Ik heb dus een merrie die in omgang eigenlijk altijd wel braaf is, nogal schrikachtig maar heeft respect voor je en wordt ook altijd op haar plaats gehouden (mag niet voor me uit lopen, pas na mij de stal in,...). Iedere dag wordt ze echter naar de weide gebracht door mn staleigenares en die zit de laatste tijd met haar handen in de haren. Mijn paard haalt namelijk dit truucje uit:

Hier zie je hetzelfde aan de longe, ze zal dan steigeren, afstoten en ondertussen draaien zodat je recht achter haar hangt en haar nek niet meer kan toeplooien waardoor je er niets meer op te zeggen hebt. Aan de longe is dit probleem op te lossen door de longe via het bit aan het zadel vast te maken zodat je haar toch nog kan "toeplooien", ook als je er recht achter hangt. Bij het naar de wei brengen is deze manier echter geen optie...
In het begin werden ze steeds per 2 naar de weide gebracht, en toen trok ze zich op het pad naar de weide al regelmatig los doormiddel van deze sprong. Nu wordt ze echter altijd alleen genomen, en nu doet ze het meestal pas wanneer ze bij de ingang van de weide zijn, maar ze blijft het doen. Dus is al vanalles geprobeerd:
- touw dubbelgebouwen door halster zodat je gewoon kan loslaten: hierdoor wordt het probleem iedere keer erger
- hengstenbit: het is een taaie tante, ze springt er gewoon doorheen en laat zich niet tegenhouden
- wortel: proberen afleiden op weg naar en bij de weide, maar de lonkende vrijheid was toch interessanter
- haar weidemaatje achter haar zodat ze mss op hem zou wachten: vriendschap doet haar niet zoveel
En tsja, nu zijn mn ideeën een beetje op dus vraag ik originele ideetjes van jullie. Tip die ik in andere topics ook veel zag was om gewoon nog een aantal rondjes te stappen in de weide voor het loslaten, maar dat is dus geen optie aangezien we haar gewoon niet kunnen tegenhouden...
Op dit moment is het mn staleigenares die haar altijd buitenzet, maar binnen anderhalve week heb ik gedaan met mijn examens en zal ik proberen om iedere ochtend veel te vroeg op te staan om haar zelf buiten te zetten en de tips die jullie geven uit te proberen.

Eventueel kan ik natuurlijk wel halverwege haar omdraaien en de rest achteruit doen.