Een ruin met hengstengedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Een ruin met hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:03

Hey,
tja, misschien een rare vraag maar volgens mij heb ik er hier zo een lopen.

Even de geschiedenis:
Mijn paardje is een 13-jarige New-Forest x arabier ruin. Ik heb hem 3 jaar geleden gekocht. Zijn vorige eigenaar heeft hem op 6 jaar gekocht en hij was toen nog niet opgeleerd, hij was wel al ruin.

De voorbije 3 jaar:
Het is een schat van een paardje, maar hij heeft wel een vrij dominant karakter. Bij grondwerk moet je echt heel consequent zijn, want hij is graag baas. Hij weet dat hij naar mij moet luisteren, dus dat is geen probleem ... maar tegenover anderen gaat hij soms te ver. Zeker als hij merkt dat de mensen bang zijn, gaat hij zich gewoon heel dominant opstellen. Zolang ik in de buurt ben, weet hij dat hij zich moet gedragen maar ik laat nooit iemand vreemd alleen in de wei gaan omdat ik het dan niet echt vertrouw.
Ik had ook al gemerkt dat hij zich tegenover merrie's totaal anders gedraagd. Terwijl hij normaal heel makkelijk te rijden is, gaat hij in de buurt van merrie's oppeens moeilijk doen (lees: nerveus trippelen, staart in de lucht, machogedrag, ...). Ik wil wel even vermelden dat het niet gevaarlijk wordt. Als ik hem effe kordaat aanpak, weet hij dat hij ermee moet stoppen en dan luistert hij ook naar mij. Het is alleen vrij lastig een nette dressuurproef te rijden op een paard waarbij de hormonen op hol slaan.

Gisteren:
Onze buren hebben een nieuw paard gekocht, een ijslandse hengst. Hun weide grenst aan die van ons en gisteren hadden ze hun paard voor de eerste keer op die wei gezet. Ik wist niet wat is zag ... mijn paardje (dat normaal altijd rustig staat te grazen met zijn 2 vriendjes, de ezelruinen) gedroeg zich oppeens als een echte hengst. Begint hij daar door de wei te draven (super draf, nog nooit gezien, alsof hij de grond niet raakte) met zijn neusgaten groot open, zwaar ademend, staart loodrecht de lucht in en een zalige nek erop (elke spiervezel aangespannen en in een mooie boog => ik wist niet dat hij zo'n chique bovenhalsspier had).

Ik heb nog nooit een normale ruin zich zo zien gedragen ... dus, kennen jullie nog zo'n paardjes? Omdat ik niets van hem weet van voor 6 jaar, begin ik te denken dat hij vrij lang hengst is geweest en misschien zelfs heeft gedekt. Zou dit kunnen kloppen? Of heeft elke ruin wel zo zijn momenten (nuja, ik ken er geen andere die dat doet)?

Groetjes

Wendy1978

Re: Een ruin met hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:10

Mijn ruin van 4 doet precies zelde als de jouwe! Hij heeft zelfs op de wei wat merrie's gedekt die hengstig waren... Ik wil even meelezen... Stipje dus...

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:29

Ofdat die van mij zou dekken weet ik niet ... hij heeft nog nooit op de weide gestaan met merrie's. Maar ik kan het mij best voorstellen.

ps: @DiegoWendy: ik heb even in je profiel gespiekt en je hebt een super mooi paardje Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:32

Hier ook zo een. Lachen Gijs is officieel een (ezel)ruin, maar hij dekt alles en vertoond ook ander hengstengedrag.
Wat bleek, hij is inderdaad gecastreerd maar hij blijft evenveel testosteron aanmaken als een hengst. Eerst werd gedacht aan een klophengst, maar nader onderzoek wees uit dat echt alles weg is gehaald.
Hij is dus eigenlijk geen ruin, maar een onvruchtbare hengst. Dierenartsen vertelden al dat het heel weinig voorkomt, maar Gijs voelt zich dus helemaal de man, met alles erop en eraan.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:51

En hoe heb je dat dan laten onderzoeken? Met een bloedonderzoek ofzo?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:54

Bloedonderzoek inderdaad, nadat er scans waren gemaakt en hij geopereerd zou moeten worden (omdat ze dachten dat het een gewone klophengst was, of dat er ergens een zaadleider niet goed was afgesloten).

Lieke_Ulfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:33

Hoi evih,
Mijn inmiddels 7-jarige ruin vertoont precies hetzelfde gedrag! Hij is met name heel erg dominant en moet goed kortgehouden worden. In de bak wil hij wel eens aanvallen als een ander paard in tegengestelde richting tegemoet komt. Ook als ik een buitenrit maak met andere paarden, dan moet hij de eerste 10 minuten even laten zien dat hij de baas is. Jouw verhaal m.bt. het grondwerk herken ik ook heel sterk. Ik moet altijd donders consequent zijn en dat is niet elke dag even gemakkelijk. Vooral als ik een beetje moe ben of afgeleid, dan maakt hij meteen misbruik van de situatie. Ik ben er van overtuigd dat hij geen slecht karakter heeft, want er zijn ook genoeg momenten dat hij even wil knuffelen of wel gewoon meteen luistert. Ik kocht hem op 3-jarige leeftijd. Hij was toen net gecastreerd. Zijn hengstengedrag is eigenlijk met de jaren erger geworden. Daarbij is hij nogal groot (1.72 m) en sterk en door zijn gedrag niet erg geliefd op de pensionstal waar ik sta. Bloos Sommigen gaan met zweep gewapend de wei in om hun paard te halen, omdat die van mij zich er meestal op een negatieve manier mee bemoeit. Best lastig soms zo'n paard... Hoe ga jij er mee om? Ik moet wel zeggen dat ik vrijwel alles met hem kan doen omdat hij mij als leider accepteert. Maar de verhoudingen worden alsnog regelmatig op de proef gesteld, haha! Haha!

ragna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:03

hallo dat is zeer normaal dit is mij overlaatst ook gebeurd. het is niet omdat ze ruin zijn dat er daarom niets meer van hengst inzit.mijn paard stond overlaatst met een hengstige merrie in de piste tot ik plots diepe hinnik hoorde vervolgens heeft hij haar gedekt en deed hij zeer agressief naar de andere ruin.ik verschoot ervan want ik heb hem nog nooit zo zien doen, maar blijkbaar is dat nog normaal.
mvg
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-08-08 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote v.d. beginpost verwijderd i.vm de overzichtelijkheid.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:10

Ik rijd er twee die zich zo gedragen! Beiden ruiken het direct als er een merrie in de omtrek staat die hengstig is, blazen zich op, gaan showen. Allebei dekken ze ook en zijn er niet vies van hun leuter in de merrie te hangen, er zijn ook ruinen die die laatste stap niet meer maken. Vooral de fjord is letterlijk niet meer te houden, wordt nerveus en dominant, is nergens van onder de indruk. De ijslander wordt ook nerveus en dominant, gaat gillen, maar is gelukkig aan de hand en onder het zadel goed bij je te houden. Hij is wel erg dominant tegen andere ruinen/hengsten, alle, vooral mannelijke paarden die een bedreiging vormen voor de rangorde in de kudde. Kwestie van hormonen, en of je paard zich bij de mens gedraagt: opvoeding!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:04

Ik ken idd hiervan ook wel meerdere ruinen, en heb hiermee ook wel gezien dat zij zich onder een ander nog dominanter paard juist weer wat normaler gaan gedragen(dit kan dus een andere ruin of merrie zijn)maar sommigen tsja die veranderen nooit.
Wij gaan zeer binnenkort onze 2 jarige minshet castereren omdat deze kleine man erge last van zijn hormonen heeft, en hierdoor erg gefrustreerd raakt, wij hopen dat hij als ruin dit niet meer zal hebben, en hij voor de rest van de paarden een heerlijk maatje kan worden.
Onze hengst is juist een echte gentleman, en vertoont niets van de hierboven beschreven ruinen, en het is een goedgekeurde dekhengst welke ook dekt, maar kan met een gerust hart met zijn kudde(welke merries zijn) op het land, we scheiden ze enkel als de dames hengstig zijn(de dames gaan hem dan lastigvallen) Knipoog

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:07

zelf heb ik er ook 1, deze komt vanzwege deze redenen niet buiten met de groep, hij staat elke ochtend een uur apart met een ruin in een land even buiten als de rest binnen is.
ik reageer er niet echt op, gewoon normaal blijven doen lijkt me het slimste Tong uitsteken en ja als ik me druk ga maken doet meneer het alleen maar erger en om nou al meisje van 1.70 naast een paard te staan die op zulke momenten wel 1.75 is, ja dan heb je ook niet veel te doen he Tong uitsteken

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:11

die van mij heeft dat ook jaren gedaan.. dekte alle merrie's in de wei..

wilde zelfs een keer boven op een nep koe springen toen ik er op zat.. en dat op een concour Clown
schaamde me kapot Nagelbijten / Gniffelen

Lisa_Gijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:03

Mijn verzorgpony doet dit ook. Hij is nu ruim een jaar geleden gecastereerd. Als ik in de bak rij met andere paarden gaat hij alleen maar achter de merries aan. Zodra er een andere ruin bij die merrie in de buurt komt word hij woest jo! Helemaal bokken naar die ruin. Ook als hij los in de bak staat. Zodra er een merrie voorbij loopt begint hij helemaal te showen. Supper mooi, maar of het het van de bak daat zo blij mee is, hij gaat er vaak tegen steigeren enzo. Nu kan ik hem dus niet meer alleen laten staan.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 21:30

Ik sta niet op een pensionstal, dus daar heb ik al geen problemen mee. Op de weide staat hij gewoon met onze 2 ezelruinen en ik rij altijd alleen in onze piste.
Als ik ergens naartoe ga, begint hij altijd te showen naar de merries en nu heb ik dus ook gemerkt dat hij andere hengsten echt wel wil imponeren.
Gelukkig beseft hij heel goed dat ik baas ben en dat hij dus ook echt wel naar mij moet luisteren. Zoals MaiMai al zei, een kwestie van opvoeding. Ik doe gewoon heel veel grondwerk met hem (dagelijks als ik hem eten ga geven, laat ik hem wel merken wat er van hem verwacht wordt) en zorg er dan ook voor dat ik hier heel consequent in ben.
Als hij tijdens het rijden moeilijk doet, ga ik net dat wat extra vragen (bijvoorbeeld oefeningen die van hem veel concentratie vragen), zo hou ik zijn aandacht bij mij en niet bij die oogverblindende merrie's Haha!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:19

Die van mij heeft het een tijdje terug ook gehad. Er stond een nieuwe merrie in de kudde. Normaal boeit het hem niks, maar nu dus wel. Heel de tijd showen, hinikken enzo. Na anderhalve week was het over en deed hij weer normaal. Hij is wel wat laat gecastreerd(5 jaar)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:59

Ik zie dit soort gedrag wel vaker bij ons op stal bij de ruinen. Als er dan een nieuw paard op stal komt, moeten "de heren" even laten zien hoe stoer ze zijn. Even kennismaken en lekker stoer zijn. We hebben een manegepaard (ruin) en hij dekt wel alle merries als ze samen in de wei staan, maar hij heeft verder geen hengstengedrag. Niet stoer doen, geen macho zijn tijdens het rijden. dan reageert hij ook niet op de merries. Sommige ruinen houden dit gedrag langer als een ander. we hebben een arabierruin op stal van 15 jaar en die is gecastreerd toen hij 12 jaar was. Dat is zo'n schatje: heeft absoluut geen rare kuren tegenover merries. of tegenover mensen. We zetten hem niet met merries in de wei, hij gaat altijd alleen. Maar voor de rest is hij superlief. Dus het wisselt ontzettend bij ruinen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:03

Ik heb ook een 'wannabe hengst'.. Haha! maar alleen in de wei, met rijden oid heb ik er niets geen last mee (gelukkig)
Maar zodra hij met een hengstige merrie in de wei staat is zijn motto; erop en erin Bloos! Haha! Ook bloed laten onderzoeken maar tis toch echt een ruin

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:10

hmm zou 't niet kunnen dat ze toch kwa denken in hun koppie nog hengst zijn (maar 't dus niet meer zijn) hun "eigendom" willen toe eigenen?
want lees idd dat 't vaker voorkomt....

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:11

Ik heb ook een ruin die zich als hengst gedraagt.
Hij is ook heel dominant, naar mensen en naar paarden.
Hij is de leider in de kudde, en zorgt er altijd voor dat hij een eigen merrie heeft. Die hij ook gerust dekt als ze hengstig is.
We hebben dit wel laten onderzoeken maar er kwam niks geks uit. Gewoon een ruin met hengsten manieren.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:11

Bij Myrthe stond er zoeen in hetzelfde land, en het was voor mij soms onmogelijk om haar op een normale manier uit het land te halen. De weg naar mijn paard werd regelmatig opniet mis te verstane wijze geblokkeerd door de ruin, en dan ook echt op zo'n manier dat je het wel uit je hoofd laat.