Wat is handig en welke dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat is handig en welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:43

Elk jaar zit ik weer met deze vraag.
Ik koop nu bijna elk jaar nieuwe dekens. Mijn paard heeft bij een sloop grage haflinger op de wei gestaan. Nu staan mijn twee paarden samen op de wei. En hoop dat ik nu wat langer met mijn dekens ga doen. En durf nu ook wat duurdere dekens aan te schaffen.

Maar wat is handig?

Mijn paarden staan s'nachts op stal en overdag een paar uurtjes buiten.
Tot nu toe heb ik waterdichte dekens gekocht in verschillende diktes. Zo heb ik er een met een fleece voering, een 300 grams en nog een staldeken 100 grams.
Maar nu ik weer bijna alles nieuw kan gaan kopen. Behalve de 300 grams die is nog heel en goed.

Vraag ik me af of het misschien handig is om een goede waterdichte deken te kopen een 0 grams. En dan staldekens van verschillende diktes te kopen zodat ik die op stal kan opdoen en als ze dan naar buiten gaan de 0 grams regendeken er over heen. En als ze weer binnen komen de regendeken weer af.

Of is verschillende diktes waterdichte dekens toch handiger? maar vind dat altijd een beetje vies. Dan zijn ze vies en nat en moet ik ze zo op stal zetten?

En welke diktes hebben jullie thuis en wanneer gebruiken jullie die?

caboclo

Re: Wat is handig en welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:57

0 grams waterdichte deken voor nou.
als het wat kouder word dekentje der onder,
regen deken gevoerd er bij kopen,
als de ene nat is andere er op.
en die andere ter drogen hangen. Knipoog

zo gaat t dit jaar bij my Verward Vork

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:58

Ik heb nu nog geen deken op, dat wordt eind september.

Doe dan een regendeken op, ongevoerd. In oktober laat ik hem scheren en dan komt mijn Bucas turnoun smartex erop, gaat tot -1 graden ofzo. Mocht hij het toch koud hebben heb ik hiernog een Rhino deken liggen. Of ik gooi een onderdeken onder de bucas op koude dagen.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:23

Ik vind het makkelijk om winterdekens van verschillende diktes te hebben en eventueel nog een onderdeken. Maar ik heb wel altijd minstens 2 dekens van elke dikte zodat ik altijd een reserve heb als er 1 moet worden gewassen of kapot is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:00

Mijn paard vind het heerlijk om in de blubber te rollen. Maar vind het altijd zo'n vies idee om der met een vieze en natte deken op stal te zetten. Alleen de buitekant is vies en nat maar toch vind ik dat geen prettig idee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:03

ik zou inderdaad voor een goede 0 grams waterdichte deken gaan (wel een echt goede, bijv bucas of rambo) en dan staldekens in verschillende diktes (100, 200 en 400 gram vind ik zelf ideaal, kan je goed mee conbineren als het kouder wordt).
als ze naar buiten gaan kan je de regndeken eroverheen trekken. als ze naar binnen gaan kan die vieze natte deken ergens opgehangen worden om te drogen en staat je paard er ook niet mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 18:00

Ik heb nu een waterdichte deken van bucas bestelt. Die komt over twee weken binnen waren niet op voorraad. En dan probeer ik het eerst met verschillende diktes staldekens bevalt dat niet kan ik altijd nog een dikkere winterdeken kopen die waterdicht is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:32

Mijn paardjes lopen ook overdags een aantal uren buiten en staan 's nachts op stal.
Ik heb in alle diktes waterdichte dekens en evt. een dunne onderdeken voor als het echt heel koud word.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:38

Ik zweer bij de dekens van 'Lamicel'! Deze zijn alleen waterafstotend volgens mij, dus weet niet zeker of ze een echte plensbui doorstaan Haha!
Ik vind het een groot voordeel dat ze geen borstsluitingen hebben (dat is bij mijn paard z'n grootste hobby namelijk, deze eraf slopen als ze er wel zitten Pling ) maar de meningen verschillen daar uiteraard over!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:52

Ik heb staldekens van verschillende diktes en 1 outdoor deken.
Verder heb ik dus nog een 0 grams regendeken die opgaat als het buiten regent die gaat de gewoon over de 200 grams heen bijvoorbeeld. Lachen