelf weg te draaien bij het stoppen Geld, geld! wat bedoel je daar precies mee?

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:16

join up werkt super

mijn pony was ookj altijd moeilijk een paar keer join up gedaan ik heb wel de stick en de parelli spullen heb haar ook natural opgevoed zeg maar

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:23

Adaja schreef:
vergeet niet om oogcontact te houden bij het wegdrijven, en jezelf weg te draaien bij het stoppen Geld, geld! wat bedoel je daar precies mee?

in de natuur drijft de alfamerrie de (opstandige, stoute) jonge paarden weg. Monty roberts heeft gezien dat de merrie oogcontact hield, en met haar borst naar het paard stond. dit moet jij ook doen, om je paard weg te drijven.
als de merrie het jonge paard heeft "verbannan", laat ze hem na een tijdje weer terug bij de kudde. al die tijd heeft ze zich erg dominant opgesteld (oogcontact, houding). als ze het paard weer terugroept, -zag monty roberts- draait ze zich voor een kwart weg (onderdanig), verliest oogcontact. het paard komt terug bij de kudde.
doet het jonge paard weer vervelend, herhaalt ze deze actie Knipoog
waar moet je nog op letten?
- bij het drijven borst evenwijdig met je paard
- oogcontact
- armen wijd
- vingers open (denk aan een roofdier met klauwen, ook zij maken oogcontact!)
- eventueel een longe meenemen om extra te drijven, maar lichaamstaal doet al veel.

eerst draait het binnenoor naar jou, dan gaat het hoofd naar beneden, dan gaat ie kauwen of likken.
(doet ie dat niet, niet gevreesd, oefenen werkt echt Knipoog )
Voordat je deze signalen hebt niet terugroepen!

- bij het terugroepen wegdraaien
- hoofd wegdraaien en NIET naar het paard kijken.
- als het goed is komt je paard
- komt het niet, terug wegdrijven
- komt het wel, belonen, en halster omdoen
- rondje stappen, belonen

meer weten over join up? lees de boeken van Monty Roberts of zoek op het internet Lachen
het is een effectieve trainingsmethode, waardoor het paard respect voor je krijgt.
ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog
succes!

edit: info toegevoegd Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 07:18

VSW-->OPG