een eigewijze, dominante shetlander grondwerk leren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bOwieGeeske

een eigewijze, dominante shetlander grondwerk leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:24

Ik heb 3 verzorgpony's waaronder een 4 jarige grote shetlander.
Nou weet ik uit ervaring dat shetlanders over het algemeen een
eigenwijs karakter hebben. Dat vind ik opzich niet zo erg, maar
deze eigewijze shetlander, is onwijs dominant! Ze liep gewoon letterlijk
op mn hielen, alsof ze door me heen kon lopen! Ze trapt met poetsen
en ging zelfs een keer gewoon liggen Verward Uiteraard kon ik
met dit gedrag voor geen meter longeren want ze liep alleen maar achter
me aan. Het probleem is dat ze voor niets bang is! je kan alles bij der doen,
ze schrikt nooit. Ik kon dus ook gewoon de zweep pakken maar dat boeide
haar niks. ze ging dan gewoon , alsof het de normaalste zaak van de wereld
was, tegen me aan steigeren! Ik vond het altijd moeilijk om over haar de baas
te kunnen zijn want je hebt zoveel gedult voor haar nodig!
maar nu heb ik laatst een tip gekregen van iemand.
als ze te dichtbij komt, met het halstertouw gaan 'zwaaien' als het ware en
tegelijkertijd 'weg' zeggen. Ik heb haar nu zo ver dat als ik 'weg' zeg ze zo ver
naar achter loopt als ik wil! echt een uitkomst, zo kan ík bepalen hoe dicht ze bij
me staat. Dat gaat super! nu ben ik het longeren rustig aan het op pakken, eigenlijk
stap ik alleen nog maar met haar om het er goed in te krijgen (& om het op te bouwen)
Maar omdat ik haar een beetje te jong vind om dr meer dan 2 keer per te longeren & omdat
ik graag een betere band met haar wil opbouwen, wil ik graag grondwerk met haar gaan doen.
Al zijn het maar een paar kleine makkelijke oefeningen! Maar omdat ze nergens bang voor is,
én omdat het zweepje haar niks doet, heb ik geen flauw idee hoe ik haar dingen moet aanleren,
omdat ze zo onwijs eigenwijs is! Heeft iemand tips hoe ik een paar oefeningen met haar kan
doen om het 'werken' tussen ons wat leuker te maken?

alvast bedankt!

KiWiKo

Re: een eigewijze, dominante shetlander grondwerk leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:25

een eigenwijze dominante sjitlander....... moet gewoon eens een paar skuppen onder de kont krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:32

Ik heb hier een eigenwijze dominantie halve shetlander staan telt dat ook?

Grondwerk leer je een paard niet imo grondwerk is een basis bouwen om samen te werken vanaf te grond naar eventueel erop.

Sommige dingen zijn gewoon niet te tollerenen en ben bang dat hij inderdaad eens een schop onder zijn kont kan krijgen. Tegen mij aan lopen is funest, even als stijgeren. Tegen me aan lopen betekent een knietje tegen zijn buik al voor hij tegen me aangelopen is en stijgeren is niks anders dan een tik op zijn kont.
Na twee keer mist mijn paard zijn plek en kon ik alles met hem beginnen.

Nu klint het ongetwijfelt alsof ik mijn paard afransel. Laat dit nou absoluut niet het geval zijn. Wel wil ik graag gewoon kunnen blijven staan als ik in de wei ben zonder kans te hebben om om ver gelopen te worden of omver gestijgert te worden. Als je deze dingen niet aan pakt zul je nooit met haar aan de gang kunnen.

Kijk eens hoe paarden onderling met elkaar omgaan, mijn mini hoeft maar een keer tegen de benen van mijn paard te lopen of hij krijgt een trap. Ook daar zijn ze niet voorzichtig met elkaar. Elk wezen heeft zijn eigen ruimte en daar mag een ander niet zomaar in komen. Loopt of stijgert ze tegen je aan heeft ze gewoon schijt aan jou en je persoonlijke ruimte. En dan mag je echt wel even streng op treden.

Maar mocht je verder echt grondwerk met haar willen doen en heb je weinig ervaring misschien is het dan helemaal geen verkeerd idee om hulp er bij te halen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-08 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:34

Ga anders is een cursus volgen, kan meer goed doen dan kwaad.

Voor dit paardje zou ik geen brokjes gaan gebruiken als beloning.
Dominante paarden worden zo nog dominanter.

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:05

haha dankjullie wel! ik heb het met jullie eens. Door die tip van 'weg' zeggen, ben ik al een veel meer de baas geworden.
ik merk heel erg dat ze dat niet leuk vind en probeert er met, bijv longeren, ook steeds onderuit te komen. Ik hoef echt niet met snoepjes in mn hand aan te komen lopen want dan wordt ik elke stap in mn arm gebeten omdat mevrouw een snoepje wil. Daar was ik dus al snel klaar mee & ik merkte dat het niet hielp.

Ik wil graag een cursus gaan volgen maar wilde voor nu bokkers vragen om tips om deze pony nog meer de baas te kunnen worden zodat ik met haar spelenderwijs weer aan de slag kan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 05:35

Tja... daar bestaat geen simpele, snelle manier voor. Dat is een kwestie van ermee werken en weten wat je doet. Ik heb zelf ook zo'n exemplaar (en 3 andere paarden) Hij schopte en stijgerde echter niet, want ik heb hem vanaf 1 jaar en zelfs nooit iets in die richting getollereerd. Maar het is er ook een die nergens bang voor is en nog niet met de ogen knippert bij een ferme tik. Hij wordt dat hooguit boos en wil helemaal niets meer. Ikk ben zelf in okt begonnen met de parellipakketen en voor mij werkt dat met alle paarden prima, ook met de eigenwijze shet. Je leert namelijk heel veel over het hoe en waarom bij paarden en de aanpak van zeer verschillende paarden. Ik heb er dus vier, die ik alle vier totaal verschillend aanpakt. Als je zo'n cursus gebruikt zoals bedoelt (en niet om kunstjes te leren) is het zeer leerzaam en heb je een boel gereedschap in huis voor veel situaties. Maar dat is dus een hele cursus.
In jouw situatie zou ik aanraden om iemand te vragen om je te helpen met grondwerk. Met tips via internet kom je niet zo heel ver, vrees ik. Je zult vooral jezelf moeten trainen in uitstraling, lichaamstaal en continue de situatie beoordelen en dat lukt niet met wat tips.Dat lukt alleen met deskundige hulp.