Hoe veulen kennis laten maken met sloot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adawi

Hoe veulen kennis laten maken met sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:10

Ik hoop dat het hier goed staat Bloos

Maar hier mijn vraag;
Hoe kun je een veulen kennis laten maken met een sloot? En de daarbij behorende gevaren?
Volgende maand komt mijn veulen naar ons eigen weiland, maar deze kent nog geen sloten.
De paarden bij ons begrijpen dat ze er wel uit kunnen drinken, maar niet te dicht langs de rand moeten staan, ivm het eventueel erin vallen.
Dit veulen kent het niet en ik wil voorkomen dat hij erin komt te liggen. Want bij de buren hebben ze ook pas een jong paardje en die lag de eerste week al in de sloot. Gelukkig hebben zij hem op tijd gezien en eruit gehaald. Maar helaas kunnen wij niet dag en nacht op ons land uitkijken.

Ik heb wel eens gehoord door het veulen expres in het water te duwen, dat hij merkt dat het gevaarlijk is en hem er dan meteen weer uit helpen.
Maar dit vind ik niet echt een leuke, vriendelijke manier.

Hebben jullie hier oplossingen en of ervaring mee?
En ohja, het is niet mogelijk om het gehele land af te zetten met draad, daar is het veel te groot voor.

corine1981

Re: Hoe veulen kennis laten maken met sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:14

De paarden met veulens gaan bij ons op stal altijd gewoon mee naar buiten, er valt er wel eens 1 in in het begin (heel soms, kwestie van te laat remmen tijdens het spelen Lips are sealed ).
Doordat bij ons op stal de slootkanten te hoog zijn (daar zijn ze niet bedoeld om uit te drinken) moet je er dus wel bij blijven in het begin.

Rondom de wei van mijn eigen paardjes is een lage sloot, daar zou ik helemaal niet mee zitten.
Blijf er gewoon in het begin zo veel mogelijk bij, of zorg iig dat er toezicht is. 1 keer sloot betekent vaak geen 2e keer ze kijken wel beter uit!
En erin duwen zou ik ook niet doen nee

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:21

Ja onze sloot staat ongeveer gelijk aan het land. Ligt eraan hoeveel water erin staat. Soms ligt het water namelijk laag en dan is het land dus hoger.

Ik ben gewoon bang dat hij verdrinkt Bloos
Zijn moeder gaat niet mee, hij is dan net afgespeend en komt in een groep van 3 ruinen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:47

Citaat:
Ik heb wel eens gehoord door het veulen expres in het water te duwen, dat hij merkt dat het gevaarlijk is en hem er dan meteen weer uit helpen.
Maar dit vind ik niet echt een leuke, vriendelijke manier.

maar het is wel dé manier, boeren doen dat heel vaak met hun jongvee, mijn buurman heeft er een speciale wei voor (lage slootkant en ondiep water) en toen mijn merrie geveulend had heeft ze daar ook gestaan met dr uk en dag 1 lag de uk al in het water en nooit meer last met sloten gehad! ze is inmiddels 4 en weet heel goed wat een sloot inhoudt.