Paard op eigen kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonnn

Paard op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:28

Hey medebokkers!

Ik hoorde van een bekende van een vriendin dat zij haar eigen pony heeft en zelf betaald door midden van bijbaantjes, ze is 15 jaar.
Nu lijkt mij dat vrij moeilijk, omdat ze naast het werken en paard verzorgen ook nog naar school moet.
Kennen jullie mensen die dat ook lukken, of doen/deden jullie dat zelf?
Het gaat natuurlijk om mensen onder de 18, dus die nog op school zitten, en genoegen moeten nemen met een jeugdloon en weinig tijd.
Laatst bijgewerkt door Neonnn op 26-08-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamara_85

Re: Paard op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:31

Het is zeker wel mogelijk om op je 15e een paard te onderhouden met een bijbaantje.
Toen ik 16 was kocht ik mijn eigen pony en onderhield haar ook nog zelf. Dat was toendertijd 450 gulden per maand. En na een paar maanden 205 euro. Ik kon dit financieren door 3 dagen te werken bij de mcdonalds.

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:33

Hoeveel uur werkte je daarvoor?:)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:02

ik heb het ook gedaan ik liep iedere ochtend 1 of 2 krantenwijken om mn geld te verdienen en ik kan je zeggen het is verschikkelijk zwaar en je houd geen geld over.

tuurlijk ben je blij met je paard en zou het zo weer doen maar bedenk dat het verschikkelijk zwaar is! Ik was trouwens net 16 toen de tijd
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-08 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:24

Ik ben nu achttien, werk op zaterdag en volgende week begint de universiteit weer, dus naar school ga ik ook nog. Of ik het ga redden? Financieel gezien wel, aangezien m'n ouders ook willen bijspringen als het even moeilijk gaat. Qua tijd? Ik máák gewoon tijd Ja

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:33

Ik ben nu zeventien en heb mijn paard inmiddels alweer vier jaar. In het begin betaalden mijn ouders nog een flink bedrag mee, inmiddels is dit alleen nog maar bijdrage in onvoorziene kosten als dierenartsrekeningen.
Ik zit nog op school en werk 9,5 uur in de week om het te bekostigen. Je moet er veel voor laten en goed op je financiën letten, maar voor mij is dat het dubbel en dwars waard.
Het kan dus zeer zeker.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:15

Ik ben nu negentien, doe universiteit en daarnaast werk ik in de boerenbond op zaterdag (van 9u tot 19u), en van dat geld onderhoud ik mijn paard. Mijn vader springt wel bij als er onverwachte DA-kosten zijn of als ik een keer niet rondkom, maar normaal gezien lukt me dat toch elke maand Lachen Voordeel is wel dat mijn stal+weidegang maar 80 euro per maand is, en hij buiten wat recreatiemengeling niet veel speciale dingen hoeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:32

VSW-->TAO

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:36

Op mijn vijftiende betaalde ik al voor anderhalf paard pensionstalling. Mijn ouders sprongen bij voor eventuele da kosten maar de rest betaalde ik zelf, ik had een krantenwijk en maakte bij mensen schoon, in de weekende en na school, zodat ik s'avonds tijd had voor mijn ponies.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:36

Hoi,

Ik ben nu 17 maar heb mijn paardje al vanaf mijn 15e, betaal hem helemaal zelf.
ik heb een les week van 32 uur en daarbij werk ik ongeveer 15 uur in de week. Naast mijn bijbaantje breng ik ook nog kranten rond. de dagen dat ik werk 2 doet een verzorgster orrie en die betaald ook een beetje mee aan de stalkosten.

Voor meer info mag je pben.

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:32

Ok, dus het komt wel voor? Leuk dat dat kan! Ja

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:40

Als je tijd er voor maakt zal het wel mogelijk zijn!

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:41

ik heb mijn pony gekocht toen ik 13 was (mijn mama heeft het bedrag toen voorgeschoten) toen stond ik nog bij mijn peter helemaal gratis. maar na een jaar kwam er daar ruzie van dus ik zou het zeker niet aanraden! daarna ben ik verhuisd naar een weide bij mensen daar heb ik ook ong. een jaar ofzo gestaan daar betaalde ik €35 ofzo per maand, en dan nog de hoefsmid en veearts. dit betaalde ik door te werken in de weekends, ook heb ik mijn pony afbetaald aan mijn mama toen ik 14was door te werken. nu staat ze sinds december 2007 bij mijn tante als noodoplosing aangezien er iemand in de straat om die vorige wei ruzie zocht en zei dat hij m'n pony ging stelen en op mijn gezicht ging slaan .. jaja gezellige boel ^^
nu bij mijn tante betaalde ik €100 in de winter en €80 nu vanaf mei. dit is veel te veel voor wat het is maar ja ik kon niet anders of het betalenwant ik vond geen andere plaats. dit betaalde ik ook door te werken in de weekends enzo. nu heb ik een andere plaats gevonden waar ik €100 in de zomer ga betalen (vanaf september) en dan €150 in de winter, ook komt daarbij dat ik nog men eten moet kopen maar dit zal hoogstens €20 zijn hoop ik per maand.. ook moet ik nog mijn benzine van mijn brommer betalen om er naar toe te rijden, ook ong.€20 per maand.
ik heb deze zomer ook een vakantiejob gedaan(vorig jaar ook) en heb daarvan €700 aan de kant gehouden voor lientje haar stalgeld aangezien ik nu met mijn pols in het gips zit en niet weet wanneer ik weer mag gaan werken. ook heb ik dan nog geld moeten gebruiken om mijn brommer te onderhouden en binnenkort heeft hij een nieuwe uitlaat nodig van €100 of ik kan het vergeten dat ik er nog mee ga kunnen rijden.
ik zoek een bijrijdster die halve stal wil doen, maar dat is hier niet zo makkelijk te vinden. nu heb ik een meisje die het voor 1maand wil doen met dat ik toch niet kan rijden maar dit is natuurlijk niet lang é ..

nu ben ik dus 16, het is dus perfect mogelijk als je het echt wil! Lachen

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:44

ik zit op school en werk op de zaterdag in het magazijn en verdien daar genoeg mee om mijn paard te ondehouden:D

groetjes

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 12:17

tara_doris schreef:
ik zit op school en werk op de zaterdag in het magazijn en verdien daar genoeg mee om mijn paard te ondehouden:D

groetjes

Dat valt best mee dan! Ja

Edit: Smilieprobleempje.

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:24

Ik was 14 (bijna 15) toen ik mijn eigen paard kocht. Ik heb vanaf mijn 13e gewerkt en hiermee al het geld bij elkaar gespaard. Heb naast mijn opleiding nog genoeg tijd voor mijn paard Knipoog Moet alles aan me paard zelf betalen van voer tot dierenarts.

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:56

woow, ik ben dan 20..maar heb het idee dat het me echt niet gaat lukken een eigen paard. Hoeveel betalen jullie aan stallingskosten dan? Hier in de buurt zit je gauw rond de 125-200 euries in de maand!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:32

Ik heb op mijn 16 ongeveer mijn pony gekregen maar moest haar ook zelf onderhouden, dus stalling, DA en hoefsmid. Dat is mij ook altijd gelukt door mijn zaterdag- en vakantiewerk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:30

ik heb op m'n 15e mijn pony gekocht.
Ook alles zelf betaald. Ik nam/neem genoegen met minder luxe. En zou me bovendien ook neit gemakkelijk voelen om m'n paard op de manege te stallen.
Ik ging weinig op stap en werkte zo'n 18 uur in de week in de supermarkt.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:38

Ik wacht nog een paar jaartjes Bloos
Eerst maar bijrijden, kan ik en ervaring opdoen en meteen sparen voor later.
Omdat ik ook een eigen huisje, auto'tje ect. wil!
Jammer dat je van alleen een paard niet kan leven Haha!

Overgens zou ik het met mijn bijbaan niet halen. Maar dat komt ook doordat
ik studeer, en dus niet zoveel dagen bij kan werken.

Dat lijkt me ook lastig bij het kopen van een eigen paard op die leeftijd (15 jaar). Wat als je het straks drukker krijgt?
Maar als het lukt vind ik het alleen maar bewonderingswaardig!

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:49

Ik heb ook zelf een paard gekocht toen ik 16 was. Gewoon van een baantje in de supermarkt gespaard. (paardje was 2400 gulden) Stalling was een box bij een boer met pony's (100 gulden per maand), ik moet wel zelf voeren en uitmesten en zelf zorgen voor stro of zaagsel. Dat werd dus zaagsel, kon je gratis afhalen bij de timmerfabriek. Hooi mocht ik kopen bij de boer voor 3 gulden per pak. Mijn vriendin had daar ook een pony staan dus we gingen samen voeren voor schooltijd en we konden elkaar aflossen als de een niet kon of zo. (Op aterdag kon ik nooit, moest ik de hele dag werken in de supermarkt) In de winter voerden we veel winterpeen bij, dat kon je goedkoop inslaan in bulk. In de zomer ging hij 6 maanden de wei op voor 500 gulden voor het hele seizoen. Het was wel elk dubbeltje omkeren maar het was goed te doen hoor. Ik praat nu over de periode vanaf 1986 - 1991, in 1991 ging ik verhuizen en ging m'n paardje naar een manege voor 310 gulden per maand. Maar toen was ik weer wat ouder dus ik had wat meer te besteden. Wel altijd bijbaantjes erbij gehad en ook in de zomervakantie ging ik vaak een paar weken werken. Maar ik heb er wel van leren doorzetten en niet opgeven als je iets wilt!!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:54

ik denk dat het erg afhankelijk is van de vaste lasten die je moet betalen. als er makkelijk goedkope stalling is te vinden (en zoek er dan meteen 2 zodat je niet meteen een probleem hebt als je ergens weg moet) is het wel te doen.
op de voorwaarde dat je ouders inspringen bij onvoorziene rekeningen (die heel hoog kunnen zijn als je pech hebt..)

Ik heb het ook gedaan!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:06

ik mocht nooit een eigen paard.
Ik kon hem niet betalen, ookal wouden mijn ouders dan wel een beetje bijbetalen.

toen ik 21 was, had ik genoeg gespaart en heb ik een veulen gekocht. Dit omdat ik dan nog effe lekker door kan sparen voor spullen en ik het beeste zelf kan africhten ( ik doe het ook op mijn werk dus ik weet hoe het moet!)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:25

Ik kan me niet voorstellen dat je van een paar uurtjes in de week werken je paard kunt onderhouden. Stallingsgeld van € 80,-- zal een unicum zijn omdat het gewoon domweg niet uitkan. En wat hoort er allemaal bij onderhouden? Dierenarts, hoefsmid, lessen, concoursen?

Voor degenen die het lukt om een paard te kunnen onderhouden met slechts een zaterdag werken.....mn pb-box staat open want dan moet ik het toch anders gaan doen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:01

ik was 15 toen ik mijn pony kocht, tot mijn 16-de heb ik heb onderhouden door wat te werken, maar ook voor een deel van het spaargeld dat ik had. Toen ik 16 was ben ik 2 avonden (van 4 uur) in de week gaan werken (en verdiende 10 gulden per uur) hier kon ik hem helemaal van onderhouden.
In noodgevallen zouden mijn ouders wel bijspringen, maar dit is nooit nodig geweest, ook niet voor een operatie van 1400 gulden omdat ik een klophengst bleek te hebben.