Vraagje aan jury leden!! D-pony's, B proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyron

Vraagje aan jury leden!! D-pony's, B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:55

Ik geef sinds kort een meisje les die op een D pony rijd. Is enorm veel vooruit gegaan en ben met haar vandaag mee geweest naar een wedstrijd.

Losrijden ging onzettend lekker. Pony liep mooi nageefelijk, lekker ontspannen, meisje zit netjes recht, stille hand, rijd mooi haar figuren. De enige MAAR is dat de pony niet super voorwaarts is. Ook niet TE traag maar zou wel wat meer impuls kunnen hebben.
Zonder al te grote fouten kwam ze haar 1e proef door. Bij 1 onderdeel een beetje tegen de hand, maar netjes opgelost en daarna weer mooi nageefelijk.
Ik was echt super tervreden en vond toen dat ze echt wel een wp verdiend had.

Heb voor haar proef en daarna zitten kijken naar andere deelnemers. Meisjes van rond dezelfde leeftijd, zittend op een vlotte pony, maar pony is er constant net niet doorheen, of helemaal tegen de hand. De handen van de amazones gaan van links naar rechts en van rechts naar links om het netjes uit te drukken Haha! Haha!.
Zitten ook fouten in de proef, maar deze meisjes rijden allemaal een winstpunt.

Wat willen jullie als jury zien in de B bij de pony's. Dat de pony op een onstpannen manier word gereden, amazone netjes zit, ontspannen nageefelijk lopen zonder getrek en geruk, maar helaas een beetje gebrek aan impuls. Of dat er een vlotte pony de ring in komt waarvan het hoofdje van de pony niet stil is omdat er zoveel aan getrokken word, constant net niet nageefelijk zijn, of zelfs tegen de hand. Allebei de combinaties rijden wel wat fouten in de proef.

Ben zelf al jaren actief in de sport, eerst bij de ponies en nu al jaren bij de paarden. Geef intussen al weer heel wat jaartjes les, maar kan soms gewoon niet begrijpen wat de jury bij die ponies in de B wil zien.

Anoniem

Re: Vraagje aan jury leden!! D-pony's, B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:50

Dat is juist het moeilijke van het jureren, het is niet zo zwart-wit. Waarschijnlijk heeft die vlotte pony cijfers varierend van 4-8 en bij een brave pony blijf je al snel rond de 5-7 hangen.. De kans is dus dat die brave pony daardoor lager uitkomt als de vlotte pony niet teveel grote fouten maakt. Zo'n vlotte pony kan zich toch meer fouten permiteren.
Verder vind ik in de B de afwerking van de proeven belangrijker dan een stille aanleuning. Als ie een keer tegen de hand komt straf ik dat niet heel erg af, maar als ie continu onrustig is met het hoofd dan komt zo een bij mij niet aan winst

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:30

B is basis. Dat betekent voorwaarts, nageeflijk, stelling/buiging, figuren een beetje fatsoenlijk afwerken.
Ik zou dus beide willen zien. Ik heb de proef natuurlijk niet in het echt gezien dus kan ik moeilijk oordelen of het wp-waardig was. Maar een pony die niet goed doorloopt kan geen hele hoge score meer halen. De pony met de onrustige aanleuning ook niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:16

wat was het commentaar op de coupon?

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:42

Relaxed schreef:
Dat is juist het moeilijke van het jureren, het is niet zo zwart-wit. Waarschijnlijk heeft die vlotte pony cijfers varierend van 4-8 en bij een brave pony blijf je al snel rond de 5-7 hangen.. De kans is dus dat die brave pony daardoor lager uitkomt als de vlotte pony niet teveel grote fouten maakt. Zo'n vlotte pony kan zich toch meer fouten permiteren.
Verder vind ik in de B de afwerking van de proeven belangrijker dan een stille aanleuning. Als ie een keer tegen de hand komt straf ik dat niet heel erg af, maar als ie continu onrustig is met het hoofd dan komt zo een bij mij niet aan winst

De proeven van die andere combinaties zaten gewoon flinke fouten in en was niet fijn om naar te kijken doordat de pony continue onrustig in het hoofd is.

Scum schreef:
B is basis. Dat betekent voorwaarts, nageeflijk, stelling/buiging, figuren een beetje fatsoenlijk afwerken.
Ik zou dus beide willen zien. Ik heb de proef natuurlijk niet in het echt gezien dus kan ik moeilijk oordelen of het wp-waardig was. Maar een pony die niet goed doorloopt kan geen hele hoge score meer halen. De pony met de onrustige aanleuning ook niet.

Het is niet zo dat de pony bijna stilvalt of zoiets. Hij loopt gewoon netjes zijn proefje zonder dat ze elke stap aan het schoppen of drijven is. Maar de andere ponies zien er wat spectaculairder uit omdat ze al wat vlotter zijn en wat beter gangwerk hebben, maar dan nog vind ik als die pony continue tegen de hand loopt en toch fouten maakt in de proef geen winst mag hebben. En dan gaat het hier niet om 1 combinatie maar verschillende.

Vind het gewoon heel jammer voor zo een meisje die verschrikkelijk haar best doet, een mooie nette proef rijd, de pony mooi ontspannen nageefelijk heeft dan nog geen winst rijd!!